Решение по дело №3103/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2643
Дата: 13 декември 2019 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20197180703103
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

2643

 

гр. Пловдив,13.12.2019 г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на деветнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ:          МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                           ТАТЯНА ПЕТРОВА  

                              

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА и участието на прокурора ЙОРДАНКА ТИЛОВА, като разгледа докладваното от чл. съдията ТАТЯНА ПЕТРОВА к.а.н.  дело № 3103 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

2. Образувано е по касационна жалба от Комисията за защита на потребителите /КЗП/ Регионална дирекция /РД/ за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, с адрес гр. Пловдив, ул. “Васил Левски” № 50, представлявана от директора Т.Д., против Решение № 1568 от 21.08.2019 г. на Районен съд гр. Пловдив, ХІ н.с. постановено по а.н.д. № 2989 по описа на съда за 2019 г., отменящо Наказателно постановление (НП) № К-0047980 от 20.03.2019 г. на Директора на РД за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр. Пловдив към ГД “Контрол на пазара” в КЗП, с което на “Амрест кофи” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. София, р-н Лозенец, ул. “Момин кладенец” 1, ет. 3, ап. 3, представлявано от управителя К.Р. З., на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма (ЗТ) е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1100 лв. за нарушение на чл. 114, т. 1 от същия закон.

Поддържаните касационни основания се субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Иска се решението на ПРС да бъде отменено, а издаденото НП да бъде потвърдено.

3. Ответникът по касационната жалба – “Амрест кофи” ЕООД в отговор на касационната жалба счита същата за неоснователна.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. С процесното наказателно постановление, както вече бе казано, на “Амрест кофи” ЕООД, е наложено наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на  1100 лева на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма. При извършена проверка от органите на КЗП РД - Пловдив на 07.01.2019 г. (за която е съставен КП № К-2658519) в обект заведение за хранене и развлечения, находящ се в гр. Пловдив, ул. “Д-р Георги Срански” № 3 (МОЛ „Плаза“), е установено, че обектът е разположен в МОЛ „Плаза Пловдив“ и разполага с търговска зала с 63 места за сядане на закрито и 26 места за сядане на открито. В обекта се предлагат топли напитки, салати, сандвичи, кроасани, десерти, мъфини и др. На видно място в обекта няма и след поискване не е представен актуален документ за категоризация на обекта – удостоверение за определена категория или временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на обекта.

На 12.02.2019 г. в КЗП е представено временно удостоверение № 000318-И от 08.02.2019 г. за открита процедура по категоризиране на туристически обект – кафе-сладкарница „Старбъкс“, намираща се в гр. Пловдив, бул. „Д-р Георги Странски“ № 3.

При това положение е направен извод, че търговецът предоставя туристическа услуга ресторантьорство в туристически обект, без да е категоризиран и без да има издадено и временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на обекта, с което е прието, че нарушен чл. 114, т. 1 от Закона за туризма (обн. ДВ, бр. 30 от 26.03.2013 г.)

За така установеното нарушение е съставен АУАН № К-0047980/12.02.2019 г.

Процесното административно наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета и в пълнота възпроизведена в процесното НП.

7. За да отмени атакуваното наказателно постановление районният съд от правна страна е приел, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалния и материалния закон, които са довели до ограничаване на правата на нарушителя. От една страна съдът е приел, че в АУАН и в НП не е посочено мястото на извършване на нарушението и описание на същото – задължителни реквизити по чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, а от друга, че конкретното нарушение разкрива по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца от типичните нарушения, санкционирани по чл. 114, т. 1 от ЗТ, поради което е налице маловажен случай по смисъл на чл. 28 от ЗАНН.

ІV. За правото:

8. Решението е неправилно.

9. Установената от районния съд и обективирана в обжалваното решение фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото писмени и гласни доказателствени средства. Същата не е спорна между страните.

Въз основа на правилно установената фактическа обстановка обаче, са направени неправилни изводи относно приложението както на процесуалния, така и на материалния закон.

10. Съгласно чл. 114, т. 1 от ЗТ, лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.

При това, не е спорно между страните, че в обекта, стопанисван от „Амрест Кофи“ ЕООД - заведение за хранене и развлечения, е осъществявана туристическа дейност – ресторантьорство съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3 от ЗТ.

От събраните по делото доказателства се установява още, че проверяваният обект представлява заведение за хранене и развлечения от вида заведение кафе-сладкарница, т.е. туристически обект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 2 от ЗТ.

Същевременно, съобразно чл. 111, ал. 1 от ЗТ, хотелиерство или ресторантьорство на територията на Република България се извършва само в категоризирани по този закон туристически обекти, като според чл. 114, т.1 от ЗТ лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.

В тази връзка, от приобщеното в хода на първоинстанционното производство, писмо изх. № 2400-9 от 12.02.2019 г. на Кмета на район "Източен" на Община Пловдив, действително се установява, че към датата на извършената проверка, обектът на дружеството не е категоризиран и за него не е издадено и временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Такова е издадено на „Амрест Кофи“ ЕООД едва на 08.02.2019 г., т.е. един месец след проверката на органите на КЗП.

11. Съобразно разпоредбата на чл. 119 от ЗТ, местата за настаняване и прилежащите към тях заведения за хранене и развлечения, самостоятелните заведения за хранене и развлечения, туристическите хижи, туристическите учебни центрове и туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене, подлежат на категоризиране по този закон независимо от вида на тяхната собственост и начина на управлението им. На категоризиране по този закон подлежат и заведенията за хранене и развлечения, разположени върху понтони или върху закотвени в близост до брега плавателни съдове.

Цитираната норма установява принципа за категоризиране на заведенията за хранене и развлечение, а изключение от това общо правило е предвидено в разпоредбата на чл. 120 от ЗТ. Според посочената разпоредба не подлежат на категоризиране по този закон:

1. заведения за хранене и развлечения, разположени в учебни и лечебни заведения, както и във ведомства и предприятия, предназначени за ползване само от техни служители и за които няма осигурен свободен достъп за външни посетители;

2. заведения за бързо обслужване, чийто капацитет е до 12 места за сядане, или обособени с до 12 места за сядане части от търговски обекти;

3. обособени като места за хранене части от помещения или дворове на категоризирани къщи за гости, стаи за гости и хостели, където се предлага домашно приготвена храна само на гостите, вписани в регистъра на настанените туристи на съответния обект;

4. ловните бази по Закона за лова и опазване на дивеча: ловна резиденция, ловен дом, ловна хижа и ловен заслон.

Повече от ясно е, че процесният обект не попада в нито една от изброените хипотези на чл. 120 от ЗТ.

12. Съставеният АУАН и издаденото въз основа на него НП са съобразени с изискванията на закона - данните, фактите и обстоятелствата посочени в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, които безусловно следва да обхващат са подробно описани в тях. Мястото на извършване на нарушението е описано по начин небудещ съмнение както по отношение на населеното място, така и по отношение на обекта – последният е индивидуализиран като „туристически обект – кафе-сладкарница Старбъкс“, намираща се в гр. Пловдив, бул. „Д-р Георги Странски“ № 3“, като е уточнено също така, че „обектът е разположен в МОЛ „Плаза Пловдив“.

При това положение, неправилен се явява изводът на районния съд, че в случая в АУАН и в НП не е посочено мястото на извършване на нарушението и описание на същото.

Нарушението е установено по несъмнен начин, индивидуализиран е нарушителят и му е дадена възможност да направи възражение във връзка с констатираното нарушение съгласно чл. 42-44 от ЗАНН. Въз основа на акта е издадено и процесното наказателно постановление против жалбоподателя, което е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.

Обстоятелството, че процесният туристически обект - кафе-сладкарница е работел, без да са предприети каквито и да било действия по неговата категоризация, изключва възможността за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

13. Изложеното до тук, не е съобразено от първоинстанционния съд при постановяването на обжалваното в настоящото производство решение, поради което въпросният съдебен акт се явява неправилен и като такъв ще следва да бъде отменен. Това има за последица потвърждаване на оспореното НП.

 

Така мотивиран, Пловдивският административен съд, ХІХ касационен състав,

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1568/21.08.2019 г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 2989/2019 г. по описа на същия съд.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № К-0047980 от 20.03.2019 г. на Директора на РД за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр. Пловдив към ГД “Контрол на пазара” в КЗП, с което на “Амрест кофи” ЕООД, ЕИК: ****, със седалище и адрес на управление гр. София, р-н Лозенец, ул. “Момин кладенец” ****, представлявано от управителя К.Р.З., на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1100 лв. за нарушение на чл. 114, т. 1 от същия закон.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       ЧЛЕНОВЕ :   1.

 

                                                                                               2.