РЕШЕНИЕ
№ 1517
Ямбол, 31.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на седми октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20257280700270 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от М. Г. Я. от [населено място], чрез пълномощник адвокат Б. В.-А. от *, против Решение № 2153-28-38 от 18.06.2025 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата й против Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол за възстановяване на недобросъвестно получено парично обезщетение за безработица за периода от 04.06.2018 г. до 28.02.2019 г. в размер 2 895,20 лева главница и 2 008,51 лева лихва.
В жалбата се сочи, че решението е неправилно и незаконосъобразно като издадено в нарушение на материалния закон и в разрез с целта на закона. Твърди се, че неправилно административният орган е приел, че установените по административната преписка факти и обстоятелства представляват достатъчни основания за издаването на Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. Излагат се твърдения, че оспореното решение е бланкетно, немотивирано, тъй като липсва обсъждане на всички изтъкнати възражения в подадената срещу разпореждането жалба; сочи се, че административният орган е постановил своя акт, без да е извършил задълбочена и детайлна проверка на всички относими към случая писмени доказателства и в разрез с точния смисъл на относимите законови разпоредби. В този смисъл се твърди наличие на материална незаконосъобразност на оспорения акт. Навеждат се и доводи за съществени нарушения на административнопроизводствените правила поради лишаването от възможност на оспорващата да защити правата си в проведеното производство по издаване на задължителните предписания на работодателя, както и при издаването на ревизионния акт. Оспорва се като необоснован изводът на административния орган за липса на валидно възникнало трудово правоотношение при излагане на подробни съображения; навеждат се твърдения за изтекла давност, както и че изплатените парични обезщетения са получавани добросъвестно и не подлежат на връщане. Иска се отмяната на атакуваното решение и на потвърденото с него разпореждане.
В съдебно заседание оспорващата - редовно призована, не се явява, но се представлява от редовно упълномощен процесуален представител - адвокат Б. В.-А., която поддържа жалбата и моли да се отмени оспореното решение и потвърденото с него разпореждане. Претендира се присъждане на разноските по делото.
В съдебно заседание ответната страна - Директорът на ТП на НОИ-Ямбол, редовно призован, се представлява от надлежно оправомощен представител – юрисконсулт Д. Р., който застъпва становище за неоснователност на жалбата, като излага подробни съображения в тази насока. Претендира се отхвърлянето на депозираната жалба поради нейната неоснователност с присъждане в полза на административния орган на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност по смисъла на чл. 78, ал. 5 от ГПК досежно платеното от насрещната страна адвокатско възнаграждение.
По делото са събрани писмени доказателства, приобщена е в цялост административната преписка по издаване на процесния акт.
След като извърши цялостна преценка на всички приобщени по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Със Справка за приети, върнати и липсващи документи № 281-00-881-1 от 06.06.2018 г. е прието Заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица на основание чл. 54а от КСО, подадено от М. Г. Я., ведно с придружаващите го удостоверение за банкова сметка от ОББ към 04.06.2018 г. и Заповед № 348 от 04.06.2018 г. за прекратяване на трудово правоотношение. С Разпореждане № 281-00-881-1 от 19.06.2018 г. на Ръководител на осигуряването за безработица в ТП на НОИ – Ямбол, (връчено лично на адресата чрез Известие за доставяне № ИД PS 8600 00N3NE М на 27.06.2018 г. и на гише в ТП на НОИ - Ямбол на 26.07.2018 г.), на основание чл. 54ж, ал. 1, вр. чл. 54а, ал. 1 от КСО на М. Я. е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО. С Разпореждане № 281-00-881-2 от 18.07.2018 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО е отменено Разпореждане № 281-00-881-1 от 19.06.2018 г. за отказ за отпускане на ПОБ по чл.54а от КСО, връчено на лицето лично на гише в ТП на НОИ - Ямбол на 26.07.2018 г. С Разпореждане № 281-00-881-3 от 20.07.2018 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 1, вр. чл. 54а, ал. 1, чл. 54б, ал. 1 и чл. 54в, ал. 1 от КСО на Я. е отпуснато парично обезщетение за безработица, считано от 04.06.2018 г. до 03.04.2019 г. в размер на 15,40 лева дневно. Разпореждането е връчено на лицето лично на гише в ТП на НОИ - Ямбол на 26.07.2018 г., не е обжалвано и е влязло в сила на 10.08.2018 г.; така отпуснатото обезщетение е изплатено за периода от месец юни 2018 г. до месец февруари 2019 г.
По Заявление № 4005-28-31 от 27.03.2019 г. от управителя на ЕТ „И.-50 - И. М.“ [населено място] Д. М. в ТП на НОИ - Ямбол е образувано административно производство по издаване на задължителни предписания за заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО за времето от 01.01.2017 г. до 27.03.2019 г. за всички наети лица във фирмата, включително и за оспорващата М. Я., с изключение на двама служители.
С Обяснения № 4005-28-31#1 от 29.03.2019 г. И. Д. М., управител на ЕТ „И.-50 - И. М.“, декларира, че назначените през 2017 г. и 2018 г. лица в едноличния търговец не са постъпвали на работа, не са получавали трудови възнаграждения, но е пропуснато да бъдат заличени в ТД на НАП, с изключение на двама служители на длъжност „метач“.
С Разпореждане № 281-00-881-4 от 08.04.2019 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО инициираното административно производство по изплащане на парично обезщетение за безработица на М. Я. е спряно, считано от 01.03.2019 г. до приключване на проверка по разходите на ДОО. Това разпореждане е издадено във връзка с образуваното по Заявление № 4005-28-31 от 27.03.2019 г. от И. Д. М. в качеството й на управител на ЕТ „И.-50 - И. М.“ административно производство в ТП на НОИ - Ямбол за заличаване на данни по чл. 5, ал. 4 от КСО.
Със Задължителни предписания № ЗД-1-28-00549461 от 09.04.2019 г. на Контролен орган на ТП на НОИ - Ямбол - Старши инспектор по осигуряването, на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и чл. 37, ал. 1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на Националния осигурителен институт са дадени задължителни предписания към осигурителя ЕТ „И.-50-И. М.“ да заличи подадените в ТД на НАП данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за лицата по приложен списък, (неразделна част от задължителното предписание), в който под № 7 фигурира името на М. Г. Я., назначена на работа в ЕТ 22.03.2018 г. и освободена на 10.05.2018 г.
Във връзка с подаденото от Я. заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54б от КСО с вх. № 281-00-881-1 от 06.06.2018 г. с Писмо № 1056-28-182 от 10.04.2019 г. на Началник сектор „КП“ в ТП на НОИ - Ямбол е изискано от Началник на сектор „КРДОО“, Отдел „КПК“ в ТП на НОИ — Ямбол да бъде извършена проверка на осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“, при която да се установи дали подадените в РОЛ и РТД данни за лицето съответстват на данните в първичните документи - трудов договор, платежна ведомост, основание за назначаване, основание за прекратяване на трудовия договор и други; както и наличието на обект и/или работно място, където е осъществявана дейността, т. е. да се установи дали е възникнало основание за осигуряване.
С Жалба № 1012-28-147 от 24.04.2019 г. И. Д. М. поискала от Началника на „КПК“ в ТП на НОИ – Ямбол да отмени Задължителни предписания № ЗД-1-28-00549461 от 09.04.2019 г., издадени от Старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол. Така подадената жалба е оставена без движение поради нередовност като неотговаряща на изискванията на чл. 85, ал. 1, т. 4 и т. 6 от АПК; изпратено е Писмо № 1012-28-147#2 от 03.05.2019 г. с посочен в него 7-дневен срок от получаванета му за отстраняване на костатираните нередовности, което е връчено лично на адресата на 09.05.2019 г. с Известие за доставяне № ИД PS 8600 00PDMU D. Постъпила е Жалба № 1012-28-147#3 от 15.05.2019 г. от И. М. – управител на ЕТ, с която отново е поискана отмяна на задължителните предписания, връчени й на 09.04.2019 г. с приложен списък към тях, в който под № 7 е отразено името на М. Г. Я., назначена на 22.03.2018г., освободена на 10.05.2018 г. Жалбата е оставена без уважение с Решение №2153-28-23 от 23.05.2019 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, издадено на основание чл. 117 от КСО, надлежно връчено на адресата лично на 29.05.2019 г. чрез Известие за доставяне № ИД PS 8600 00PELQ 9. Решението като необжалвано е влязло в сила на 13.06.2019 г.
По Сигнал № 1043-28-2 от 31.05.2019 г. на Старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол до Районна прокуратура, гр. Ямбол е образувана прокурорска преписка № 1754/2019 г. по описа на РП - Ямбол. Сигналът е във връзка с издадени задължителни предписания на осигурителя ЕТ „И.-50-И. М.“ [населено място] с [ЕИК] за заличаване на данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО по заявление от управителя на ЕТ; към него са приложени съответни документи, в които фигурира и името на оспорващата М. Я. за упражнявана трудова дейност в период, относим към спряното административно производство по отпускане на парично обезщетение за безработица. От Прокурор от Окръжна Прокуратура - гр. Ямбол е издадено Постановление изх. № 9-2020 от 27.01.2020 г., с което се потвърждава като законосъобразно и обосновано постановление на Районна прокуратура - Ямбол от 08.10.2019 г. за отказ да се образува наказателно производство по преписка вх. № 1754/2019 г., образувано по Сигнал № 1043-28-2 от 31.05.2019 г. на Старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол.
Във връзка с Жалба № 20-27-430 от 14.06.2019 г. (препратен Сигнал за нарушаване на данъчното и осигурително законодателство от страна на ЕТ „И.-50 - И. М.“ от Инспекция по труда гр. Ямбол), на 12.07.2019 г. е образувано ново административно производство в ТД на НАП-Бургас за проверка за установяване на факти и обстоятелства, включително във връзка с декларирани 100 броя трудови договори съгласно чл. 62 от КТ за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2018 г., приключило с Протокол № П-02002819120263-073-001 от 25.03.2020 г. на Старши инспектор по приходите в ТД на НАП – Бургас. В проверявания период са включени и изследвани трудовите правоотношения на М. Я. - предмет на спряното производство по изплащане на парично обезщетение за безработица.
На основание чл. 107 от КСО и чл. 29, ал. 1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ е издадена Заповед № ЗР-5-28-00664604 от 18.10.2019 г. за възлагане на проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на ЕТ „И.-50 - И. М.“, [населено място] с [ЕИК] от контролен орган на ТП на НОИ - Ямбол - Старши инспектор по осигуряването за срок от 20 работни дни, считано от датата на връчване на заповедта (18.10.2019 г.), връчена на управителя И. М. на 18.10.2019 г.
По Заявление вх. № К-44 от 06.01.2020 г., подадено от ЕТ „И.-50 - И. М.“ в НАП е образувано административно производство за заличаване на сключените трудови договори с наетите по трудови правоотношения лица през 2017 г. и 2018 г. във връзка със Задължителни предписания № ЗД-1-28-00549461 от 09.04.2019 г. на Старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол, включващ и периода на трудовия договор на Я.. С Резолюция за извършване на проверка № ПО-02002820000249-0РП-001 от 06.01.2020 г. на Началник на отдел при ТД на НАП - Бургас са определени служители, които да извършат проверката, като е определен срок до 06.02.2020 г. С Протокол № П0-02002820000249-073-001 от 05.02.2020 г. на Инспектор по приходите при ТД на НАП-Бургас е удостоверено заличаване на сключени трудови договори със 101 лица, в т.ч. и на оспорващата, свързани с ЕТ „И.-50 - И. М.“, наети по трудови правоотношения през 2017 г. и 2018 г., на които съгласно Задължителни предписания № ЗД-1-28-00549461 от 09.04.2019 г. са заличени подадените с декларации образец 1 данни за същия период. Съставен е Протокол № П-02002819120263-073-001 от 25.03.2020 г. на Старши инспектор по приходите при ТД на НАП-Бургас, с което административното производство по проверка за установяване на факти и обстоятелства е приключено, считано от 26.03.2020 г.
Със Заповед № ЗР-5-28-[рег. номер] от 12.05.2021 г. на Началник на отдел „КПК“ в ТП на НОИ - Ямбол, (издадена на основание чл. 107 от КСО и чл. 11, ал. 1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ и надлежно връчена на адресата на 13.05.2021 г.), е възложено извършването на пълна ревизия по разходите на държавното обществено осигуряване на ЕТ „И.-50 - И. М.“ от контролен орган на ТП на НОИ - главен инспектор по осигуряването, за ревизионен период от 26.11.2004 г. до 31.12.2020 г. Издаден е Ревизионен акт № РА-5-28-00963548 от 16.07.2021 г. от Главен инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол с приложен към него анализ, в който фигурира името на М. Г. Я.. Със Задължителни предписания № ЗД-1-28-00968184 от 26.07.2021 г. на Главен инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол, издадени в процеса на ревизията е указано заличаване на данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО на 135 лица. Предписанията са връчени на И. М. на 27.07.2021 г., те не са обжалвани и са влезли в сила на 11.08.2021 г.
С Писмо № 1030-28-60 от 06.02.2025 г. на Директора на ТП на НОИ - Ямбол е изискана информация от Директора на офис за обслужване - Ямбол при ТД на НАП - Бургас във връзка с преценка правото на парично обезщетение за безработица на М. Я.. Конкретно е поискано предоставяне на данни относно това на какво основание е заличен трудов договор, сключен на 18.05.2018 г. и прекратен на 03.06.2018 г. в ЕТ „И.-50 - И. М.“, [населено място] с [ЕИК]. В отговор е изпратено Писмо № 1030-28-60#3 от 27.02.2025 г. с посочена в него информация за сключен на 18.05.2018 г. между ЕТ „И.-50 - И. М.“ и М. Я. трудов договор със срок 03.06.2018 г. и дата на прекратяване 04.06.2018 г. Издадено е Разпореждане № 281-00-881-5 от 05.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, с което на основание чл. 55 от АПК е възобновено производството по изплащане на парично обезщетение за безработица на М. Я., спряно с Разпореждане № 281-00-881-4 от 08.04.2019 г., считано от 01.03.2019 г. по съображения за получени нови данни от ТД на НАП - Бургас, офис „Обслужване“ - Ямбол, които са от значение за определяне правото на паричното обезщетение за безработица. С Разпореждане № 281-00-881-6 от 18.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО е отменено Разпореждане № 281-00-881-3 от 20.07.2018 г. за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО на М. Я. за времето от от 04.06.2018 г. до 03.04.2019 г. в размер на 15,40 лева дневно, като е направено позоваване на Писмо № ЕО-32-28-2#1 от 27.02.2025 г. на ТД на НАП - Бургас, офис „Обслужване“ - Ямбол с отразени данни за заличаване на сключения на 18.05.2018 г. между осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“ и М. Я. трудов договор, прекратен на 04.06.2018 г. С Разпореждане № 281-00-881-7 от 19.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 1, вр. чл. 10 от КСО е отказано отпускане на ПОБ по чл. 54а от КСО на М. Я.. С Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 3, вр. чл. 114, ал. 1 от КСО е разпоредено на М. Г. Я. да възстанови недобросъвестно полученото парично обезщетение за безработица за периода от 04.06.2018 г. до 28.02.2019 г. в размер на 2 895,20 лева главница и 2 008,51 лева дължима лихва, считано от датата на неоснователно полученото обезщетение до датата на издаване на разпореждането. като мотив е посочено нарушение на чл. 54л от КСО, както и че лихвата се начислява в размера по чл. 113 от КСО, считано от датата на рзпореждането до окончателното погасяване на задължението.
Разпореждане № 281-00-881-5 от 05.03.2025 г., Разпореждане № 281-00-881-6 от 18.03.2025 г., Разпореждане № 281-00-881-7 от 19.03.2025 г. и Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, са връчени на лично на М. Я. чрез лицензиран пощенски оператор на 16.05.2025 г. с изключение на последното Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. за възстановяване на недобросъвестно получените плащания за ПОБ другите три разпореждания не са обжалвани и са влезли в сила.
С Жалба вх. № 1012-28-63 от 19.05.2025 г. М. Г. Я. оспорила по административен ред Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ – Ямбол, по която е налице произнасяне с Решение № 2153-28-38 от 18.06.2025 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол – жалбата е оставена без уважение при подробно отразяване на фактическите констатации и аргументирано изложени правни изводи след обсъждане на наведените в жалбата доводи, включително и досежно възражението за изтекла погасителна давност по чл. 115 от КСО. Решението на горестоящия орган е надлежно връчено на Я. на 23.06.2025 г., а жалбата против него до съда е подадена чрез административния орган и въз основа на това е образувано настоящото съдебно производство.
При горната фактическа установеност съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, тя се преценя като неоснователна по следните съображения:
Предмет на съдебен контрол е Решение № 2153-28-38 от 18.06.2025 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата на М. Г. Я. против Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол за възстановяване на недобросъвестно получено парично обезщетение за безработица за периода от 04.06.2018 г. до 28.02.2019 г. в размер 2 895,20 лева главница и 2 008,51 лева лихва.
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган по аргумент от чл. 117, ал. 3, вр. ал. 1, т. 2 от КСО – Директора на ТП на НОИ – Ямбол, поради което е произнесено от териториално и материално компетентен орган и съставлява валиден административен акт, годен за съдебна проверка. Потвърденото с него разпореждане също е издадено от компетентен по материя, време и място орган.
При постановяването на атакуваното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да послужат като самостоятелно основание за отмяна. Решението е издадено в регламентирания в чл. 117, ал. 3 от КСО едномесечен срок - жалбата до горестоящия орган против разпореждането е постъпила в ТП на НОИ – Ямбол на 19.05.2025 г., а решението е издадено на 18.06.2025 г., при спазване на изискванията за писмена форма, като актът съдържа всички реквизити съобразно разписаното в нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК, приложима по силата на чл. 117, ал. 5 от КСО, включително и подробно посочени фактически и правни основания за издаването му. В изпълнение на специалната норма на чл. 117, ал. 5 от КСО, препращаща към общия ред по АПК за издаване на административен акт, административният орган се е произнесъл с решение, след като се е запознал с жалбата срещу разпореждане от вида на посочените в чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО. Решението, както и потвърденото с него разпореждане, са подробно аргументирани с излагане на конкретните факти, обосноваващи приложените за конкретния казус правни норми и подкрепени от съдържащите се в административната преписка писмени доказателства. При това положение възражението в жалбата за липса на мотиви се явява неоснователно. Противно на твърденията на оспорващата, актът е произнесен след проверка на всички относими към случая писмени доказателства, които са подробно анализирани и въз основа на тях са изведени правните изводи. До колко тези изводи са съответни на относимата към казуса нормативна уредба е въпрос на материалната законосъобразност на акта. Освен това издаденото решение е връчено своевременно на адресата по съответния ред, което е удостоверено с надлежни писмени доказателства. Не могат да бъдат споделени и доводите за съществени нарушения на административнопроизводствените правила поради лишаването от възможност на оспорващата да защити правата си в проведеното производство по издаване на задължителните предписания на работодателя, както и при издаването на ревизионния акт, доколкото тези актове касаят съответния осигурител (работодател на Я.) и проверката на извършваната от него дейност. С оглед на изложеното съдът счита, че не са налице допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, обуславящи отмяната на спорния акт на това основание.
При преценката за съответствие на решението с материалноправните разпоредби съдът съобрази следното:
Между страните няма спор, а и от събраните доказателства се установява, че с Разпореждане № 281-00-881-3 от 20.07.2018 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 1, вр. чл. 54а, ал. 1, чл. 54б, ал. 1 и чл. 54в, ал. 1 от КСО на жалбоподателката Я. е отпуснато парично обезщетение за безработица, считано от 04.06.2018 г. до 03.04.2019 г. в размер на 15,40 лева дневно, като с Разпореждане № 281-00-881-4 от 08.04.2019 г. инициираното административно производство по изплащане на парично обезщетение за безработица на М. Я. е спряно на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО, считано от 01.03.2019 г. до приключване на проверката по разходите на ДОО. На 05.03.2025 г. е издадено Разпореждане № 281-00-881-5 на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, с което на основание чл. 55 от АПК производството е възобновено по съображения за получени нови данни от ТД на НАП - Бургас, офис „Обслужване“ - Ямбол, които са от значение за определяне правото на паричното обезщетение за безработица, а с Разпореждане № 281-00-881-6 от 18.03.2025 г. на основание чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО е отменено Разпореждане № 281-00-881-3 от 20.07.2018 г. за отпускане на ПОБ по чл. 54а от КСО на М. Я. за времето от 04.06.2018 г. до 03.04.2019 г. в размер на 15,40 лева дневно, като е направено позоваване на Писмо № ЕО-32-28-2#1 от 27.02.2025 г. на ТД на НАП - Бургас, офис „Обслужване“ - Ямбол с отразени данни за заличаване на сключения на 18.05.2018 г. между осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“ и М. Я. трудов договор, прекратен на 04.06.2018 г.; с Разпореждане № 281-00-881-7 от 19.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, на основание чл. 54ж, ал. 1, вр. чл. 10 от КСО е отказано отпускане на ПОБ по чл. 54а от КСО на М. Я.. Така посочените разпореждания са надлежно връчени на жалбоподателката, не са обжалвани и са влезли в сила. От доказателствата по делото се установява, че не е налице трудово правоотношение, по което реално да е полаган труд, т. е. реално не е упражнявана трудова дейност от Я. и в този смисъл за нея не е възникнало основание за осигуряване при осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“, респ. тя не е имала право на парично обезщетение за безработица по реда на чл. 54а от КСО, съответно - на изплатената впоследствие сума за спорния период – това са все обстоятелства, сочещи на недобросъвестност у жалбоподателката при получаването на паричното обезщетение за безработица по чл. 54а от КСО, което опровергава твърдението в жалбата за добросъвестно получено ПОБ. Изложеното обосновава извод, че е налице хипотезата на чл. 114, ал. 1 от КСО за възстановяване на недобросъвестно получените от жалбоподателката суми за ПОБ за периода от 04.06.2018 г. до 28.02.2019 г., заедно с лихвата по чл. 113, размерът на което задължение (главница и лихва) се установява от наличните в преписката писмени доказателства относно изплащането на сумите, които не са оспорени по надлежния ред (чл. 193 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК).
Обоснован и съответен на фактите по делото е и изводът на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, че не е изтекла погасителната данвонст за възстановяване на неправомерно получените суми.
Съгласно чл. 115, ал. 1, изречение първо от КСО, вземанията на Националния осигурителен институт за неправилно извършвани осигурителни плащания, неоснователно изплатени парични обезщетения и надвзети пенсии и лихвите върху тях се погасяват с изтичане на петгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, за която се отнасят. С изтичане на десетгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, за която се отнасят, се погасяват всички вземания, независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в случаите, когато задължението е отсрочено или разсрочено; вземането е предявено в производство по несъстоятелност; е образувано наказателно производство, от изхода на което зависи установяването или събирането на публичното вземане; изпълнението е спряно по искане на длъжника. Давността спира да тече: при обжалване - докато продължава спорът относно вземането; или когато е образувано друго административно или съдебно производство, от което зависи издаването на разпореждане или отпускане на парично обезщетение или помощ по този кодекс (чл. 115, ал. 5, т. 1 и т. 2 от КСО). С приемането на новата разпоредба на чл. 115, ал. 5 от КСО (в сила от 01.01.2014 г.) е разширено приложното поле на института, като са включени в предметния обхват на нормата административните производства и съдебни производства. КСО поставя като изискване единствено наличието на преюдициална зависимост между него и издаването на разпореждане или отпускането на парично обезщетение или помощ.
В случая спорът се отнася за парични обезщетения, дължими за периода от 04.06.2018 г. до 28.02.2019 г. Съгласно горецитираните правни норми, както правилно е приел и административният орган, погасителната давност за периода от 04.06.2018 г. до 31.12.2018 г. е започнала да тече на 01.01.2019 г., респ. петгодишният давностен срок е следвало да изтече на 31.12.2023 г., а досежно обезщетенията за периода от 01.01.2019 г. до 28.02.2019 г. давността е започнала да тече на 01.01.2020 г., респективно петгодишният давностен срок е следвало да изтече на 31.12.2024 г. В рамките на този срок обаче е налице спиране на давността по смисъла на чл. 115, ал. 5, т. 2 от КСО.
По отношение на задължението, касаещо периода от 04.06.2018 г. до 31.12.2018 г., давността е спирана два пъти, както следва:
На първо място, спиране на давността е налице в периода от 27.03.2019 г. до 25.03.2020 г. (363 дни), в рамките на който период по Заявление № 4005-28-31 от 27.03.2019 г. на И. Д. М. в качеството й на управител на ЕТ „И.-50 - И. М.“ е образувано производство във връзка с отправеното от нея до ТП на НОИ – Ямбол искане за заличаване на данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за времето от 01.01.2017 г. до 27.03.2019 г. за всички наети във фирмата лица, включително и за М. Я., доколкото така посоченият период обхваща трудовото й правоотношение при този работодател и е относим към определянето на правото й на парично обезщетение за безработица. Въпросното производство безспорно се явява административно такова и в рамките на същото са установени данни, от които зависи отпускането на паричното обезщетение за безработица на оспорващата, респ. се явява основание за спиране на давността по смисъла на чл. 115, ал. 5, т. 2 от КСО в горепосочения период от 27.03.2019 г. до 25.03.2020 г. (363 дни). Междувременно е произнесено Разпореждане № 281-00-881-4 от 08.04.2019 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол, с което административното производство по изплащане на парично обезщетение за безработица на М. Я. е спряно, считано от 01.03.2019 г. до приключване на инициирана по надлежния ред проверка по разходите на ДОО. Също така в този период по Сигнал № 1043-28-2 от 31.05.2019 г. на Старши инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол до Районна прокуратура, гр. Ямбол е образувана прокурорска преписка № 1754/2019 г. по описа на РП – Ямбол във връзка с издадени на осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“ задължителни предписания за заличаване на данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, включващи и подадените данни за М. Я. и за упражняваната от нея трудова дейност в процесния период, относим към спряното административно производство по отпускане на парично обезщетение за безработица. В същия този период е инициирано и друго производство относно проверка за установяване на факти и обстоятелства във връзка с декларирани от осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“ 100 броя трудови договори по чл. 62 от КТ за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2018 г., (в който се включват и данните за М. Я. - предмет на спряното производство по изплащане на ПОБ), което производство се е развило пред ТД на НАП-Бургас и е приключило с издаването на Протокол № П-02002819120263-073-001 от 25.03.2020 г. на Старши инспектор по приходите в ТД на НАП - Бургас. Считано от 26.03.2025 г. отчитането на давността се възобновява до момента на възникване на ново обстоятелство, обосноваващо второто й спиране, а именно в периода от 12.05.2021 г. до 11.08.2021 г. (91 дни) - в рамките на този период е извършена проверка от контролен орган на НОИ. Въпросната проверка е инициирана със Заповед № ЗР-5-28-00919609 от 12.05.2021 г. на Началник на отдел „КПК“ в ТП на НОИ – Ямбол, с която на основание чл. 107 от КСО и чл. 11, ал. 1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ е разпоредено извършването на пълна ревизия по разходите на държавното обществено осигуряване на ЕТ „И.-50 - И. М.“ - работодател на оспорващата, за ревизионен период от 26.11.2004 г. до 31.12.2020 г., обхващащ и процесния период досежно отпуснатото на Я. ПОБ. Ревизията е приключила с издаване на Задължителни предписания № ЗД-1-28-00968184 от 26.07.2021 г. на Главен инспектор по осигуряването в ТП на НОИ - Ямбол, като е указано заличаване на подадените по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО данни за 135 лица, измежду които и оспорващата. Посочените задължителни предписания са връчени на представител на ЕТ - И. М. на 27.07.2021 г., не са обжалвани по надлежния ред и са влезли в сила на 11.08.2021 г., в следствие на което давността се е възстановила. Въпросното производство безспорно се явява административно такова и в рамките на същото са установени данни, от които зависи отпускането на паричното обезщетение за безработица на оспорващата, респективно се явява основание за спиране на давността по смисъла на чл. 115, ал. 5, т. 2 от КСО в горепосочения период от 12.05.2021 г. до 11.08.2021 г. (91 дни).
В обобщение на изложеното до тук, погасителната давност за първото по ред задължение с начална дата 01.01.2019 г., която е следвало да изтече на 31.12.2023 г., е спряна за срок от 454 дни, или до 30.03.2025 г. включително, и доколкото разпореждането, с което оспорващата е задължена да възстанови недобросъвестно полученото ПОБ за периода от 04.06.2018 г. до 31.12.2018 г. е издадено на 28.03.2025 г., т. е. преди изтичане на регламентираната в чл. 115, ал. 1 от КСО относителна и абсолютна погасителна давност, установеното с него вземане на НОИ за неоснователно изплатено парично обезщетение не е погасено по давност, респ. възражението на оспорващата в тази насока правилно е отхвърлено от ответника като неоснователно.
По отношение на задължението, касаещо периода от 01.01.2019 г. до 28.02.2019 г., давността е спирана два пъти, както следва:
На първо място, спиране на давността е налице в периода от 01.01.2020 г. до 25.03.2020 г. (83 дни), в рамките на който период вече е образувано производство във връзка с отправено от управителя на ЕТ искане за заличаване на данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за времето от 01.01.2017 г. до 27.03.2019 г. за всички наети във фирмата лица, включително и за М. Я., (доколкото така посоченият период обхваща трудовото й правоотношение при този работодател и е относим към определянето на правото й на парично обезщетение за безработица), произнесено е Разпореждане № 281-00-881-4 от 08.04.2019 г. за спиране на административното производство по изплащане на парично обезщетение за безработица на М. Я., считано от 01.03.2019 г. до приключване на инициирана по надлежния ред проверка по разходите на ДОО, както и е образувана прокурорска преписка № 1754/2019 г. по описа на РП – Ямбол във връзка с издадени на осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“ задължителни предписания за заличаване на данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, включващи и подадените данни за М. Я. и за упражняваната от нея трудова дейност в процесния период, относим към спряното административно производство по отпускане на парично обезщетение за безработица, съответно – е инициирано друго производство за проверка и установяване на факти и обстоятелства във връзка с декларирани от осигурителя ЕТ „И.-50 - И. М.“ 100 броя трудови договори по чл. 62 от КТ за периода от 01.01.2017 г. до 30.09.2018 г., (в който се включват и данните за М. Я. - предмет на спряното производство по изплащане на ПОБ), което производство се е развило пред ТД на НАП-Бургас и е приключило с Протокол № П-02002819120263-073-001 от 25.03.2020 г. на Старши инспектор по приходите в ТД на НАП - Бургас. Доколкото в така посочените производства се установяват данни, от които зависи отпускането на паричното обезщетение за безработица на оспорващата, то те се явяват основание за спиране на давността по смисъла на чл. 115, ал. 5, т. 2 от КСО в горепосочения период от 01.01.2020 г. до 25.03.2020 г. (83 дни). Считано от 26.03.2025 г. отчитането на давността се възобновява до възникване на новото основание за спирането й.
На второ място, спиране на давността е налице и в периода от 12.05.2021 г. до 11.08.2021 г. (91 дни), в рамките на който е извършена проверка от контролен орган на НОИ, инициирана със Заповед № ЗР-5-28-00919609 от 12.05.2021 г. на Началник на отдел „КПК“ в ТП на НОИ – Ямбол, съдържаща разпореждане за извършване на пълна ревизия по разходите на държавното обществено осигуряване на ЕТ „И.-50 - И. М.“ - работодател на оспорващата, за ревизионния период от 26.11.2004 г. до 31.12.2020 г., обхващащ и процесния период досежно отпуснатото на Я. ПОБ. Същата е приключила с издаване на Задължителни предписания № ЗД-1-28-00968184 от 26.07.2021 г. на Главен инспектор по осигуряването в ТП на НОИ – Ямбол с указания за заличаване на подадените по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО данни за 135 лица, в т.ч. и за оспорващата, които задължителни предписания са надлежно връчени на 27.07.2021 г., не са обжалвани и съответно са влезли в сила на 11.08.2021 г. с изтичане на преклузивния срок за обжалването им. В следствие на това давността отново се е възстановила. Така посоченото производство безспорно се явява административно, защото в рамките на това производство са установени данни от значение за отпускането на паричното обезщетение за безработица на оспорващата. В този смисъл то се явява основание за спиране на давността по чл. 115, ал. 5, т. 2 от КСО в горепосочения период от 12.05.2021 г. до 11.08.2021 г. (91 дни).
В обобщение на изложеното до тук, погасителната давност за второто по ред задължение с начална дата 01.01.2020 г., която е следвало да изтече на 31.12.2024 г., е спряна за срок от 174 дни, или до 24.06.2025 г. включително, и доколкото разпореждането, с което оспорващата е задължена да възстанови недобросъвестно полученото ПОБ за периода от 01.01.2019 г. до 28.02.2019 г. е издадено на 28.03.2025 г., т. е. преди изтичане на регламентираната в чл. 115, ал. 1 от КСО относителна и абсолютна погасителна давност, установеното с него вземане на НОИ за неоснователно изплатено парично обезщетение не е погасено по давност, респ. възражението на оспорващата в тази насока правилно е отхвърлено от ответника като неоснователно.
В заключение, предвид всичко изложено до тук, съдът счита, че обжалваното решение на Ръководителя на ТП на НОИ-Ямбол, както и разпореждането на Ръководителя за осигуряването за безработица, са издадени от компетентни административни органи, в законоустановената форма, при спазване на процесуалноправните правила и в съответствие с материалния закон и с целта на закона, поради което същите са законосъобразни. Това налага извод за неоснователност на жалбата.
При този изход на спора искането на ответника за присъждане на разноски е основателно, поради което в негова полза се следват такива за юрисконсултско възнаграждение, определено в минимума от 200 лева съобразно приложимите чл. 144 от АПК, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, в редакцията, действаща към датата на приключване на устните състезания по делото (изм. - ДВ, бр. 53 от 2025 г., в сила от 01.10.2025 година).
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М. Г. Я., с [ЕГН], от [населено място], [улица], против Решение № 2153-28-38 от 18.06.2025 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата й против Разпореждане № 281-00-881-8 от 28.03.2025 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица в ТП на НОИ - Ямбол за възстановяване на недобросъвестно получено парично обезщетение за безработица за периода от 04.06.2018 г. до 28.02.2019 г. в размер 2 895,20 лева главница и 2 008,51 лева лихва.
ОСЪЖДА М. Г. Я., с [ЕГН], от [населено място], [улица], да заплати на ТП на НОИ – Ямбол направените по делото разноски в размер на 200 (двеста) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |