Р Е Ш Е Н И Е
№ 114
гр. Сливен, 07. 08. 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на седемнадесети юли, две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА
ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора МИЛЕНА
РАДЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно-наказателно дело №
111 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 70 - чл. 73 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е предложение от Н. С. – прокурор в Районна
прокуратура /РП/ – Сливен, в качеството ѝ на наблюдаващ прокурор по
досъдебно производство № **** / 2018 г. по описа на РУ – МВР – Сливен, вх. №
2517 / 2018 г. по описа на РП – Сливен, с
правно основание чл. 70, б. „д“ във връзка с чл. 72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, за възобновяване
на административно-наказателното производство
по Наказателно постановление /НП/ № 17-0804-002949 от 11.12.2017
г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, в
сила от 23.01.2018 г., с което на К.С.К., за нарушение на чл. 119, ал. 1 от Закона
за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка с чл.
179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева.
В Предложението се твърди, че: в РП – Сливен е на производство досъдебно
производство № **** / 2018 г. по описа на РУ – МВР – Сливен, вх. № 2517 / 2018
г. по описа на РП – Сливен, образувано
на 05.11.2018 г., за това, че на 09.11.2017 г. в гр. Сливен, на пешеходна
пътека на бул. „Стефан Караджа“, при управление на МПС – лек автомобил с Рег. №
*****, нарушил правилата за движение по пътищата: чл. 20, ал. 1, чл. 27, т. 2 и
чл. 119, ал. 1 от ЗДвП, и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на
А. Я.А. – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, пр. 2 от Наказателния кодекс
/НК/; след проведеното разследване е установено, че К.С.К. е осъществил състава
на престъплението по чл. 343, ал. 3, пр. последно, б. „а“, пр. 2 във връзка с
ал. 1, б. „б“, пр. 2, във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК; установено е, че на
11.12.2017 г. от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, е
издадено НП № 17-0804-002949, влязло в сила от 23.01.2018 г., с което на К.С.К.,
за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка
с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева, за
това че на 09.11.2017 г. около 17:10 ч. в гр. Сливен, по бул. „Стефан Караджа“,
срещу бл. № 12, посока Трета поликлиника, като водач на лек автомобил с Рег. № *****,
управлявайки посоченото МПС, не пропуснал движещата се по пешеходна пътека А.
Я. А., вследствие на което я блъснал и настъпило ПТП; с Постановление на РП –
Сливен, от 13.06.2019 г. е спряно образуваното досъдебно производство, на
основание чл. 244, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 25, ал. 1, т. 5 от Наказателно-процесуалния
кодекс /НПК/, с оглед наличието на приключило с окончателен акт /влязло в сила
НП № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г../ административнонаказателно производство
и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3 / 2015
г. на ОСНК на ВКС; налице са предпоставките на чл. 70, б. „д“ във връзка с чл.
72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателно
производство по НП № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на Сектор
Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, отмяна на последното и прекратяване на
административнонаказателното производство, с цел продължаване на спряното досъдебно
производство, водено срещу К.С.К..
В съдебно заседание вносителят на предложението, редовно призован,
се явява. Поддържа предложението и моли да бъде уважено.
Ответникът по предложението – ОД на МВР – Сливен, редовно
призована, не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по
предложението.
Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, в съдебно
заседание изразява становище за основателност на предложението.
Заинтересованото лице К.С.К., редовно призован, не не се явява в
съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител,
който оспорва предложението и моли да не бъде уважено. Счита, че: чл. 70, б.
„д“ от ЗАНН противоречи на практиката на Европейския съд по правата на човека и
на чл. 4 от Протокол № 7 към Европейската конвенция по правата на човека; не е
налице основание за възобновяване на административнонаказателното производство.
Позовава се на Тълкувателно решение № 3 от 2015 г. на ВКС и на Тълкувателно
решение № 4 от 2018 г. на ВКС.
Въз основа на събраните по делото доказателства, настоящият
съдебен състав счита, че Предложението е допустимо, а разгледано по същество –
е основателно, по следните съображения:
С НП № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на
Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, в сила от 23.01.2018 г., на К.С.К.,
за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка
с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева, за
това че на 09.11.2017 г. около 17:10 ч. в гр. Сливен, на бул. „Стефан Караджа“
- срещу бл. № 12, посока Трета поликлиника, като водач на лек автомобил с Рег.
№ ******, управлявайки посоченото МПС, не е пропуснал движещата се по пешеходна
пътека А. Я.А., вследствие на което я е блъснал и е настъпило ПТП. НП е
издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/
№ 2949 от 09.11.2017 г., съставен от младши
автоконтрольор при ОД на МВР– Сливен.
С Постановление от 05.11.2018 г. на Районна прокуратура – Сливен,
е образувано досъдебно производство № **** / 2018 г. по описа на РУ – МВР–
Сливен, вх. № 2517 / 2018 г. по описа на
РП – Сливен, за това, че на 09.11.2017 г. в гр. Сливен на бул. „Стефан
Караджа“, при управление на МПС, нарушил правилата за движение и по
непредпазливост причинил средна телесна повреда на А. Я.А. – престъпление по
чл. 343, ал. 1, б. „б“, пр. 2 от НК. След проведено разследване по досъдебното
производство, с Постановление от 06.06.2019 г. на разследващ полицай в РУ на
ОДМВР – Сливен, К.С.К. е привлечен в качеството на обвиняем за престъпление по чл.
343, ал. 3, пр. последно, б. „а“, пр. 2 във връзка с ал. 1, б. „б“, пр. 2, във
връзка с чл. 342, ал. 1 от НК. С Постановление от 13.06.2019 г. на РП – Сливен,
образуваното досъдебно производство е спряно, с оглед наличието на приключило с
окончателен акт административнонаказателно производство и съобразно
Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3 / 2015 г. на ОСНК
на ВКС.
От изложеното е видно, че е налице образувано досъдебно
производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било
проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно
производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Европейската
конвенция за правата на човека /ЕКПЧ/.
С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по
тълк. дело № 3 / 2015 г., чийто тълкувания са потвърдени с Тълкувателно решение
№ 4 от 06.02.2018 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 4 / 2017 г., постановено по
повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл. 24,
ал. 1, т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и
административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също
деяние, с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забрана за повторно съдене и
наказване на едно и също лице за същото деяние/, в т. 1.2.2. е прието, че в
случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и
санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до
преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното
производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ,
образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото
деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по-широк
обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното
осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за
същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че последиците
от повторното наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за
което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила акт
административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на
Конвенцията, се преодоляват чрез: прекратяване на второто по ред наказателно
производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след
окончателното приключване на административнонаказателното производство с
наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни
актове и прекратяването му на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7, вр. чл. 24,
ал. 1, т. 6 от НПК; възобновяване на окончателно приключилото административно-наказателно
производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към
ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл. 70, б. „в“ от ЗАНН, отмяна на
постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното
наказателно производство на основание чл. 422, ал. 1, т. 3 от НПК или отмяна на
постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по
реда на чл. 243, ал. 9 от НПК и провеждане на наказателното производство след
отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, § 1 от Протокол № 7.
След постановяване на посоченото тълкувателно решение са
последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в ДВ бр. 63 от 2017 г., в сила от 05.11.2017
г., с които в законодателството е въведена система от мерки за разрешаване на
конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност.
Въведено е ново основание за прекратяване на наказателното производство в НПК
/чл. 24, ал. 1, т. 8а – извършеното деяние съставлява административно
нарушение, за което е приключило административнонаказателно производство/ при
определени предпоставки /чл. 24, ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5
в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство или предложението не е уважено/,
което се явява и нова предпоставка за спиране на наказателното производство по
чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК /за същото деяние, което е престъпление, е
приключило административнонаказателно производство/. Същевременно в новата
буква "д" на чл. 70 от ЗАНН е предвидено ново основание за възобновяване
на административнонаказателните производства - когато деянието, за което е
приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление.
Настоящият случай е такъв. Налице е приключило първо по ред
административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила
НП и образувано за същото деяние и срещу същото лице досъдебно производство.
Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно Тълкувателно
решение ТР № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., ОСНК на
ВКС, съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене
и наказване на едно и също лице за същото деяние. Административнонаказателното
производство е проведено в нарушение на чл. 33 от ЗАНН, от некомпетентен с
оглед характера на правонарушението орган, за деяние, което и към онзи момент е
разкривало признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в
компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в
действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен
единствено в рамките на наказателното производство.
Предвид изложеното, налице е основание за възобновяване на
административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, б. „д“ от ЗАНН,
отмяна на наказателното постановление и прекратяване на
административно-наказателното производство, с цел елиминиране на последиците от
нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и продължаване на образуваното за същото деяние наказателно
производство.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 73 от ЗАНН, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, приключило
с влязло в сила Наказателно постановление № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г.,
издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР– Сливен.
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника
на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, с което на К.С.К. с ЕГН: **********,
за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка
с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано
срещу К.С.К. с ЕГН: **********, с Акт за установяване на административно
нарушение № 2949 от 09.11.2017 г., съставен от младши автоконтрольор при ОД на
МВР – Сливен.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: