Решение по дело №576/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 585
Дата: 20 декември 2022 г. (в сила от 20 декември 2022 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20227170700576
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  585/20. Декември 2022г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На двадесет и трети ноември  2022г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 576/2022г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Б.П.М. ***, чрез адв. Д. *** срещу Заповед № 316з-2064/30.05.2022г. на Директора на ОД на МВР- Плевен, с която на жалбоподателя, заемащ длъжност младши автоконтрольор II степен в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Плевен на осн. чл. 204 т.3, чл. 197 ал.1 т.3, чл. 194 ал.2 т.1, чл. 200 ал.1 т.11 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание  „порицание“ за срок от 6 месеца за нарушение на служебната дисциплина – неизпълнение на заповед на министъра на вътрешните работи, затова че на 17.11.2021г. по време на дежурство в гр. Плевен с патрулен автомобил „****“ с рег. № **** е извършил проверки заедно с колегата си Ц.Н.Х. на 11 броя МПС чрез РСОД като служителите се намират извън обхвата на камерите, монтирани в служебния автомобил, което възпрепятства наблюдението върху изпълнението на служебните им задължения в нарушение на т.5,т.17 и т.18 от Указанията за работа със системата за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирана в служебните автомобили на „Пътна полиция“, утвърдени с МЗ № 8121з-731/15.07.2020г.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна и иска отмяната й, поради съществени нарушения на процесуалните правила, противоречие с материарния закон и целта му. Твърди, че не е извършил нарушение, тъй като проверените автомобили се виждат на камерите, но в час, различен от този, който отразява служебния таблет. В заповедта не е посочено какво действие или бездействие е извършил служителя – липсва посочване на фактическите основания за издаване на заповедта. Не е спазен двумесечния срок по чл. 195 ал.1 ЗМВР за реализиране на административно-наказателната отговорност, считано от датата за запознаване на дисциплинарно-наказващия орган с резултатите от проверката. Претендира присъждане на направените разноски.

Ответникът – Директорът на ОД на МВР – Плевен, чрез юрисконсулт А. изразява становище за неоснователност на жалбата като счита нарушението за безспорно доказано от записите на камерите, тъй като при извършените проверки на автомобили служителите са се намирали извън обхвата на камерите. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Като съобрази относимите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

Заповедта е връчена на 29.06.2022г. Жалбата е подадена на 05.07.2022г.  и следователно е депозирана в законния 14-дневен срок от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Жалбоподателят  Б.П.М. заема длъжност младши инспектор - младши автоконтрольор II степен в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Плевен.

Проверката е започнала по повод получено писмо Рег. № 7855р-10869/03.12.2021г. от Дирекция „Вътрешна сигурност“ на МВР във връзка с преглед на видеофайлове относно организиране на контролната дейност по ЗДвП и мерките за ограничаване на корупционния риск при осъществяване дейности по контрол на движението по пътищата. Установено е, че полицейските служители, разпределени в наряд на 16.11./17.11.2021г. от ОД на МВР Плевен за нощно дежурство през тъмната част на денонощието  излизат извън обсега на камерите, монтирани в служебен автомобил  рег. ****. В хода на извършения мониторинг от камера 01 и 02 се забелязва, че за времето от 00:18ч. до 01:33ч. и от 02:54ч. до 06:00ч. служителите са извън обхвата на камерите, а видно от камера 01 патрулният автомобил е паркиран в локално пътно платно в непосредствена близост до бензиностанция. За посоченото време липсват данни от изпълнението на основни длъжностни задължения – да се следи за спазване на правилата за движение, да наблюдават обслужвания участък. От камера 02 в 06:13ч. се вижда, че служителите влизат в автомобила, попълват служебна документация и се прибират в РУ – Плевен, приключват дежурството в 06:29ч. Възниква въпроса дали наряда е спазил графика за патрулно постовата дейност и евентуално извършено нарушение на чл. 82 от Инструкция 8121з-749/20.10.2014г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение.

Извършена е предварителна проверка, завършила с Доклад Рег. № 316р-40361/08.12.2021г. на ОД на МВР - Плевен, при която е установено, че на  работа за времето от 19:00ч. на 16.11.2021г. до 07:00ч. на 17.11.2021г. с посочения служебен автомобил са назначени в наряд служителите мл. инспектор Ц.Н.Х. – водач на служебния автомобил и мл. инспектор Б.П.М. – младши автоконтрольори в сектор Пътна полиция при ОД на МВР – Плевен. При преглед на видеофайловете се установило, че за времето от 00.18ч. – 01:33ч. и от 02:54ч. до 06:00ч. на 17.11.2021г. от камери №1 и №2, които записват действията на служителите вътре в купето на автомобила и обстановката пред патрулния автомобил, че служителите осъществяват контрол на пътното движение, като същите са извън обхвата на камерите. Съгласно приложената ежедневна форма на отчет – принтирана от АИС ПП се установява, че за часовия диапазон през РСОД са проверени 11 бр. МПС и водачите им. Не се установява за тези МПС и водачите им да е съставен АУАН или фиш по ЗДвП. От записите не може да се установи кой от двамата служители спира и проверява МПС и водачите и кой извършва проверка през АИС ПП през РСОД, тъй като същите се намират извън обхвата на камера №1 и №2. Според доклада горното е в нарушение на служебната дисциплина – в нарушение на Указанията за работа на полицейските служители със системата за аудио и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на ПП, технически характеристики и правила за работа, утвърдени със Заповед № 8121з-731/15.07.2021г. – т.5, т.17 и т.18.

Със Заповед № 316з-5198/17.12.2021г. на Директора на ОД на МВР- Плевен в качеството на дисциплинарно-наказващ орган, въз основа на предварителните данни е възложено извършването на дисциплинарна проверка за извършено дисциплинарно нарушение от служителите в наряда като е назначена комисия за провеждане на дисциплинарното производство. Служителят е запознат със заповедта, връчена му е покана за даване на писмени обяснения. Запознат е с видеофайловете срещу подпис, което е удостоверено с протокол. При преглед на видеофайловете назначената комисия е установила, че за времето от 00:18ч. до 01:33ч. и от 2:54ч. до 06:00ч. на 17.11.2021г. служителите са извън обхвата на камерите, видно от камери 01, 02 и 03, монтирани в служебния автомобил. Патрулния автомобил е паркиран в локално платно в непосредствена близост до бензиностанция „Лукойл“. За посоченото време липсват данни от изпълнение на основни длъжностни задължения – да се следят правилата за движение, както и да наблюдават обслужвания участък. В този интервал от време служителите не са спирали МПС за проверка и не са влизали в контакт с граждани. В хода на проверката служителят е дал сведение, че е изпълнявал служебните си задължения по време на смяната, като за периода 00:18ч. до 01:33ч. извършвали дейност по документиране на ПТП с пострадало лице на ул. „Българска авиация“ в района на бензиностанция „Лукойл“, където е било осветено. В този период имало технически проблеми с въвеждането на ПТП в РСОД, което отнело продължително време. За периода 02:45ч. до 06:00ч. извършвали контрол на пътното движение в гр. Плевен, ул. „Българска авиация“, но поради липса на движение на автомобили и водачи, които да извършват явни нарушения на ЗДвП не се е налагало да спират и проверяват автомобили и водачи. Двамата с колегата били извън служебния автомобил и водели наблюдение.

В попълнената от служителите ежедневна форма на отчет за смяната е отразено, че са установени 1 бр. нарушение с настъпило ПТП със съставен АУАН в интервала от 21:00ч. – 01:30ч. на бул. „Русе“ и 3 бр. нарушения със съставен фиш в интервала от 19:30ч. до 20:25ч. на бул. „Д. Константинов“, както и 20 проверени ППС и лица по време на смяната. Отразено е и участие при проверката по повод ПТП на ул. „Европа“ за интервала 19:40 – 20:10ч. Според часовия график за дежурството наряда е следвало да осъществява контрол на пътното движение в гр. Плевен в района на ул. „Д.Константинов“, ул. „Ив.Вазов“ и Д. Попов в интервала от 02:00ч. до 03:30ч. и в района на ул. „Г. Кочев“, „Българска авиация“, „Иван Миндиликов“ в интервала от 04:00-06:30ч.

От ежедневната форма на отчет за същия период е видно, че чрез отдалечен достъп са били проверени 19 автомобила и водачите им. В интервала от 01:00ч. до 06:12ч. са проверени 11 автомобила и водачите им без да са съставени АУАН или фиш за нарушения.

Дисциплинарната проверка е приключила със Справка Рег. № 316р-8035/04.03.2022г. на назначената комисия, към която са приложени всички събрани материали и със становище за извършено дисциплинарно нарушение от служителите от наряда Б.П.М. и Ц.Н.Х., затова че за времето от 00:18ч. до 01:33ч. и от 2:54ч. до 06:00ч. на 17.11.2021г. са били извън обхвата на камерите, докато са осъществявали контрол на пътното движение – проверени 11 бр. МПС и водачите им, без да са съставени АУАН или фиш за констатирани нарушения по ЗДвП. Не се установява кой извършва проверка през АИС ПП през РСОД и кой проверява МПС и водачите им, тъй като служителите се намират извън обхвата на камерите № 1 и №2. Описаното е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал.1  и ал.2 т.1 ЗМВР – неизпълнение на т.5, т.17 и т.18 от Указанията за работа на полицейските служители със система за аудио и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на ПП, технически характеристики и правила за работа, утвърдени със Заповед № 8121з-731/5.07.2021г.

Съгласно т.5 от указанията – Съгласно изискванията на чл. 165 ал.2 т.6 от ЗДвП служителите осъществяват контрол на пътното движение и следва да спират МПС за проверка и вземане на отношение само в обхвата на камерата, като съобразяват с това изискване разположението на служебния автомобил на точките за контрол с оглед осигуряване безопасно спиране на МПС в обхвата на камерите пред или зад служебните автомобили; т.17 – Проверката на документите на спрения автомобил, водача и/или пътниците, както и съставянето на АУАН или фиш се извършва само в купето на служебния автомобил в обхвата на камерата на предните седалки; т.18 – По време на извършвана проверка полицейските служители застават по начин, който не закрива действията им при видео заснемане от системата, както и регистрационния номер на проверяваното МПС. Предлага се налагане на дисциплинарно наказание на осн. чл. 200 ал.1 т.11 от ЗМВР – „порицание“ за срок от шест месеца.

Б.М. се е запознал със справката на 16.05.2022г. срещу подпис и получил препис от нея на 23.05.2022г. , когато му е връчена покана за даване на писмени обяснения. В обясненията си е посочил, че не е извършил нарушението – проверка на автомобили извън обсега на камерите, тъй като проверените автомобили се виждат на камерите, но в час различен от този, който отразява служебният таблет.

Преди налагане на наказанието е изготвена кадрова справка, според която служителят е постъпил на държавна служба в МВР през 2018г. като младши автоконтрольор към ПП при ОД на МВР – Плевен, не е наказван дисциплинарно, през 2020г. е награждаван еднократно с индивидуална парична награда във връзка с изпълнение на възложени служебни задачи по време на обявеното извънредно положение.

Със Заповед № 316з-2064/30.05.2022г. на Директора на ОД на МВР- Плевен на жалбоподателя на осн. чл. 204 т.3, чл. 197 ал.1 т.3, чл. 194 ал.2 т.1, чл. 200 ал.1 т.11 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание  „порицание“ за срок от 6 месеца за нарушение на служебната дисциплина – неизпълнение на заповед на министъра на вътрешните работи, затова че на 17.11.2021г. по време на дежурство в гр. Плевен с патрулен автомобил „****“ с рег. № **** е извършил проверки заедно с колегата си Ц.Н.Х. на 11 броя МПС чрез РСОД като служителите се намират извън обхвата на камерите, монтирани в служебния автомобил, което възпрепятства наблюдението върху изпълнението на служебните им задължения в нарушение на т.5,т.17 и т.18 от Указанията за работа със системата за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирана в служебните автомобили на „Пътна полиция“, утвърдени с МЗ № 8121з-731/15.07.2020г.

Извършеното деяние е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194 ал.2 т.1 ЗМВР – неизпълнение на заповед на министъра на вътрешните работи, за което на осн. чл. 200 ал.1 т.11 е предвидено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 м. до една година. Наложено е наказание за минималния предвиден срок – 6 месеца.

Обсъдени са възраженията на служителя, но са приети за неоснователни, тъй като от разпечатката от РСОД е видно, че в посочения интервал са проверени 11 бр. МПС и водачите им, което не кореспондира с твърденията, че са водили наблюдение извън автомобила, но поради липса на движение на автомобили и водачи, които да извършват явни нарушения на ЗДвП не се е налагало да спират и проверяват автомобили и водачи. За неоснователно е прието и твърдението, че проверяваните автомобили се виждат на камерите, но в различен час от този, който отразява служебни таблет, тъй като това няма връзка с местоположението на служителя по време на извършването на проверките и не оправдава неизпълнението на указанията за работа със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили.

Обсъдено е поведението на служителя, нарушението е преценено като нетежко, защото служителят, макар и извън обхвата на камерите е изпълнявал служебните си задължения като е участвал в извършването на 11 бр. проверки на МПС и водачи в посочения интервал, от нарушението не е установено да са настъпили вредни последици, извършено е по непредпазливост.

В хода на съдебното производство е представена Заповед № 8121з-731/15.07.2020г. на Министъра на вътрешните работи, с която са утвърдени Указания за работа на полицейските служители със системите за аудиозапис и видеонаблюдение, монтирани в слежебните автомобили на ПП, техническите характеристики и правила за работа. Служителите от СПП при ОД на МВР – Плевен, в това число и Б.П.М. са запознати срещу подпис със заповедта и утвърдените правила на 01.03.2022г., видно от Протокол УРИ 316р-7711/01.03.2022г., което е станало след извършване на нарушението.

В хода на съдебното дирене във връзка с възражението на жалбоподателя, че автомобилите са били проверени, но в друг часови диапазон от регистрирания с РСОД, беше прегледана част от записите на камера 03 в посочения от жалбоподателя часови диапазон, при което се установи, че в интервала от 05:55ч. до 6:10ч. / за около 15 минути преди края на дежурството/ са спрени последователно шест автомобила за проверка, но регистрационните номера не могат да се разчетат, с изключение на автомобил с Рег. № ****, който е спрян в 06:08ч. Автомобилът фигурира и в Ежедневната форма за отчет, но там е отбелязано, че е спрян в 05:35ч. /което е разминаване с около 30 мин./ и освободен в 05:46ч., което не кореспондира с часа от записа на камерата. Според справката от РСОД последните шест автомобила са проверени в интервала от 3:20ч. до 06:00ч., което е в рамките на около 3ч., докато според камерата проверените в интервала 05:55ч. – 06:10ч. преди края на дежурството само за 15 минути автомобили са шест. При преглед на записа от камера 02 за същия часови диапазон съдът констатира, че се наблюдава салона на автомобила и вътре няма служители до момента на тръгването на автомобила.

Поради това съдът счита, че не са опровергани заключенията от проверката, а именно, че за посочения часови диапазон служителите, в това число и жалбоподателят, са се намирали извън обхвата на камерата, докато са проверявали 11 бр. автомобили и водачи чрез РСОД и не се доказват твърденията на жалбоподателя, че тези автомобили са били проверени, но в час, различен от показания.  В посочения от жалбоподателя часови диапазон само за 15 минути са били проверени шест автомобила, но не може да се разчете регистрационния номер, с изключение на един.

Заповедта е издадена от Директора на ОД на МВР – Плевен, на когото е подчинен служителя, заемащ изпълнителска длъжност в Пътна полиция в структурата на областната дирекция, видно от приложената длъжностна характеристика. Директорът на ОД на МВР Плевен съгласно чл. 204 т.3 ЗМВР като ръководител на структура по чл. 37 има правомощия да налага на служителите на младши изпълнителски длъжности от подчинените му структури всички наказания по чл. 197 ЗМВР, в т. ч. и по т.3 – порицание.

Заповедта е издадена в необходимата писмена форма и съдържа всички законови реквизити. Мотивирана е с изготвената справка от проверката и установените в нея факти, които са възпроизведени в заповедта като фактически основания, като е възприета преценката на комисията за извършеното нарушение.

Съгласно чл. 208 от ЗМВР при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 200 ЗМВР, за което се предвижда дисциплинарно наказание „порицание“ дисциплинарното производство може да започне и без издаването на заповед, в този случай то започва с първото действие за установяване на нарушението. Нормата е диспозитивна, а не императивна. Затова няма пречка по преценка на органа дисциплинарното производство да започне и със заповед, с която се определя комисия за извършването на проверка, както е процедирано в случая. Затова дисциплинарното производство е започнало в случая с издаването на заповедта за проверката от назначената комисия, която да изследва въпроса и да събере доказателства дали е извършено дисциплинарно нарушение от служителя, какво точно и какво наказание да се наложи.

Описаното деяние правилно е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по чл. 194 ал.2 т.1 ЗМВР – неизпълнение на заповедите на МВР, за което е наложено предвиденото в чл. 200 ал.1 т.11 ЗМВР наказание „порицание“ за посочения в ал.2 минимален срок от 6 месеца.

Но, за да е налице нарушение на служебните задължения, произтичащи от посочените разпоредби от „Указанията за работа на полицейските служители със системата за аудио и видеонаблюдение, монтирани в служебните автомобили на ПП, утвърдени със Заповед № 8121з-731/15.07.2021г. е необходимо служителят да е бил запознат с тези правила. Запознаването е удостоверено на 01.03.2022г. едва след датата на соченото нарушение, поради което не може да бъде ангажирана отговорността на служителя за неспазване на указанията, с които не е бил запознат. Затова не е налице извършено дисциплинарно нарушение. Според цитираните като нарушени разпоредби служителите следва да спират автомобилите само в обхвата на камерите и да проверяват документите на спрения автомобил и водача, както и да съставят АУАН или фиш само в купето на автомобила в обхвата на предните седалки, както и да застават по начин, който да не закрива действията им и регистрационния номер на проверяваното МПС по време на извършване на проверката.  Не се установява да са застанали по начин, закриващ действията или регистрационния номер на автомобила, нито са съставяни АУАН или фиш за констатирани нарушения, за да е необходимо да се намират в купето при извършването на тези действия. Извършвана е проверка чрез отдалечен достъп от служебния таблет в посочения часови интервал от 00:18ч. до 01:33ч и от 02:54ч. до 06:00ч на 17.11.2021г. на 11 бр. водачи и автомобили извън служебния автомобил, което е отразено в ежедневната справка-отчет за периода на дежурството, като по време на проверката служителите са били извън обхвата на камерите в нарушение на т.5 от Указанията за работа със системата за аудио и видеонаблюдение, поради което и не може да се установи дали тези автомобили и водачи действително са били спирани за проверка.

Освен това не са спазени и сроковете за налагане на наказанието съгласно чл. 195 ЗМВР – не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Като съобразно чл. 196 ЗМВР то се счита за открито към момента на постъпване на доклада с материалите при дисциплинарно-наказващия орган след приключване на проверката, при която е било установено. Материалите са постъпили при дисциплинарно-наказващия орган на 04.03.2022г., когато е подадена справката от назначената комисия с всички придружаващи материали от дисциплинарното проверка, откогато започва да тече и двумесечният срок за налагане на наказанието. Заповедта е издадена на 30.05.2022г. Нарушението е извършено на 17.11.2021г. и следователно едногодишния срок за налагане на наказанието, считано от датата на извършването му е спазен, но не е спазен двумесечния срок, считано от датата на откриване на нарушението т.е. от 04.03.2022г., който е изтекъл на 04.05.2022г. Заповедта е издадена след изтичането на този преклузивен срок. Видно от съдържанието на заповедта служителят е ползвал платен годишен отпуск от 10 работни дни от 23.11.2021г. до 06.12.2021г. – 14 календарни дни и 10 работни дни платен годишен отпуск от 01.02.2022г. до 14.02.2022г. – 14 календарни дни. Съгласно чл. 195 ал.3 ЗМВР сроковете за налагане на дисциплинарното наказание спират да текат, когато служителят е в законоустановен отпуск и едногодишния срок за налагане на наказанието се счита удължен с общо 20 работни дни, и този срок не е бил изтекъл към момента на издаване на заповедта. Но след 04.03.2022г. в двумесечния срок за налагане на наказанието, считано от постъпване на справката с материалите при дисциплинарно наказващия орган, служителят не е ползвал законоустановен отпуск и затова този срок не е спиран, а е изтекъл на 04.05.2022г. Заповедта е издадена след изтичането му и на това основание е незаконосъобразна.

По изложените съображения оспорената заповед е незаконосъобразна и подлежи на отмяна.

Съгласно чл. 211 ЗМВР решението на административния съд по спорове за налагане на дисциплинарни наказания по чл. 197 ал.1 т.1,2,3,4 и 5, в това число и при налагане на дисциплинарно наказание по т.3 – „порицание“, не подлежи на касационно оспорване.

При този изход на делото в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените деловодни разноски – д.т. 10 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв., което е съобразено с чл.8 ал.3 от Наредба № 1 /2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в приложимата към момента на упълномощаването редакция, която предвижда възнаграждение от 500 лв. за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 316з-2064/30.05.2022г. на Директора на ОД на МВР- Плевен, с която на Б.П.М. ***, заемащ длъжност младши автоконтрольор II степен в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Плевен на осн. чл. 204 т.3, чл. 197 ал.1 т.3, чл. 194 ал.2 т.1, чл. 200 ал.1 т.11 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание  „порицание“ за срок от 6 месеца за нарушение на служебната дисциплина – неизпълнение на заповед на министъра на вътрешните работи.

ОСЪЖДА ОД на МВР – Плевен да заплати на Б.П.М. *** направените деловодни разноски в размер на 500 лв. – за адвокатско възнаграждение и 10 лв. – държавна такса.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно оспорване.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :/п/