Протокол по дело №60166/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5373
Дата: 31 март 2023 г. (в сила от 31 март 2023 г.)
Съдия: Ангелина Колева Боева
Дело: 20221110160166
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 5373
гр. София, 13.03.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 60 СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети март през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:АНГЕЛИНА К. БОЕВА
при участието на секретаря ВАЛЕНТИНА Т. ЕРМЕНКОВА
Сложи за разглеждане докладваното от АНГЕЛИНА К. БОЕВА Гражданско
дело № 20221110160166 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 13:50 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ А. В. М., редовно призован, се явява лично и с АДВ. Л. с
пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ ФИРМА, редовно призован, се представлява от АДВ. И. с
пълномощно по делото.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Х. Й., редовно призован, не се явява.
СТРАНИТЕ (поотделно): Да се даде ход на делото.
Съдът, след като изслуша становището на страните, намира, че не са налице
процесуални пречки за разглеждане на делото в днешното съдебно заседание,
поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
АДВ. Л.: Поддържам исковата молба, както и молбата от 08.03.2023 г. Нямам
възражения по доклада. Нямам други доказателствени искания.
АДВ. И.: Поддържам отговора на исковата молба. Оспорвам исковата молба.
Нямам възражения по доклада на делото.
АДВ. Л.: Моля да приемете, че в молбата от 28.11.2022 г. е допусната
техническа грешка по отношение на периода, за който се претендира
обезщетението по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, като моля същият да се счита от
14.09.2022 г. до 14.03.2023 г. Сбъркана е годината в крайната дата на периода,
като погрешно е посочена 2022 г.
1
АДВ. И.: В тази връзка бяха и направените в отговора на исковата молба
възражения. Не оспорваме, че брутното трудово възнаграждение на ищеца за
последния пълен отработен месец преди уволнението е в размер на 9226,91
лева.
АДВ. Л.: В такъв случай оттегляме искането си за допускане на съдебно-
счетоводна експертиза. Представям трудовата книжка на ищеца в оригинал за
констатация.
СЪДЪТ по представената трудова книжка на ищеца в оригинал констатира,
че след извършените от ответното дружество вписвания на стр. 6 и стр. 7
няма вписвания от последващи работодатели.
След извършената констатация СЪДЪТ върна трудовата книжка на ищеца.
СЪДЪТ докладва молба на ищеца от 08.03.2023 г. с направени в същата
доказателствени искания.
АДВ. И.: Моля да ми дадете възможност да се запозная с молбата и да взема
становище по нея. Поддържам искането, направено в становището ни от
09.03.2023 г., и моля да ни дадете възможност да доведем допуснатите ни
свидетели в следващото съдебно заседание, като назначите преводач от
английски език.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на процесуалния представител на ответника в
едномесечен срок от днес да депозира становище по направените от ищеца в
молбата от 08.03.2023 г. доказателствени искания, както и да доведе
допуснатите му свидетели в следващото съдебно заседание, за което ще бъде
назначен преводач.
АДВ. Л.: Ние водим допуснатите ни четирима свидетели, като в молбата ни
от 08.03.2023 г. имаме искане за допускане на още двама свидетели.
СЪДЪТ снема самоличността на свидетелите:
П.И.К. – 33 г., неосъждан, без дела и родство със страните;
В.И.Х. – 40 г., неосъждан, без дела и родство със страните;
Н.В.К. – 24 г., неосъждан, без дела и родство със страните;
Н.Н.Л. – 38 г., неосъждан, без дела и родство със страните.
2
СЪДЪТ предупреди свидетелите за наказателната отговорност по чл. 290, ал.
1 НК.
СВИДЕТЕЛИТЕ (поотделно): Обещавам да кажа истината.
Съдът пристъпва към разпит на свидетеля П.И.К..
НА ВЪПРОСИ НА АДВ. Л. СВИДЕТЕЛЯТ ОТГОВОРИ: Познавам А. от 2018
г., когато се присъединих към ФИРМА. Бях в неговия екип, като той беше
„продукт мениджър“ на екипа, а аз се присъединих като „софтуерен
инженер“. Аз все още работя във фирмата. Работата на А. се изразяваше в
това да полага нашата продуктова визия, събиране на това какво иска
бизнесът да създадем, как да го създадем и като цяло той създаваше
продуктовото решение, решението за нашия продукт. Моята роля тогава беше
да решавам инженерния проблем и да имплементирам решението на
проблема. Разбира се, че А. работеше в екип. Със сигурност беше част от
нашия екип. Стоеше до нас тогава. Тогава бяхме все още в Сердика офиса,
после се преместихме в новия офис. Той си беше абсолютно неотделна част
от нашия екип. Виждахме го ежедневно, участваше на абсолютно всички
наши срещи. Когато имахме нужда от помощ от негова страна, от разяснения
по продуктовите спецификации, той беше достъпен и ни помагаше много. В
нашия екип хората се променяха през годините, но бяха може би около осем –
десет човека, с които работеше А. постоянно. Иначе А. работеше със страшно
много хора от други екипи, от други организации, от други функции с цел да
можем да постигнем нашите продуктови цели. По отношение на планирането
на продуктовата работа, как е преминавал неговият работен ден, дали му е
идвала някаква идея, която трябва да се реализира, или ръководството му я
спускаше мога да кажа следното. А. е много добър да си говори с другите
експерти, местните хора от различните организации, за да разбере какви са
точно нуждите и проблемите им. Също така той има страшно голям опит в
други подобни големи компании и много често е виждал продуктови
решения, които са били някъде другаде прилагани и той е искал да ги
приложим и при нас. Ние правехме планиране няколко пъти в годината,
обикновено два пъти – в началото и в средата на годината. А. първо събираше
информация от нашите таксови експерти, от други хора в компанията, от
други организации какво те биха искали ние да създадем и ни представяше
като лист, който е приоритизиран. Ние го оценявахме, давахме първоначално
3
грубо решение и т. н. Накрая се споразумявахме с него какво ще създадем в
дадения срок – в даденото шестмесечие или година. Абсолютно А. налагаше
визията и допринасяше за развитието на дадения продукт. Той беше водещ в
нашата визия. И благодарение на него в нашия продукт – данъчните профили,
успяхме да създадем много добри неща, които преди ги нямаше и честно
казано съм много горд от това. Запознат съм с проектите Digital W-9 за
шофьори и куриери, Digital W-9 за tax-профили за ресторанти в портала на
партньори, данъчни профили в Driver App – приложение за шофьори, и
Locking SSNs for editing. Първите два проекта са за това да можеш да си
предоставяш данъчната информация в САЩ, в един определен формат, който
е по принцип правилният законов формат за държавата, който до този момент
го нямаше. Като цяло имаше доста проблеми и доста технически трудности,
като няма да навлизам в подробности. Вторият проект – Driver App е един от
най-добрите примери за това колко силно влияние имаше А. върху екипа и
върху това какво Ю. създаваше като продукти. До този момент таксовите
данни се събираха само в два портала, които бяха уеб-портали и бяха
изключително неизвестни за шофьорите и куриерите, както за ресторантите в
Ю.. Имахме много голям проблем от това да си събираме данните и да
оперираме легално в съответните държави. Това, което направи А., е да
говори със супер много хора, даже успя да стигне до най-високо ниво, когато
бяхме в Сан Франциско, и да получи разрешението от там ние да се
интегрираме в Driver - приложението. А преди това бяхме получили
многократни откази от страшно много хора за това нещо. Това отвори пътя
освен таксовите данни да се събират там, даде възможност в бъдеще и
данъчните доклади също да могат да се интегрират, та чак до ден днешен,
когато вече самите фактури – сега има и такива проекти в компанията, да
могат да се свалят от приложението. А. имаше абсолютно основна и водеща
роля при разработване на тези приложения. Относно Locking SSNs – това
беше един проект, който от много време, доколкото знам, бяха искали от нас.
Като цяло проблемът беше, че можеше да се сменя социално-осигурителният
номер в САЩ. Това е голям проблем от към измами, защото хората си пишат
един номер в началото, минават там успешно различните допълнителни
проверки, т. е. проверява им се дали всичко им е валидно. После те го сменят
и по този начин избягват плащането на данъци. Също така може да са
откраднали този номер и това е голям проблем за Ю.. Като цяло ролята на А.
4
беше, че успя да идентифицира с помощта на хората от местния данъчен
отдел този проблем и да му намери разрешение, да намери решение за това
как да заключим тези осигурителни номера. Това също беше много
впечатляващо, защото те от страшно много време имаха този проблем и
никой до този момент в нашата организация не беше му обръщал внимание.
Приносът за това беше изцяло на А.. Имаше голям риск от санкции за
компанията поради тези пропуски, за тези проблеми. Доколкото знам дори
имаше някакъв фонд, който стоеше, в случай че ни санкционират. Не е
възможно тези проекти да се осъществят от един човек без умение за работа в
екип. Като цяло проектите изискваха непрекъсната комуникация с много хора
и ако нямаш умения за работа в екип абсолютно невъзможно е да успееш да
ги завършиш. А. работеше с много хора – с инженери, с нашия екип, с други
продуктови екипи, с други данъчни организации, със страшно много хора.
Няма как сам да реализира тези проекти, без координация с всички тези хора
и звена от компанията на международно ниво, тъй като всеки един от
проектите е включвал много екипи. А. си е партнирал и с целия данъчен
отдел от всички държави. В него работят около 200 човека от различните
държави. Той си партнирал с всички от тях. Даже мисля, че беше ходил в
Австралия и Нова Зеландия с цел да види на място какви са проблемите на
хората, които имаме там от данъчните ни отдели. Да, задължение е на
местните екипи да докладват на местната данъчна администрация заработките
на шофьорите. Това са нещо като нашите годишни данъчни декларации и
показват какво човек е изкарал при нас. На А. не му е било задължение да ги
координира и да ги обявява. За ролята на А. в екипа на данъчните профили
мога да дам много висока оценка. Той постави няколко много добри
практики, които и до ден днешен си ги спазваме. Досега аз не съм работил с
толкова силен „продукт мениджър“. Когато А. пое екипа „Tax reports“, той
продължи да бъде достъпен и да подкрепя екипа „данъчни профили“.
Приложението Digital W-9 за шофьори и куриери беше много успешен
проект. Преди беше изключително трудно да събереш тази информация от
шофьорите. Изискваше се също изключително много ръчна работа от
инженери постоянно. Всяка година, във всеки данъчен сезон инженери ръчно
правеха някакви работи, за да може правилните таксови форми да се покажат
и да се попълнят от шофьорите. И все пак имаше данни, които не се събираха
на едно място, както трябва да е в онлайн формата, ами се събираха на едно
5
друго място, където честно казано шофьорите не се оправяха. Беше много
работа, която шофьорите комуникираха с местните екипи. Впоследствие
идеята за проекта Digital W-9 за шофьори и куриери беше приложена и за
други проекти – например за мърчанти, за ресторанти. За реализиране на тези
проекти беше необходимо някой да насочи останалите звена към опредЕ.
проблематика и това беше А.. Той координира цялото това нещо с много,
много екипи, много други звена. Той си водеше комуникацията с тях, той
извършваше цялото водене на проекта. Честно казано нямам наблюдения
върху това какъв личен пример е давал А. на различните екипи за това как да
се работи по-ефективно, как да си сътрудничи с различни хора по цял свят.
Но смятам, че А. М. безспорно притежава лидерски умения. Пак казвам, че за
мен А. беше най-силният ни продукт мениджър и само се надявам, че
другите, които бяха в неговия екип, се опитват да го копират все повече и
повече. Не си пускам камерата на всяка среща в zoom. Няма практика да се
пуска камерата на всяка среща. От човека си зависи дали ще си пусне
камерата. Много хора не си ги пускат. Включването на камерата не се
отразява по никакъв начин на работния процес. Това е личен избор. Няма
нито ползи, нито негативи. Познавам К.Ц.. Тя беше „продуктов мениджър“ в
нашия екип, след като А. пое и другия екип за данъчните доклади. Доколкото
знам А. е бил деен участник в наемането ѝ на работа. За самото обучение, да,
той я обучава и тя беше много доста продуктивна, много бърза навлезе, което
със сигурност е благодарение на него и на контекста, който ѝ е дал за нещата,
които правим. По отношение на процеса по създаването на пътни карти за
Англия, както споменах и по-рано, два пъти в годината имаме практика да се
събираме и да планираме какво ще правим през следващите шест месеца или
една година. Повечето пъти е за шест месеца. Ролята на продукт мениджъра
беше, както казах, да събира всички нужни изисквания, които трябва да
съобразим, създава нашата визия, т. е. какво искаме от всички тези неща да
имплементираме спрямо нуждите на бизнеса, партнира си с екипа за
определяне на това колко голямо ще бъде като работа, каква част от тези
селектирани проекти може да направим и т. н. А. абсолютно успяваше да
създаде работна атмосфера и трудови връзки в различните екипи на световно
ниво чрез координацията по проектите. Ние заедно с него пътувахме до Сан
Франциско и Ню Йорк през 2019 г. Целта ни беше първо за Driver App, за
което вече разказах. Другото нещо беше за този Locking SSNs, който запушва
6
голямата дупка при нас откъм проблеми с шофьорите. Общо взето работехме
и с други екипи, част от организацията, за изясняване на това какви проблеми
те имат и какви потенциални решения можем да им предложим.
АДВ. Л.: Нямам други въпроси към свидетеля.
АДВ. И.: Нямам въпроси към свидетеля.
Съдът приключи разпита на свидетеля П.И.К., който остана в съдебната зала.
Съдът пристъпва към свидетеля Н.В.К..
НА ВЪПРОСИ НА АДВ. Л. СВИДЕТЕЛЯТ ОТГОВОРИ: А. М. го познавам
от работа. Работехме в един и същи екип за „tax reports“ в Ю.. Аз съм
софтуерен инженер, занимавам се с техническата имплементация на
проектите, които работим там. А. беше „продуктов мениджър“. Да, дава ми
задания. Общо взето той дефинира продукта – как трябва да бъде изграден,
разписва документ, който описва подробно защо това трябва да се направи
така. И нашата работа, на инженерите е да вървим по този документ и да
имплементираме го технически. По отношение на работата ми с А. М. по
проектите за данъчни формуляри в Driver App и Partner Portal по отношение
на приложенията за куриери и шофьори в Белгия мога да разкажа следното.
През 2021 г. се състоя този проект. Дойде изискване от друг екип ние да
създадем нов тип форма, която е изискване на правителството в Белгия. А.
координира цялото това усилие и той бих казал, че разшири проекта така, че
ние да притежаваме тези форми. Първоначално хората, които се свързаха с
нас, искаха да издадем документ, да създадем тази форма, но без да се
използва нашата инфраструктура. Ние свършихме това, но разширихме
проекта и формите бяха вече при нас. Освен това А. направи дизайна за
самото мобилно приложение – как тези нови форми биха изглеждали там от
гледна точка на потребителите, които го използват, както и уеб-порталът,
който шофьорите и партньорите, които използват тази форма, също имат
достъп до него. Аз работех по имплементационната част – процесът, в който
данните, които ни бяха дадени, ги вкарахме в системите и визуализирахме
тази форма. Приносът на А. за този проект конкретно, за разработването му и
пускането му в действие, се изразяваше в това, че той всъщност даде
представа на хората, които искаха тези форми от нас, на данъчните
специалисти, нашият екип и нашият продукт, който ние разработихме, на
какво е способен, за да могат да се възползват максимално от
7
функционалността. Освен това той ръководи дизайна на мобилното
приложение и на уеб-приложението, по който начин да покажем на тези хора
какво ще представим на крайния потребител. Няма екип за тестване в Ю..
Всеки е отговорен за тестването. Не е много ясно колко хора работят с дизайн
екипите с всички в компанията, на общо ниво. Няма много детайли, които
мога да кажа. Дизайн екипите не са участвали в тестването на продукти до
този момент. Приложението „Ф“ е инструмент, който използваме, за да
дефинираме по какъв начин изглежда нещо, което планираме да направим.
Това включва например как, ако човек вижда една страница, натиска даден
бутон, къде трябва да бъде препратен и т. н., т.е. целият от - до процес.
Идеята е там да е улеснена колаборацията по дадена работа. По този начин
лесно може да се разпространи и между много хора да се синхронизира
работата по дизайна. Нещо като тестова среда, в която влизате и, ако
например става дума за дизайн на мобилно приложение, там се показва как
трябва да изглежда самият екран за формите. Отстрани са всичките други
екрани, като е дефинирано и съдържанието, което те имат, и хората, които се
занимават с дизайна, влизат там и правят промени. След това инженер може
да влезе в документа и да види характеристики, които дизайнерите са избрали
за специфичния дизайн, например колко да е широко нещо. Не се третира
като обидно или пренебрежително в Ю. споделянето на файлове във „Ф“. Има
практика за сътрудничество между хора от различните екипи във „Ф“. От моя
опит мога да кажа, че дизайнът на нещата се съдържа там и обикновено
разглеждаме „Ф“ като източника на информация. И ако някой нанася
промени, най-добре е те да бъдат във „Ф“, тъй като всички гледат там и така
може да се синхронизираме най-добре. Ако е на друго място, може да се
изгуби някаква информация. А. е координирал визия за определен продукт.
Той имаше визия как да се развива продуктът цялостно. Едно от най-
големите му усилия беше самият ре-дизайн на нашите документи. Идеята
беше да се обхващат всички пазари. Преди документите, които ние
издавахме, не изглеждаха по такъв привлекателен начин. Той ръководи това
да се промени техният дизайн. Резултатът, който направи, беше много по-
оптимален, по-модернизиран документ, по-добре координиран с марката Ю.
като цяло и съдържаше повече информация, която да е полезна за
партньорите. Известно ми е, че имаше един стилистичен проблем в данъчните
обобщения в Бразилия в деня след пускането им в експлоатация. Проблемът
8
беше, че на самите документи се показва стойността на дохода, които шофьор
е изкарал, когато е шофирал за Ю.. В определени частни случаи има
партньори, които са изкарали много висока сума, например седемцифрена
сума. Проблемът с тези документи беше, че като е много голяма цифрата
имаше една скоба, която не оставаше на същия ред на документа, а слизаше
на долния ред. Показваше се на долния ред. Този проблем А. го забеляза и го
оправихме още на следващия ден. Това със сигурност не е значим дефект. Не
знам някой да се е оплакал от този дефект. Имаше презентация за пускането
на тези данъчни обобщения. Имаше клип в „You Tube“ от известен
инфлуенсър, който работи за Ю., и доста хора го следваха. Той направи ревю
точно на новия дизайн на нашия документ, което беше доста нестандартно. И
отзивите бяха много добри, тъй като хората в коментарите пишеха, че най-
сетне имат някакъв начин да докажат какви пари са изкарвали пред техните
институции и че това е много добре за тях. Проектът със сигурност се оцени
от компанията добре, тъй като се оказа, че Бразилия е един от големите ни
пазари, в който се използват тези документи. Не съм запознат с това кой е
възлагал задачи на А. и кой движи планирането на продуктите. Виждал съм
Раян Блок, но не мога да кажа, че го познавам. Не ми е известно дали той е
налагал продуктовата визия.
АДВ. Л.: Нямам други въпроси към свидетеля, освен тези за бонусите, за
които съм направил искане в депозираната на 08.03.2023 г. молба.
АДВ. И.: Възразявам сега свидетелят да бъде разпитван за новите
обстоятелства, преди да съм дала становище по направените от ищеца
доказателствени искания и преди да съм ги анализирала. Моля, след като дам
своето становище и евентуално ако съдът прецени, че все пак ще допусне
тези искания, свидетелят да бъде разпитан по тези обстоятелства в
следващото съдебно заседание. Нямам въпроси към свидетеля.
Съдът приключи разпита на свидетеля Н.В.К., който остана в съдебната зала.
Съдът пристъпва към разпит на свидетеля В.И.Х..
НА ВЪПРОСИ НА АДВ. Л. СВИДЕТЕЛЯТ ОТГОВОРИ: Познавам А. от
работата. Когато започнах работа в Ю., тогава се запознах с него. Преди това
не съм го виждал. Работя в Ю. на длъжност „софтуерен инженер“ в отдела
„Tax reports“. А. не ми е възлагал задачи директно. Но ние като екип имаме
срещи, на които обсъждаме какви задания трябва да се правят, и е имало
9
задачи, които той е намерил за подходящи за компанията, които ще
спомогнат на продукта да се подобри. На базата на тези дискусии, които сме
водели, е имало задачи, поставени от него, върху които съм работел. Участвал
съм на срещи с него и други членове на екипа. Аз работех в един офис с него.
Пред мен не се е държал грубо, пренебрежително, неуважително с никого. Аз
не съм бил свидетел на подобно нещо. Лично аз не бих отчитал за грубост
споделянето на уеб-дизайни в приложението „Ф“. Според мен това
приложение е за кооперативна работа и идеята му е главно за споделяне. Това
е моето виждане. Всеки от служителите на дружеството може да вижда
каченото във „Ф“. Не съм виждал в публично достъпни канали за фирмата М.
да е отправял нападки към свои колеги или да ги е хулил. Не ми е известно А.
да е правил нещо подобно, да е изразявал неприятни становища за Р.Б.. В
компанията има политика за споделяне на проблеми. Компанията предоставя
платформа, където можеш, ако имаш проблеми от всякакъв вид, да ги
споделиш. Мисля, че това включва и проблеми с пряк ръководител. Аз лично
не съм я ползвал, но мисля, че включва всякакъв вид проблеми, които можеш
да споделиш. Не съм сигурен за точното наименование на това приложение,
както казах, аз не съм го ползвал. В обученията ни бяха споменали за него и
ни казаха, че се насърчава използването на това приложение. Не ми е
известно А. да е отказвал да подобри работата си. Аз не знам да е имало
критики към него. От момента, в който съм започнал, не съм чул за критики
към него или нещо подобно. Почти всеки ден работех с него. Постоянно
всеки ден имахме срещи, участвахме в общи срещи. Относно съвместната ни
работа по проекта „Residence certificates“ за шофьори в Португалия мога да
кажа, че като цяло беше доста положителна. Той беше изготвил пълни
спецификации, дизайн беше направил как трябва да изглежда, защото имаше
промени по потребителската част, която е видима на потребителя. По това
време мисля, че още нямахме дизайнери, които да се занимават с това. И А.
движеше цялата комуникация с португалския екип. При мен само идваха
изискванията какво трябва да се направи. Аз бях включен в тази
кореспонденция, участвал съм в срещи, но не съм бил свидетел на поведение,
което може да се третира като неуважително от страна на А. по време на тази
комуникация. Не съм бил свидетел на това да е заповядвал на някого или да е
използвал по-заповеден тон. Да, бих определели А. като инициативен
служител и като такъв, който предлага нововъведения за подобряване на
10
работата. Понятията „user experience“ и „customer satisfaction“ представляват
одобряване на приложението, което се използва от потребителите, и тяхното
удовлетворение от използването му, т. е. по-удобни функционалности, да е
по-лесно за използване и т. н. С А. работехме по една задача, която беше
изцяло по негова инициатива, а именно да сложим ограничение на достъпа до
едно от нашите приложения за определени потребители. Касае за настройката
за данъчните обобщения, месечните доклади. Понеже нашето приложение е
свързано с всички страни, които използват Ю., и преди всеки можеше да
влиза и да прави промени в това приложение. А. М. беше видял, че това може
да е проблем, ако екип, който не е част от данъчните специалисти в
съответната страна, влезе и промени нещо, касаещо тази друга страна. Затова
той предложи да сложим такова ограничение и само хората, които са
отговорни за тази част, само те да могат да правят промени и да носят
отговорност. Бях на работа в деня, в който А. беше уволнен, но не съм бил
пряк свидетел на неговото уволнение. Като разбрахме за това, в екипа не
бяхме особено щастливи. Бяхме много неприятно изненадани. Никой не ни
беше предупредил. А. работеше и си партнираше с данъчните експерти. В
някои от кореспонденциите с тях съм бил включен. Не съм бил свидетел на
груба поведение от негова страна. В тези срещи, които съм виждал, А. е
успявал да създаде работна атмосфера и трудови връзки с данъчните експерти
от различните офиси на Ю. по света. Абсолютно професионална му беше
кореспонденцията, както и в срещите, които сме водили. Не съм пътувал с
него по света. Не знам дали е участвал в бизнес събития на компанията.
АДВ. Л.: Нямам други въпроси към свидетеля.
АДВ. И.: Нямам въпроси към свидетеля.
Съдът приключи разпита на свидетеля В.И.Х., който остана в съдебната зала.
Съдът пристъпва към разпит на Н.Н.Л..
НА ВЪПРОСИ НА АДВ. Л. СВИДЕТЕЛЯТ ОТГОВОРИ: Познавам А. М. от
работата ни в ФИРМА. Ние работим с него от 2020 г. в данъчния екип. Както
казах, ние работихме заедно в екипа, като аз съм инженерен мениджър на
екипа, а той беше продуктов мениджър на екипа. Той се грижеше за
създаването на визията, как да изглеждат новите функционалности на
продуктите, които създаваме, като заедно на всеки шест месеца сядахме и
планирахме кое е важно за продукта. По-скоро си обменяхме задачи и се
11
допълвахме. Не сме си давали директно задачи и не се сме били в отношения
на субординация. Според мен той се справяше отлично с работата. Много ми
харесваше, че имаше свое мнение как трябва да изглеждат нещата. Създаваше
необходимите документи, които описваха неговото виждане за това как да се
направи нещо, и после го представяше на всички от екипа. Има два случая,
които мога да споделя. Едното беше за това да пуснем в мобилното
приложение данъчните документи да могат да се виждат и всеки един
шофьор да може да влезе и да си свали данъчния документ от самото
приложение. До този момент това не можеше да стане. Трябваше съответният
шофьор да отиде на интернет страницата и от там да го свали. А. написа
много хубав документ, който описваше как това ще помогне, как би трябвало
да изглежда. След което това беше реализирано от инженерните екипи. После
той пусна имейл, в който обясняваше каква е ползата. Дори изпълнителният
ни директор го похвали за това колко много сме помогнали на шофьорите,
как сме подобрили тяхното взаимодействие с платформата. Другият случай
беше за данъчните обобщения в Бразилия, които ние през 2022 г. ги пуснахме.
Всеки един шофьор в Бразилия можеше да получава данъчен документ. Тази
функционалност беше много важна, защото Бразилия е един от най-големите
пазари, на които Ю. оперира. Мисля, че в момента е на второ място.
Данъчният екип на Бразилия се допита първо до А.. След това те заедно
развиха идеята как това да се направи и ние го направихме. Пуснахме
функционалността. Веднага получихме от тамошния данъчен екип
благодарствени писма, че всичко е било доставено. Те бяха много щастливи,
дори в социалните мрежи имаше добър отзвук. Похвалата, за която казах, че е
дошла от изпълнителния директор, става дума за шефа на компанията на
световно ниво – Д. някой си. Не е имало оплаквания от данъчния екип или от
потребителите на Ю. след пускането на данъчните обобщения в
експлоатация. Дори данъчният екип ни изпрати you tube видео, в което един
от инфлуенсърите в Бразилия разглеждаше самата функционалност, хвалеше
я колко е полезна и укоряваше Ю., че не е пуснал по-рано тази
функционалност. Докато гледахме клипчето, видяхме, че самият документ
имаше лошо форматиране на едно място. Това го видяхме ние на самото
клипче. Нито един партньор, нито някой от данъчния екип не се беше оплакал
от това нещо. След като го видяхме, направихме задача и го отстранихме. А.
беше основният координатор на проекта с данъчния екип. Той направи
12
първоначалната визия на документа, как би изглеждал този документ, като
използваше нов формат, който е много по-разбираем. Работеше директно с
данъчния екип, за да се определи точно какво да пише върху документа. След
това той ни помагаше, когато реализирахме самия проект. Също така
помагаше да тестваме функционалността – да я видим как изглежда, когато
ние я завършихме и преди да я пуснем. Имаше и други държави, които
поискаха пускане на това приложение за данъчни обобщения, след успешното
пускане на проекта в Бразилия. Една от първите страни беше Саудитска
Арабия, после Великобритания. След като А. беше освободен дойдоха още
страни, като Индия и други, които искат да се използва това приложение.
Тази нова функционалност ние показахме на И.А., който е част от
ръководството на екипа на Ю. в София. На всеки две седмици нашият екип
има ревю, на което показва какво е завършил. На тази среща показахме на
И.А. приложението. Той беше много впечатлен. Това беше първата нова
страна, с новия дизайн, който пускаме. Ние не бяхме пускали данъчни
документи в нова страна откакто съм в компанията, от четири години почти.
Така че това беше голямо постижение и И.А. беше много щастлив, понеже
той преди беше инженерен мениджър на екипа и много добре е запознат с
работата на екипа. Той беше много впечатлен и беше много доволен, че сме
постигнали тази цел. К. О’К. е от отдел „Човешки ресурси“, не съм сигурен за
конкретната й позиция. Разговарял съм с К. О’К. по отношение на последните
оценки на А. М. от Р.Б.. На всеки шест месеца в Ю. се прави ревю на това как
хората се справят. Всеки един служител получава обратна връзка от
мениджъра си как се справя. След като е получил тази обратна връзка, А. се
допита до мен и попита дали може заедно да обсъдим с К. О’К. обратната
връзка. Понеже там имаше неща, за които не знам от къде мениджърът на А.
беше получил такава информация. И двамата бяхме изненадани от тази
обратна връзка. Затова се съгласих да направим среща К., аз и А. и да я
обсъдим. Тази среща А. се опитваше повече от две-три седмици, ако не и
повече, да я осъществи. К. я нямаше, беше в отпуск. Затова се опитвахме с
някой друг от човешки ресурси да обсъдим обратната връзка, която А. беше
получил. Това отне известно време. Когато вече имахме срещата с нея,
обяснихме ѝ отделните точки от обратната връзка, опитахме се да изясним, че
те не са истина според нас, че не са правилни. Но според мен тя не предприе
някакво действие от този наш разговор. След това аз не съм получил и не съм
13
участвал в никаква допълнителна комуникация, която тя е изпратила към А.
или към някой друг от екипа. Обсъдих с К. О’К., че не съм се оплаквал на Р.Б.
по отношение на проекта за смяна на собствеността на ресторантите. Това
беше тема, която бяхме обсъждали с Р. точно два месеца по-рано. Понеже
това е функционалност, която е доста важна според мен, аз написах писмо до
Р., в което го помолих, ако може той като групов продукт мениджър да
координира с другите екипи, които се намират в Щатите, и да определи кога
ще са готови другите функционалности, за да можем и ние да направим
нашата функционалност. Р. тогава го възприе, че ескалирам, че А. не си
върши работата. Аз му обясних лично по телефона или в zoom, защото Р. е в
Щатите, че аз не ескалирам. Аз искам по-скоро той, като човек с повече
връзки в другите организации, да координира по-добре с тях и това нещо ние
го обсъдихме. Не знам дали той беше съгласен, но го обсъдихме. И после го
видяхме в обратната връзка като нещо негативно, което е отправено към А..
Затова с въпросната К. седнахме и се опитахме да го изясним. Аз не съм
ескалирал А.. Просто поисках допълнително помощ от Р., той да може да
координира с другите организации, които се намират в Щатите. Не съм
сигурен дали Р.Б. свърши нещо по този проект и дали удовлетвори искането
ми за съдействие. Знам, че той се включи и говори с някакви хора, но
единственото нещо, което получих, е една презентация с някакви времена и
това беше, нищо повече от него. По-скоро нямаме практика в компанията на
световно ниво да информираме служители кога ще се пуска определен
продукт. Обикновено новата функционалност ние знаем до кога трябва да е
готова. Когато кодът на функционалността е готов, я пускаме и след това
пускаме имейл или някаква друга комуникация, че тази функционалност вече
е налична. Не ми е известно да съществува практика да се уведомяват дизайн
екипите при пускане на продукт. С Р. до скоро имах регулярна среща всеки
месец да обсъждаме проектите, които са важни за екипите, които аз водя. На
една от тези срещи, малко след като пуснахме обобщенията за Бразилия, аз
повдигнах темата за самите обобщения, похвалих А. и казах колко съм
доволен, че този проект успяхме да го завършим и че са толкова доволни от
данъчния екип, който е в Бразилия. Р. в този момент ми каза, че той е напълно
недоволен от самия проект и ми показа една картинка, на която беше данъчно
обобщение и бяха нарисувани няколко проблема на него. Но тази картинка не
ми я изпрати, само ми я показа и каза „това е нещо, с което аз се занимавам в
14
момента“. Това беше нашият разговор по този въпрос. Информация някой да
е пострадал по някакъв начин от тези дефекти в данъчните обобщения не ми е
известна. Подобна информация не е достигала до мен нито от партньори,
нито от данъчните експерти. По отношение на всички тези проекти – 1099 tax
forms в приложението Driver App, 1099 Tax forms в restaurant manager,
данъчни обобщения в Driver App, данъчни обобщения в Redesign, Redesign от
данъчни обобщения в Бразилия и Redesign от данъчни обобщения в Южна
Африка, мога да кажа следното. Нашият екип за данъчни отчети се занимава
с издаване на два вида документи. Едните са данъчни обобщения, които
показват на шофьорите – наши партньори колко са заработили за даден
период – един месец или една година. Това включва информация колко им е
нето печалбата, бруто печалбата, колко данъци са платили, какви такси са
платили през тези периоди, също така колко километри са навъртели и друга
допълнителна информация, пак свързана с тяхната работа на платформата.
Тези документи се използват за данъчно облекчение. Това се неофициални
документи. В допълнение на тях имаме официални документи, които в
Щатите се наричат „1099“. Те са данъчни форми, които самата агенция IRS
(американският НАП) определя какъв е форматът и задължава работодателя
да попълни такъв документ и да го изпрати на тях. Нашият екип се грижи
точно за тези документи. Това е най-важният проект на екипа – в началото на
всяка година тези документи да се подготвят и да се изпратят. Тези
документи първоначално бяха налични единствено в уеб-портала на Ю.,
където виждахме много малко хора да ги използват, което винаги ни
озадачаваше. Затова А. направи проекта тези документи да се качат в
мобилното приложение, което знаем, че нашите партньори ползват
постоянно. Ние видяхме още след две години, че двадесет пъти се е
увеличило използването и свалянето на тези документи. Така че имаше
огромно подобрение на самата услуга, която предоставяме, и беше много по-
лесно свалянето на тези документи. Зародишът на проекта дойде от А.. Той
направи идеята, разви я, комуникира с данъчните експерти в Щатите, направи
документ, който описва защо правим тази функционалност и защо е важна тя.
След като този документ беше направен, той започна да си говори със самите
инженери, които реализираха тази функционалност, и им помагаше в
различните стъпки, като координираше между няколкото екипа, които
участваха в проекта. Ние се шегувахме във фирмата, че А. е единственият
15
човек, който два пъти е получавал благодарствени писма от Д.. Едното беше
точно за мобилните форми. Другото беше за данъчния сезон в Щатите, 2021
г. Беше първият много успешен данъчен сезон, през който нямахме никакви
проблеми. А. описа всичките постижения, които сме направили в данъчния
сезон, изпрати имейл и пак получи благодарствено писмо от Д.. Това мисля,
че беше лятото на 2021 г., защото беше за данъчния сезон за 2020 г. Не знам в
Ю. да има звено за тестване на софтуер. В Ю. политиката е, че всеки екип
трябва да е самостоятелен, да може от зародиша на идеята до пускането ѝ в
експлоатация да свърши всичко сам. Нямаме отделно звено от хора, които
правят софтуерния дизайн, други, които после имплементират този дизайн, и
трети, които го тестват. Това се прави от едни и същи хора, няма разделение.
Не съм наясно с такова изискване дизайн екипът, който се грижи за визията
на документите и на сайтовете, да прави тестове. Не знам, до мен не е
достигала информация да е имало някакъв проблем поради неуведомяването
или неучастието на Б.П. и Ц.Л. при реализирането на проекта в Бразилия.
Знам, че дизайнерите имат достъп до софтуера „Ф“, както и много от
инженерите, включително и аз. И аз използвам „Ф“ много често, за да мога да
направя някакъв дизайн, да видя как нещо би изглеждало, без да трябва да
отделям много време, за да го имплементирам в кода. Много хора във
фирмата имат достъп до „Ф“, за да си направят дизайн. Не съм сигурен, че
основната функция на „Ф“ е като средство за комуникация и споделяне, но не
съм експерт в този софтуер. Не ми е известно да съществува практика във
фирмата да се информира дизайн екипът, когато се пуска определен продукт.
Не ми е известно А. да е имал такива задължения. А. много често е участвал в
събития, организирани от Ю.. Ю. организира две години подред лятна
практика, на която кани студенти в офиса и им дава проект, по който те да
работят. Студентите ги обучаваме как да пишат софтуер, как да правят
дизайни, как могат да създадат един продукт. А. участваше в първото
издание. Във второто мисля, че вече не участваше или поне не си спомням.
Но в първото издание беше много активен. Той участваше като помагаше да
им разкажем каква е идеята на продукта, който сме им дали да създават. Като
за първо издание имахме голям успех. Също така имаме мероприятия, при
които отиваме да помагаме веднъж годишно обикновено за някаква
благотворителна кауза. Последния път, не си спомням името на селото, но
бяхме да изчистим един двор, където А. заедно с целия екип участваше. Също
16
така миналата година имахме тийм билдинг в Гърция, на който А. също беше
с нас. Задължение е на местния данъчен екип в някои държави да докладва на
местната данъчна администрация заработките на шофьорите, нарича се data
sharing, т. е. Ю. споделя данни с дадената организация. Това е задължение на
данъчния екип. Това не е задължение на продуктовите мениджъри, какъвто
беше и А..
АДВ. Л.: Нямам други въпроси към свидетеля.
АДВ. И.: Нямам въпроси към свидетеля.
Съдът приключи разпита на свидетеля Н.Н.Л..
СТРАНИТЕ (поотделно): Нямаме други доказателствени искания.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ОТЛАГА и НАСРОЧВА делото за 05.06.2023 г. от 13:30 часа, за които дата и
час страните редовно уведомени от днешното съдебно заседание.
Да се уведоми вещото лице по допуснатата експертиза.

Протоколът е изготвен в открито съдебно заседание, което приключи в
14:50 часа.


Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
17