Решение по дело №5645/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1016
Дата: 8 октомври 2018 г. (в сила от 16 октомври 2018 г.)
Съдия: Величка Асенова Цанова
Дело: 20171100205645
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 4 декември 2017 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

    гр. София,08.10. 2018 год.

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

           

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, Наказателно отделение,26 ти състав, в открито заседание на осми октомври, две хиляди и осемнадесета, в състав:

                     

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕЛИЧКА ЦАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:АНИ ЗАХАРИЕВА

                                                                                                     АНДРЕЙ ГЕОРГИЕВ

 

 

при участието на секретаря Галина Иванова  и прокурор Андрей Янкулов, като се запозна с докладваното от съдия Цанова н.ч.д. № 5645 по описа за 2018 г.

 

            На основание чл.32 и чл.16,ал.7,т.1 от Закона за признаване,изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции

 

 

                                               Р Е Ш И :

 

            ПРИЗНАВА и  ПРИЕМА ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ Решение на Окръжна административна служба Фрайщадт, Австрия от 25.10.2016 г., влязло в сила на 25.11.2016 г. по преписка San RB96-72-2016, с което на българския гражданин Б.Д.П. с ЕГН **********, е наложена финансова санкция от 28 000 евро, с левова равностойност 54 763,24 лв. и е постановено да плати направените по административно-наказателното производство разноски в размер на 2 800 евро, с левова равностойност 5 476,32 лв., общо задължение възлизащо на 30 800 евро, с левова равностойност 60 239,56 лв. за извършено нарушение по § 7d, ал. 1 във връзка с § 7i, ал. 4, цифра        1 от Закона за съгласуване на правните норми     относно трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция; § 7b, ал. 3 във връзка с § 7b, ал. 8, цифра 1 от Закона за съгласуване на правните норми относно            трудовите договори            (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция; § 7b, ал. 5 във връзка с § 7b, ал. 8, цифра 3 от Закона за съгласуване на правните норми относно трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция и § 7f, ал. 1, цифра 3 във връзка с § 7i, ал. 1 от Закона за съгласуване на правните норми    относно трудовите договори (AVRAG), Федерален    законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция.

            Решението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от днес пред Софийския апелативен съд.

След влизане в сила на решението, препис от него да се изпрати на Националната агенция по приходите за изпълнение и да се изпрати уведомление до компетентния орган на издаващата държава за признаването на решението. Препис от уведомлението да се изпрати и на Министерство на правосъдието на Република България.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   ЧЛЕНОВЕ:1.                                   2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ към решение на СГС, НО, 26 състав, по НЧД № 5645/2017 г.

 

Производството е образувано въз основа отправено искане от компетентните власти на Република Австрия за признаване и изпълнение на решение за налагане на финансови санкции по смисъла на чл. 3 ал.1 т.1 от ЗПИИРКОРНФС по отношение на българския гражданин Б.Д.П..

В съдебно заседание представителят на СГП изразява становище, че са налице предпоставките за признаване и изпълнение на финансовата санкция,наложена от несъдебния орган на издаващата държава.Счита,че се касае за извършено административно нарушение по правото на издаващата държава,по отношение на което е налице двойна наказуемост с такова,регулирано в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност,по който работодателят има задължения такива,каквито са посочени от органа на издаващата държава ,за предоставяне на информация на контролните органи за работниците,които е наел и осъществяват трудова дейност в чужда държава.Пледира за постановяване на решение в горния смисъл,като се присъди равностойността на задължението в български лева.

Защитата на засегнатото лице Б.П. пледира да бъде постановен отказ за признаване на решението.Излага доводи,че по същото решение е бил постановен отказ за признаване по НЧД № 4584/17 год. на СГС,НО,7 състав и счита за недопустимо отправянето на повторно искане за признаване на същото решение.Поддържа освен това,че за същите нарушения е санкциониран другия изпълнителен директор на дружеството с влязло в сила решение на СГС-Д.П. и би се стигнало до повторно наказание за едно и също нарушение.

На следващо място излага,че не са налице основанията да бъде прието,че неговият доверител е извършил административно нарушение,тъй като видно от Търговския регистър към 04.12.2014 год.,че същият е бил с изтекъл мандат на 30.06.2014 год.Посочва в тази връзка,че се твърди административното нарушение да е извършено на 15.10.2015 год. от служители,изпратени от „Е.“АД,към който момент той не е бил член на Съвета на директорите на това дружество,а такъв е бил Н.Ф.И.,което е останало извън вниманието на австрийските органи.С оглед на това моли решението да не бъде признавано.

Засегнатото лице Д.П. не се явява и не взема становище по исканото за признаване решение.

Съдът,като взе предвид доводите на страните и доказателствата по делото,приема следното:

Настоящото производство е образувано е въз основа на искане за признаване и изпълнение на Решение на Окръжна административна служба Фрайщадт, Австрия от 25.10.2016 г., влязло в сила на 25.11.2016 г. по преписка San RB96-72-2016, с което на българския гражданин Б.Д.П. с ЕГН **********, е наложена финансова санкция от 28 000 евро, с левова равностойност 54 763,24 лв. и е постановено да плати направените по административно-наказателното производство разноски в размер на 2 800 евро, с левова равностойност 5 476,32 лв., общо задължение възлизащо на 30 800 евро, с левова равностойност 60 239,56 лв. за извършено нарушение по § 7d, ал. 1 във връзка с § 7i, ал. 4, цифра  1 от Закона за съгласуване на правните норми            относно трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция; § 7b, ал. 3 във връзка с § 7b, ал. 8, цифра 1 от Закона за съгласуване на правните норми относно      трудовите договори         (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция; § 7b, ал. 5 във връзка с § 7b, ал. 8, цифра 3 от Закона за съгласуване на правните норми относно трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция и § 7f, ал. 1, цифра 3 във връзка с § 7i, ал. 1 от Закона за съгласуване на правните норми         относно трудовите договори (AVRAG), Федерален       законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция.

Посоченото решение е било предмет на разглеждане по НЧД № 4584/17 год. по описа на СГС,НО,7 състав,по което с решение от 18.12.2017 год. е бил постановен отказ от признаване поради това,че не е било придружено от превод на български език,без да се разглежда въпроса по същество.

Удостоверението по чл.4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции,изменено с Рамково решение 2009/299/ПВР на Съвета е издадено въз основа на наказателен административен акт на Окръжна административна служба Фрайщадт срещу Б.Д.П. за посочените по-горе нарушения,в качеството му отговорник и представител на фирма „Е.“АД. Посочено е,че нарушенията са извършени на 15.10.2015 год.Наказателния административен акт е издаден на 25.10.2016 год. и е влязъл в сила на 25.11.2016 год.

Касае се за решение на несъдебен орган,за което наказаното лице е имало възможността са отнесе въпроса и до съд по наказателни дела.Налице е описание на обстоятелствата,при които са извършени нарушенията,вкл. място и време,изразяващи се в командироване на чуждестранни работници в Австрия в нарушение на задълженията за регистрация и представяне на документация,които чуждестранни работодатели трябва да извършат съгласно австрийския закон.

Производството е протекло писмено и е налице потвърждение,че наказаното лице е уведомено съгласно законодателството на решаващата държава лично или чрез упълномощен представител относно правото си да обжалва решението,както и сроковете за това.

Решението му е било връчено лично на 28.10.2016 год. и П. е бил изрично уведомен за правото на повторно разглеждане или обжалване и същият не е поискал повторно разглеждане или обжалване в приложимия за целта срок.   

В настоящото производство са събрани доказателства,че с решение №632 от 03.04.2017 год. по дело № 5830/15 год. на СГС,на основание чл.630,ал.1 от Търговския закон дружеството  „Е.“АД е обявено в несъстоятелност.От удостоверение от 26.02.2018 год. на Агенцията по вписванията се установява,че към датата на извършване на нарушението Б.Д.П. е бил член на Съвета на директорите на дружеството,а с изтекъл мандат е бил Д.П.П..

Поискана е допълнителна информация от издаващата държава,от която е постъпил отговор,че наказанията по административно-наказателните производства San RB 96-72-2015 r SanRB96-73-2-15  са образувани срещу двамата изпратени в чужбина и с това носещи наказателна отговорност директори от борда на директорите на „Е.“АД-Б.П. и Д.П.,а съгласно австрийското законодателство дружеството отговаря неразделно като ЮЛ за наложените на изпратените като представители в чужбина парични наказания и разходите по производствата.

Към настоящото дело е приложено НЧД № 4585/17 год. на СГС,НО,28 състав,по което с решение от 20.11.2017 год. е признато решение на Окръжно управление Фрайщадт от 25.10.2016 год.,влязло в сила на 25.11.2016 год. по преписка № San RB96-73-2015,с което на българския гражданин Д.П.П. е наложена финансова санкция в размер на 28 000 евро и направените разноски в размер на 2800 евро за същите нарушения,за които е ангажирана административно-наказателната отговорност на Б.П. по настоящото дело.

От писмо от НАП от 27.06.2018 год. се установява,че въз основа на влязлото в сила решение по НЧД № 4585/17 год. на СГС,НО,28 състав е образувано изпълнително дело и е изпратено съобщение за доброволно изпълнение,но към момента няма постъпили плащания.Наложени са и обезпечителни мерки.

При преценка на изложените в удостоверението обстоятелства,съдът счете,че са налице предпоставките за признаване,като отсъстват пречки,препятстващи произнасянето в тази насока.

Налице е решение за налагане на финансова санкция,произтичащи от влязъл в сила акт на несъдебен орган за нарушения на трудовото законодателство в издаващата държава,които имат своя аналог в българския Закон за трудовата миграция и трудовата мобилност  и чл. 414, ал. 3 и ал. 1 от Кодекса на труда на Република България.

Производството пред издаващата държава е било писмено,поради което  не се налага изследване на въпроса относно уведомяване за лично явяване.Не е налице  изключението на чл.3,ал.2  за неприложимост на Закона,поради това,че исканият за признаване акт няма гражданскоправен характер и не произтича от право на иск за вреди и възстановяване на предишното положение,когато е приложим Регламент  (ЕО)№44/2001 на Съвета от 22 декември 2000 год. относно компетентността,признаването и изпълнението на съдебни решения по граждански и търговски дела.

Не са налице факултативните основания за отказ по чл.35 от Закона,доколкото се установи,че представеното удостоверение е пълно и в съответствие с постановеното решение,срещу санкционираното лице за същото деяние не е постановено и приведено в изпълнение решение за налагане на финансова санкция в друга държава,не е изтекла погасителна давност за изпълнение на санкцията,не е налице имунитет или привилегии,препятстващи изпълнението на решението,решението е постановено срещу физическо лице,което и по българското законодателство поради възрастта си носи отговорност.

Предвид размера на наложената финансова санкция, не е налице основанието на чл. 35 т. 6 от ЗПИИРКОРНФС, което и по своя характер е факултативно.

Налице са и останалите основания, визирани в закона за признаване и изпълнение на решението.

Представено е валидно удостоверение, съобразено с приложение № 1 към ЗПИИРКОРНФС и чл. 4 от Рамковото решение на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции. В издаващата държава са гарантирани правата на засегнатото лице при констатиране на нарушението и издаване на решението, поради което съдът счита, че не следва да се отказва изпълнението на решението. В тази връзка следва да се приеме и изпълни наложената санкция в размер на 28 000 евро, с левова равностойност 54 763,24 лв. и е постановено санкционираното лице да плати направените по административнонаказателното производство в размер на 2 800 евро, с левова равностойност 5 476,32 лв. или общо задължение възлизащо на 30 800 евро, с левова равностойност 60 239,56 лв. за извършено нарушение по § 7d, ал. 1 във връзка с § 7i, ал. 4, цифра 1 от Закона за съгласуване на правните норми относно трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция; § 7b, ал. 3 във връзка с § 7b, ал. 8, цифра 1 от Закона за съгласуване на правните норми относно      трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция; § 7b, ал. 5 във връзка с § 7b, ал. 8, цифра 3 от Закона за съгласуване на правните норми относно трудовите договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната версия и § 7f, ал. 1, цифра 3 във връзка с § 7i, ал. 1 от Закона за съгласуване на правните норми         относно трудовите            договори (AVRAG), Федерален законодателен бюлетин № 459/1993 във валидната редакция.

Неоснователни се явяват възраженията на процесуалния представител на финансово задълженото лице,тъй като се установи,че към момента на ангажиране на отговорността на Б.П. същият е бил член на Съвета на директорите на „Е.“АД,а дори и да е бил заличен като такъв към този момент,то това е въпрос,който е следвало да постави на обсъждане пред органа,разглеждащ нарушението по неговото същество,а що се касае до това,че за същите нарушения е била ангажирана отговорността и на Д.П. като член на Съвета на директорите на посоченото дружество,следва да се изтъкне,че е изключително в правомощието на издаващата държава да ангажира отговорността на дружеството посредством неговите представители.

Неоснователно се поддържа и че е недопустимо повторното разглеждане на същото искане при условие,че е постановен отказ на съда да го признае,в отговор на което е необходимо да се отбележи,че решението,с което е постановен отказ да бъде признато решението на австрийския несъдебен орган е обосновано изключително и само на процесуално основание-липса на превод на удостоверението,без да е разгледан въпроса по същество,поради което и няма пречка същото да е предмет на повторно разглеждане.   

            Мотивиран от изложеното, съдебният състав постанови решението си.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   ЧЛЕНОВЕ:1.                          2.