Определение по дело №238/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 април 2021 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700238
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Русе, 16 април 2021 год.

 

 

Административен съд Русе, ІІІ-и състав, в закрито съдебно заседание на 16 април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                     

Съдия: Диан Василев

 

за да се произнесе по адм. дело №238 по описа на съда за 2021 год., намира следното:

Производството по делото е образувано след постъпила в съда жалба от В.Й.Н. ***, насочена както се твърди срещу Заповед за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, издадена от РУП Бяла по реда на чл.68 от ЗМВР.

Жалбата е депозирана направо в съда и липсват данни за издадената заповед/ако има такава/, която се оспорва.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на издадения административен акт както и на всички действия на органите по издаването й.

Иска се отмяна на Заповедта за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, както и спиране на нейното изпълнение.

С оглед направеното искане за спиране на действието на Заповедта за принудителна полицейска регистрация на В.Й.Н.,*** при ОД на МВР Русе бе изискана Заповед за принудителна полицейска регистрация на лицето В.Й.Н. или друг такъв акт издаден по повод извършване на такава регистрация. Съответно да бъде представена и преписката по издаване на заповедта/акта - при наличие на такава заповед или акт, както и всички онези документи, даващи причина и основание за полицейските органи да извършват регистрацията по чл.68, ал.1 и сл. от ЗМВР, ведно с определението на БРС-№19/09.04.2021 г.

С оглед направеното „ИЗРИЧНО ИСКАНЕ ЗА НЕЗАБАВНО СПИРАНЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПРИНУДИТЕЛНА ПОЛИЦЕЙСКА РЕГИСТРАЦИЯ…“ съдът дължи произнасяне освен по същество и по реда на чл.166, ал.4, вр. с ал.2 от АПК.

Русенският административен съд, след преценка на събраните по делото писмени доказателства и представените доказателства от Районно управление Бяла при ОД на МВР Русе прие следното от фактическа и правна страна :

В.Й.Н. *** е била привлечена като обвиняем по ДП №247-БП-221/2020г. по описа на РУ-Бяла. Както и се твърди в жалбата до АС-Русе, това е станало на 19.03.2021 г. в РУП Бяла за привличане в качеството на обвиняема за престъпление по чл.290, ал. 1 от НК. Тя е отказала полицейска регистрация в писмена декларация по чл.11, ал.2 от Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейска регистрация. Според тази разпоредба „Ръководителят на структурата/структурното звено на МВР определя полицейски орган за извършване на полицейска регистрация на лицето. Полицейският орган попълва в картата за полицейска регистрация на лице данните по чл. 8, ал. 1, т. 1, 3, 4 и 5 и предоставя на лицето за попълване декларация (приложение № 6), която се регистрира и съхранява в съответната структура или звено по чл. 5, ал. 1“.

Съответно при отказ да бъде извършена такава регистрация според ал.4 на същата норма „При отказ на лицето за дактилоскопиране, фотографиране и изземване на образци за ДНК профил полицейският орган изготвя мотивирано искане до съответния първоинстанционен съд, на който е подсъдно престъплението от общ характер, за което е привлечено като обвиняем, за издаване на разрешение за принудителното им извършване. При издадено разрешение действията се извършват принудително.“

Анализът на тези разпоредби, намиращи се в чл.11 от Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейска регистрация сочи, че по своя характер извършването на полицейска регистрация, когато това е необходимо и са изпълнени изискванията за такава, не представлява действия на административен орган и не е свързана с издаването на административен акт.

Това е правно регламентирана дейност, правно-регламентирана процедура, при която явно жалбоподателят е направил обоснован избор – не се е съгласил да му бъде извършена полицейска регистрация, каквото право има по чл.11, ал.2 от Наредбата. За да бъдат защитени и неговите права и правата и задълженията които имат полицейските служители, в разпоредбата на чл.11, ал.4 от същата Наредба е предоставена възможност за мотивирано искане до съответния първоинстанционен съд, на който е подсъдно престъплението от общ характер, за което е привлечено лицето като обвиняем, за издаване на разрешение за принудителното им извършване. Съответно, при издадено разрешение действията се извършват принудително. Всичко това означава, че в случая Министерският съвет е издал тази Наредба, с която се регламентира начина  и реда, по който ще се извършва една такава полицейска регистрация. Идентична е и разпоредбата на чл.68, ал.5 от ЗМВР, според която „Лицата са длъжни да оказват съдействие, да не пречат и да не възпрепятстват полицейските органи при извършване на действията по ал. 3. При отказ на лицето действията по ал. 3, т. 2 и 3 се извършват принудително с разрешение на съдия от съответния първоинстанционен съд, на който е подсъдно престъплението от общ характер, за което е привлечено като обвиняем“.

За разлика от хипотезата, в която се иска снемане на полицейската регистрация/чл.68, ал.6 от ЗМВР/, където това става с писмена заповед на администратора на лични данни или на оправомощени от него длъжностни лица служебно или след писмено мотивирано искане на регистрирания, при която хипотеза е налице административно производство с издаване на нарочен акт, който по своя характер е административен, тук е обратното.

В случая липсва годен за оспорване административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Няма издавана Заповед за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, а дори да имаше такава, нейният характер и целта, за която би била издадена не я прави административен акт. Касае се за производство, което съгласно чл. 68, ал. 5 от ЗМВР и чл.11, ал.4 от Наредбата се развива пред районен съд.

При липса на годен за оспорване административен акт, разглеждането на законосъобразността на който е основно производство, а спирането на допуснатото по силата на закон или с нарочно разпореждане на АО предварително изпълнение на един административен акт е акцесорно такова, няма как съдът да разгледа по същество такова искане за „незабавно спиране“.

В случая акцесорното производство се явява недопустимо и като такова искането на В.Й.Н. ***, действаща чрез адв. П. Н. също, и следва да се остави  без разглеждане.

Мотивиран така, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане искането на В.Й.Н. ***, действаща чрез адв. П. Н. за спиране на действието на Заповед за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, тъй като липсва такава.

Определението може да бъде оспорено с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в срок от 7 дни от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    

                                              

 

                                               Съдия :