Определение по дело №540/2024 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 2403
Дата: 11 юни 2024 г. (в сила от 21 юни 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247260700540
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2403

Хасково, 11.06.2024 г.

Административният съд - Хасково - I състав, в закрито заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

като разгледа докладваното от съдията Василка Желева административно дело540/2024 г. на Административен съд - Хасково, за да се произнесе, взе предвид следното:

Съдебноадминистративното производство е образувано по жалба на Д. П. Д. от [населено място] срещу Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. на полицейски орган при РУ – [населено място].

I. В жалбата е направено особено искане за отмяна на основание чл.60, ал.4 от АПК на разпореждането за допускане на основание чл.60, ал.1 от АПК на предварително изпълнение на оспореното Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г.

Прави се и искане на основание чл.166, ал.2 от АПК съдът да спре изпълнението на обжалваното Разпореждане до приключване на производството по оспорването му.

Съдът, като прецени приложените към жалбата доказателства, намира следното:

Обжалваното Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. е издадено от Б. И. М., на длъжност Полицейски инспектор в гр.„ТП“, сектор „ОП“ при РУ – [населено място], в качеството му на полицейски орган, и на основание чл.64, ал.1 от ЗМВР. В същото е вписан текст, че на основание чл.60, ал.1 от АПК се допуска предварително изпълнение на разпореждането.

Видно от отразеното в Разписката под текста му, екземпляр от Разпореждането е получен от Д. П. Д. срещу подпис на 06.06.2024 г.

Съгласно разпоредбата на чл.64, ал.7 от ЗМВР, разпорежданията, издадени в писмена форма, могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

В чл.60, ал.5 от АПК е предвидено, че разпореждането, с което се допуска или се отказва предварително изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил оспорен.

В случая жалбата е подадена директно в съда (а не чрез органа, издал оспорвания акт, съобразно изискването на чл.152, ал.1 от АПК) на 10.06.2024 г., т.е. при спазване на предвидения в чл.60, ал.5 от АПК срок, който съгласно разпоредбата на чл.60, ал.6 от ГПК, вр. чл.144 от АПК, изтича в първия присъствен ден (10.06.2024 г., понеделник) след неприсъствения 09.06.2024 г. – неделя, поради което обжалването на разпореждането за допускане на предварително изпълнение е процесуално допустимо за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата в тази й част е основателна.

В специалния закон липсват нормативно регламентирани критерии, чрез които да се преценява основателността на искането за отмяна на допуснатото от административния орган предварително изпълнение на акта, поради което приложение следва да намерят условията, регламентирани в АПК.

Съгласно чл.60, ал.1 от АПК, в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните – в защита на особено важен неин интерес.

Трайно в съдебната практика се застъпва становището, че общият критерий по чл.60, ал.1 от АПК за допустимостта на предварителното изпълнение е защитата на визираните ценности и интереси да е в такава непосредствена причинна зависимост от момента на изпълнение на административния акт, че по-късното му изпълнение да създава вероятност за настъпването на значителна или трудно поправима вреда. Когато такава зависимост не съществува, предварителното изпълнение не следва да се допуска.

Нормата на чл.60, ал.2 от АПК въвежда и задължителното изискване разпореждането за предварително изпълнение да се мотивира.

С оглед цитираната правна регламентация, в тежест на административния орган е да изложи конкретни съображения за наличието на някоя от изброените предпоставки, които да обуславят постановяване на разпореждането му за предварително изпълнение.

Постановеното в процесния случай разпореждане за допускане предварително изпълнение на акта не е мотивирано, като в същото липсват изложени каквито и да било факти и обстоятелства, от които да стане ясно защо е постановено. Липсват данни за направено искане от страна в правоотношението, както и такива, от които може да се извлече наличието на някоя от предпоставките, посочени в чл.60, ал.1 от АПК като такива за допускане на предварителното изпълнение на Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. на полицейски орган при РУ – [населено място].

Излагането на мотиви за всеки един от възприетите елементи на фактическия състав на нормата на чл.60, ал.1 от АПК е условие за законосъобразност на разпореждането, а липсата на конкретни фактически основания, налагащи допускане на предварителното изпълнение на административния акт, води до неговата незаконосъобразност.

Ето защо допуснатото на основание чл.60, ал.1 от АПК с разпореждане на полицейския орган предварително изпълнение на Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. следва да бъде отменено.

II. Жалбата жалба на Д. П. Д. от [населено място] срещу Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. на полицейски орган при РУ – [населено място] е нередовна. Към същата не е приложен документ за платена дължима държавна такса, изискуем на основание чл.151, т.3 от АПК, поради което на основание чл.158, ал.1 от АПК жалбата следва да бъде оставена без движение за отстраняване на нередовностите.

III. За процесуална икономия, от административния орган, издал оспорения акт, следва да бъде изискана пълната административна преписка по издаването му, като му се укаже възможността да ангажира писмен отговор по жалбата и по обективираното в същата искане по чл.166, ал.2 от АПК, по което съдът ще се произнесе след постъпване на административната преписка.

Водим от изложеното, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

I. ОТМЕНЯ по жалба на Д. П. Д. от [населено място] постановеното на основание чл.60, ал.1 от АПК Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. на полицейски орган при РУ – [населено място].

Определението в тази му част подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба до Върховен административен съд.

II. ДА СЕ ИЗПРАТИ на органа, издал обжалвания акт – Полицейски инспектор в гр.„ТП“, сектор „ОП“ при РУ – [населено място] (Б. И. М.), препис от постъпилата жалба, ведно с приложенията към нея.

ДА СЕ ИЗИСКА от органа, издал обжалвания акт, в 7-дневен срок от получаване на преписа, да представи по делото, в надлежно заверен вид: обжалвания административен акт и пълната административна преписка по издаването му.

УКАЗВА му възможността да ангажира писмен отговор по жалбата и посочи доказателства.

III. ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата на Д. П. Д. от [населено място] срещу Разпореждане Рег.№254р-19483 от 06.06.2024 г. на полицейски орган при РУ – [населено място].

УКАЗВА на жалбоподателя в 7-дневен срок от получаване на съобщението да отстрани нередовностите на жалбата, като внесе по сметка на Административен съд – Хасково дължима държавна такса в размер на 10.00 (десет) лева и в същия срок представи по делото вносния документ.

ПРЕДУПРЕЖДАВА жалбоподателя, че при неизпълнение на разпореденото жалбата ще бъде оставена без разглеждане.

Определението не подлежи на обжалване.

Съдия: