Решение по дело №872/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 919
Дата: 27 ноември 2023 г. (в сила от 20 декември 2023 г.)
Съдия: Василка Желева
Дело: 20237260700872
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

919

Хасково, 27.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Хасково - I състав, в съдебно заседание на двадесет и шести октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

При секретар ИВЕЛИНА ВЪЖАРСКА като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА административно дело № 20237260700872 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.43, ал.3 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Т.Й.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адв.М.Д., с посочен по делото съдебен адрес, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 с изх.№02-260-6500/12990#12 от 12.05.2023 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд (ДФ) „Земеделие”.

В жалбата се твърди, че Уведомителното писмо било връчено на оспорващия на 19.07.2023 г. Същото било неправилно и незаконосъобразно, нарушаващо целта на националния закон за подпомагане на земеделските производители, и нарушаващо целите на Общата селскостопанска политика. Твърди се, че със съдържанието си Уведомителното писмо предпоставяло съществено нарушение на правото на ЕС, като нарушавало свободата на движение на капитали. На първо място същото било недопустимо, поради издаването му три години след срока за подпомагане. Сочи се, че това лишавало оспорения административен акт от изпълнението на главен принцип на подпомагане в европейското земеделие, а именно помощта да е навременна.

Претендира се Уведомителното писмо да бъде отменено и съдът да постанови „незабавно изпълнение на действителното подпомагане на земеделския стопанин“.

Ответникът, Зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, чрез процесуалния си представител по делото, юрисконсулт Т.В., излага становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, и моли същата да бъде отхвърлена.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

В придружително писмо вх.№6063/11.08.2023 г. (л.13) от страна на ответника се заявява, че процесното Уведомително писмо е издадено в изпълнение на влязло в законна сила Решение №643/12.10.2022 г. по адм.дело №276/2022 г. по описа на Административен съд – Хасково, по което е представена пълната административната преписка по подаденото заявление с УИН: 26/310519/92272.

Към настоящото производство е присъединено адм.дело №276/2022 г. на Административен съд – Хасково, ведно със съдържащите се в него документи.

В кориците на присъединеното дело се съдържа (л.51 и сл. от адм.дело №276/2022 г.) регистрираното под входящ номер 19055577/09.05.2019 г., УРН: 233484 и Уникален идентификационен номер (УИН) 26/310519/92272 в ДФ „Земеделие” общо заявление за подпомагане на кандидата Т.Й.Г. и приложена Таблица на използваните парцели – 2018 г.

На 09.05.2019 г. от Т.Й.Г. е подадено Заявление за подпомагане 2019, форма за физически лица (л.61 и сл. от адм.дело №276/2022 г.), с приложена Таблица на използваните парцели 2019 г., с данни за идентификация на изброените парцели, индивидуализирани по землище (с.М. и с.С.), номер на БЗС от ИСАК, номер на парцел от ИСАК, код култура и площ, за които е заявил подпомагане по Схема за единно плащане на площ (СЕПП); Схема за преразпределително плащане (СПП); Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП); Схема за млади земеделски стопани (МЗС); Схема за обвързано подпомагане на плодове (основна група) – СП (основна); Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); Агроекология и климат (Мярка 10) и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13.2/НР2).

Видно от приложената разпечатка (л.68 и сл. от адм.дело №276/2022 г.) – Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания за кампания 2019, с дата на обработка 09.05.2019 г., подписана от заявителя с дата 09.05.2019 г., са установени няколко вида грешки, сред които и следната: „Декларирали сте площи, за които нямате регистрирано правно основание за ползване. Площи без правно основание за ползване се считат за наддекларирана площ. Надвишена е максимално допустимата площ с 14.53454 ха“.

На 13.09.2019 г. Т.Й.Г. е депозирал Заявление за оттегляне 2019, с вх.№02-261-6500/656/13.09.2019 г. (л.71 и сл. от адм.дело №276/2022 г.), с което е оттеглил изцяло заявените за подпомагане Парцел 68727-94-2-1 с площ 5 ха. и Парцел 68727-92-15-1 с площ 3 ха., с приложена нова таблица за заявените за подпомагане парцели и ново Заявление за подпомагане 2019 г. (л.74 и сл. от адм.дело №276/2022 г.), с отбелязване „Редакция на схеми/мерки“, като посочените схеми и мерки за подпомагане са: СЕПП, СПП, ЗДП, МЗС, СП(основна), ПНДП, мярка Агроекология и климат (Мярка 10) и Подмярка 13.2/НР2.

С Уведомително писмо изх.№02-260-6500/12990 от 04.08.2021 г. (л.42 и сл. от адм.дело №276/2022 г.), издадено от Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, Т.Й.Г. се уведомява за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. Със същото са били извършени намаления на исканите субсидии по заявените схеми и мерки за подпомагане и прихващане на оторизирана сума по ЗДП, наложени са санкции за бъдещ период по СП(основна) и са начислени неудържани санкции по СЕПП, СПП и Подмярка 13.2/НР2.

Уведомителното писмо с изх.№02-260-6500/12990 от 04.08.2021 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е било обжалвано по съдебен ред и с Решение №643/12.10.2022 г. (л.162 и сл. от адм.дело №276/2022 г.), постановено по адм.дело №276/2022 г. по описа на Административен съд – Хасково, съдът го отменя и връща преписката на административния орган за ново произнасяне по подаденото от Т.Й.Г. за кампания 2019 г., по схеми и мерки: Подмярка 13.2/НР2, СЕПП, СПП, СП(основна), ЗДП и МЗС, съобразно указанията на съда, дадени в мотивната част на решението.

Според мотивите на съдебното решение, в Уведомителното писмо не са изложени никакви конкретни фактически съображения относно материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане по всяка една от посочените в писмото схеми и мерки, за които кандидатът е заявил подпомагане, не е посочен размерът на наложените санкции и необходимостта от извършване на прихващане, поради което реално на жалбоподателя не са изплатени суми. Данните в Таблица 1 за оторизирани суми и Таблица 2 с посочени прихванати суми, както и поясненията на колоните към таблиците са неконкретизирани, и от тяхното съдържание не се достига извод, обосноваващ извършеното намаление и обстоятелствата, поради които не са изплатени оторизираните суми, а вместо това същите са прихванати и съответно са наложени санкции.

Съдът е приел също, че мотивите към акта не се съдържат в подготвителен документ, тъй като едва в хода на съдебното производство – след представяне на Становище с рег.№02-260-6500/12990#2 от 13.05.2022 г.; писмо изх.№11-331/24.06.2022 г. на Директор Дирекция „ИЗП“ при МЗ и писмената информация, получена от ОС „Земеделие“ – Хасково, офис Стамболово, се установява какви евентуално биха могли да са съображенията на органа за издаване на акта, в частта на извършените намаления и наложени санкции, и че те са свързани с попадане на части от заявените парцели извън допустимия слой и заявяване за подпомагане на площи без правно основание, поради което е прието, че е налице 100 процента наддеклариране.

Съдът е преценил, че обжалваното уведомително писмо не отговаря на изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, което води до невъзможност за извършване на адекватен съдебен контрол за законосъобразност на акта.

Съдебното решение е влязло в сила на 27.10.2022 г. и е изпратено на Зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с писмо изх.№1876/01.11.2022 г. (л.172 от адм.дело №276/2022 г.) за сведение и изпълнение.

С обжалваното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 с изх.№02-260-6500/12990#12 от 12.05.2923 г. на Зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”(л.14-34), Т.Й.Г. се уведомява за оторизирана и изплатена субсидия, по отношение на заявените схеми/мерки, базирани на площ в подаденото от него заявление за кампания 2019. Съответно по схема/мярка: СЕПП, Подмярка 13.2/НР2, СП(основна), СПП и МЗС му е оторизирана сума в размер 0 лв.; по ЗДП е оторизирана сума 309.13 лв., която е прихваната, и по всички изброени схеми/мерки е изплатена сума от 0 лв.

Уведомителното писмо е получено на ръка срещу подпис от Й. Т. Г. на 19.07.2023 г.

Жалбата на Т.Й.Г. срещу Уведомителното писмо, по която е образувано настоящото производство, е подадена по електронната поща на Административен съд – Хасково на 01.08.2023 г.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена при спазване на предвидения в чл.149, ал.1 от АПК 14-дневен срок за обжалване на административен акт по съдебен ред, и е насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт, засягащ неблагоприятно правната сфера на адресата си, за който е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна.

Оспорваното Уведомително писмо е издадено от Зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ В. К.

Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно §1, т.13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП предвижда възможност Изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

В случая, видно от представената по делото (л.36-39) Заповед №03-РД/3088/22.08.2022 г., издадена от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – В. И. К., са делегирани правомощия, включително (по т.1 от заповедта) да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба №5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Представено е (л.35) и Решение на Управителния съвет на фонда по Протокол №197 от 19.08.2022 г. за избирането на В. И. К. за заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

Въз основа на представените доказателства съдът приема, че обжалваният административен акт е издаден от материално компетентен орган при надлежно делегирана компетентност.

Актът е постановен в писмена форма, подписан е от издателя си и съдържа изложени фактически и правни основания за издаването му.

В Уведомителното писмо е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление за подпомагане, сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. В Таблица 1 в Уведомителното писмо са посочени площите, за които са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане, за които площи Разплащателна агенция намалява или отказва финансово подпомагане на основание чл.43, ал.4 от ЗПЗП, както и разпоредбите на чл.13 от Наредба №6 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 12 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г.

В Таблица 1 на Уведомителното писмо поотделно, по индивидуализирани с идентификатори 6 броя декларирани БЗС/парцели, са посочени декларираната и установената площ на всеки парцел, както и разликата между декларирана и установена площ само за парцели, заявени по Подмярка 13.2/НР2, както и причини за наддеклариране. За четири от тях, съответно БЗС/парцел: 48074-59-1-1; 48074-59-1-2; 48074-59-1-3 и 48074-59-1-4 е посочено, че „Кандидатът не е ползвател на заявените земеделски площи съгласно условията на чл.41, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП. Прилага се чл.43, ал.3, т.7 от ЗПЗП“, а за останалите два БЗС/парцел: 68727-6-3-1 и 68727-91-9-1 е посочена площ на всеки от тях извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019 г. – Прилага се чл.43, ал.3, т.6 от ЗПЗП.

Съответно е дадено подробно обяснение за съдържанието на колоните в таблицата, като за Колона 6 е посочено, че Разплащателната агенция отказва частично или пълно плащания на площ, когато кандидатът не е ползвател на заявените земеделски площи и че площите без правно основание са предоставени на ДФ „Земеделие“ от МЗХГ с писмо вх.007-0400/1412#7 от 21.10.2019 г. Подробно са обосновани и причините за наддеклариране в обясненията към Колона 10, където е посочено, че обхватът на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, която се обнародва в „Държавен вестник“, като за кампания 2019 г. това е Заповед РД 09-228 от 28.02.2020 г.

Поотделно по всяка от схемите и мерките са посочени оторизираните суми. В Таблица 13 е изложен размерът на финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, при съответните ставки за Кампания 2019, като е посочен процентът наддеклариране и Санкционираната площ и е пояснено (към ред 9), че последната е определена съгласно чл.19а от Делегиран Регламент (ЕС) №640/2014 г. на Комисията, и че когато санкционираната площ е по-голяма от установената площ, не се изплаща субсидия за годината и се начислява неудържана санкция за бъдещ период до сума, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ (удържа се през следващите три години след календарната година на констатация на наддекларирането). В Таблица 14 са вписани оторизираните суми по всяха схема/мярка, а в Таблица 15 – Извършените плащания.

Според настоящия съдебен състав, вписаните в Уведомителното писмо и таблиците към него основания, посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане по всяка схема, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган, и в случая позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя.

Въпреки че от съдържанието на Уведомителното писмо на неговия адресат са известни фактическите основания, мотивирали административния орган да вземе решението си, жалбоподателят не сочи нито едно конкретно основание за незаконосъобразност на административния акт, нито конкретно твърдение, на което да бъде извършена съответна проверка.

С оглед обхвата на съдебната проверка, определен в чл.168, ал.1 от АПК, съдът намира за необходимо да посочи, че в производството по адм.дело №276/2022 г. са били събрани достатъчни писмени доказателства, въз основа на които може да се направи извод за доказаност на фактическите твърдения, съдържащи се в процесното Уведомително писмо.

По отношение на посочените в Уведомителното писмо обстоятелства, че за БЗС/парцели 48074-59-1-1; 48074-59-1-2; 48074-59-1-3 и 48074-59-1-4 кандидатът не е ползвател на заявените земеделски площи, съгласно условията на чл.41, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП, следва да се съобразят приложимите разпоредби на чл.41 от ЗПЗП.

Съгласно чл.41, ал.1 и ал.2 от ЗПЗП, за подпомагане за схемите по чл.38а, ал.1 може да кандидатстват земеделски стопани, регистрирани съгласно чл.7, чрез подаване на заявление за подпомагане за съответната календарна година, което заявление се подава в сроковете и по реда, определени с наредбата по чл.32, ал.5, а именно Наредба №5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, съгласно §2 от ЗР на същата.

В чл.41, ал.3 от ЗПЗП е предвидено, че земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на земеделските стопани съгласно чл.4, параграф 4 от Регламент (ЕС) 2021/2115, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.

Съгласно ал.4 на чл.41 от ЗПЗП, правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран софтуерен продукт, поддържан от Министерството на земеделието. Регистрирането се извършва до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл.32, ал.5.

В ал.5 е предвидено, че Министерството на земеделието степенува, обобщава и предава на Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделски земи, а в ал.6, че при подаване на заявление за подпомагане чрез Интегрираната система за администриране и контрол Разплащателната агенция извършва проверка на данните от заявлението, които се съпоставят с данните по ал.5. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи извън площите с правно основание или в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се предоставя за подпис на земеделския стопанин. Според ал.7 и ал.8, след изтичането на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл.32, ал.5, Разплащателната агенция извършва административна проверка на всички подадени заявления за подпомагане, за които системата е генерирала предупреждение за грешка. При проверката се съпоставят данните от заявленията за подпомагане с данните по ал.5 за спазване на изискванията по ал.3 и 4. Когато при тази проверка се установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи, Разплащателната агенция извършва географско определяне на площта и местоположението им. В този случай Министерството на земеделието предоставя допълнителна информация на Разплащателната агенция.

Съгласно чл.41, ал.9 от ЗПЗП, когато при извършване на проверката по ал.7 и 8 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал.4, Разплащателната агенция прилага разпоредбата на чл.43, ал.3.

В чл.43, ал.3 от ЗПЗП е предвидено, че Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато: т.7 кандидатът за подпомагане не е ползвател на заявените земеделски площи.

Цитираната нормативна уредба води на извода, че както в случаите, когато кандидатът за подпомагане не е ползвател на заявени от него земеделски площи, така и когато се установят заявени земеделски земи без правно основание за ползването им, регистрирано (до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него) в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран софтуерен продукт, за тези площи се отказва плащане по схемите за директни плащания, респ. същото се намалява.

В Наредба №5 от 27.02.2009 г. е предвидено, че (чл.4, ал.1) заявленията се подават през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане, че (чл.11, ал.1) в срок до 31 май кандидатите за подпомагане могат да правят промени в заявленията и в приложените документи, включително да добавят допълнителни схеми и мерки, както и земеделски парцели и/или животни по заявените схеми и/или мерки и че (чл.12, ал.2 и ал.4) заявление за подпомагане не може да бъде подадено по-късно от 25 календарни дни след изтичане на срока по чл.4, ал.1 и ДФЗ – РА отказва извършването на промени в подадените заявления и в приложените документи след изтичане на срока по ал.2.

В чл.14 от Наредба №5 от 27.02.2009 г. е предвидена възможност кандидатът за подпомагане да оттегли подаденото заявление или една или повече схеми или мерки от него с изключение на схемата за подпомагане на дребни земеделски стопани до момента на извършване на плащането по съответната схема или мярка, но не по-късно от 1 декември на годината на подаване на заявлението, при определени в нормата условия.

В процесния случай на 09.05.2019 г. жалбоподателят Т.Й.Г. е заявил в таблицата на използваните парцели 2019 следните БЗС/парцели: 48074-59-1-1; 48074-59-1-2; 48074-59-1-3 и 48074-59-1-4 в землище с.Миладиново, като при извършените на същата дата автоматични проверки е получил предупреждение за грешка относно 4 брой единици в БЗТ-та 48074-59-1 – декларирани площи, за които няма правно основание за ползване, с което е запознат срещу подпис.

Същите номера БЗС/парцели не са оттеглени със Заявлението му за оттегляне 2019 от 13.09.2019 г.

В производството по адм.дело №276/2022 г. е представено писмо изх.№10-890/27.11.2019 г. (л.143 от адм.дело №276/2022 г.), с което Министъра на земеделието, храните и горите предоставя на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ резултати от проверки във връзка с извършен геопространствен анализ за наличие на правно основание за ползване на конкретни площи, и установено липса на географско припокриване на земеделските земи, за които кандидатите разполагат с регистрирано правно основание за ползване и парцелите, заявени за подпомагане през 2019 г., както и установени други земеделски парцели, заявени изцяло без правно основание за ползването им.

Представена е също така (л.145-л.146 от адм.дело №276/2022 г.) издадена от Общинска служба „Земеделие“ – Хасково, ИРМ офис Стамболово, справка правни основания за ползване в ИСАК на Т.Й.Г. за кампания 2019, за землищата на община Стамболово, като е удостоверено, че Т.Й.Г. има правни основания само за землището на с.С., общ.Стамболово.

Въпреки, че по молба на Зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ (л.106 от адм.дело №276/2022 г.) съдът е изискал (л.110 от адм.дело №276/2022 г.) и от Общинска служба „Земеделие“ – Кърджали, като общинска служба по местонахождение на заявените за подпомагане за кампания 2019 парцели на жалбоподателя в землище с.Миладиново, община Кърджали, да представят по делото правните основания за ползване на имотите от жалбоподателя, такива не са били представени по делото.

Както в производството по оспорване на предходното Уведомително писмо, така и в настоящото производство жалбоподателят не ангажира доказателства и доказателствени искания за установяване положителния факт наличие на регистрирани правни основания. Същият дори не излага подобни твърдения в разглежданата жалба.

От така събраните доказателства следва единствения извод за липса на регистрирани от жалбоподателя по реда на ЗСПЗЗ в общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите правни основания за ползване на визираните в Уведомителното писмо БЗС/парцели в землището на с.М..

Макар в жалбата да не се съдържат никакви възражения в тази насока, следва да се посочи, че по делото са налице и писмени доказателства (л.156-л.159 от адм.дело №276/2022 г.) за попадане на площи от БЗС/парцели 68727-6-3-1 и 68727-91-9-1 извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за 2019 г.

При това установяване, правилно в Уведомителното писмо е установена наддекларираната площ по отделните схеми/мерки и процентът наддеклариране, както и санкционираната площ, определена съгласно чл.19а от Делегиран регламент (ЕС) №640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) №1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие.

Единственото конкретно възражение в жалбата – за издаването на оспореното Уведомително писмо три години след срока за подпомагане, е ирелевантно. Подробно беше посочено по-горе в решението причината за издаването на Уведомителното писмо за кампания 2019 през 2023 година, а осъществяването от страна на земеделския производител на правото на съдебно оспорване на издадените от Разплащателната агенция актове не може да се приеме за нарушаващо целта на националния закон за подпомагане, или целите на Общата селскостопанска политика. В член 75, параграф 2 от Регламент (ЕС) №1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика е предвидено, че посочените в параграф 1 плащания не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки трябва да осъществяват съгласно член 74, а подробно относно характера на срока по член 75, параграф 1 от Регламента, СЕС се е произнесъл в мотивите (т.38, т.39) на Решение от 28 април 2022 г. по съединени преюдициални дела С-160/21 и С-217/21.

Съдът намира, че в хода на валидно проведеното административно производство по издаването на Уведомително писмо с изх.№02-260-6500/12990#12 от 12.05.2023 г., компетентният административен орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в това производство факти. Обективираният в процесното Уведомително писмо краен резултат за обща изплатена сума за Кампания 2019 (0 лв., при искана 42 672,93 лв.) е в съответствие със закона, поради което жалбата на Т.Й.Г. следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

На основание чл.143, ал.3 от АПК, основателна е своевременно заявената претенцията на ответника в негова полза да се присъди юрисконсултско възнаграждение, платимо от жалбоподателя. На основание чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл.37, ал.1 от ЗПП, съдът определя юрисконсултското възнаграждение за осъщественото процесуално представителство на ответника в размер на 120 лева.

Водим от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Й.Г. ***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 с изх.№02-260-6500/12990#12 от 12.05.2023 г. на Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”.

ОСЪЖДА Т.Й.Г., ЕГН **********,***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” ***, разноски по делото в размер на 120 (сто и двадесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: