Определение по дело №407/2015 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 220
Дата: 12 февруари 2018 г.
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20157150700407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

 

№ 220/12.2.2018 г.

 

гр. Пазарджик

 

               

Административен съд Пазарджик, ІV-ти административен състав, в закрито съдебно заседание на дванадесети февруари, две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                        

СЪДИЯ: ВАСКО НАНЕВ

 

 

като разгледа докладваното от съдия Нанев адм. дело № 407 по описа за 2015 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по молба с вх. № 27/03.01.2018 г. на Ж.Д.Н., с посочен съдебен адрес ***, офис 1, подадена чрез адв. А., с която на основание чл. 253 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, моли съда да преразгледа размера на определената държавна такса и на основание чл. 4б ЗДТ да постанови връщане на недължимо платената сума. Счита, че неправилно е определена пропорционална такса, без да има определен процент на същата в приложимата тарифа, поради което е недопустимо същата да бъде определяна по аналогия.

Административен съд Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Производството е по реда на чл. 145 от АПК и е образувано по жалба на Ж.Д.Н. ***, с посочен съдебен адрес ***, офис 9, подадена чрез адв. П.,***, против Заповед № 03-160-РД/64 от 27.03.2015 г., издадена от ОД на ДФЗ Пловдив, с която се отказва да бъде изплатена финансова помощ по Договор № 13/112/02203 от 16.10.2009 г.

Първоначално по делото е била внесена държавна такса за образуването му в размер на 10 лева. С протоколно определение на съда от 31.05.2016 г. жалбата е оставена без движение като е указано на жалбоподателя в 7-дневен да отстрани констатираните нередовности в нея, като внесе държавна такса в размер на още 1945,68 лв., изчислена съгласно чл. 1 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК във връзка с чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ, възлизащ на 4 % върху стойността на наложената корекция – или при материален интерес в размер на 48 892 лева е определена държавна такса в размер на 1955,68 лв.

С Решение № 458/04.08.2016 г. Административен съд гр. Пазарджик е отменил Заповед № 03-160-РД/64 от 27.03.2015 г. издадена от Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив, с която се отказва да бъде изплатена финансова помощ по договор № 13/112/02203 от 16.10.2009 г. и е изпратил преписката на Изпълнителния директор Държавен фонд „Земеделие”, Разплащателна агенция за ново произнасяне, в едномесечен срок от влизане в сила на решението, с указания по тълкуването и прилагането на закона съобразно изложеното в мотивите на решението. Със същото решение съдът е осъдил ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив да заплати на Ж.Д.Н. *** направените по делото разноски в размер на 3 255,68 лева (три хиляди двеста петдесет и пет лева и шестдесет и осем стотинки).

С Решение № 14750/04.12.2017 г., постановено по адм. № 10919/2016 г., ВАС – Четвърто отделение е отменил Решение № 458/04.08.2016 г. на Административен съд гр. Пазарджик, постановено по настоящото дело, като е отхвърлил жалбата на Ж.Д.Н.. Решението е окончателно и е влязло в сила на 04.12.2017 г.

Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът намира подадената молба за неоснователна, по следните правни съображения:

Административен съд Пазарджик е сезиран с искане за връщане на неправилно определена и платена държавна такса. Събираната от съдилищата държавна такса в съдебно-административното производство има характер на публично държавно вземане. Основанието за заплащане на държавната такса, в случаите когато е дължима, е оспорване на акт, чрез подаване на жалба до съда. В случая заплащането на държавна такса е условие за редовността на жалбата и същата се дължи при нейното предявяване – чл. 151, т. 3 от АПК, във връзка с чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ.

Спорният въпрос по делото е относно дължимия размер на таксата по приложимия закон и дали е налице надвнесена такса, която подлежи на връщане. На основание чл. 4б от Закона за държавните такси, недължимо платени такси се връщат по искане на заинтересованата страна.

Съгласно чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ в първоначалната му редакция, действала при образуване на делото пред Административен съд Пазарджик, при оспорването на индивидуалните административни актове държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и се определят като процент върху материалния интерес.

В приложимата /към онзи момент/ Тарифа № 1 към Закона за държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието т. 2а и 2б, които определят държавните такси, събирани по жалби срещу административни актове, не е предвидена пропорционална такса. Поради това съдът е изчислил дължимата държавна такса съгласно чл. 1 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК във връзка с чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ, възлизащ на 4 % върху стойността на наложената корекция – или при материален интерес в размер на 48 892 лева е определена държавна такса в размер на 1955,68 лв.

С ДВ, бр. 74/20.09.2016 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение на АПК, като с § 6 от заключителните разпоредби, са направени изменения и допълнение в ЗУСЕСИФ. Измененият текст на чл. 27, ал. 6 от закона гласи, че при оспорването на индивидуалните административни актове по този закон държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 1 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лв., а в случаите, когато материалният интерес е над 10 000 000 лв. – таксата е в размер на 4500 лв. За производства по частни жалби пред Върховния административен съд се събира пропорционална такса в размер 10 на сто от дължимата такса по изречение първо, но не по-малко от 100 лв. Изменен е и § 10 от преходните и заключителните разпоредби: като в ал. 2 думата „производства“ се заменя с „дела“ и се създава нова ал. 3, относно образуваните до влизането в сила на този закон гражданско-правни производства по искови молби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган, които се довършват по досегашния ред.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че посочената нормативна уредба касае процесуално-правни отношения и поради това се прилага по отношение на висящите съдебни производства. Действително е налице нова процесуална норма, която урежда размера на държавните такси и която следва да бъде приложена по висящо дело. В случая обаче адм. дело № 115/2016 г. по описа на Административен съд гр. Пазарджик не е висящо, същото е приключило с влязло в сила решение на 04.12.2017 г. – или един месец преди подаването на молбата за връщане на недължимо платената държавна такса. Разпоредбата на § 10, ал. 1 от ПЗР на ЗУСЕСИФ касае започналите и незавършили производства до влизане в сила на самия ЗУСЕСИФ, а не на Закона за изменение и допълнение на АПК. Същото се отнася и до § 10, ал. 2 от ПЗР на ЗУСЕСИФ, който освен това се отнася и до съдебни дела по жалби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган.

По изложените съображения, Административен съд – Пазарджик,

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ искането съдържащо се в молба с вх. № 27/03.01.2018 г. на Ж.Д.Н., с посочен съдебен адрес ***, офис 1, подадена чрез адв. А., с която на основание чл. 253 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, моли съда да преразгледа размера на определената държавна такса и на основание чл. 4б ЗДТ да постанови връщане на недължимо платената сума.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                       

                                                                СЪДИЯ:/п/