Решение по дело №3348/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260093
Дата: 15 февруари 2021 г. (в сила от 10 март 2021 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20205530203348
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:                                          15.02.2021 г.                          гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският районен съд                                 Шести наказателен състав

На десети февруари                                                 Година: 2021

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                                           Председател: Златко Мазников

                                                              Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 3348 по описа за 2020 година

 

 

                 и за да се произнесе, съобрази:

                 Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 495 от 08.09.2020 год., издадено от Й. ...на длъжност заместник-кмет на Община Стара Загора.

Жалбоподателят Й.Р.Й. твърди, че обжалваното НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено. Претендира за направените по делото разноски.   

Въззиваемата страна Община Стара Загора счита жалбата за неоснователна и моли обжалваното НП да бъде потвърдено, като законосъобразно. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.

С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение) 20091 от 26.07.2020 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.29, ал.1 от НОРОСЗ – Наредба за обществения ред в Община Стара Загора („За нарушаване на Наредбата се налагат глоби до 5000 лв.”) за нарушение на чл.6, ал.1 от същата („Забранява се викането, пеенето и шумния говор, както и използването на музикални инструменти, озвучителни системи и други електронни устройства, възпроизвеждащи музика, говор или шум на открито или в частни имоти, както и в/на пътни превозни средство, смущаващи обществения ред или спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради за времето на цялото денонощие”), изразяващо се в това, че на 26.07.2020 год. в 00:30 часа в гр.Стара Загора на ул. „Берое” до № 4 нарушавал обществения ред и спокойствието на живущите в близост граждани с високо пусната музика от озвучителна уредба на лек автомобил „Фолксваген Голф“ с рег. № ....

Съгласно чл.8 от ЗНА (Закон за нормативните актове) всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Съгласно чл.3, ал.1 от ЗЗШОС (Закон за защита от шума в околната среда) този закон се прилага за шума в околната среда, на който хората са изложени в урбанизираните територии, в парковете и градините или в други тихи зони в урбанизираните територии, в тихите зони извън урбанизираните територии или в районите в близост до детски и лечебни заведения, училища и научноизследователски организации, а съгласно ал.5 на същия член изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, се определят с наредби на общинските съвети, приети по реда на ЗМСМА (Закон за местното самоуправление и местната администрация).

Същевременно разпоредбата чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС забранява озвучаването на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение от пътни транспортни средства, с изключение на моторни превозни средства със специален режим на движение и в случаите, определени с наредба на съответния общински съвет.

Изложеното означава, че за защита от шума в околната среда общинските съвети могат да издават наредби, въвеждащи изисквания към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, какъвто разглежданият случай не е, или въвеждащи изключения от забраната по чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС за озвучаване на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение (вж. пар.1, т.24 и т.25 от ДР на закона) от пътни транспортни средства, в обхвата на която попада разглежданият случай (забраната по чл.6, ал.1 от НОРОСЗ за използване на озвучителни системи в/на пътни превозни средства, смущаващи обществения ред или спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради за времето на цялото денонощие, независимо че е с различен словесен израз, смислово преповтаря забраната по чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС), извън предвиденото в него изключение (с изключение на моторни превозни средства със специален режим на движение). Ето защо по аргумент от чл.15, ал.2 от ЗНА („Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен актАнотирана съдебна практика“) жалбоподателят, ако и да е извършил вмененото му нарушение (в тази насока фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават изцяло от показанията на актосъставителя и свидетеля по акта, които съдът кредитира с доверие, тъй като не се ангажираха доказателства, които да ги оборват), е следвало да бъде санкциониран на основание чл.33, ал.2 от ЗЗШОС („За нарушенията на този закон, които не съставляват престъпления, физическите лица се наказват с глоби от 200 до 700 лв., а на юридическите лица и на едноличните търговци се налагат имуществени санкции в размер от 500 до 3000 лв.“) за нарушение на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС. С други думи, като е приложил НОРОСЗ (санкционирал е жалбоподателя на основание чл.29, ал.1 от НОРОСЗ за нарушение на чл.6, ал.1 от същата), вместо ЗЗШОС, административно-наказващият орган е постановил незаконосъобразно НП, което поради това следва да бъде отменено.

Нещо повече: в НП като бащино име на жалбоподателя е посочено Радославов, вместо Р., както е посочено в АУАН, което е и действителното му бащино име, видно от жалбата, а това означава, че е налице съществен порок в реквизита на НП по чл.57, ал.1, т.4 от ЗАНН, обуславящ отмяната на НП и на посоченото формално (процесуално) основание.   

С оглед на отмяната на обжалваното НП въззиваемата страна следва да бъде осъдена на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) да заплати на жалбоподателя сумата от 300 лева, представляваща направени от него разноски за адвокатско възнаграждение на представлявалия го по делото упълномощен защитник съобразно представения договор да правна защита и съдействие.  

                   Водим от горните мотиви, съдът  

         

                                                       Р  Е  Ш  И :

 

                   ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 495 от 08.09.2020 год., издадено от Й. ...на длъжност заместник-кмет на Община Стара Загора.

 

                   ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на Й.Р.Й. ***, ЕГН **********, сумата от 300 (триста) лева, представляваща направени от него разноски в производството по а.н.дело № 3348/2020 год. на Районен съд Стара Загора.

 

                   Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: