Решение по дело №51/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 519
Дата: 12 април 2024 г. (в сила от 12 април 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247090700051
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

519

Габрово, 12.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Габрово - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и шести март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГАЛИН КОСЕВ

При секретар ЕЛКА СТАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИН КОСЕВ административно дело № 20247090700051 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Жалбоподателят П. И. Х. от гр. Севлиево е обжалвал Заповед за налагане на принудителна административна мярка №23-1275-000742/15.12.2023г. на Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново. В жалбата си П. Х. излага, че обжалваната Заповед била незаконосъобразна, постановена при съществено нарушение на административно производствените правила, противоречие с материално правните разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Със Заповед №23-1275000-685/11.11.2023г. по чл. 171, т. 1, б. Б от ЗДвП от мл. автоконтрольор в сектор ПП при ОД на МВР В. Търново му била наложена същата принудителна административна мярка, за нарушение аналогично на описаното в оспорената заповед, извършено в рамките на по- малко от 30 минути, преди нарушението, на основание на което му била издадена настоящата заповед. Според жалбоподателя не било допустимо и целесъобразно двукратно налагане на една и съща ПАМ, тъй като СУМПС било иззето с посочената заповед за налагане на ПАМ Заповед №23-1275000-685/11.11.2023г. Тя не била обжалвана и влязла в законна сила поради което оспорената в настоящото производство заповед била безпредметна.

Претендира въз основа на изложените в жалбата съображения отмяна на обжалваната Заповед №23-1275-000742/15.12.2023г. на Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново, ведно с произтичащите от отмяната материално правни и процесуално правни последици.

Ответникът по жалба, редовно призован за съдебно заседание не се явява, като за него не се явява упълномощен по делото процесуален представител, който взема становище по жалбата и изложените в нея доводи.

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както и тези в жалбата, намира същата за неоснователна.

Със Заповед №23-1275-000742/15.12.2023г. на Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново е постановил временно отнемане на СУМПС на водача П. И. Х. до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:

- временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач:

б) който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи;

В случая така цитираното нарушение- за управление на моторно превозно средство на водач който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 на хиляда, установено с техн. средство Дрегер Алкотест 7510 с фабр. №ARPM-0747, който е отчел стойност 0, 87 на хиляда, измерен чрез издишаният от водача въздух. Издаден е талон за изследване №104433.

За констатираното противоправно деяние на П. И. Х. е съставен АУАН сер. GA №1084737/11.11.2023г., в който са описани цитираните по- горе и установени по време на проверката фактически обстоятелства.

По делото е представена и Заповед за налагане на ПАМ Заповед №23-1275000-685/11.11.2023г., като видно от изложените фактически обстоятелства в същата, а и от твърдяното от жалбоподателя, тя е постановена на същата дата, на която е установено нарушението посоченото в оспорената в настоящото производство заповед, като противоправното деяние за което е издадена е на друго, различно място и в друг час. Не се спори от жалбоподателя извършителството на двете посочени нарушения на ЗДвП, за които са постановени двете ЗПАМ.

Настоящият съдебен състав не следва да обсъжда дали е правилно и законосъобразно издаден посочения по- горе АУАН- сер. GA №1084737/11.11.2023г, тъй като той следва да бъде обсъждан в отделно производство и по друг ред.

Предмет на съдебен контрол е оспорената обжалваната Заповед №23-1275-000742/15.12.2023г. на Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, проверката на законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт обхваща установяване компетентността на издалия го орган, спазена ли е изискваната от закона форма, спазени ли са материалните и процесуалните разпоредби при издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Съдът е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на ИАА на така посочените основания, като не се ограничава само с основанията посочени от оспорващия.

Съдът намира, че оспорения административен акт е издаден от компетентен орган и в изискваната от закона форма.

Съгласно чл. 172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, ал.1 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. Оспорвания акт е издаден от Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново в това му качество и е налице необходимата компетентност.

В обжалваната Заповед изрично е посочено, че същата се основава на обстоятелствата, подробно изложени в съдържанието на Акта за установяване на административното нарушение и с оглед наличието на всички реквизити предвидени в разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК, следва да се приеме, че е издадена в предвидената от закона форма.

Настоящият състав не констатира при издаване на обжалваната Заповед да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила и противоречие на материалноправни норми. Не е налице нарушение на разпоредбите на чл. 34 и чл. 35 от АПК.

Съгласно чл. 171, ал. 1, б. "б" от ЗДвП/Изм. - ДВ, бр. 101 от 2015 г., в сила от 22.12.2015 г.- редакция към момента на нарушението/ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: б) който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи;

При тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка за прилагане на мярката е водачът да управлява моторно превозно средство под въздействието на наркотично вещество, установено с техн. средство. Към момента на проверката е установено именно това обстоятелство, като същото е надлежно описано в съставения АУАН. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. В конкретния случай категорично се установява по делото, че жалбоподателят е управлявал цитираното МПС след употреба на алкохол, като установената стойност е над 0, 5 на хиляда, като това е установено с техническо средство по време на проверката. Предвидените в ЗДвП ПАМ, включително и тези като настоящата имат за цел да превантират извършване на правонарушения, изброени подробно в ЗДвП. В този смисъл целта на принудителните административни мерки по посочения закон имат не толкова санкционен характер колкото възпиращо и превъзпитаващо въздействие върху нарушилите разпоредбите на ЗДвП се водачи на МПС, като по този начин се осигурява безопасността на движението. В този смисъл наложената ПАМ е в съответствие с целта на закона.

Както беше посочено по- горе, противоправното деяние е констатирано със съставен АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното пред административно - наказващият орган.

Не се оспорва факта, че за друго нарушение, извършено на друго, различно място в гр. В. Търново, около половин час преди противоправното деяние, въз основа на което е издадена процесната ЗПАМ, е издадена Заповед за налагане на ПАМ Заповед №23-1275000-685/11.11.2023г. със същия предмет- временно отнемане на СУМПС за срок – до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. Същата не е обжалвана и е влязла в законна сила преди постановяване на настоящата ЗПАМ.

Няма пречка да бъдат постановени две отделни, последователни ЗПАМ с един и същи предмет, както и в настоящия случай. Това е възможно след като са налице две отделни осъществени от водача, в случая П. Х. нарушения по ЗДвП, за които законодателят е предвидил кумулативно налагане и принудителни административни мерки от веда на процесните. В случая след като първата Заповед за налагане на ПАМ е влязла в законна сила, то нейното действие ще произтече до решаване на въпроса за отговорността на нейния адресат, не повече от 18 месеца. Втората Заповед ще има като начало за изпълнение края на действието на предходната и отново ще е със срок- до решаване на въпроса за отговорността но не повече от 18 месеца.

Съдът намира, че не е налице основание за отмяна на оспорената Заповед, тъй като безспорно са установени материалноправните предпоставки за издаване на процесната ПАМ. За да е законосъобразен административният акт, следва да се издаде и за постигане целите на закона, а не на друга цел, което води до превратно упражняване на власт. В случая с процесната Заповед не е преследвана цел различна от законоустановената – за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения/чл. 171, ал.1 от ЗДвП/, поради което не е налице основание за отмяна и по чл. 146, т. 5 от АПК.

Факта, че е налице предходно постановена ЗПАМ със същия предмет и адресат, която не е оспорена и е влязла в законна сила не влияе на законосъобразността на оспорената Заповед. В текста на ЗДвП е записано, че предвидената ПАМ се налага със срок до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

По изложените съображения, жалбата следва да се отхвърли като неоснователна и недоказана. Постановения административен акт, предмет на настоящото съдебно оспорване е правилен, законосъобразен и обоснован. Притежава всички изискуеми реквизити, мотиви. Издаден е от компетентен административен орган в кръга на правомощията му.

Предвид изложеното по- горе настоящият съдебен състав на АС Габрово счита, че жалбата на П. И. Х. следва да бъде оставена без уважение. Заповед №23-1275-000742/15.12.2023г. на Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново е правилна и законосъобразна.

Воден от горното, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕ на П. И. Х. от гр. Севлиево против Заповед №23-1275-000742/15.12.2023г. на Началник Сектор при ОД на МВР В. Търново, Сектор ПП В. Търново, като неоснователно и недоказано.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

Съдия: