О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр. Разград, 19.04.2021 г.
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в
закрито съдебно заседание на деветнадесети април две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
като разгледа адм. дело № 99 по описа за
2021 г., констатира следното:
Производството е по реда на чл. 166, ал.
4 АПК във вр. с чл. 459, ал. 4 от Изборния кодекс във вр. с чл. 42, ал. 5 ЗМСМА.
Постъпила е жалба от И.Ш.Х. ***, против
Решение № 196 от 07.04.2021 г. на ОИК – Исперих за предсрочно прекратяване на
пълномощията му като кмет на основание чл. 42, ал. 1, т. 5 ЗМСМА.
С молба вх. № 664 от 19.04.2021 г.
жалбоподателят е направил искане за спиране на допуснатото от закона
предварително изпълнение на оспореното решение.
Искането за спиране е допустимо и
основателно.
Съгласно чл. 459, ал. 4 ИК жалбата не
спира изпълнението на решението, освен ако съдът постанови друго. Съгласно чл.
166, ал. 4 АПК допуснатото предварително изпълнение по силата на закон може да
бъде спряно от съда при условията на ал. 2. А съгласно чл. 166, ал. 2 АПК
предварителното изпълнение може да бъде спряно, ако то би могло да причини на
оспорващия значителна или трудно поправима вреда.
Както е указано в Определение № 3000 от
25.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 1814/2020 г., III о., в административното
производство обезпечителна нужда възниква и в случаите на прогласена предварителна
изпълняемост на обжалвания административен акт, произтичаща по силата на закона.
Съдът следва да изходи от задължителното, по силата на чл. 130, ал. 2 ЗСВ,
Тълкувателно решение № 5 от 08.09.2009 г., постановено от Общото събрание на
колегиите от ВАС по ТД № 1/2009 г. относно принципа за съразмерност, прогласен
в чл. 6 АПК, изразяващ се в това, че административният акт и неговото
изпълнение не трябва да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от
най-необходимото за целта, за която актът се издава. "... Допуснатото
предварително изпълнение на закона не съдържа законова презумпция за
непогрешимост, за избягване на несъразмерност с конкретната ситуация и
несъизмеримост на вредите с целите на издадения административен акт... "
Съдът намира, че в разглеждания случай
са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 АПК за спиране на предварителното
изпълнение. Жалбоподателят е орган на изпълнителната власт в кметството на с. Райнино,
който има правомощията по чл. 46 ЗМСМА, включително води регистрите на
населението и за гражданското състояние; осигурява извършването на
административни услуги на физически и юридически лица; осигурява спазването на
обществения ред. Той изпълнява и нотариални функции съгласно чл. 83 от Закона
за нотариусите и нотариалната дейност.
С оглед на горните обстоятелства предварителното
изпълнение на решението за предсрочно прекратяване пълномощията на
жалбоподателя като кмет на с. Райнино би причинило несъразмерно засягане на
интересите на гражданите и юридическите лица в с. Райнино, поради което следва
да бъде спряно.
По изложените съображения Разградският
административен съд
О
П Р Е Д Е Л И :
СПИРА допуснатото от закона
предварително изпълнение на Решение № 196 от 07.04.2021 г. на ОИК – Исперих за предсрочно
прекратяване на пълномощията на И.Ш.Х. ***, до приключване на делото с влязъл в
сила съдебен акт.
Определението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: