Решение по дело №488/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 428
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 30 октомври 2019 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700488
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

428

 

гр. Добрич, 30.10.2019 год.

 

В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДДОБРИЧ, в публично съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди и деветнадесета година, І състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя  адм. дело № 488/ 2019 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба вх. № 2175/ 26.07.2019 г. от В.И.С., ЕГН **********,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 19 – 3394 – 000031, издадена от Началника на РУ към ОДМВР – Добрич, РУ – Албена.

Жалбоподателят  не е доволен от ЗППАМ, с която му е наложена ПАМ „временно отнемане на свидетелство за управление на МПС /СУМПС/ до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца“. Позовава се на Протокол № 600/ 17.06.2019 г. от МБАЛ „Света Анна – Варна“ АД за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта му, в който е отразен резултат от 0.34 промила. Прави възражение, че в обстоятелствената част на обжалваната заповед е записано, че „…като водач на МПС – Москвич 412, с рег. № ***…“, а по – нататък, че нарушението е извършено с мотоциклет Хонда РД 02 с рег. № ***, поради което за жалбоподателя било неясно какво МПС твърди административният орган, че е управлявал. Претендира, че това разминаване представлява нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4, пр. 1 от АПК. Счита, че административният орган, след като е установил от Протокола за химическа експертиза, че количеството алкохол в кръвта на водача е под наказуемото, е следвало да се съобрази с този факт и да не прилага мярката. При тези съображения иска отмяна на оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19 – 3394 – 000031, издадена от Началника на РУ към ОДМВР – Добрич, РУ – Албена.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява. В молба вх. № 2613/ 26.09.2019 г. заявява, че поддържа жалбата, както и че е обжалвал издаденото срещу него Наказателно постановление за процесното нарушение пред Районен съд – Балчик, като е образувано НАХД № 207/ 2019 г. по описа на РС – Балчик.

Ответникът по жалбата – Началник на РУ към ОДМВР – Добрич, РУ – Албена, редовно призован за съдебно заседание, не се явява, не се представлява. Не изразява становище по жалбата.

Жалбата е подадена директно в канцеларията на Административен съд – Добрич. С Разпореждане съдия – докладчикът е изискал преписката по издаване на оспорения акт.

На 15.06.2019 г. е съставен АУАН бл. № 496388 против В.И.С. за това, че на 15.06.2019 г., в 18.58 часа, в община Балчик, на път І – 9, от с. Оброчище в посока к.к. Албена, до бензиностанция Петрол, управлява мотоциклет Хонда РД 02, с рег. № *** под въздействие на алкохол, установено след проверка с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 с инв. № ARBA 0056, като техническото средство е отчело индикация 0.53 промила алкохол в кръвта на водача, измерена чрез издишания от него въздух. Издаден е талон за медицинско изследване № 0016834. /л. 18/

Срещу АУАН е постъпило от водача писмено възражение, с което е оспорил извършването на вмененото му нарушение с твърдението, че не е управлявал мотоциклета, когато са го проверявали, тъй като бил със спукана задна гума и той я е помпел в момента на появата на служителите на МВР. (л. 14) В Обяснение към преписката водачът сочи, че бил в с. Оброчище, на конкретен адрес, използвал вода за уста Листерин, защото имал пародонтоза, а тази вода съдържала алкохол. Влязъл в гаража си и видял, че гумите на мотора му са меки, запалил мотора, минал през книжарницата да си направи застраховка „ГО“, но била затворена и накрая стигнал до бензиностанцията, за да надуе гумите, след което пристигнала полицейска патрулка и му поискала документите за проверка. Признава, че му е било казано, че следва в Добрич да бъде извършена кръвната проба, ако дава такава. Решил обаче да отиде в гр. Варна и там да даде кръвна проба. (л. 15) В Сведение, дадено пред полицейски служител Д. Стоев, обяснява, че е изпил една бира непосредствено преди да тръгне. (л. 16)

В Докладна записка инспектор „ПК“ Димитър Стоев сочи, че е извършил проверка по възражението на водача, като приема, че твърденията му се опровергават от сведенията на актосъставителя Близнаков и свидетеля Атанас Атанасов, както и от Системата за видеонаблюдение от доброволно предадени от управителя на бензиностанцията записи. Добавя, че кръвната проба не е била взета по установения ред, а водачът е отказал да вземе съставения му талон за медицинско изследване.(л. 17)

По АУАН е издадено Наказателно постановление № 19 – 3394 – 000112/ 05. 07.2019 г. на Началника на РУ към ОДМВР – Добрич, РУ – Албена. (л. 21)

Оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19 – 33941 – 000031, е издадена от Началника на РУ към ОДМВР – Добрич, РУ – Албена на 15.06.2019 г., като с нея на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена на В.И.С. ПАМ чрез временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. ЗППАМ е връчена според отбелязването на 16.07.2019 г. /л. 11 - 12/

Със Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. във връзка с т. 3 от Заповед № 8121з – 1524/ 09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР,  Директорът на ОДМВР Добрич е оправомощил да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т. 2, т. 2А, т. 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и т. 7 от Закона за движение по пътищата с мотивирани заповеди служители на ОДМВР – Добрич, вкл. съгласно т. 1.5 от заповедта – Началниците на РУ при ОДМВР - Добрич, с правомощия територията, обслужвана от съответното РУ на ОДМВР – Добрич. /л. 22 – 23/

На водача в 18.58 часа е издаден Талон за медицинско изследване № 0016834,проверяваното лице е отказало да го получи, не е посочило дали приема или не показанията на техническото средство, нито е отразило начина, по който избира да бъде изследвано. Отказът на водача е удостоверен с подписа на св. Атанас Атанасов. (л. 18)

Като доказателство по делото е приет Протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохоли/или наркотични вещества или техни аналози, с който е удостоверено, че в 22.20 часа в МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД от д - р Шейх Осман е взета кръв на В.И.С.. В Резултат е издаден Протокол за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо средство в кръвта № 600/ 17.06.2019 г., в който е отразено, че пробата е представена на ръка на 16.06.2019 г., без талон, установено количество етилов алкохол – 0.34 промила в кръвта. (л. 20)

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

С оглед датата на уведомяване и подаване на жалбата, същата се явява подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, чиито законни права и интереси са засегнати от Заповедта, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2А, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Видно от Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. на Директора на ОДМВР - Добрич, цитирана по - горе, процесната заповед се явява издадена от компетентен орган, в рамките на неговите материални и териториални правомощия, доколкото нарушението, за което е издадена ПАМ, е извършено на територията на РУ Албена към ОД МВР - Добрич.

С нормата на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, законодателят е предвидил, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се налага принудителна административна мярка временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. При наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящ.

В случая, в първоначалното възражение водачът е оспорвал управлението на мотоциклета, като е твърдял, че само е помпал гумите му. В жалбата до съда такива твърдения няма. От събраните по делото доказателства, АУАН, Докладна записка, вкл. личните обяснения и сведения на водача, отразеното по негови изявления в Протокола за медицинско изследване, се налага изводът, че същият е управлявал мотоциклета, след като е пил бира, според негови твърдения около 600 мл.

Спорът до делото се свежда до това, дали концентрацията на алкохол в кръвта на водача към момента на управление, респ. извършената проверка, е била под 0.5 промила или над. В тази връзка настоящият състав съобрази следното:

Съгласно чл. 3а от Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози (Наредба № 1) установяването на концентрацията на алкохол в кръвта се извършва с доказателствен анализатор, показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух и отчитащ съдържанието на алкохол в горните дихателни пътища (доказателствен анализатор), или с медицинско и химическо лабораторно изследване, а на употребата на наркотични вещества или техни аналози - с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване, когато:

1. лицето откаже извършване на проверка с техническо средство или тест;

2. лицето не приема показанията на техническото средство или теста;

3. физическото състояние на лицето не позволява извършване на проверка с техническо средство или тест.

В случая има издаден Талон за медицинско изследване, но същият не е попълнен изцяло, като водачът е отказал да го получи. Талонът е издаден в 18.58 часа. Същият час е отразен и в Протокола за медицинско изследване, очевидно по обяснения на водача, доколкото в Протокола за химическа експертиза изрично е отбелязано, че към медицинския протокол няма Талон.

Медицинското изследване е извършено в 22.20 часа на 15.06.2019 г.

При така сложените факти, следва да се извърши преценка за кредитиране показанията в Протокола за химическа експертиза, като се има предвид допълнително и обстоятелството, че пробата е получена в лабораторията на ръка на 16.06.2019 г. Според настоящия състав този Протокол не може да бъде кредитиран, тъй като:

Съгласно чл. 6, ал. 2 от Наредба № 1 в Акта за установяване на административно нарушение и в протокола за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози по чл. 5, ал. 2 контролният орган вписва часа и начина на извършване на проверката, вида, модела, фабричния номер и показанията на техническото средство или резултата от теста и номера на талона за изследване. Показанията на техническото средство се вписват в Акта за установяване на административното нарушение и в Талона за изследване до втория знак след десетичната запетая включително. В случая това отразяване е налице. С нормата на чл. 6, ал. 4 от Наредба № 1 е разписано, че в Талона по чл. 3, ал. 2 се отразява изборът на лицето дали установяването на концентрацията на алкохол в кръвта да се извърши с доказателствен анализатор, или с медицинско и химическо лабораторно изследване. При отказ на лицето да избере един от двата начина на установяване се приемат отчетените показания от техническото средство. В конкретния случай водачът е отказал да получи Талона, не е отбелязал и начина на изследване, който избира, поради което е приложима нормата на чл. 6, ал. 9 от Наредба № 1, съобразно която концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява въз основа на показанията на техническото средство за установяване концентрацията на алкохол в кръвта или на теста за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози в случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен анализатор и/или за даване на проби за изследване, като с оглед на това наличието на Протокол за химическа експертиза е дори ирелевантно. Нарушено е и изискването на чл. 6, ал. 6, т. 2 от Наредба № 1, съобразно който срокът на явяването е до 45 минути, когато нарушението е извършено на територията на населеното място, в което се намира мястото за установяване с доказателствен анализатор или за извършване на медицинско изследване и за вземането на кръв и урина за химическо или химико-токсикологично лабораторно изследване, и до 120 минути - в останалите случаи. Тъй като водачът е отказал да получи Талона, то в последния няма отразяване от контролния орган на часа, до който лицето следва да се яви за проверка. Приемайки с оглед на това дори максималния възможен период от 120 минути по Наредба № 1, то водачът е следвало да се яви за вземане на кръв в 21.00 часа. Кръвната проба е взета в 22.20 часа, което е в противоречие с изискванията на Наредба № 1, поради което резултатът от кръвната проба не следва да бъде кредитиран. Този резултат не следва да бъде кредитиран и поради обстоятелството, че кръвната проба е занесена на ръка, на следващия ден, неясно от кого, в противоречие с установения в чл. 19, ал. 2 от Наредба № 1 начин.

С оглед изложеното, настоящият състав приема, че поради действията на самия водач, извършени в противоречие със закона и Наредба № 1, жалбоподателят сам се е поставил в невъзможност да докаже, че е управлявал с концентрация на алкохол в кръвта в допустимите граници, като представеният от него Протокол за експертиза, получен и служебно от МБАЛ „Св. Анна – Варна“ АД в РУ Албена, няма как да бъде кредитиран и е ирелевантен за спора. В този смисъл неоснователно е възражението, че административният орган не е съобразил Протокола за медицинско изследване при издаване на ЗППАМ и не е следвало да издава такава Заповед.

За пълнота следва да се отбележи, че неоснователно е възражението, че на водача не му ставало ясно за управление на какво превозно средство е санкциониран, съответно е упражнена ПАМ. Очевидно в Акта е допусната техническа грешка при посочване на лек автомобил Москвич, но от цялостното съдържание на ЗППАМ, приложените към нея писмени доказателства и най – вече АУАН, въз основа на който е издадена, се установява по безспорен начин, че се касае за управление на мотоциклет със съответен модел и номер.

Предвид горното, събраните по делото доказателства и предвидените в закона предпоставки се налага изводът, че ПАМ е приложена правилно спрямо жалбоподателя и с оглед на това е материално законосъобразна. Налице е управление на МПС след употреба на алкохол в нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата, от конкретното лице, което е доказано по безспорен начин, поради което правилно административният орган, при спазване на разписаните процесуални правила, е приложил закона, като за извършеното нарушение е наложил предвидената по закон принудителна административна мярка.

 Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна, а Заповедта е издадена в съответствие с материалния закон и събраните по делото доказателства, поради което следва да бъде потвърдена.

С оглед липсата на искане за присъждане на разноски от ответника, независимо от изхода на спора, съдът не се произнася по такива.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, във връзка с чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - Добрич, І състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на В.И.С.,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19 – 3394 – 000031, издадена от Началника на РУ към ОДМВР – Добрич, РУ – Албена.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

                                                          СЪДИЯ: