Решение по дело №68/2019 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 231
Дата: 6 юни 2019 г. (в сила от 26 юни 2019 г.)
Съдия: Красимир Семов
Дело: 20191630200068
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2019 г.

Съдържание на акта

№ 231 / 6.6.2019 г.

Р  Е  Ш  Е  Н  И.  Е

гр.Монтана, 06.06.2019г.

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на тридесети май през две хиляди и. деветнадесета година в състав:

                                                                                Председател: К. Семов

 

При секретаря….Пепа Илиева…, като разгледа докладвано от съдия  Семов  АНД № 68 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.59, ал.1 и. сл. от ЗАНН.

С. Наказателно постановление № 3.-0000339/04.12.2018г. на Началник ОО „АА” гр.Монтана, бул.”Христо Ботев” № 56 е наложена на „Д.. К. и. С.. О. ЕИК  xxxx  гр.Монтана, представлявано от К.И.. имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева на основание чл.104, ал.7 от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/ за административно  нарушение по чл.91в, т.1 от ЗАвПр.

Недоволен от наказателното постановление управителя И.. чрез пълномощник моли да бъде отменено.

Въззиваемата страна не изпраща представител и. не взема становище по жалбата.

Доказателствата по делото са писмени и. гласни. Съдът като ги обсъди във връзка с. доводите на страните, намира жалбата за допустима и. основателна.

Жалбата е допустима тъй като е подадена в законния седем дневен срок.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

На 05.11.2018г. около 15:00 часа в гр.Монтана при извършване на тематична проверка съгласно писмо с. р. № 04-01-00-886/4/29.10.2018г. на фирма „Д..-К. И. С.. О., притежаваща Лиценз на Общността № 8086/01.01.2017г. за международен автомобилен превоз на товари е установено следното административно нарушение: превозвачът не представя за проверка тахографските листове от аналогов тахограф КІЕNZLE VDO 1319.27 сериен № 331878 монтиран на специален автомобил М.. С.. 4. Д.  с. р. М. 3. 5. В. за едногодишен период назад от датата на проверката. С. посоченото мпс-во е извършван международен автомобилен превоз на товари, при който автомобила е спрян за проверка от контролните органи на Кралство Испания на 18.01.2018г., съставен акт е на водачите Д..А. и. М. за нарушено време за почивка, иззети са 4 бр. тахографски листове.

За установеното св.А.Г.А. в присъствието на колегата си – св.Л.С..К. съставил спрямо „Д.. К. и. С.. О. ЕИК  xxxx  гр.Монтана, представлявано от К.И.. АУАН № серия А – 2018/250475/05.11.2018г. посочвайки, че е нарушена разпоредбата на чл.91в, т.1 от ЗАвПр. К.И.. посочил, че ще представи писмени възражения в срок. Въз основа на съставения АУАН, наказващият орган – Началник ОО “АА” Монтана издал процесното НП санкционирайки „Д.. К. и. С.. О. ЕИК  xxxx  гр.Монтана, представлявано от К.И.. на основание чл.104, ал.7 от ЗАвПр. Видно от приложената справка на л.28 от делото, процесния превозвач няма извършени нарушения през последната една година.

В рамките на съдебното следствие св.А. и. св.К. потвърждават изложеното в АУАН, с. уточнението от св.А., че процесния специален автомобил е 3.5 тона, че е поискал тахографски листове от И.. и. последният е представил само наличните по делото, а му били поискани за една година назад, считано от 05.11.2018г. По делото са изискани и. приложени и. писмени обяснения на управителя Л. – л.53 от делото. Според Л. специалния автомобил М.. С.. 4. Д. с. р. М. 3. 5. В. се управлява без тахографски шайби, тъй като е от категория N 1 до 3.5 общо тегло. Видно от изисканата справка от Териториална АИС регистрация при Сектор ПП при ОД МВР – Монтана относно собствеността и. допустимата максимална маса на специален автомобил М.. С.. 4. Д. с. р. М. 3. 5. В., последния е с. допустима максимална маса 3500 т. – л.57 от делото.

Съгласно чл.78, ал.1 от ЗАвПр – „При извършване на превози на пътници с. автобуси и. превози на товари с. автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, превозвачите и. водачите спазват изискванията на: т.2 - (доп. -ДВ, бр. 99 от 2012г., изм., бр. 9 от 2017г.) Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и. на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и. за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и. на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с. автомобилния транспорт (OB, L 60/1 от 28 февруари 2014 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 165/2014", или AETR. Тъй като процесния специален автомобил е 3.5 тона, то относно същия не важи изискването на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвПр, респ. Регламент 165/2014, съответно чл.91в, т.1 от ЗАвПр, което от своя страна няма правно основание да се ангажира на процесния первозвач АНО на основание чл.104, ал.7 от ЗАвПр.

Съгласно чл.104, ал.7 от ЗАвПр „(Нова - ДВ, бр. 17 от 2011 г.) На превозвач или на лице по чл.12б, ал.1, извършващо превози за собствена сметка, които не съхраняват тахографските листа, разпечатките и. извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на водача за период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните органи, се налага имуществена санкция 5000 лв.

В АУАН и. обжалваното НП не е посочено, че превозвачът не съхранява тахографските листа за период 365 дни, нито, че отказва да ги представи за проверка на контролните органи. Напротив, на база на получено писмо изх. № 04-01-00-886/4/29.10.2018г. на ИА „АА” е извършена проверка от служители на ОО „АА” – Монтана, в хода, на която е съставен АУАН за това, че не се представят тафографски листове от монтиран аналогов тахограф за едногодишен период назад, считано от 05.11.2018г. С. горецитираното писмо е разпоредена проверка за спазване изискванията на РЕГЛАМЕНТ /ЕО/ 561/2006г., а не на РЕГЛАМЕНТ 165/2014, като съгласно чл.4, изр.1 от РЕГЛАМЕНТ /ЕИО/ 3821/85 относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт - По смисъла на настоящата глава „контролни уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите" означава „контролни уреди за регистриране на данните за движението на автомобилите или съставните им елементи". По силата на чл.5 от последно цитирания РЕГЛАМЕНТ – държавата-членка издава типово одобрение на ЕО за компонент на всеки тип контролен уред за регистриране на данните за движението на автомобилите, на всеки модел тахографски лист или запаметяваща карта, които отговарят на изискванията, посочени в приложение I или към настоящия регламент, при условие че държавата-членка е в състояние да проверява съответствието на произведените модели с. одобрения тип. Горното цитиране има за цел да акцентира, че ИА „АА” – София е имала предвид да се провери контролния уред за регистриране на данните за движението на посочения в АУАН специален автомобил, а не непременно тахографските листове, тъй като въпросния автомобил не разполага постоянно във времето с.  тахографски листове, защото е 3.5 т., и. е длъжен да е снабден със тахографски листове само когато има към него прикачена платформа.

Съгласно чл.91в от ЗАвПр (Нов - ДВ, бр. 17 от 2011г.) Превозвачите, ръководителите на предприятия и. лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и. да предоставят за проверка от контролните органи: 1. тахографските листове от аналогови тахографи; Нарушението не е конкретизирано, чрез посочване, че не се съхраняват от превозвоча или, че се отказва да се представят тахографските листове, от момента на тяхното приключване, тъй като нито в АУАН, нито в НП е посочено, кои точно тахографски листове е следвало да се представят, в рамките на 365 дни. Ако се имало предвид за периода 05.11.2018г. – 05.11.2017г., е следвало да се посочи това важно обстоятелство както в АУАН, така и. в НП.

В рамките на съдебното следствие се представят 8 бр. тахографски листи за периода 18.01.2018г. – 24.01.2018г., а 4 бр. са представени на проверяващите във връзка с. констатираното нарушение в Кралство Испания. Твърдението на жалбоподателя чрез пълномощника му адв.Г., не се оборва от представените доказателства от въззиваемата страна, в т.ч. от показанията на св.А. и. св.К.. На практика процесния специален автомобил М.. С.. 4. Д. с. р. М. 3. 5. В. е 3.5 тона и. надвишава този тонаж само когато е прикачена към него платформа, за които случаи се изисква да е монтиран тафограф и. съответно да са налични тахографски листи. Относно максималната допустима маса на М.. С.. 4. Д. с. р. М. 3. 5. В. не се спори, в аспекта, че същата е 3.5 тона е и. цитираната по – горе справка от Сектор ПП при ОД МВР – Монтана. АНО не е посочил всички тези обстоятелства в НП, преди това св.А. не ги е посочил в АУАН и. така на практика АУАН и. НП са съставени при непълнота на обстоятелствата и. най–вече при не изясняването на важни факти, които е следвало да бъдат и. доказани преди да се пристъпи към съставяне на АУАН и. издаване на НП.

При липсата на др. данни, които да оборват представените от жалбоподателя чрез пълномощника му  8 бр. тахографски листи, настоящия съд приема, че това са листите които е следвало да се представят на проверяващите за периода посочен в АУАН и. НП – от 05.11.2018г. назад във времето, и. това са случаите, в които към специалния автомобил е била прикачена платформа. С. представянето им, макар и. в рамките на съдебното следствие, се оборва доказателствената сила на съставения АУАН, а обжалваното НП е издадено неправилно и. при непълнота на доказателствата.

Представената в превод разписка за платена сума по повод на констатираното нарушение на 18.01.2018г. в Кралство Испания, област Валенсия няма отношение към процесното НП, но е смекчаващо АН отговорност обстоятелство и. е било основание за АН орган да обсъди дали не е било налице основание за приложение на чл.28 от ЗАНН. Посоченото обстоятелство, в контекста на представените 8 бр. тахографски листи, за случаите, в които към специалния автомобил е била прикачена платформа, според настоящия съд са основания да се приеме, че е налице  и. хипотезата на чл.28 от ЗАНН – случаят е маловажен и. не е следвало да се издава НП.

Настоящият съд като прецени всички събрани по делото доказателства, в контекста на изискванията на ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по тълк. н. Д.. № 1/2007г., ОСНК на ВКС намира, че процесния случай може да се квалифицира като маловажен. Настоящето нарушение не се отличава с. особена значимост, не е свързано с. липсата на квалификация или неспазване на изискванията за почивка, напротив, видно е, че съгласно справката на л.28 от делото, „Д..-К. И. С.. О. е без други нарушения по ЗАвПр и. нормативните актове по приложението му в РБ.

Преценката относно наличие на основанията на чл.28 от ЗАНН следва да се извърши от административнонаказващия орган, като се вземе предвид тежестта на нарушението, настъпилите вредни последици от нарушението и. другите смекчаващи вината обстоятелства. От събраните по делото доказателства се установява, че управителят К.И.. не е представил на проверяващите наличните тахографски листове, но е пояснил, че процесния специален автомобил е 3.5 тона. В рамките на съдебното следствие се представят всичките налични листи съставени по повод на движението на мпс от Испания до Румъния и. от Румъния до РБ имайки предвид посочения от проверяващите период. С. оглед на това от нарушението не са настъпили никакви вредни последици, нито е налице липса на квалификация при жалбоподателя управител. Това обстоятелство, както и. фактът, че нарушението е извършено за пръв път, дават основание същото да се третира като такова с. по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с. обикновените случаи на нарушения на ЗАвПр. Предвид установените факти, се извежда извода, че наложената санкция очевидно е силно завишена, както и. че не съответства на тежестта на нарушението, което не е квалифицирано правилно и. не е било доказано по несъмнен начин. Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по тълк. н. Д.. № 1/2007г., ОСНК на ВКС преценката на административнонаказващия орган за „маловажност“ на случая по чл.28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и. подлежи на съдебен контрол. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са осъществени, но наказващият орган не го е приложил, той следва да отмени наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона.

На основание горното, съдът

Р  Е  Ш  И.:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 3.-0000339/04.12.2018г. на Началник ОО „АА” Монтана, бул.”Христо Ботев” № 56, с. което на „Д.. К. и. С.. О. ЕИК  xxxx  гр.Монтана, представлявано от К.И.. е наложена имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева на основание чл.104, ал.7 от ЗАвПр.

Решението може да се обжалва пред АС – Монтана в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията предвидени в НПК, и. по реда на Глава дванадесета от АПК.

                      

                                                                                               

 

 

                                                                                                 Председател: