Р Е Ш Е Н И Е
№ 64 26.05.2021 г. град Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд гр.Търговище,
На двадесет и седми април две хиляди двадесет и първа година,
в публично съдебно заседание, в
следния състав:
Председател -
Албена Стефанова
Секретар- С. И.,
като разгледа докладваното от председателя административно дело № 80 по описа за 2021 г. на съда,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Раздел I, Глава десета от АПК, във връзка с чл.27 от Закона за управление на средствата от Европейските
структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Образувано
по жалба на
„ЕКРА-1“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на
управление:гр.Търговище, ул. „А. Кънчев“ №4А, ет.4, ап.7, представлявано от
управителя Е. Г. А., подадена чрез адвокат К.В.-***, с посочен съдебен адрес:***,офис
.. против Отказ за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ от 02.03.2021г. постановен от И.
И. - главен директор на главна дирекция „Европейски фондове и
конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОП „ИК“) 2014-2020 по процедура
„Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19“ по ОП „ИК“ по подадено от дружеството проектно
предложение рег.№ BG16RFOP002-2.073-21717 за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073.,
обективиран в Решение за одобрение на
Списък с отхвърлени проектни предложения от 02.03.2021г. в частта под №38.
В жалбата като основания се навежда
неправилно приложение на материалния закон, поради неправилна оценка на финансовите
резултати и неправилно приложение на критериите за оценка. В жалбата се излагат
доводи, че дружество „ЕКРА-1“ ЕООД гр.Търговище е универсален правоприемник на
ЕТ „Екра-Емил Ангелов, ЕИК ********* по силата на Договор за прехвърляне на
предприятие от 07.10.2019г. Навежда се ГДД за 2019г. на „ЕКРА-1“ ЕООД
гр.Търговище с вх.№250040089553/19.05.2020г., в която са отчетени нетни приходи
от продажби в размер на 116 783 лева е само за периода от
07.10.2019г.-31.12.2019г. Излага се твърдение, че в Декларацията за финансови
данни, която е приложена към заявлението за подпомагане са декларирани нетни
приходи от продажби за 2019г. от 512 386 лв. като към сумата от 116 783
лева е прибавена сумата от 395 603 лева, като последната е декларирана като
нетни приходи от продажби с ГДД с вх.№250040088049/28.04.2020г. по чл.50 от ЗДДФЛ от ЕТ „Екра-Емил Ангелов, ЕИК *********. Навежда се, че и двете ГДД са
описани от оспорващия в подадена от него от органа Декларацията за финансови
данни. Излага се становище, че при нетни приходи от продажби за 2019г. от 512
386 лева, средномесечен размер на нетните приходи от продажби от 42 698.83 лева
и при нетни приходи от продажби за месец април 2020г. от 26354 лева дружеството
отговаря на критериите пот т.11.1, подточка 5 от Условията за кандидатстване по
процедурата и Критерий №16 от Критерии и методология за оценка на проектните
предложения /Приложение 4 към Условията за кандидатстване/. Моли се оспорения
отказ да бъде отменен като незаконосъобразен. Претендира се присъждане на направените
по делото разноски.
В съдебно заседание оспорващото
дружество се представлява от адвокат К.В. ***, която поддържа жалбата на
изложените в нея основания. Излага становище, че никъде в общите положения, в
основанията за откриване на процедурата, в поставените условия на които трябва
да отговарят кандидатите няма изрично предвидено като изискване, кандидатите ЮЛ
да не са били правоприемници на други ЮЛ или ФЛ, с оглед на което следва техния
облагаем оборот да се вземе предвид при преценката-отговаря ли кандидата на
условията за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура. Моли се
оспорения акт да бъде отменен като незаконосъобразен. Представя писмени бележки,
в които се излага подробни доводи, обосноваващи че оценителната комисия не е
обсъдила в пълнота информацията от подадената декларация за финансови данни
като не са извършени всички необходими справки от АВ,Търговския регистър и НАП
с оглед коректното и справедливо оценяване на проектите. Моли оспорения акт да
бъде отменен като незаконосъобразен.
Ответникът
по оспорването – Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации
и конкурентоспособност“ (ОП „ИК“) 2014-2020 по процедура „Подкрепа на микро и
малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19“ по ОП „ИК“ – И. И., главен директор на главна дирекция „Европейски
фондове и конкурентоспособност“: гр.София, ул.“Славянска“ №8 в съдебно
заседание не се явява и не изпраща представител. Постъпило е писмено становище от ответника с
молба с вх.№868/23.04.2021г., подадена чрез процесуалния му представител А.М.-гл.експерт,юрист
в отдел “ЗППП“ при ГД „ЕФК“ в МИ. В молбата се излагат подробни доводи,
обосноваващи законосъобразност на оспорения акт. Моли се жалбата да бъде
отхвърлена като неоснователна. Претендират се разноски за юрисконсултско
възнаграждение. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на процесуалния представител на оспорващия.
От събраните по
делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:
Еднолично
дружество с ограничена отговорност „ЕКРА - 1“ с ЕИК ********* гр.Търговище, е
универсален правоприемник на ЕТ „ЕКРА - Емил Ангелов“ гр.Търговище с ЕИК
********* / заличен търговец /, по силата на Договор за прехвърляне на
предприятие по чл.15 от Т3. Предметът на дейност на преобретателя и
правоприемника по договора по чл.15 от ТЗ са идентични, а търговската дейността
се извършва в едно и също търговско помещение. От ЕТ „ЕКРА - Емил Ангелов“
гр.Търговище дейността е извършвана до 07.10.2019г. , а от 07.10.2019г. от
универсалния правоприемник „ЕКРА- 1“ ЕООД гр.Търговище.
Дружество „ЕКРА-1“ ЕООД гр.Търговище на 19.05.2020г. е подало проектно предложение
с рег.№
BG16RFOP002-2.073-21717 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура
за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073. „Подкрепа
на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID-19“ по ОП „ИК“. При попълване на Декларация за финансовите
данни /Приложение 2 /, в раздел III дружеството
е декларирало нетни приходи от продажби,
посочени в Годишната данъчна декларация /ГДД/ за 2019г., сумата от 512 386
лева, която представлява сбор от реализираните нетни приходи от продажби на
ЕТ“ЕКРА - Емил Ангелов“ в размер на 395603 лв, съгласно Годишната декларация по
чл. 50 от ЗДДФЛ с вх, № 250040088049/28.04.2020г. за периода от 01.01.2019г. до
07.10.2019г., и сумата от 116 783 лв. нетни приходите от продажби на
„ЕКРА-1“ ЕООД, съгласно Годишната декларация по чл.92 от ЗКПО с вх. №
250040089553/19.05.2020г. за периода от 07.10.2019г. до 31.12.2019г. Като нетни
приходи от продажби за месец април 2020г. дружеството е декларирало 26 354
лева. В декларацията дружеството е посочило и номерата на подадените от него
пред НАП ГДД, а именно ГДД с вх.№250040089553/19.05.2020г. и ГДД с
вх.№250040088049/28.04.2020г.
До „ЕКРА-1“ ЕООД гр.Търговище е
изпратено уведомление за установени нередовности по проектното предложение. С
посоченото Уведомление от дружеството е изискано да представи пълномощно, за
упълномощаване на ЕТ „ГАЛЕНСКА – ГАЛИНА
АЛЕКСАНДРОВА“-титуляр на КЕП-а да представлява кандидата „ЕКРА-1“ ЕООД
гр.Търговище. Със същото уведомление на дружеството е съобщено, че одобрения
пакет от документите за кандидатстване е публикуван на 12.05.2020г. като е
описан сайта на ОПИК, където същия пакет е общодостъпен и може да бъде намерен.
Уведомлението е получено от дружеството и същото е предоставило съответното
пълномощно с писмо по ИСУН/стр.17/.
Съгласно Заповед № РД – 16 - 381/
14.05.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган (УО) на ОПИК са приети
Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия.
Със Заповед РД-16-404/14.12.2020г. на
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
(ОП „ИК“) 2014-2020 е назначена оценителна комисия по процедурата за подбор на
проекти BG16RFOP002-2.073.
В хода на проверката от НАП е изискана информация
за нетните приходи от продажби на дружеството за 2019г. От представената от НАП справка за извършена
проверка на 29.06.2020г. е видно, че по подадена ГДД за 2019г. дружеството е
декларирало годишен размер на нетните приходи от продажби от 116 783.1 лева.
В хода на проверката от Председателя на
оценителната комисия е изготвен доклад с изх.№93-00-441/26.02.2021г. С доклада
до главен директор на главна дирекция „Европейски фондове и
конкурентоспособност“ е предоставен списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения по двадесет и втора оценителна сесия, включваща проекта и
на оспорващото дружество рег.№ BG16RFOP002-2.073-21717. /стр.5/ от преписката. Доклада е
одобрен от Главния директор на 02.03.2021г. Въз основа на доклада е постановен
оспорения отказ, като под №38 от одобрения списък с отхвърлени проектни
предложения от 02.03.2021г. на „ЕКРА-1“ ЕООД гр.Търговище по подадено от него проектно
предложение рег.№ BG16RFOP002-2.073-21717 е отказано предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по процедура „Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по ОП „ИК“.
Като мотиви за отказа, в списъка е отразено, че съгласно Декларацията за
финансови данни стойността на нетни приходи от продажби на дружеството за месец
април на 2020г. е в размер на
26 354 лева, а съгласно предоставената информация от НАП стойността
на нетните приходи от продажби за 2019г. на дружеството е размер от 116 783.1 лева. Прието е, че не е налице
спад от поне 20 % от оборота /нетни приходи от продажби/ за месец април 2020г.,
спрямо средния месечен оборот /нетни приходи от продажби/през 2019г. и че
дружеството като кандидат не отговаря на изискването от Критерии за допустимост
по т.11.1,пот.5 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий №16 от
Критерии и методология за оценка на проектните предложения/ Приложение 4 към
Условията за кандидатстване/. Списъка е съобщен на дружеството по електронен
път по ИСУН 2020 на 12.03.2021г. Жалбата на дружеството срещу отказа е подадена
до Административен съд –Търговище на 24.03.2021г. с вх. №612.
Не се спори по делото, че оспорващото
дружество е реализирало за м.април 2020г.
нетни приходи от продажби от 26 354 лева.
Не се спори по делото, че дружество „ЕКРА-1“ ЕООД е декларирало с ГДД
по чл.92 от ЗКПО нетни приходи от продажби за 2019г. в размер на 116 783 лева.
Съгласно приложените по делото
Удостоверение с изх.№2501921014443613/14.04.2021г. и ГДД по чл.50 ЗДДФЛ с
вх.№250040088049/28.04.2020г. и
коригираща същата под №2500И91347 по делото се установи, че ЕТ“ЕКРА - Емил
Ангелов“ гр.Търговище е декларирало пред НАП нетни приходи от продажби за
2019г. в размер на 395603 лв.
Така установената фактическа обстановка
се подкрепя от събраните по делото писмени доказателства.
При така
установеното, съдът намира жалбата за допустима по следните съображения:
Жалбата е подадена в срок, срещу
акт, подлежащ на съдебно оспорване. Жалбата е подадена от надлежна страна - адресат
на оспорения акт и при наличие на правен интерес.
При разглеждане на
жалбата по същество съдът, прави следните правни изводи:
Съгласно чл. 9,
ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на
администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият
орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/ 13.07.2016 г. на
Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство
на икономиката, съответно за ръководител на УО - Министърът на икономиката. С
т. I на Заповед № РД – 16 - 635/ 30.07.2020 г. Министърът на икономиката е
определил и.д. Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за
конкурентноспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции
на Ръководител на УО по ОП "ИК" 2014 – 2020 г. Предвид изложеното
оспорения отказ се явява издаден от материално компетентен орган.
Оспорения акт
съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. От формална страна актът
съдържа фактически и правни основания с оглед изискванията на чл. 59, ал. 2, т.
4 от АПК. Извършена е комплексна оценка и в Оценителен лист за същата са
отразени критериите, на които е прието, че не отговаря кандидатът. В оспорения акт е възпроизведено съдържанието на оценката от
Оценителния лист.
Съдът намира обаче, че на кандидата не
са изпратени указания свързани с установените несъответствия по ГДД на
дружеството и попълнената от него Декларация за финансови данни. Видно от ГДД
на дружеството за 2019г. същото е декларирало размер на нетни приходите от
продажби от 116 783 лв, същевременно в Декларацията за финансови данни
дружеството е декларирало размер на нетни приходите от продажби в размер на 512
386 лева. Безспорно по делото се установи, че декларирания размер от 116 783
лв нетни приходите от продажби за 2019г. е само за периода от
07.10.2019г.-31.12.2019г., т.е за 3 месеца. При тези данни средния месечен
оборот на дружеството за 2019г. се явява в размер на 38927.6 лв. При
математическа сметка безспорно
установения по делото размер от 26 354 лева като нетни приходи от продажби
за месец април 2020г. на дружеството,спрямо първия съставлява 67.7% спад. Последното
е спад в оборота с повече от 20% и дружеството отговаря на посочените в
оспорения акт критерии.
При констатираното видимо
несъответствие в декларираните данни в
ГДД вх.№250040089553/19.05.2020г на „ЕКРА-1“ ЕООД гр.Търговище и тези в
Декларацията за финансови данни, още повече, че в последната дружеството е
посочило и номерата на подадените от него ГДД пред НАП, , административният
орган е следвало да приеме, че е налице недостатък в документацията на
подаденото Проектно предложение и по реда на чл.34, ал.2 от ЗУСЕСИФ, чл. 30, ал. 2 от АПК да уведоми заявителя за
наличието му, като му укаже и предостави възможността да отстрани недостатъците
в тридневен срок от съобщението за това. Въпросното изискване в случая не е
спазено, като допуснатото от административния орган нарушение на чл. чл.34,
ал.2 от ЗУСЕСИФ и 30, ал. 2 от АПК има съществен характер, тъй като, ако не
беше допуснато, УО би стигнал до извода, че оспорващото дружество отговаря на
изискуемия спад в оборота през м. април 2020 г. Следва да се има предвид, че
изискване за уведомяване на заявителя за отстраняване на констатирани
недостатъци, съответно на предвиденото в чл. 30 от АПК, е разписано и в т.2.9.
от Опростените процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка
с предоставяне на БФП по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и
малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г. В случая е изпратено до кандидата
съобщение, само за представяне на пълномощно. Ако кандидатът беше уведомен за
несъотвествието в данните на ГДД от 19.05.2020 г. и Декларацията за финансови
данни, то той щеше да има възможност да разясни, че декларирания размер от 116 783 лв. като нетни приходи на дружеството от продажби за 2019г. е само за
периода от 07.10.2019г.-31.12.2019г., както и че данните от Декларацията за
финансови данни обхващат и декларираните от ЕТ „ЕКРА - Емил Ангелов“
гр.Търговище, нетни приходи от продажби за 2019г от 395603 лв, на който дружеството е универсален правоприемник.
По изложените съображения съдът приема, че допуснатото нарушение на чл.34, ал.2 от ЗУСЕСИФ ,чл.
30, ал. 2 от АПК, във връзка с предвидените в Условията за кандидатстване и
изпълнение и в Опростените процедурни правила задължения на Комисията,
разглеждаща проектните предложения, е довело до съществено нарушение на чл. 35
и чл. 36, ал. 1 от АПК при постановяване на оспорения акт, доколкото в резултат
на същото административният орган се е произнесъл, без да изясни фактите и
обстоятелствата, от значение за случая и без да обсъди обясненията и
възраженията на заявителя, респективно, без да събере релевантните за казуса
доказателства, което от своя страна е рефлектирало върху съдържанието на
формираното властническо волеизявление. Посоченото допуснатото съществено
нарушение на административнопроизводствените правила в хода на
административното производство е основание за отмяна на оспорения акт.
Едновременно с горното, която и
от хипотезите да се приеме за приложима-средномесечния доход на „ЕКРА-1“ ЕООД гр.Търговище за периода от
07.10.2019г.-31.12.2019г. от 38927.6 лв. или средномесечния доход на
дружеството плюс този на ЕТ-42 698 лв, размерът от 26 354 лева като
нетни приходи от продажби за месец април 2020г. на дружеството и в двата случая
се явява спад с повече от 20 % от
оборота и дружеството отговаря на
посочените в оспорения акт Критерии за допустимост по т.11.1,пот.5 от
Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий №16 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения.
По изложените съображения съдът намира оспорения акт
за издаден и при неправилно приложение на материалния закон.
На основание всичко гореизложено, следва оспорения
отказ, обективиран в Решение за одобрение
на Списък с отхвърлени проектни предложения от 02.03.2021г. в частта под №38 да
бъде отменен като незаконосъобразен, тъй като същия е постановен при съществено
нарушение на процесуалните правила, при неправилно приложение на
материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона. С оглед
съществото на спора административната преписка следва да бъде върната на
административния орган за ново произнасяне при съобразяване на указанията,
дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.
При този изход на спора, следва на оспорващото
дружество на основание чл. 143, ал. 1 от АПК да бъдат присъдени разноски в общ
размер на 250 лева, съставляващи 50 платена държавна такса и 200 платено
възнаграждение за един адвокат. Така определение размер на адвокатското
възнаграждение е под минимално предвидения в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от
9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и не следва
да бъде намалено с оглед възражението за прекомерност на ответника.
Воден
от горното и на основание чл.172, ал.2, чл.173 ал.2, пр.2 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ от 02.03.2021г. постановен от Илияна Илиева - главен директор на главна
дирекция „Европейски фондове и конкурентоспособност“ и Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОП
„ИК“) 2014-2020 по процедура „Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по ОП „ИК“
по подадено от „ЕКРА-1“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на
управление:гр.Търговище, ул. „А. Кънчев“ №4А, ет.4, ап.7, представлявано от
управителя Емил Георгиев Ангелов проектно предложение рег.№
BG16RFOP002-2.073-21717 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073., обективиран в Решение за
одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 02.03.2021г. в частта
под №38.
ИЗПРАЩА преписката на главен директор на главна
дирекция „Европейски фондове и конкурентоспособност“ и Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОП
„ИК“) 2014-2020 по процедура „Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по ОП „ИК“ за
ново произнасяне по Проектното предложение рег.№ BG16RFOP002-2.073-21717 , подадено от „ЕКРА-1“ ЕООД, ЕИК *********,
седалище и адрес на управление:гр.Търговище, ул. „А. Кънчев“ №4А, ет.4, ап.7,
представлявано от управителя Е. Г. А., в
сроковете по чл.33,36 и 38 от ЗУСЕСИФ от влизане на решението в сила,
при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото
решение.
ОСЪЖДА Министерство на икономиката да
заплати на ЕКРА-1“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на
управление:гр.Търговище, ул. „А. Кънчев“ №4А, ет.4, ап.7, представлявано от
управителя Е. Г.А. разноски по делото в размер на 250 /двеста и петдесет/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от неговото получаване.
Препис от решението да се изпрати на страните.
Председател: