Решение по дело №406/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 44
Дата: 7 март 2023 г. (в сила от 7 март 2023 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20227110700406
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 44

                                                гр.Кюстендил, 07.03.2023 год.

 

                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на четиринадесети февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                  

                                                                   Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                

при участието на секретаря Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от  съдията  адм. дело № 406  по описа за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на  чл. 211 от ЗМВР  вр.  с  чл. 145 и сл. от АПК.

М.  В.  М. *** е подал жалба срещу  Заповед  № 4078з-1813/05.12.2022  г., издадена от ВПД Директор на РДГП - Драгоман, с която му  е наложено дисциплинарно наказание „порицание за срок от една година“ на осн. чл. 194 ал. 2 т. 1; чл. 197 ал. 1 т. 3; чл. 200  ал. 1 т. 15,  вр. с чл. 204 т. 4 от ЗМВР. Релевира   основанията  по чл. 146 т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК.  Процесуалните нарушения се свързват с твърдения за несъответствие между фактическите и правни основания в издадената заповед. Противоречието с материалния закон и с целта на закона се обосновава за доводи за липса на дисциплинарно нарушение. Счита, че срещу него е налице трайно отношение, което не намира пряка законова основа. Прави се искане за отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна.

В съдебно заседание и в представена писмена молба, пълномощникът на жалбоподателя адв. П.Т., подържа изложените в жалбата доводи и искания. Допълнително същият  оспорва годността и доказателствената стойност на изготвените в хода на административното производство видеозаписи, а във връзка с релевираното от органа дисциплинарно нарушение сочи приложимост на хипотезите на гранични проверки при режим на особено натоварване, при които са допустими изключения при въвеждането на данните в АИС ГК  за преминаващите лица и МПС.  Предявена е претенция за деловодни разноски по приложен списък.

Ответникът - ВПД Директор на РДГП – Драгоман, чрез  пълномощника си ст. юрисконсулт Д. П.в писмени бележки, изразява становище за неоснователност на жалбата като счита оспорената заповед за законосъобразен административен акт. В същите сочи, че  дисциплинарното производство е образувано и проведено съобразно процесуалните правила на АПК и ЗМВР; издадената заповед е надлежно мотивирана; нарушението на служебната дисциплина е доказано от събраните доказателствени средства, а дисциплинарното наказание е определено в съответствие с критериите по чл. 206 ал. 2 от ЗМВР. Прави се искане за  отхвърляне на жалбата и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Възразява се срещу размера на адвокатското възнаграждение на пълномощника на оспорващия, което се счита за прекомерно.  

            Административният съд, като прецени доказателствата  по делото – поотделно и в  тяхната  съвкупност,  както  и  доводите  и  възраженията  на  страните,         приема     за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият М.  В.  М. е държавен служител – младши инспектор, който заема длъжността полицай  02 група на ГКПП – Калотина от ГПУ – Калотина  при Регионална дирекция  „Гранична полиция“ – Драгоман.

            С оспорената Заповед № 4078з-1813/05.12.2022 г, издадена от ВПД Директор на РДГП - Драгоман, на младши  инспектор М.  В.  М. е наложено дисциплинарно наказание „порицание за срок от една година“ на основание чл. 194 ал. 2 т. 1; чл. 197 ал. 1 т. 3; чл. 201 ал. 1 т. 15,  вр. с чл. 204 т. 4 от ЗМВР.

Административният орган е приел, че жалбоподателят е извършил дисциплинарно нарушение, изразяващо се в това, че 16.08.2022 г. в 20.59 ч, когато е разпределен на работа на АРМ /автоматизирани работни места, гише/ на АРМ № 17 на ГКПП–Калотина, не е изпълнил служебните си задължения на граничен полицай, като разговаря продължително  време с пътниците, докато на екрана на работна станция се появява  екранна форма наподобяваща съвпадение Хит в АИС ГК НШИС, след което показва екранната снимка на лицето и след кратък разговор същото подава на служителя обект наподобяващ кен с безалкохолна напитка и служителят връща документите на лицето; в 21.07 ч. след разговор и ръкомахания, служителят подава на един от пътниците документ с приблизителен размер А4, след което пътникът връща документа, върху който се забелязва обект наподобяващ банкнота, служителят го прикрива с дясната си ръка, а с лявата хваща документа и слага двете си ръце под бюрото за няколко секунди, като след това връща документите на пътниците и при преглед на записите се наблюдава, че служителят не поставя граничен печат в документите на преминаващите пътници, с което е нарушил чл. 30 ал. 1 т. 6 от Инструкция № 8121з-813 от 9 юли 2015 г. за реда и организацията за осъществяване на граничните проверки на граничните контролно - пропускателни пунктове, както и чл. 8 ал. 1 т. 1, 2, 4 и 8 и чл. 10 от Организационно - технологичните правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, утвърдени със Заповед № 8121з-52/16.01.2019 г. на министъра на вътрешните работи.  Сочи се неизпълнение на служебните задължения  от мл. инсп. М., както следва:  на АРМ № 17– вход леки автомобили,  за времето в 20.59 ч. и в 21.07 ч – не е положил граничен печат в документите на преминаващите пътници. Деянието е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал. 2 т. 1 от ЗМВР – „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“  във връзка със задълженията по  чл. 30 ал. 1 т. 6 от Инструкция № 8121з-813/ 2015г. и  по чл. 8 ал. 1 т. 1, 2, 4 и 8 и чл. 10 от Организационно - технологичните правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, което нарушение е прието за съставомерно по чл. 200 ал. 1 т. 15 от ЗМВР и за което се предвижда наказание „порицание за срок от шест месеца до една година“.

В заповедта са възпроизведени приетите за нарушени разпоредби, а именно:  чл. 30 ал. 1 т. 6 от Инструкция № 8121з-813/2015 г., според който  полицейските органи на първа линия извършват цялостна гранична проверка, като приемат документа за пътуване от влизащия през границата чужденец, при което полага входен граничен печат в документа за пътуване;

чл.8  от Организационно-технологични правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, според който граничният полицай, извършващ гранични проверки на първа линия на ГКПП,  т. 1 – въвежда в АИС ГК данните от представените документи за пътуване на преминаващите през ГКПП лица; т. 2 – въвежда в задължителните полета на АИС ГК данните за ПС от представените документи, според вида им; т. 4 – проверява точното съответствие на данните, съдържащи се в документите с тези, нанесени на екранната форма, а при установено несъответствие извършва необходимите корекции; т. 8 – регистрира преминаване, издава отказ или отлага решението относно преминаването на втора линия; чл.10 от Организационно-технологични правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, според който потребителите по чл. 8 /граничните полицаи на първа линия/ и чл.9 /граничните полицаи на втора линия/ носят отговорност за верността на данните, които въвеждат в АИС ГК и идентифицирането на лицата, ползваните от тях превозни средства и документи.

Със заповедта е установена  умишлена  форма  на  вината, а във връзка със срока на наказанието, органът  е обсъждал тежестта на нарушението и настъпилите от него вредни последици, които са компрометиране на цялостната дейност по осъществяване на граничните проверки на външна граница на ЕС и създаване на заплаха за обществения ред, вътрешната сигурност, общественото здраве или международните отношения с други държави.  Допълнително във връзка с наказанието се сочи отсъствието на смекчаващи вината обстоятелства, като е описано служебното положение на нарушителя, който  не е  награждаван  и няма наложени дисциплинарни наказания.

Дисциплинарното производство, приключило с издаване на оспорената заповед, е образувано със Заповед  № 4078з-1468/11.10.2022 г. на ВПД Директора на РДГП – Драгоман,  с която на  осн. чл. 205 ал. 1 от ЗМВР е наредено извършване на проверка на обстоятелствата по Запавед рег. № 4078з-1134/22.08.2022 г. от страна. на гл. инспектор Б.Р.– Началник на сектор „Гранични проверки“ при РДГП - Драгоман в качеството й на председател на комисия по проверка, във връзка с постъпили предварителни данни за извършено нарушение на служебната дисциплина от мл. инсп. М.М..  ДНО, с издадената заповед, определя дисциплинарно разследващ орган в  състав от председател и трима членове, всички служители на РДГП – Драгоман.  Заповедта е връчена на членовете на ДРО, както и на полицай М.. Заповедта е връчена на членовете на ДРО, както и на полицай М..  На последния, на 14.10.2022 г.  е връчена  покана рег. № 4078р-16227/14.10.2022 г., с която на осн. чл. 207 ал. 11 вр. с ал. 8 т. 1 от ЗМВР е поканен да се запознае със заповедта за образуване на дисциплинарно производство и му е указана възможността да участва в производство, вкл. да даде обяснения или да бъде изслушан. Полицай М. се е възползвал от правото си да участва в дисциплинарното производство и е депозирал писменио възражение /рег. № 4078р-16305/17.10.2022 г./, в което отрича да е извършил каквто и да е нарушение на служебната дисциплина.

Със Заповед рег. № 4078з-1468/11.10.2022 г. на ВПД Директор на РДГП – Драгоман е преобразувана проверката, разпоредена със Заповед № 4078з-1134/22.08.2022 г. в дисциплинарно производство по чл. 205 ал. 1 от ЗМВР, за изясняване на данни за извършено дисциплинарно нарушение от мл. инспектор М.М., който се е запознал със същата на 14.10.2022 г.

Посочените по - горе заповеди, съответните справки и протоколи, иницииращи дисциплинарното производство, са приложени към преписката по делото, а от съдържанието им е видно, че са изготвени след преглед на запис от камери  № 81 на ГКПП - Калотина от датата 16.08.2022 г. и след съпоставка на видяното с получената информация от Дирекция „Комуникационни и информационни системи“ – МВР за регистрираните в АИС ГК пътувания на превозни средства и лица, обективирана в приложенията /файлове/ към писма рег. № 5290р-16415/28.09.2022г. на Директора на Дирекция „КИС“ /л. 67 и сл. от делото/. Налице са данни за допуснати нарушения на служебните задължения от мл. инсп. М., който на процесната дата е разпределен на работа при влизане през ARM17  за осъществяване на цялостна гранична проверка на излизащите от страната лица и МПС. Сочи се, че  във времето, когато е работил на  АРМ17 на ГКПП–Калотина, в конкретно посочени часове, същият не е полагал гранични печати при влизане в немски, нидерландски и турски паспорти, последните индивидуализирани с номера и с имена на притежателите им; не е регистрирал в АИС ГК пътувания на лица – немски, нидерландски и турски граждани, последните индивидуализирани с имена, гражданство и номер на паспорта, както и МПС със немски, нидерландски и турски регистрационни номера, надлежно  индивидуализирани. Горните фактически констатации във връзка с деянието на жалбоподателя са отразени коректно и по идентичен начин  в оспорената заповед.  

ДРО е приел  като доказателства:  копие от оперативен дневник, от което се установява, че мл. инсп. М. е бил на работа на 16.08.2022 г. на ГКПП – Калотина  последователно  на  АРМ № 17 за времето от 08.00 ч. до 20.00 ч.; кадрова справка рег. № 4078р-15294/30.09.2022 г., изготвена от Началник сектор „Човешки ресурси“ при РДГП – Драгоман,  видно от която полицай М. е назначен на работа в МВР през 2018г. на длъжност „стажант“ в ЗЖУ – София, а на длъжност „ полицай“ в 02 група на ГКПП – Калотина  на 01.07.2020 г., като не е награждаван  и няма дисциплинарни наказания; специфична длъжностна характеристика за длъжността“ полицай - старши полицай“ в ГКПП от ГПУ  при РДГП при ГДГП – МВР, ведно с протокол за запознаване със същата, подписан от мл. инспектор М.. 

С Протокол рег. №4078р-16553/21.10.2022 г. на ДРО като доказателства в дисциплинарното производство е приобщено цитираното по - горе  писмо рег. № 5290р-16415/28.09.2022 г. на Директора на Дирекция „КИС“ ведно с приложенията към тях и 1 брой DVD със записи от видеонаблюдение на ГКПП – Калотина. Копия от последните са приложени към административната преписка по делото. 

Резултатите от дисциплинарното производство  са  обективирани  в Обобщена справка  рег. № 4078р-16722/25.10.2022 г., изготвена  и подписана от членовете на назначената комисия  и  адресирана до ВПД Директора на РДГП Драгоман. Видно от изложените факти, основаващи се на доказателствените средства събрани в дисциплинарното производство,  ДРО приема,  че на 16.08.2022  г., когато е разпределен на работа  на АРМ № 17 на ГКПП–Калотина, мл. инспeujf, М. не е изпълнил служебните си задължения на граничен полицай на „първа“ линия за осъществяване на цялостна гранична проверка на влизащите в страната лица и МПС, а именно: на АРМ 17 – вход леки автомобили,  за времето от 19.56 ч. до 22.36 ч. – не е положил „входен“ граничен печат в паспортите на преминаващи пътници – немски, нидерландски и турски граждани.  Сочи се, че като не е полагал гранични печати в немски, нидерландски и турски паспорти, полицай М. е нарушил чл. 30 ал. 1 т. 6 от Инструкция № 8121з-813 от 9 юли 2015 г. за реда и организацията за осъществяване на граничните проверки на граничните контролно-пропускателни пунктове, както и чл. 8 ал. 1 т. 1, 2, 4 и 8 и чл. 10 от Организационно-технологичните правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, утвърдени със Заповед № 8121з-52/16.01.2019 г. на министъра на вътрешните работи.  Приема се, че бездействието  на  мл. инспектор М., съставлява  нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал. 2 т. 1 от ЗМВР,  което е  съставомерно по чл. 200 ал. 1 т. 15 от ЗМВР и за което се предвижда наказание „порицание за срок от шест месеца до една година“.

Изготвената  справка  е предоставена за запознаване на жалбоподателя на 26.10.2022 г., видно от положения от него подпис.

До мл. инспектор М. е изпратена покана рег. № 4078р-18104/16.11.2022  г.  за представяне на писмени обяснения във връзка с нарушението, предмет на образуваното дисциплинарно производство, която му е връчена на 23.11.2022 г.  Последният не представя възражение видно от справка с рег. № 4379р-29328/25.11.2022 г., изготвена от гл. експерт „АО“ ГПУ – Калотина.  

ДРО намира наличие на основание за реализиране на дисциплинарната отговорност  на мл. инспектор М., ведно с предложение за налагане на наказание  „порицание за срок от шест месеца до една година“.

Следва  издаване на оспорената Заповед № 4078з-1813/05.12.2022 г., която е връчена  на  мл. инспектор М.М. на 05.12.2022 г., а жалбата е депозирана на 15.12.2022 г., т.е. в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК,  вр. с чл. 211 от ЗМВР. 

Към дисциплинарната преписка са приложени: Протокол рег. № 4379р-16192/18.06.2021г. на Началника на ГКПП Калотина за запознаване на мл. инспектор М.М.  с утвърдените  Правила, утвърдени с посочени заповеди за това, както и за проведен инструктаж за допускане на същия до самостоятелна работа.  Представени са копия от Инструктаж рег. № 4379р-1619/18.06.2021 г. и от Заповед № 4078з-523/17.06.2021 г. на Директора на РДГП – Драгоман за допускане до самостоятелна работа за извършване на гранични проверки, работа с АИС „Граничен контрол“ и работа с граничен печат „Шенген“  на  полицай М..  

Обстоятелствата, относими  към правния спор, се установяват от приложените писмени  доказателствени средства, съгласно текста.

            При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

            Жалбата е подадена срещу годен за оспорване административен акт, от легитимирано да обжалва лице - адресат на оспорената заповед, респективно на наложеното със същата дисциплинарно наказание и в законоустановения срок,  поради което е процесуално допустима.

            Преценена по същество, жалбата се приема за неоснователна.

Съдът, като прецени  доказателствата  по делото  и  оспорения административен акт в съответствие с изискванията на чл. 168 ал. 1 от АПК  и  по критериите на чл. 146 от АПК, счита  същия за  издаден от  компетентен орган и в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон,  поради  което и на осн. чл. 172 ал. 2 от АПК, вр. с чл. 211 от ЗМВР постановява решение за потвърждаването му.  Съображенията са следните:

По отношение компетентността на издателя на акта, като предпоставка за неговата валидност, констатациите на съда са за наличие на материална компетентност на органа в лицето на ВПД Директора на РДГП - Драгоман,  съобразно разпоредбата на чл. 204 т. 4,  вр. с чл. 197 ал. 1 т. 3 от ЗМВР. Страните не спорят по компетентността. 

Спазено е изискването за форма на оспорения административен акт. Заповедта е изготвена в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 210 ал. 1 от ЗМВР и чл. 63 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР. В съдържанието й са посочени: извършителят на дисциплинарното нарушение, време на извършването му, обстоятелства, при които е извършено, нарушените разпоредби, обосноваващите извода на ДНО доказателства, правното основание за наложеното наказание, неговият срок, възможността за оспорване със срока и органа за това.  Видно е, че в акта  се съдържа  подробно изложение на фактите във връзка с релевираното деяние, които съответстват на правната му квалификация като дисциплинарно нарушение, а обратното становище на жалбоподателя е неоснователно. ДНО е направил констатации и относно последиците от деянието, изразяващи се в компрометиране на дейността по осъществяване на граничните проверки, които са относими към вида и размера на наложеното наказание. Извън изложеното, пълно описание на установената деятелност на нарушителя се съдържа в обобщената справка и становището на ДРО, приети от ДНО и цитирани в оспорената заповед.

Съдът  установи  спазване на правилата на дисциплинарното производството при издаване на оспорената заповед.  Последното е  образувано с писмена заповед на ДНО, с която е разпоредено извършване на проверка  по чл. 205 ал. 2 от ЗМВР.  В рамките на своята компетентност ДРО е събрал и приобщил по преписката релевантните към поведението на дееца писмени документи. Изготвена е обобщена справка до ДНО, с която е запознат нарушителя.  На последния е осигурено правото на участие в производството. Спазена е процедурата по чл. 206 ал. 1 от ЗМВР за изискване на  писмени обяснения на служителя. В изпълнение на правилата по чл. 206 ал. 3 и ал. 4 от ЗМВР, ДРО е събрал допустими и относими доказателства, а ДНО е оценил същите в пълнота, като деецът не е посочил други доказателства, нито е оспорил приложени такива по преписката.

Във връзка с процедурата по дисциплинарно наказване, съдът констатира спазване на сроковете по чл. 195 ал. 1 от ЗМВР. По смисъла на чл. 196 ал. 1 и ал. 2 от ЗМВР нарушението е открито на 01.11.2022 г.,  когато дисциплинарнонаказващият орган се е запознал със справката относно нарушението и приложените към нея доказателства. На тази дата същият е установил извършеното нарушение и самоличността на нарушителя. Заповедта е издадена на 05.12.2022 г., т.е. в двумесечния преклузивен срок по чл. 195 ал. 1 от закона. Спазен е и 1- годишния срок от извършване на нарушението на 16.08.2022 г.

По съществото на спора съдът счита, че оспореният административен акт е материалноправно законосъобразен. Не са налице основанията по чл. 146 т. 3, 4 и 5 от АПК. В рамките на изложените в заповедта фактически обстоятелства, се констатира правилно приложение на материалния закон. Както е видно от заповедта, дисциплинарната отговорност на жалбоподателя е ангажирана за това, че на 16.08.2022 г., когато е разпределен на работа на АРМ № 17 на ГКПП - Калотина, не е изпълнил служебните си задължения на граничен полицай на „първа“ линия за осъществяване на цялостна гранична проверка на излизащите от страната лица и МПС, като не са полагани гранични печати в документите на преминаващите пътници. От правна страна, горните факти се свързват с  разпоредбите  на чл. 30 ал. 1 т. 6 от Инструкция № 8121з-813/2015 г. за реда и организацията за осъществяване на граничните проверки на граничните контролно - пропускателни пунктове, както и  на чл. 8 ал. 1 т. 1, 2, 4 и 8 и чл. 10 от Организационно - технологичните правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, утвърдени със Заповед № 8121з-52/16.01.2019 г. на министъра на вътрешните работи.  Квалификацията на деянието е като нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал. 2 т. 1 от ЗМВР, което се явява съответно на установените факти. 

Видно от мотивите в оспорения административен акт, поведението на  жалбоподателя, релевантно към дисциплинарното му отговорност, е осъществено в рамките на дежурство на процесната дата, през различни времеви интервали, а именно:  не е положен  граничен печат в паспортите на преминаващите чужди граждани. Съдът счита, че описаното поведение на нарушителя покрива елементите от състава на дисциплинарното нарушение по чл. 200 ал. 1 т. 15 от ЗМВР – „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове“, с оглед на което издадената заповед е законосъобразна. В заповедта е направено препращане към мотивите на справката, на писменото обяснение дадено от мл. инспектор М. в хода на проверката и приложенията към нея, в това число и кадровата сплавка, отразяваща цялостното поведине на служителя по време на службата му. Препращането е процесуално допустим подход съгласно ТР № 16/1975 г. на ВС на Р. България, според което не е необходимо административният акт да съвпада по време с излагането на съображенията, заради които е постановен. В случаите, когато мотивите на един административен акт се съдържат в друг, предшестващ и издаден във връзка с него документ /справка, доклад, мнение/ на помощни органи, които административният орган е възприел, липсата на мотиви в самия административен акт не съставлява нарушение на изискванията към реквизитите за мотиви.

В контекста на изложеното, правилно и законосъобразно  в издадената заповед наказващият орган е приел, че е налице неизпълнение на задълженията по чл. 30 ал. 1 т. 6 от Инструкция № 8121з-813/2015 г. и  на чл. 8 ал. 1 т. 1, 2, 4 и 8 и чл. 10 от Организационно-технологичните правила за работа с автоматизираната информационна система „Граничен контрол“, в посочената точка за контрол и часови диапазони от графика. В случая се касае за осъществено  бездействие от страна на жалбоподателя (за осъществяване на цялостна гранична проверка на излизащите от страната лица и МПС) в рамките на едно дежурство.

С оглед на горното, съдът приема за правилна квалификацията от ДНО на нарушенията на жалбоподателя като е наложил наказанието „порицание“ на осн. чл. 194, ал. 2 т. 1, вр. с чл. 197 ал. 1 т. 3 от ЗМВР. Изложените констатации във връзка с квалификацията на релевираното деяние обосновават изводи за правилно приложение на материалния закон при издаване на оспорената заповед. 

За пълнота на настоящите мотиви, съдът ще посочи и следното: записите от  камерите, монтирани на ГКПП – Калотина представляват допустимо доказателствено средство за установяване на нарушения на служебната дисциплина  по арг. от чл. 206 ал. 3 от ЗМВР. Друг е въпросът относно  надлежния процесуалния способ за приобщаването им към доказателствения материал в дисциплинарното производство, а именно чрез съставяне на протокол от извършен оглед на ВДС, какъвто в случая липсва.  Неоснователно  пълномощникът на нарушителя  претендира  приложимост на хипотезите на гранични проверки при режим на особено натоварване, при които са допустими изключения при въвеждането на данните в АИС ГК  за излизащите лица и МПС. Очевидно има предвид редът за въвеждане на облекчени гранични проверки по  чл. 53 от Инструкция № 8121з-813/2015 г. във вр. с чл. 9 от Кодекса на шенгенските граници. Приложимостта на визирания ред обаче изисква издаване на нарочна писмена заповед от началника на съответното ГКПП при наличие на предпоставки за това. Въпреки че такава заповед е представена по делото /лист 65/, от същата е видно, че първо тя е издадена на следващия ден след установяване на нарушението – 17.08.2022 г. и второ, същата касае проверката само на леки автомобили на трасе „изход“, но не и за трасе „вход“ на леки автомобили.

С оглед на изложените мотиви за съставомерност на дисциплинарно  нарушение по чл. 200 ал. 1 т. 15 от ЗМВР,  съдът счита оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание на мл. инспектор М.М.,  за  законосъобразна и постановява решение за потвърждаване на същата. 

С оглед изхода  по  делото  и на основание чл. 143 ал. 1 от АПК,  жалбоподателят следва да заплати  на  ответника  деловодни  разноски в общ размер от 100 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал. 2 от АПК, вр. с чл. 211 от ЗМВР, Кюстендилският административен съд

                                                                

      Р   Е   Ш   И:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.В.М. ***, срещу Заповед  № 4078з-1813/05.12.2022 г., издадена от ВПД Директор на РДГП - Драгоман, с която  на  мл. инспектор М.  В.М. е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ срок от една година“ на осн. чл. 194 ал. 2 т. 1, чл. 197 ал. 1 т. 3, чл. 200 ал. 1 т. 15,  вр. с чл. 204 т. 4 от ЗМВР.

ОСЪЖДА М.В.М., с адрес: ***, да  заплати  на  ГДГП - МВР гр. София 1202, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 46, деловодни  разноски в размер на 100 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение.  

            Решението не подлежи на обжалване.  

         Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.                                         

                                                         

 

                                                              АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: