Решение по дело №123/2017 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 септември 2017 г. (в сила от 30 юли 2020 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20177250700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2017 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 86                             29.09.2017 година                                    град Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд- гр.Търговище                                                     първи състав

на двадесет и девети август                  две хиляди и седемнадесета година

   

в публично съдебно заседание в следния  състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                          

 

Секретар: ГЕРГАНА БАЧЕВА

           като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

А Д № 123 по описа за 2017 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Постъпила е жалба от С.Р.С. ***  против Заповед №3-01-465/05.07.2017г. на Кмета на Община Търговище, с която е прекратено наемното отношение за общинско жилище. Излага доводи за нарушение на процесуалния закон и материална незаконосъобразност на оспорения акт и претендира отмяната му. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата - Кмета на Община Търговище, чрез процесуалния си представител развива съображения за неоснователност на жалбата.  

След  преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следното от към фактическа страна:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна, срещу административен акт, който може да бъде предмет на съдебен контрол.

Разгледана по същество, се явява  неоснователна, по следните фактически и правни съображения:

Видно от Заповед  №4 от 02.04.2012г.   на Кмета на Община Търговище в   общинско жилище с адрес: гр.Търговище,  кв.Запад, бл.41, вх.В, ет.6, ап.18  е била настанена  жалбоподателката и членове на  нейното семейството.  

Сключен е бил нов договор за отдаване под наем от дата 28.03.2011г., в който е определен срок на действие пет години.

Приети като доказателство по делото и като част от административната преписка са Нотариален акт за дарение на недвижим имот №136, том XVII, рег. №15183, Н.Д. №1571 от 2012г., от който е видно, че жалбоподателката  е дарила племенник с недвижим имот в с.Бистра, общ.Търговище.

Приложен е Констативен протокол от 01.03.2017г. видно от който длъжностни лица към Дирекция  Устройство на територията при Общинска администрация гр.Търговище  са установили, че собствен имот на съпруг на жалбоподателката  находящ са в с. Стража, общ.Търговище   е в добро общо състояние и е годен за ползване.

Атакуваният акт е Заповед №3-01-465/05.07.2017г., с която  кметът на Община Търговище е прекратил наемното  правоотношение с жалбоподателката. Със заповедта е определен срок за опразване на жилището -1 месец.  Като мотиви за издаване на заповедта, административният орган е посочил, че договорът е изтекъл на 02.04.2017г. ,както и  че са извършвани  сделки с недвижими имоти след   Като правни основания за издаване на акта са посочени чл.44, ал.2 ЗМСМА, чл.46, ал.1, т.6 и 7 ЗОбС и   чл.25,ал.1, т.6 и т.7 НУРУЖНННПОЖ. 

Въз основа на   горната фактическа обстановка, съдът прави следните изводи от равна страна:

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, проверката на законосъобразността на оспореният индивидуален административен акт обхваща установяване компетентността на издалият го орган, спазена ли е изискваната от закона форма, спазени ли са материалните и процесуалните разпоредби при издаването му, както и дали е в съответствие с целта на закона.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в кръга на правомощията му, при спазване на административно-производствените правила и в предписаната от закона форма. Не е налице нарушение на административнопроизводствените правила при откриването на административното производство по реда на чл. 26 от АПК.

Жалбоподателката е била настанена в общинско жилище под наем със срочен наемен договор от пет години. След изтичане на срока се счита, че договора е прекратен. По делото е безспорно установено, че към датата на издаване на оспорената заповед е изтекъл уговореният срок за настаняване в общинското жилище, поради което са настъпили визираните в чл. 46, ал.1, т.6 от ЗОбС предпоставки. Съгласно чл. 46, ал.2 от ЗОбС и в този случай наемното правоотношение се прекратява едностранно, със заповед на органа, издал настанителната заповед, в която се посочва основанието и срока за опразване на жилището, който не може да бъде по-дълъг от един месец. Тези разпоредби са инкорпорирани и в текста на чл. 25, ал.1, т.6 от НУРУЖНННПОЖ , цитиран и в издадената заповед. Предвид това съдът намира, че са били налице фактическите и правни основания, обусловили прекратяване на наемното отношение.

Съгласно чл. 46, ал. 4 ЗОбС при изтичане на срока за настаняване   наемното

правоотношение може да бъде продължено ако наемателя отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. Това е правна възможност предвидена за титуляра на правото на собственост. Кметът на общината, съответно на районното кметство имащ качеството на орган по настаняването, преценява дали да продължи срока на наемния договор и да приложи разпоредбата на ал. 4 на чл. 46 от ЗОбС. Тази норма е диспозитивна по своя характер, урежда само една възможност, а не съдържа безусловно задължение за административния орган да продължи наемното правоотношение. Предвид това тези обстоятелства, а именно дали отговаря на изискванията за настаняване са неотносими и не следва да се проверяват при преценка за законосъобразност на издадената заповед по чл. 46, ал.1, т.6 от ЗОбС. Сключеният между жалбоподателката и, между общината Търговище, договор за наем е с изтекъл срок , жилището се ползва от наемателката и нейното семейство без правно основание. Това обстоятелство е релевантно и с оглед уговореното в раздел VI"Прекратяване на договора", чл. 9, т. 2, а именно че същият се прекратява с изтичане на срока за настаняване. След тази дата е налице правна възможност за продължаване на уговорения срок, предвид разпоредбата на чл. 46, ал. 4 от ЗОбС, но това е само предвидена от закона възможност за титуляра на правото на собственост на съответния имот - общината.

След като срокът на договора за наем е изтекъл и е налице изрично изразено

несъгласие от титуляра на собствеността да го поднови, то обстоятелството дали наемателят отговаря на изискванията за настаняване в общинско жилище, дали има отговор на искането си за продължаване на срока на договора за наем, както и семейното му положение и др. подобни е без правно значение. Развитите от жалбоподателката съждения, че е лице със жилищни нужди, както и физическото състояние е влошено са неотносими към наличието на твърдяните пороци на административния акт. Към момента на издаването на заповедта са били налице посочените в нея правни и фактически основания - изтекъл срок за настаняване - чл. 46, ал. 1, т. 6 от ЗОбС и идентичния чл. 25, ал. 1, т. 6 от Наредбата на Общински съвет Търговище   за условията и реда за установяване на жилищни нужди, на гражданите, настаняване и продажба на общински жилища. Изтеклият   срок за настаняване в жилището е самостоятелно основание за прекратяване на наемното

правоотношение и заради това, в рамките на правомощието си по чл. 46, ал. 2 от ЗОбС, кметът на Община Търговище при спазване на административнопроизводствените правила и съобразяване целта на закона, е издал процесната заповед.

По отношение на другото посочено правно основание, а именно  чл.46, ал.1,т7 ЗОбС ,съдът намира следното: Целта на Закона за общинската собственост в частта му, регламентираща отдаването под наем на общински жилища е да бъдат задоволени потребностите на граждани без жилища, които нямат и достатъчно средства за наемането на такива на свободния пазар на тези услуги. В конкретния случай, от данните по делото се установява, че жалбоподателката е със   задоволени жилищни нужди, тъй съпругът й притежава собствен имот. Установява се от данните в делото, че имотът, отговаря на изискванията за жилище. Жалбоподателката доброволно и съзнателно се е отказала от  наследствени права, което поведение е пречка тя   да се прецени като лице с обективни жилищни нужди.

Съгласно  чл. 46, ал. 1, т. 7 от ЗОбС наемните правоотношения се прекратяват поради отпадане на условията за настаняване на наемателя в общинското жилище. За да бъде приложима цитираната правна норма, следва да са настъпили такива изменения в обстоятелствата, обусловили настаняването в общинското жилище, които вече изключват наемателя от категорията на лицата, отговарящи на условията за настаняване в тях. В случая по делото е   установено по безспорен начин, че наемателката разполага с друго годно за обитаване жилище, което да задоволява нуждите на семейството и. Едно от условията за кандидатстване за настаняване под наем в общински жилища, респективно за прекратяване на съществуващи наемни правоотношения, е лицата да не притежават жилище, вила или идеални части от такива имоти, годни за постоянно обитаване. Налага се изводът, че за да е законосъобразен актът, с който се прекратяват наемните правоотношения на това основание, е необходимо, не само да е установено наличие на недвижим имот, но че същият е бил годен за постоянно обитаване. Посоченото обстоятелство се установява от цитирания по-горе констативен протокол придружен със снимков материал.

С оглед изложеното, настоящата инстанция намира, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Разноски не се претендират от страна на административния орган и съдът не присъжда такива.

Водим от горното,съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на С.Р.С. ***  против Заповед №3-01-465/05.07.2017г. на Кмета на Община Търговище, с която е прекратено наемното отношение за общинско жилище, като неоснователна.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС с касационна жалба в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните за изготвянето му.

 

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на осн. чл.138 АПК по реда на чл.137 АПК. 

 

 

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: