Решение по дело №165/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 262
Дата: 3 юли 2023 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700165
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 262

 

гр. Сливен, 03. 07. 2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и втори юни, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 165 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

Образувано е по жалба от Областна дирекция на МВР – С., представлявана от Директора на Областната дирекция /ОД/ на МВР, подадена против Решение № Ц1023-19-23#9 от 26.02.2021 г., издадено от Директора на Териториално поделение /ТП/ на Националния осигурителен институт /НОИ/– С., с което е отхвърлена жалбата на ОД на МВР – С., срещу Задължителни предписания № ЗД-1-19-00863424 от 12.01.2021 г. на контролен орган на ТП на НОИ – С., осигурителят ОД на МВР – С., да издаде удостоверение за пенсиониране на К.Ж.И., за положен извънреден труд, вследствие превръщането на нощен труд в дневен.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Излага съображения, че: превръщането на нощните часове в дневни посредством умножаването им с коефициент 1,143 е неприложимо в конкретния случай; К.И. e бил д. с. по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/, не е имал трудово правоотношение по смисъла на Кодекса на труда /КТ/ с ОД на МВР – С., и по отношение на него са приложими разпоредбите на специалния закон ЗМВР, а не общите разпоредби на КТ; посоченият коефициент 1,143 представлява съотношението на установената в КТ нормална продължителност на работното време през нощта, която е 7 часа, и нормалната продължителност на работното време през деня, която е 8 часа; съгласно правната норма, действаща в системата на МВР, съотношението между дневен и нощен труд е 1 към 1 /8 часа нощен труд, равни на 8 часа дневен труд/, а не е както по КТ и по Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /НСОРЗ/, съгласно които 7 часа нощен труд се приравняват на 8 часа дневен труд; неправилен е изводът на административния орган, че регламентацията за преизчисляване на нощните часове в дневни представлява специална закрила за работещите между 22 и 06 часа. Моли оспореното решение и потвърдените с него задължителни предписания да бъдат отменени.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си.

Административният орган, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, счита, че оспореното решение и потвърдените с него задължителни предписания са били законосъобразни към датата на издаването им.

Заинтересованото лице, редовно призовано, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който изразява становище за основателност на жалбата.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 04.11.2020 г. до Директора на ТП на НОИ – С., е подаден Сигнал от К.Ж.И. – б. с. на ОД на МВР – С. /заинтересовано лице в производството/, с искания: да се извърши проверка на осигурителя ОД на МВР – С.; на осигурителя да бъдат дадени нарочни писмени преписания по правилното и законосъобразно тълкуване на осигурително-правните разпоредби, касаещи зачитането на положен извънреден труд за осигурителен стаж, и по вписване на всички установени неотчетени часове извънреден труд след 01.01.2005 г., установени в хода на гр. дело № 4528/2017 г. на Районен съд – Сливен; да бъде указано на осигурителя да издаде ново или измени издаденото такова Удостоверение за стаж от 15.10.2020 г.

Със Заповед № ЗР-5-19-00855255 от 01.12.2020 г. на Ръководителя на ТП на НОИ – С., издадена на основание чл. 107 от КСО и чл. 29, ал. 1 от Инструкция № 1 от 03.04.2015 г. за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ /Инструкция № 1 от 03.04.2015 г./, е възложено извършването на проверка от контролен орган на ТП на НОИ по разходите на държавното обществено осигуряване /ДОО/ на ОД на МВР – С. В хода на проверката от осигурителя са изискани графици за дежурства, протоколи и заповеди, касаещи положен от лицето труд в работното време и извън него.

Резултатите от възложената проверка са отразени в Констативен протокол № КП-5-19-00858797 от 31.12.2020 г. по описа на ТП на НОИ – С. В протокола е отразено, че: обект на проверка са периодите от 01.01.2005 г. до 31. 12.2007 г. и от 01.01.2009 г. до 31.12.2010 г., през които К.И. е р. при 8 часови д. и е положил извънреден труд, който не е заплатен/компенсиран; положеният нощен труд следва да се преизчисли с коефицент 0,143, предвид разпоредбите на чл. 140 и чл. 141 от КТ; на осигурителя ще бъдат връчени задължителни предписания за издаване на коректен образец удостоверение за пенсиониране /за класиране и пенсия/ УП-3 с допълнително посочени часове извънреден труд.

Със Задължителни предписания № ЗД-1-19-00863424 от 12.01.2021 г. на контролен орган на ТП на НОИ – С., на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и чл. 37, ал. 1 от Инструкция № 1 от 03.04.2015 г., на осигурителя ОД на МВР – С. са дадени задължителни предписания да издаде удостоверение обр. УП-3 /образец В - удостоверение за пенсиониране /за класиране и пенсия/ на К.Ж.И., лице, р. по с. п. в ОД на МВР – С., за положен извънреден труд, вследствие превръщането на нощен труд в дневен, както следва: - 2005 г. - 111 часа; - 2006 г. - 128 часа; - 2007 г. - 34 часа; - 2009 г. - 124 часа; - 2010 г. - 250 часа.

Задължителните предписания са обжалвани от осигурителя ОД на МВР– С., по административен ред. С Решение № Ц1023-19-23#9 от 26.02.2021 г., издадено на основание чл. 117, ал. 3 от КСО, Директорът на ТП на НОИ– С., се е произнесъл по жалбата и е отхвърлил същата като неоснователна по съображения за законосъобразност на задължителните предписания. За да постанови акта си, административният орган е приел, че: в ЗМВР липсва изрична уредба относно преизчисляването на положения нощен труд в дневен през процесните периоди; липсата на такава норма не трябва да се възприема като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от с. в МВР часове нощен труд в дневен; в случая е налице празнота в уредбата; за да не се поставят с. в МВР в неравностойно положение спрямо останалите д. с. и р. по трудово правоотношение, субсидиарно приложение следва да намери чл. 7, ал. 2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения /отм./, съответно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ; двете наредби са част от общото трудово законодателство и намират приложение, когато в другите специални подзаконови нормативни актове, издадени по приложение на Закона за държавния служител /ЗДСл/ или ЗМВР, са налице празноти или са предвидени по-неблагоприятни разпоредби относно условията и размерите на допълнителните възнаграждения и реда за получаването им; положеният през процесните периоди от К.Ж.И. нощен труд трябва да се преизчисли с коефициент 1,143.

Горепосоченото решение на Директора на ТП на НОИ – С., е съобщено на оспорващия на 04.03.2021 г., а жалбата срещу него е подадена на 18.03.2021 г.  

Между страните не е спорно, че за процесните периоди К.Ж.И. е положил нощен труд, включително и не са спорни часовете положен нощен труд.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. 

Оспореното решение е издадено от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия по смисъла на чл. 117, ал. 3 от КСО. Спазена е установената от закона форма – оспореният акт е писмен и е мотивиран, като са посочени фактическите и правни основания за издаването му.

Не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореното решение е издадено при наличие на компетентност и в установената форма, но е постановено в противоречие с материалния закон, което обуславя неговата незаконосъобразност и е отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК, въз основа на следните съображения:

            В чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ е регламентирано, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 7, ал. 2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения /отм./ Но НСОРЗ и предвиденото в чл. 9, ал. 2 от нея правило е неприложимо спрямо д. с. в МВР, тъй като посоченият подзаконов нормативен акт касае уредбата на трудови правоотношения по КТ, но не и на служебни правоотношения по ЗМВР, който се явява специален закон, съгласно чл. 142, ал. 2 от ЗМВР. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2023 г. по т. д. № 1/2020 г. на ОСГК на ВКС, съгласно което при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от с. на МВР не са приложими разпоредбите на КТ и на НСОРЗ /в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата наредба/ и следва да се прилагат разпоредбите на специалния ЗМВР и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.

            В чл. 187, ал. 1 от ЗМВР е предвидено, че: нормалната продължителност на работното време на д. с. в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица; нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период; нощен е трудът, който се полага между 22,00 и 6,00 ч. Следователно волята на законодателя е да се прилага еднаква продължителност на работното време през деня и нощта – „8 часа дневно“, независимо от частта на денонощието, в която работният ден се разполага – през деня или през нощта. В нормативните актове по прилагане на ЗМВР, в които е регламентирано отчитането на работното време на с., р. на с. р. в МВР, не е предвидено превръщане на нощните часове в дневни с коефициент и зачитането им в този смисъл за извънреден труд.

По изложените съображения, оспореното решение и потвърдените с него задължителни предписания са незаконосъобразни и следва да бъдат отменени.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Областна дирекция на МВР – С., представлявана от Директора на Областната дирекция на МВР, Решение № Ц1023-19-23#9 от 26.02.2021 г., издадено от Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт – С., с което е отхвърлена жалбата на Областна дирекция на МВР – С., срещу Задължителни предписания № ЗД-1-19-00863424 от 12.01.2021 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ – С.

ОТМЕНЯ Задължителни предписания № ЗД-1-19-00863424 от 12.01.2021 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ – С.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

             

 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: