Решение по дело №111/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 136
Дата: 7 август 2019 г. (в сила от 7 август 2019 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700111
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 114

 

гр. Сливен, 07. 08. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на седемнадесети  юли,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СЛАВ  БАКАЛОВ

                                                            ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                                    ДЕТЕЛИНА  БОЗУКОВА

                                                                          

При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора МИЛЕНА РАДЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно-наказателно дело № 111 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл. 70 - чл. 73 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е предложение от Н. С. – прокурор в Районна прокуратура /РП/ – Сливен, в качеството ѝ на наблюдаващ прокурор по досъдебно производство № **** / 2018 г. по описа на РУ – МВР – Сливен, вх. № 2517 / 2018 г.  по описа на РП – Сливен, с правно основание чл. 70, б. „д“ във връзка с чл. 72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, за възобновяване на административно-наказателното производство  по  Наказателно  постановление /НП/ № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, в сила от 23.01.2018 г., с което на К.С.К., за нарушение на чл. 119, ал. 1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева.

В Предложението се твърди, че: в РП – Сливен е на производство досъдебно производство № **** / 2018 г. по описа на РУ – МВР – Сливен, вх. № 2517 / 2018 г.  по описа на РП – Сливен, образувано на 05.11.2018 г., за това, че на 09.11.2017 г. в гр. Сливен, на пешеходна пътека на бул. „Стефан Караджа“, при управление на МПС – лек автомобил с Рег. № *****, нарушил правилата за движение по пътищата: чл. 20, ал. 1, чл. 27, т. 2 и чл. 119, ал. 1 от ЗДвП, и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на А. Я.А. – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, пр. 2 от Наказателния кодекс /НК/; след проведеното разследване е установено, че К.С.К. е осъществил състава на престъплението по чл. 343, ал. 3, пр. последно, б. „а“, пр. 2 във връзка с ал. 1, б. „б“, пр. 2, във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК; установено е, че на 11.12.2017 г. от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, е издадено НП № 17-0804-002949, влязло в сила от 23.01.2018 г., с което на К.С.К., за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева, за това че на 09.11.2017 г. около 17:10 ч. в гр. Сливен, по бул. „Стефан Караджа“, срещу бл. № 12, посока Трета поликлиника, като водач на лек автомобил с Рег. № *****, управлявайки посоченото МПС, не пропуснал движещата се по пешеходна пътека А. Я. А., вследствие на което я блъснал и настъпило ПТП; с Постановление на РП – Сливен, от 13.06.2019 г. е спряно образуваното досъдебно производство, на основание чл. 244, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 25, ал. 1, т. 5 от Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/, с оглед наличието на приключило с окончателен акт /влязло в сила НП № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г../ административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3 / 2015 г. на ОСНК на ВКС; налице са предпоставките на чл. 70, б. „д“ във връзка с чл. 72, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателно производство по НП № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, отмяна на последното и прекратяване на административнонаказателното производство, с цел продължаване на спряното досъдебно производство, водено срещу К.С.К..

В съдебно заседание вносителят на предложението, редовно призован, се явява. Поддържа предложението и моли да бъде уважено.

Ответникът по предложението – ОД на МВР – Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по предложението.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, в съдебно заседание изразява становище за основателност на предложението.

Заинтересованото лице К.С.К., редовно призован, не не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва предложението и моли да не бъде уважено. Счита, че: чл. 70, б. „д“ от ЗАНН противоречи на практиката на Европейския съд по правата на човека и на чл. 4 от Протокол № 7 към Европейската конвенция по правата на човека; не е налице основание за възобновяване на административнонаказателното производство. Позовава се на Тълкувателно решение № 3 от 2015 г. на ВКС и на Тълкувателно решение № 4 от 2018 г. на ВКС.

Въз основа на събраните по делото доказателства, настоящият съдебен състав счита, че Предложението е допустимо, а разгледано по същество – е основателно, по следните съображения:

С НП № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, в сила от 23.01.2018 г., на К.С.К., за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева, за това че на 09.11.2017 г. около 17:10 ч. в гр. Сливен, на бул. „Стефан Караджа“ - срещу бл. № 12, посока Трета поликлиника, като водач на лек автомобил с Рег. № ******, управлявайки посоченото МПС, не е пропуснал движещата се по пешеходна пътека А. Я.А., вследствие на което я е блъснал и е настъпило ПТП. НП е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 2949 от 09.11.2017 г.,  съставен от младши автоконтрольор при ОД на МВР– Сливен.

С Постановление от 05.11.2018 г. на Районна прокуратура – Сливен, е образувано досъдебно производство № **** / 2018 г. по описа на РУ – МВР– Сливен, вх. № 2517 / 2018 г.  по описа на РП – Сливен, за това, че на 09.11.2017 г. в гр. Сливен на бул. „Стефан Караджа“, при управление на МПС, нарушил правилата за движение и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на А. Я.А. – престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б“, пр. 2 от НК. След проведено разследване по досъдебното производство, с Постановление от 06.06.2019 г. на разследващ полицай в РУ на ОДМВР – Сливен, К.С.К. е привлечен в качеството на обвиняем за престъпление по чл. 343, ал. 3, пр. последно, б. „а“, пр. 2 във връзка с ал. 1, б. „б“, пр. 2, във връзка с чл. 342, ал. 1 от НК. С Постановление от 13.06.2019 г. на РП – Сливен, образуваното досъдебно производство е спряно, с оглед наличието на приключило с окончателен акт административнонаказателно производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3 / 2015 г. на ОСНК на ВКС.

От изложеното е видно, че е налице образувано досъдебно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Европейската конвенция за правата на човека /ЕКПЧ/.

С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., чийто тълкувания са потвърдени с Тълкувателно решение № 4 от 06.02.2018 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 4 / 2017 г., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние/, в т. 1.2.2. е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила акт административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията, се преодоляват чрез: прекратяване на второто по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7, вр. чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК; възобновяване на окончателно приключилото административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл. 70, б. „в“ от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл. 422, ал. 1, т. 3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл. 243, ал. 9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл. 4, § 1 от Протокол № 7.

След постановяване на посоченото тълкувателно решение са последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в ДВ бр. 63 от 2017 г., в сила от 05.11.2017 г., с които в законодателството е въведена система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. Въведено е ново основание за прекратяване на наказателното производство в НПК /чл. 24, ал. 1, т. 8а – извършеното деяние съставлява административно нарушение, за което е приключило административнонаказателно производство/ при определени предпоставки /чл. 24, ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство или предложението не е уважено/, което се явява и нова предпоставка за спиране на наказателното производство по чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК /за същото деяние, което е престъпление, е приключило административнонаказателно производство/. Същевременно в новата буква "д" на чл. 70 от ЗАНН е предвидено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства - когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление.

Настоящият случай е такъв. Налице е приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП и образувано за същото деяние и срещу същото лице досъдебно производство. Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно Тълкувателно решение ТР № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015 г., ОСНК на ВКС, съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Административнонаказателното производство е проведено в нарушение на чл. 33 от ЗАНН, от некомпетентен с оглед характера на правонарушението орган, за деяние, което и към онзи момент е разкривало признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство.

Предвид изложеното, налице е основание за възобновяване на административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, б. „д“ от ЗАНН, отмяна на наказателното постановление и прекратяване на административно-наказателното производство, с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и   продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 73 от ЗАНН, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР– Сливен.

ОТМЕНЯ Наказателно  постановление № 17-0804-002949 от 11.12.2017 г., издадено от Началника на Сектор Пътна полиция към ОД на МВР – Сливен, с което на К.С.К. с ЕГН: **********, за нарушение на чл. 119, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 179, ал. 2 във връзка с чл. 179, ал. 1, т. 5, пр. 4 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200 лева.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу К.С.К. с ЕГН: **********, с Акт за установяване на административно нарушение № 2949 от 09.11.2017 г., съставен от младши автоконтрольор при ОД на МВР – Сливен.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                    

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: