РЕШЕНИЕ
№ 410
Силистра, 17.04.2024
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният
съд - Силистра - II състав, в съдебно
заседание на двадесет и първи март две
хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ПАВЛИНА
ГЕОРГИЕВА-ЖЕЛЕЗОВА |
При секретар РУМЯНА ПЕНЕВА
като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА ГЕОРГИЕВА-ЖЕЛЕЗОВА административно
дело № 190 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е образувано по жалба на „Интергруп" ЕООД с ЕИК: *********, чрез адв. Р.Г. със
съдебен адрес:***, срещу решение за допускане на участниците и тяхното
класиране от проведен търг с тайно наддаване, обективирано в протокол от
05.10.2023 г. на комисия, назначена от кмета на Община Силистра
със заповед № ЗК – 1509 / 05.10.2023 г.
Обект
на търга са Я.и, намиращи се както следва: в ПИ с идентификатор:78358.21.174 по
КК на с.Ц., с площ от 56.991 дка и трайно предназначение на територията:
„територия, заета от води и водни обекти“ (чл. 8, т. 6 ЗУТ); в ПИ:78358.21.4 по
КК на с. Ц., с площ от 95.255 дка и трайно предназначение на територията:
„територия, заета от води и водни обекти“ и в ПИ:41143.115.45 по КК на с. К., с
площ от 31.639 дка и трайно предназначение на територията: “територия,заета от
води и водни обекти“, находящ се в местността „Т.“, ведно с ПИ с
идентификатор:02097.3.71 по КК на с.Б., находящ се в местността „Я.“,с площ от
95.445 дка.
Счита се, че търгът е опорочен поради допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила. Извежда се твърдение, че комисията
неправилно не е допуснала жалбоподателя до участие във фазата на преценка на
офертите. Твърди се, че ответникът Община Силистра не е събрала и анализирала
относимите към тръжното правоотношение факти. Освен това бил нарушен
материалния закон. Оспорва се класирането на кандидатите като се счита, че
предложената цена от жалбоподателя е в размер, значително надхвърлящ сумата по
офертите на кандидатите, класирани на първо и второ място. Счита, че комисията
неправилно е игнорирала офертата на жалбоподателя, тъй като същата била
подадена в срок и с предвидените в условията на търга реквизити.
На следващо място жалбоподателят се позовава на липса на мотиви,
която липса възпрепятствала възможността за адекватно възприемане съдържанието
на волеизявлението, подлежащо на последващ контрол за неговата
законосъобразност.
Акцентира се, че в протокола липсва изрично произнасяне по
допустимостта на участието на жалбоподателя в търга и в съчетание с липсващите
мотиви се е стигнало до незаконосъобразност на акта.
Счита се, че условията на търга не съответстват по съдържание на
нормативните изисквания. Развиват се съображения, че комисията неправилно е
изискала присъствие на участниците в търга като предпоставка за допускане и
участието им в тръжната процедура. Неявяването на участника по никакъв начин не
засягало интересите както на Община Силистра, така и на останалите участници в
търга. Обобщава се, че решението на Община Силистра е незаконосъобразно, тъй
като независимо от редовно подаденото от „Интергруп" ЕООД предложение, то
е оставено без разглеждане, като за спечелил търга участник е обявено
дружество, направило предложение за наемна цена, далеч по-ниска от тази, която
се съдържала в наддавателното предложение на „Интергруп" ЕООД.
Претендира се за отмяна на оспорения акт и за връщане на
административната преписка на Община Силистра за провеждане на нов търг с тайно
наддаване.
Жалбата е била обездвижена с разпореждане от 24.10.2023 г., поради
констатирани нередовности. В последствие, с разпореждане от 16.01.2024 г.
нередовностите са коментирани и отчетени като отстранени и делото е било
внесено за разглеждане в открито съдебно заседание.
Ответникът
- Община Силистра, чрез юрисконсулт Н., чрез писмен отговор (л. 119)
подава пояснения за характера на оспорения административен акт. Принципно
становище по жалбата не е изложено.
Заинтересованата
страна „А-Д ТРАНСПОРТ“ ЕООД, ЕИК:*********, чрез Д.Б.Б., управител на
дружеството оспорва жалбата и счита административния акт за законосъобразен.
Заинтересованата
страна ЗЕМЕДЕЛСКА КООПЕРАЦИЯ „Ц.“, ЕИК: *********, чрез председателя на
кооперацията С.Н.М., счита жалбата за основателна и поддържа мотивите, изложени
от процесуалния представител на жалбоподателя.
Заинтересованата
страна „ЕЙЧО“ ЕООД, ЕИК:********* не ангажира становище по жалбата.
Заинтересованата
страна „ДАНИ СТРОЙ 2020“ ЕООД, ЕИК:********* не ангажира становище по жалбата.
Заинтересованата
страна „МЕТКЕР“ ООД, ЕИК:********* не ангажира становище по жалбата.
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. АПК и Глава Пета „Ред за организиране и
провеждане на търгове и конкурси“ от Наредба за общинската собственост на
Община Силистра, приета с решение №1677/26.05.11 г.,изм. посл. с решение
№778/31.05. 2018г. на Общински съвет гр.Силистра.
Съдът
като обсъди изложените в жалбата доводи, след преценка на доказателствата по
делото и становищата на страните, прие за установено следното: Жалбата е
процесуално допустима, като подадена срещу административен акт, от който
произтичат неблагоприятни последици за оспорващото дружество поради
некласирането му в процесния търг. В тази връзка той е обжалваем съгласно чл.
101, във връзка с чл. 100, ал. 1 от НОбС (публикувана на официалния сайт на
Община Силистра) във вр. с чл. 8, ал. 2 ЗОбС.
Предмет
на съдебен контрол по настоящото дело е въпросът за недопускането на
жалбоподателя до класиране, тъй като негов представител не е присъствал на
търга.
Процесни
обекти по настоящото дело са тези, посочени в т. 8 от придружително писмо с вх.
№ 1224 от 30.10.2023 г. (л. 20 от делото), касаещи офертата на жалбоподателя, а
именно Я. и, намиращи се както следва: в ПИ с идентификатор:78358.21.174 по КК
на с.Ц., с площ от 56.991 дка и трайно предназначение на територията:
„територия, заета от води и водни обекти“ (чл. 8, т. 6 ЗУТ); в ПИ:78358.21.4 по
КК на с.Ц., с площ от 95.255 дка и трайно предназначение на територията:
„територия, заета от води и водни обекти“ и в ПИ:41143.115.45 по КК на с. К., с
площ от 31.639дка и трайно предназначение на територията: “територия, заета от
води и водни обекти“, находящ се в местността „Т.“, ведно с ПИ с идентификатор:
02097.3.71 по КК на с. Б., находящ се в местността „Я.“, с площ от 95.445 дка и
трайно предназначение на територията: “територия, заета от води и водни
обекти“.
С
протокол от 05.10. 2023 г. на тръжна комисия, назначена със Заповед
№ЗК-1509/05.10.2023 г. на Кмета на Община Силистра се оспорва тръжната
процедура от фазата на допускане на участниците до същинското състезание, ведно
с последното и обявеното крайно класиране.
Предметът
на релевирания търг с тайно наддаване е отдаване под наем за срок от 10 години
на обекти - публична общинска собственост - Я. и, намиращи се: в ПИ с
идентификатор: 78358.21.174 по КК на с. Ц., с площ от 56.991 дка и трайно
предназначение на територията:„територия, заета от води и водни обекти“ (чл. 8,
т. 6 ЗУТ); в ПИ: 78358.21.4 по КК на с. Ц., с площ от 95.255 дка и трайно
предназначение на територията: „територия, заета от води и водни обекти“ и в
ПИ:41143.115.45 по КК на с. К., с площ от 31.639 дка и трайно предназначение на
територията: “територия, заета от води и водни обекти“, находящ се в местността
„Т.“, ведно с ПИ с идентификатор:02097.3.71 по КК на с.Б., находящ се в
местността „Я.“,с площ от 95.445 дка и трайно предназначение на
територията:“територия, заета от води и водни обекти“.
Съгласно
чл. 93 НОбС решение за провеждане на търг от категорията на процесния, се взема
от Общинския съвет, което следва да съдържа изчерпателно изброените реквизити в
същата разпоредба. Видно от преписката, съответно на нормативните изисквания е
приетото и влязло в сила Решение №1095, взето по Протокол №51 / 27.07.2023г. от
заседание на общински съвет Силистра. В изпълнение на чл. 93, ал. 2 НОбС Кметът
на общината е издал Заповед №ЗК-1427 / 14.09.2023г., с която е обявил публичен
търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 10 години на Я.и -
публична общинска собственост, вкл. на процесната група от Я. и. Утвърдил е
тръжната документация, като е разпоредил оповестяване по реда на чл. 93, ал. 7
НОбС. Видно от приложените материали спазени е регламентацията относно
сроковете и начина на оповестяване на публичната състезателна процедура.
Търгът
се е провел на 05.10.2023 г. в съответствие със срока по чл. 95, ал. 1 НОбС от
тръжна комисия по чл. 94 от НОбС, назначена със Заповед № ЗК-1509 /
05.10.2023г. на общинския кмет.
Съставът
на комисията е съобразен с изискванията на НОбС – правоспособно лице с
юридическо образование Н. Н. – Директор на Дирекция „Правна“ и длъжностни лица,
разполагащи с компетентност спрямо предмета на търга.Тръжната комисия е
заседавала в законен състав, който след отваряне на пликовете по реда на
тяхното подаване е установила, че търговско дружество „Интергруп“ не е било
представлявано в нарушение на чл. 95, ал. 1 от НОбС, разпореждащ, че
присъствието на кандидатите е задължително. Затова са класирани предложенията
на петимата участника, които са присъствали, чрез законните си представили на
тръжната сесия. След извършено подреждане на ценовите им предложения, комисията
е обявила оспореното крайно класиране.
При
тези фактически установявания, съдът намира от правна страна следното: Протоколът - предмет на настоящото оспорване, е
съставен от комисия, назначена със заповед на кмета на община гр. Силистра
съгласно чл. 94 и чл. 100 НОбС. Търгът е започнал и е бил проведен съответно на
нормативните изисквания по чл. 93-чл. 101 НОбС като всяка регламентирана стъпка
е била извършена от съответния компетентен за това орган - Решението за
провеждане на търг с тайно наддаване и неговия предмет е взето от Общинския
съвет гр.Силистра; процедурата е стартирала със Заповед на Кмета на Общината,
обявяването на търга е съгласно чл. 93, ал. 7 от НОбС, което е обезпечило
публичността му.
Търгът
е проведен от комисия, съгласно чл. 94 от НОбС и Заповед №ЗК-1509 /
05.10.2023г. на Кмета на Община Силистра.
При
служебната проверка за законосъобразност по чл. 168, ал. 1 от АПК не се
установят нарушения на изискуемата форма, нито на
административно-производствените правила.
Видно
от приложения протокол, в предварително обявения час на 05.10.2023 г., търгът е
бил открит от председателя на комисията, който е уточнил, че до определения
краен срок в деловодството на Общината са постъпили 6 предложения за участие в
търга - запечатани в непрозрачни пликове и надписани според изискванията. След
отварянето им по поредността на постъпването им съгл.чл. 99, ал. 1 НОбС
комисията е приела, че са налице условията за допускане до участие и на
шестимата кандидати, след което е установила, че единият от тях не е
представен, в нарушение на задължителното изискване от чл. 95, ал. 1 НОбС, поради
което е извършила класиране на ценовите предложения само на петимата
присъствали кандидати, определяйки за спечелил търга „А-Д Транспорт 2020“ ЕООД.
Дружеството,
обявено за класирано на първо място, е поканено за сключване на договор за
наем. Протоколът е подписан от членовете на тръжната комисия и класираните
двама участници. Следователно, изискванията от Наредбата за общинската
собственост на Община Силистра са спазени, което сочи на отсъствие на
отменителните основания от чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.
Относно
приложението на материалния закон и съответствието на оспорената тръжна
процедура с неговата цел, настоящият състав намира, че критериите за
законосъобразност в горния контекст са спазени, поради което, както процесният
протокол от 05.10.2023г. на тръжната комисия, така и тръжната процедура,в
нейната цялост, са съответни на нормативните изисквания и установените факти по
делото.
По
повод основния спорен по делото въпрос по приложението на материалния закон –
правилно комисията не е допуснала до участие жалбоподателя, тъй като
изискването на чл. 95, ал. 1 от НОбС е императивно. Логиката на нормативния
текст предвижда физическо участие на кандидата, присъствие под някаква форма,
която да предполага непосредствена комуникация и обратна връзка. Неявяването на
участника на търга, съгласно изискванията на чл. 95, ал. 1 от НОбС, препятства
възможността той да бъде и класиран.
С
оглед изхода на спора съдебни разноски не следва да се присъждат на оспорващото
дружество, каквито са поискани по делото.
В
обобщение, съдът намира,че оспорването е неоснователно. Протокол от 05.10.2023
г. на тръжна комисия, назначена със Заповед №ЗК-1509 / 05.10.2023г. на Кмета на
Община Силистра се явява законосъобразен акт, при отсъствие на нарушения на
административно-производствените правила, постановен в съответствие с фактите
по делото и закона, вкл. с неговата цел, воден от което и на основание чл. 172,
ал. 2, пр.“последно“ от АПК, Административният съд гр.Силистра.
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Интергруп" ЕООД с
ЕИК:*********, чрез адв. Р.Г. със съдебен адрес:*** против протокол от
05.10.2023г. на тръжна комисия, назначена със Заповед №ЗК-1509 / 05.10.2023 г.
на Кмета на община гр.Силистра, касаещ следните обекти: Я.и, намиращи се както
следва: в ПИ с идентификатор:78358.21.174 по КК на с. Ц., с площ от 56.991 дка
и трайно предназначение на територията: „територия, заета от води и водни
обекти“ (чл.8 т.6 ЗУТ); в ПИ: 78358.21.4 по КК на с.Ц., с площ от 95.255 дка и
трайно предназначение на територията: „територия, заета от води и водни обекти“
и в ПИ:41143.115.45 по КК на с. К., с площ от 31.639 дка и трайно
предназначение на територията:“територия,заета от води и водни обекти“, находящ
се в местността „Т.“, ведно с ПИ с идентификатор: 02097.3.71 по КК на с.Б.,
находящ се в местността „Я.“, с площ от 95.445 дка.
По
делото като заинтересовани лица участват:
„А-Д
ТРАНСПОРТ“ЕООД, ЕИК:*********, Земеделска кооперация „ЦЕНОВИЧ.“, ЕИК:*********,
„ЕЙЧО“ ЕООД, ЕИК:*********, ,ДАНИ СТРОЙ 2020“ ЕООД, ЕИК:********* ,„МЕТКЕР“
ООД, ЕИК:*********.
ОТХВЪРЛЯ
искането на „Интергруп" ЕООД с ЕИК:********* за
присъждане на разноски.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия: |
|