О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 133 23.07.2013
г.
гр.Ямбол
Ямболският окръжен съд І-ви
наказателен състав
На 23 юли 2013 година
В
разпоредително заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Д.Фарфарова
СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.Злата Станкова
2.Ели Попова
като
разгледа докладваното от съд.Фарфарова
НОХД №463
по описа за 2012 година
За да се
произнесе взе предвид следното:
С представена
по делото молба и в хода на
открито съдебно заседание подс. С. е направил искания за назначаване на
три експертизи , а именно
допълнителна съдебно
–техническа-оценъчна , строително технологична
и икономическа с посочени конкретни задачи за извършване от същите.
С
представено по делото становище ЯОП е
направила искане за допускане на доказателства , а именно да се изиска
справка от О. Ямбол през 2009 г. , 2010 г. и 2011 г. какви
количества отпадъци / в това число строителни и производствени отпадъци/ са
депонирани на сметището в с.Х.Д. ,
обл.Ямбол.Прави се искане същата информация
да се изиска и от Регионална
инспекция по околната среда и водите -
Стара Загора , с оглед задължението на О.
Ямбол за представяне на годишни отчети за депониране
на отпадъците за предходната
година.
След
проверка на доказателствата по делото , а и направените доказателствени искания
от страните съда констатира следното:
Съда
счита направеното искане за изискване от О. Ямбол и РИОСВ гр.Стара
Загора на справка за това какви количества отпадъци – с посочване конкретно на строителните
и производствени такива са депонирани на
сметището в с.Х.Д. , обл.Ямбол през 2009 г. и 2010 г. за основателно.
Едновременно с това намира , че следва да се установи от О. Ямбол и
обстоятелството за какъв вид отпадъци е
лицензирано сметището в с.Х.Д. , обл.Ямбол , както и има ли лицензирана площадка за депониране на инертни материали и строителни отпадъци на територията на О. Ямбол , а по отношение на РИОСВ
Ст.Загора за лицензираните такива в
близост до О. Ямбол.Искането съда намира за основателно предвид необходимостта от изясняване на
обстоятелството на възможно най-близко
сметище за депониране на строителните
отпадъци или инертни материали от
събарянето на жилищния блок предмет на обвинението , предвид липсата в
доказателствата по делото на установено посочено такова
от О. Ямбол на изпълнителя „Р.”ЕООД.Следва да се установи от О. Ямбол и
размера на заплащаната такса за депониране на строителни отпадъци на сметището в с.Х.Д. ,
обл.Ямбол ако е налице депониране на
такива през 2009 г. и 2010 година. За неоснователно съда намира искането
за изискване на същите данни от О. Ямбол
и РИОСВ Ст.Загора касателно 2009 г. ,
предвид обстоятелството на времето на събаряне на процесния жилищен блок , респективно необходимостта от депониране на получените в
резултат на събарянето строителни отпадъци.
Съда намира
направеното искане за назначаване на
строително технологична експертиза
за неоснователно.Вида на първичния продукт при разрушаването на
процесния жилищен блок и извършването на
допълнителна преработка се установява от гласните и писмени
доказателства по делото , а именно показанията на представителите на „Р.” ЕООД , Техническото предложение за
изпълнение от „Р.” ЕООД представляващо неразделна част от договора в частта му
2-етап-Разрушаване на конструкциите
и надробяване за извозване на депо п.14 и 15 , а стойността на същите
като операция осъществена от това дружество от Протокол №1 за установяване завършването и заплащането на дейностите
по разрушаване и премахване на
сградата на бл.20 от 16.10.2010 г. , подписан от изпълнителя и възложителя.
Съда намира
за неоснователно и искането за назначаване на
съдебно икономическа експертиза , която да установи пазарната стойност на апартаментите в
процесния бл.20 към 17.09.2010 г. ,
собственост на О. Ямбол и каква част
представлява тази стойност от общата такава преди нейното събаряне.Стойността на апартаментите
е обстоятелство ,
извън предмета на доказване по делото , предвид внесеното обвинение.
За неоснователно
съда намира направеното искане за
поставяне на допълнителни задачи на назначената съдебно техническа оценъчна експертиза, а именно
определяне на общия обем на строителните
отпадъци получени при разрушаването и
премахването на бл.20 ж.к-с”Р.Княгиня” в гр.Ямбол предвид
обстоятелството на установяване на същите
в заключението на същата експертиза.Видно от заключението на същата , а и от разпита на
вещите лица в съдебно заседание същите са
изчислявани до фундаментна плоча – горна
повърхност , т.е. до реалното разрушаване, като
е налице и приспадане на загубите
при товарене и транспорт определени
в размер на 7%.Що се касае до процента на приспаднати липсващи елементи то видно от заключението и разпита на вещите
лица същото е съобразено с
конструкцията и състоянието и към
момента на започване на събарянето на
сградата.
Съда намира
, че на експертизата следва да бъде
поставена допълнителна задача за
определяне на стойността на осъществените
от „Р. „ ЕООД дейности по разрушаване ,
раздробяване , товарене и извозване
съобразно визираните в експертизата количества инертна маса
съобразено с разходите визирани в
Протокол № 1/ 16.10.2010 г. за
установяване извършване и заплащане на
дейностите по разрушаване и
премахване на сградата на бл.20.
Следва към допълнителните задачи на тази
експертиза да се включат и посочени такива
в искането за изготвяне на икономическа такава , а именно установяването на размера на разходите за О. Ямбол
за натоварване , разтоварване и извозване на общия обем строителни отпадъци /инертни
материали/ на разстояние до лицензирана
за строителни отпадъци / инертни материали/ площадка посочено в направеното
искане като такова в гр.Созопол , както
и какви биха били разходите на О. Ямбол
за депониране на същото количество , с
оглед на размера на таксите за това през
есента на 2010 г.Разходите експертизата следва да изчисли при установяване на общия обем на строителните
отпадъци изчислен от експертизата представена по делото и
съобразно посочените общи количества в Протокол №1 за установяване завършването и
заплащането на дейностите по
разрушаване и премахване на сградата
на бл.20 от 16.10.2010 г. , подписан от изпълнител и възложител.Габаритирането на
строителните отпадъци следва да се съобрази с отразеното в писмо изх.№2018/21.05.2012 г. на „Р.”ООД.
По
изложените съображения ЯОС
О П Р Е Д Е Л И :
Да се изиска справка от О. Ямбол през 2010 година за какви по вид отпадъци е лицензирано
сметището в с.Х.Д. , обл.Ямбол;какви количества отпадъци с отделно посочване на строителните и производствени такива са депонирани на сметището в с.Х.Д. ,
обл.Ямбол , ако е налице депониране на такива през 2009 г. и 2010 година.Ако е налице депониране на
строителни и промишлени отпадъци през 2009
г. и 2010 година заплащана ли е такса за депониране и в какъв размер.Да се изиска справка от О.
Ямбол и относно обстоятелството
съществува ли на територията на О.
Ямбол депо за инертни материали и
ако съществува къде се намира същото.
Да се изиска справка от Регионална инспекция по околната среда и
водите гр.Стара Загора какви количества
отпадъци с отделно посочване на
строителните и производствени такива
са депонирани на сметище с.Х.Д. , обл.Ямбол през 2009 г. и 2010 година и ако са налице данни да бъде посочено къде в или най-близо до О. Ямбол има лицензирана площадка за депониране на
строителни отпадъци.
Не уважава направеното искане за изискване на справка от О. Ямбол и РИОВС Ст.Загора за количествата депонирани отпадъци на сметището с.Х.Д. , О. Ямбол за 2011 година.
Не уважава направеното
искане за назначаване на строително – технологична и икономическа експертизи , както и за
поставяне на допълнителни задачи на
съдебно техническо оценъчната експертиза , а именно какъв е общия
обем на строителните отпадъци в
куб.м. , получени при разрушаването и премахването на бл.20 в ж.к.”Райна
княгиня” на гр.Ямбол , при положение , че дейностите са спрели до минус един
метър от кота 0 на сградата и се приспаднат липсващите елементи на сградата съответно „фасадни елементи „
-100%,”разпределителни панели” -20%,”балконски парапети” – 100% , парапети по
вътрешно стълбище „-100% , като се отчетат и загубите при извършване на операциите по самото събаряне , както и при товарене и
транспорт , както и каква е стойността
на тези строителни отпадъци без да бъдат допълнително преработени .
Поставя допълнителни задачи на назначената по делото
техническо оценъчна експертиза ,
която да отговори на следните въпроси :
1./Да
се определи стойността на
осъществените от „Р. „ ЕООД дейности по разрушаване , раздробяване , товарене и извозване съобразно
визираните в експертизата количества инертна маса , съобразено с разходите визирани в Протокол № 1/ 16.10.2010
г. за установяване извършване и
заплащане на дейностите по разрушаване и премахване на сградата на бл.20.
2./Да се
установи каква би била стойността
на разходите на О. Ямбол
за натоварване , извозване ,
разтоварване и депониране на общия обем
строителни отпадъци до най-близкото до
гр.Ямбол лицензирано депо за строителни отпадъци / инертни материали/ към
м.септември – октомври 2010 година.Габаритирането на строителните отпадъци
следва да се съобрази с отразеното в
писмо изх.№2018/21.05.2012 г. на „Р.”ООД.Остойностяването да се извърши
в два варианта – съобразно изчислените от
експертизата обеми строителни
отпадъци /инертни материали/ и съобразно
посоченото количество в Протокол
№1 /16.10.2010 г.
ВЪЗЛАГА извършването на допълнителната експертиза на вещите лица Н.М. и П.К..
ОПРЕДЕЛЯ СРОК за изпълнение на експертизата 04.09.2013 година.
ПРЕДОСТАВЯ на вещите
лица всички доказателства по НОХД №463/2012 г. по описа на ЯОС.
Препис от определението да се връчи на експертите
, като се уведомят , че следва да
представят експертизата по делото
до 04.09.2013 г. , както и , че следва
да се явят в съдебно заседание по делото насрочено на 12.09.2013 г. в 09.30
часа
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЪД. ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.
2.