Решение по дело №292/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 38
Дата: 18 февруари 2019 г. (в сила от 13 април 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20187110700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

   38                                                                  18.02.2019г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на единадесети февруари                                                             две хиляди и деветнадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

при секретаря Антоанета Масларска

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 292 по описа на съда за 2018г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр.62/2010г./.

            Със заповед №РД-30-159/03.07.2018г. Областният управител на Област Кюстендил с административен адрес: гр.Кюстендил, ул.“Демокрация“ № 44 обжалва решения №808, №809 и №811 по Протокол 33/31.05.2018г. на ОбС – Кюстендил. Релевира основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК във вр. с чл.45, ал.12 от ЗМСМА. Противоречието с материалния закон се свързва с твърдение за несъответствие между скиците - проекти на ОСЗ от една страна и от друга – със скиците - проекти за делба на ОСЗ и АОС по отношение на местностите, в които се намират имотите по оспорените решения, от където оспорващият прави извод, че не е доказано предоставянето на имотите за възстановяване при условията на съществуващи/възстановими стари реални граници.

            В с.з. пълномощникът на оспорващия поддържа оспорването. Релевира допълнително възражение за наличие на КККР за населените места, поради което е било задължително изготвяне на скици от СГКК към преписките на ОСЗ във вр. с правилата на чл.52, ал.1, т.6 от ЗКИР и чл.19, ал.6 от ЗСПЗЗ с определяне на индентификатори на имотите по КК, които да послужат на ОСЗ в процедурата по издаване на решенията за възстановяване правото на собственост.

            Ответният ОбС – Кюстендил не изразява становище по оспорването.

            Пълномощникът на заинтересованата страна И.Л.И. намира оспорването за неоснователно и претендира деловодни разноски по списък.

            Заинтересованите страни Н.Г.Р. и Р.Т.Т. не изразяват становища по оспорването.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

С решение №808 по Протокол №33/31.05.2018г. на ОбС – Кюстендил на основание чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1, т.8, чл.27, ал.4 и 5 от ЗМСМА и на основание §27, ал.2, т.1 от ПЗР на ЗИД на ЗСПЗЗ /ДВ, бр.62/2010г./ и чл.5, ал.2 във вр. с чл.5, ал.1, т.8 от Правилника за организацията и дейността на ОбС, органът е предоставил за възстановяване по преписка вх.№02020 от 15.07.1991г. на н-ците на Г. В.Р. следните три имота:

-имот №00218 с площ 2.611дка, начин на трайно ползване – изоставена нива, VII категория в м.“П.“, землището на с.Б., община Кюстендил,

-имот №00219 с площ 0.497дка, начин на трайно ползване – изоставена нива, VII категория в м.“Л. Р.“, землището на с.Б., община Кюстендил и

-имот №000220 с площ 2.937дка, начин на трайно ползване – изоставена нива, VII категория в м.“Л. Р.“, землището на с.Б., които имоти представляват части от имот №000153 – Общински поземлен фонд, с площ 41.387дка.

С решение №809 по Протокол №33/31.05.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание по предходното решение е предоставил за възстановяване по преписка вх.№20157Л от 08.11.1991г. на Л.В. М. имот №110023 с площ 1.223дка, начин на трайно ползване – нива, IV категория в м.“В.“, землището на с.Д., община Кюстендил, представляващ част от имот №110022 – Общински поземлен фонд с площ 1.773дка.

С решение №811 по Протокол №33/31.05.2018г. ОбС – Кюстендил на посоченото правно основание е предоставил за възстановяване по ЗСПЗЗ по преписка с вх.№41171 от 11.02.1992г. на н-ците на А. М. С. имот №008283 с площ 1.502дка, начин на трайно ползване – използв.ливада, X категория в м.“О.“, землището на с.Р., община Кюстендил, представляващ част от имот №008282 – Общински поземлен фонд с площ 9.717дка.

Решенията на ОбС са мотивирани с образувани административни преписки по ДЗ на кмета, изготвени по мотивирани искания от ОСЗ, както следва:

За решение №808 от 31.05.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-115/11.05.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-218/23.04.2018г. Към искането на ОСЗ е представено решение №02-12/22.03.1993г. на ПК – Кюстендил за признаване и възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които един имот в м.“П.“ и два имота в м.“Л. Р.“, землището на с.Б. по реституционна преписка №02020/15.07.1991г. за н-ците на Г. В.Р.. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 10.01.2018г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Н.Г.Р. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържа ръчна скица на имотите с координатите на тяхното заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скици – проекти за имоти с №00218, №00219 и №00220 по КВС в местностите по възстановителното решение. Скиците са с №Ф31531, №Ф31532 и №Ф31533 от 11.01.2018г. Имотите са установени като части от имот №000153 по КВС – общински поземлен фонд, съгласно скица – проект за делба, който имот се намира в м.“П.“, землището на с.Б.. За имот №000153 по КВС има съставен АОБ частна №2595/13.06.2012г. с площ 41.387дка, изоставена нива, VII категория в м.“П.“, землището на с.Б. /вж. л.29-40/.

За решение №809 от 31.05.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-116/11.05.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-92/20.02.2018г. Към искането е представено решение №23-76/04.09.2002г. на ПК – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които нива в м.“В.“, землището на с.Д. по реституционна преписка №20157Д/08.11.1991г. на Л.В. М.. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 12.01.2017г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и И.Л.И. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържа ръчна скица на имота с координатите на неговото заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скица – проект за имот с №110023 по КВС в местността по възстановителното решение. Скицата е с №Ф31155/13.01.2018г. Имотът е установен като част от имот №110022 по КВС – общински поземлен фонд, съгласно скица – проект за делба, който имот се намира в м.“К.“, землището на с.Д.. За имот №110022 по КВС има съставен АОБ частна №4160/25.01.2016г. с площ 1.773дка, нива, IV категория в м.“К.“, землището на с.Д. /вж. л.42-52/.

За решение №811/31.05.2018г.:

Изготвена е ДЗ изх.№61-00-118/11.05.2018г. на кмета на общината с проекто решение въз основа на мотивирано искане от началника на ОСЗ – Кюстендил с рег.индекс 92-00-60/08.02.2018г. Към искането е представено решение №Пр.51/10.05.1994г. на ОСЗ – Кюстендил за възстановяване правото на собственост в съществуващи /възстановими/ стари реални граници на имоти, между които нива в м.“О.“, землището на с.Р. по реституционна преписка №41171/11.02.1992г. на н-ците на А. М. С.. Приложен е протокол за идентифициране на имотни граници по чл.45, ал.4 от ППЗСПЗЗ от 22.06.2017г., подписан от представители на ОСЗ, фирмата-изпълнител и Р.Т.Т. като наследник на бившия собственик. Протоколът съдържа ръчна скица на имота с координатите на неговото заснемане. Въз основа на заснемането ОЗС е изготвила скица – проект за имот с №008283 по КВС в местността по възстановителното решение. Скицата е с №Ф01105/13.12.2017г. Имотът е установен като част от имот №008282 по КВС – общински поземлен фонд, съгласно скица – проект за делба, който имот се намира в м.“Ц. Р.“, землището на с.Р.. За имот №008282 по КВС има съставен АОБ частна №3876/04.06.2015г. с площ 9.717дка, използвана ливада, X категория в м.“Ц. Р.“, землището на с.Р. /вж. л.53-66/.

Преписките по ДЗ на кмета са разгледани в ПК по стопански дейности, общинска собственост и приватизация на заседание от 28.05.2018г. и в ПК по международно сътрудничество, регионално развитие и проблеми на малките населени места на заседание от 29.05.2018г. с положителни решения за приемане /вж. л.135-142/.

Преписките по ДЗ са включени в дневния ред на заседанието на ОбС – Кюстендил от 31.05.2018г. като т.23, 24 и 29. Решение №808 е взето с гласовете на 31 общински съветници, решение №809 – с гласовете на 27 общински съветници, а решение №811 – с гласовете на 29 общински съветници от общо 37 съветници. В протокола от заседанието е отбелязано поименното гласуване на всеки съветник /вж. л.95-134/.

Решенията на ОбС – Кюстендил са постъпили в администрацията на областния управител на 07.06.2016г., съгласно писмо рег.индекс 61-00-71. Със заповед №РД-30-133/14.06.2018г. Областният управител е върнал решенията за ново обсъждане с мотиви, идентични с мотивите по настоящето дело. Съгласно графика на заседанията на ПК към ОбС за м.06.2018г. и покана за дневен ред на заседанието на ОбС от 28.06.2018г., оспорването на областният управител не е разгледано от ОбС. Процесната заповед е входирана в съда на 03.07.2018г.

По делото са представени извадки от интернет страницата на АГКК за имотите, от които са предоставени имотите по процесните решения, съдържащи различни местности от тези по скиците – проекти на ОСЗ.

От приетото заключение на вещо лице инж.Л.Б.В. се потвърждава извода, че границите на имотите по оспорените решения са определени на място чрез заснемане по реда на Наредба №45/05.11.2004г. за поддържане на КВС. След нанасяне на заснетите точки в КВС е установено, че показаните имоти попадат върху имоти, предадени за стопанисване и управление от община Кюстендил по реда на чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ и за тях са съставени АОС. Вещото лице сочи, че при подаване на заявления за възстановяване на земеделски земи собствениците записват имената на местностите, съобразно притежаваните документи за собственост или така, както са им известни. При одобряването на КВС за дадена местност ПК определя преобладаващото наименование на цялата местност, въпреки, че в нея има имоти, заявени в различни местности. При сравнение на координатите на заснетите имоти е видно, че местностите, в които се намират имотите по решенията на ОбС – Кюстендил и местностите по скиците – проекти на ОСЗ, АОС и скиците – проекти за делба на ОСЗ – Кюстендил са идентични. В с.з. вещото лице допълва, че в КВС не могат да се нанесат всички местности, така, както са заявени от хората, затова се слага една генерализирана местност в определен масив.

Заключението на вещото лице съдът намира за обективно и достоверно, т.к. съответства на писмените доказателства по делото, които страните не оспорват.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе  доказателствени средства.

            С оглед установената фактическа обстановка, оспорването е допустимо. Процесните решения на ОбС са актове по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА. С тях се извършва разпореждане с общинско имущество. Този правен характер на решенията ги определя като индивидуални административни актове по легалната дефиниция на чл.21, ал.1 от АПК. Нормата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА дава правомощие на Областният управител да упражнява контрол за законосъобразност на актовете на ОбС, като ги връща за ново разглеждане или ги оспорва пред съответния административен съд, в каквато насока са указанията в ТР №5/10.12.2008г. на ВАС по т.д.№20/2007г., разширяващи компетентността на органа спрямо всички актове на ОбС. С оглед на изложеното, оспорването е предприето от легитимиран от закона правен субект спрямо годен за оспорване акт. Оспорването е извършено в срока по чл.45, ал.8 във вр. с ал.4 и ал.7 от ЗМСМА. Съдът разполага с материална и териториална компетентност за разглеждане на делото по см. на чл.133, ал.1 от АПК /редакция ДВ, бр.104/2013г. във вр. с §149, ал.1 от ПЗР на ЗИД на АПК – ДВ, бр.77/2018г./ във вр. с препращането от чл.45, ал.12 от ЗМСМА.

Разгледано по същество, оспорването е неоснователно. Съображенията за това са следните:

            В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че оспорените решения са издадени от компетентен орган. Решенията за предоставяне на земи по §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ се взимат от ОбС по отношение на имоти от общинския поземлен фонд. В правомощията на ОбС по см. на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА е да взима решения за разпореждане с общинско имущество. Земеделските земи по решението на ОбС представляват имоти – частна общинска собственост по чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ и за тях са издадени АОС по чл.5 от ЗОС. Страните не спорят относно компетентността на органа.

            Решенията са взети в предписаната от закона писмена форма. Обективирани са в Протокол от заседание №33 на ОбС от 31.05.2018г. Решенията съдържат реквизитите по чл.59, ал.2 от АПК. В съдържанието на Протокола и решенията е посочен органа-издател на актовете, формирани са фактически и правни основания за тяхното приемане, разпоредителните части съдържат ясна воля на колективния орган за разрешаване на въпросите, предмет на трите ДЗ на кмета и имат подписи на председателя на ОбС и протоколиста съгласно чл.90, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на ОбС и чл.29 от ЗМСМА.

            При взимане на решенията е спазена процедурата по чл.45ж, ал.1 и 2 от ППЗСПЗЗ за образуване на преписките по мотивирани искания от ОСЗ до кмета на общината с приложени възстановителни решения за имотите и скици – проекти, издадени от ОСЗ. Спазени са и общите процесуални правила в ЗМСМА по препращането от чл.8, ал.11 от ЗОС. Заседанието на ОбС  е законно, т.к. има необходимият кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА. Решенията са взети с мнозинство повече от половината от общия брой съветници, които са гласували поименно. Спазени са правилата за мнозинство и начин на гласуване по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА. Спазен е и реда за обсъждане на ДЗ на кмета от ПК към ОбС.

            Оспорените решения са съответни на материалния закон.

            Фактическият състав за предоставяне на земите по §27, ал.2, т.1 от ПРЗ към ЗИД на ЗСПЗЗ съдържа три кумулативни елемента: 1/земи от общинския поземлен фонд, 2/решения на ОСЗ по признаване правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници и 3/установяване на границите на земеделските имоти.

            Съгласно нормите на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.8, ал.1 от ЗОС безспорно правомощие на ОбС е разпореждането с имоти – общинска собственост. Посочените в ДЗ на кмета земеделски имота са такива по чл.19, ал.1 от ЗСПЗЗ. За тях са съставени АОС /частна/ по реда на чл.5 от ЗОС, предхождащи взетите решения. Актовете са официални документи, удостоверяващи възникването на правото на собственост на общината върху земеделските имоти. Имотите са част от общинския поземлен фонд. Страните не спорят относно собствеността на имотите по процесните решения.

            Между страните няма спор и относно наличието на възстановителни решения, приложени към мотивираните искания на ОСЗ до кмета на общината по отношение на имотите, описани в исканията. С решенията се признава правото на бившите собственици да възстановят правото на собственост върху имотите по административните преписки в съществуващи или възстановими стари реални граници. Решенията са влезли в законна сила като неоспорени от техните адресати и представляват стабилни индивидуални административни актове.

            Страните не спорят, че е проведена процедура по установяване границите на имотите по реда на Наредба №45/05.11.2004г. за поддържане на КВС, обективирана в протоколите за идентифициране с нанесени координати на заснетите гранични точки на имотите с приложени към тях ръчни скици, изготвени при идентифицирането. Следователно, установяването на границите е в съответствие с чл.45е, ал.1 и 4 от ПЗСПЗЗ.

            Страните обаче спорят относно това дали при влязла в сила КККР за населените места е допустимо издаване на скици – проекти от КВС, вместо от КККР и дали е налице идентичност в местностите, в които са предоставени имотите с местностите по възстановителните решения на ПК /ОСЗ/.

            Издаването на скици – проекти от КВС при влезли в сила КККР за населените места не отразява съществено нарушение на процедурата, т.к. КВС е действаща, КККР съдържа нейните отреждания /вж. чл.41, ал.1, т.1 от ЗКИР/, а при несъответствие в местностите между КВС и КККР реституционният орган в лицето на ОСЗ разполага с възможността за последващо коригиране на несъответствието по реда на чл.45е, ал.6 от ППЗСПЗЗ преди издаване на окончателното възстановително решение. Тази процедура обаче следва процедурата по предоставяне на имотите от ОбС. Единствено в правомощието на ОСЗ е да прецени дали имотите подлежат на възстановяване по правилата и реда на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ. В процедурата по §27, ал.2, т.1 от ПЗР към ЗИД на ЗСПЗЗ Общинският съвет действа в условията на обвързана компетентност. Това ще рече, че при наличие на елементите от посочения по-горе фактически състав на правната норма следва да постанови решение за предоставяне на имотите.

            От заключението на вещото лице е безспорно установено, че е налице идентичност на местностите, в които се намират имотите по решенията на ОбС – Кюстендил и местностите по скиците – проекти на ОСЗ, АОС и скиците – проекти за делба на ОСЗ – Кюстендил. Важното в случая е, че съгласно геодезическото заснемане на имотите по протоколите за идентифициране, тези имоти са идентични с имотите в скиците – проекти на ОСЗ и са включени в имотите по скиците – проекти за делба и в АОС. Следователно, предоставените от ОбС имоти са в стари реални граници, установени посредством предвидения в закона правен способ.

            Оспорването на областният управител ще се отхвърли като неоснователно.

На основание чл.143, ал.3 от АПК Областна администрация на Област Кюстендил дължи заплащане на заинтересованата И.Л.И. деловодни разноски в размер на 300лв. за адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2, пр.последно от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТХЪРЛЯ оспорването в заповед №РД-30-159/03.07.2018г. на Областния управител на Област Кюстендил срещу решения №808, №809 и №811 по Протокол 33/31.05.2018г. на ОбС – Кюстендил.

            ОСЪЖДА ОБЛАСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ НА ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ да заплати на И.Л.И. деловодни разноски в размер на 300лв. /триста лева/.

            Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: