Определение по дело №60/2024 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 март 2024 г.
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20247250700060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 384

Търговище, 19.03.2024 г.

Административният съд - Търговище - , в закрито заседание на деветнадесети март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател:

КРАСИМИРА ТОДОРОВА

Членове:

АЛБЕНА СТЕФАНОВА
СТОЯН КОЛЕВ

като разгледа докладваното от съдията административно дело60/2024 г. на Административен съд - Търговище, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 166, ал. 4 АПК, вр. чл. 180, ал. 2 АПК.

Образувано е по искане на жалбоподателката М.Д.Й. ***, за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на общ административен акт - Заповед № РД-З-49/15.01.2024 г. на КМЕТА НА ОБЩИНА ТЪРГОВИЩЕ за премахване на опасни дървета, отделни клони и намаляване короните на улични дървета във връзка с нейна жалба вх. № 363/12.02.2024 г.

Съобразно нормата на чл. 180, ал. 1 АПК, оспорването не спира изпълнението на общия административен акт, като ал. 2 предвижда възможност съдът да спре изпълнението на основанията и по реда на чл. 166, ал. 2 и 3 АПК.

Искането за спиране е направено от надлежна страна – лице, чиито законни интереси са засегнати от оспорения общ административен акт и при наличие на висящо административно дело, образувано по жалбата срещу законосъобразността на същия, поради което е процесуално допустимо.

Разгледано по същество, същото е неоснователно по следните съображения:

Създаването и поддържането на озеленените и залесени площи на територията на общините е регламентирано в глава трета, раздел ХI-ти, чл. 61 - 63 от Закона за устройство на територията. Съгласно чл. 61, ал. 1 и ал. 2 ЗУТ кметът на общината организира съставянето и актуализирането на публичен регистър на озеленените площи, на дълготрайните декоративни дървета и на дърветата с историческо значение в общината, а дълготрайни декоративни дървета и дървета с историческо значение могат да се отсичат или изкореняват само по изключение след писмено разрешение от кмета на общината, издадено въз основа на санитарна експертиза за състоянието на дървото, според разпоредбата на ал. 2 на чл. 63 ЗУТ. По арг. от чл. 62, ал. 10 ЗУТ обществените отношения свързани с изграждане и опазване на зелената система на територията на общината, следва да бъдат детайлно уредени с подзаконов нормативен акт и за територията на Община Търговище това е Наредба за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Търговище, приета с решение № 6 по Протокол № 49 от 23.04.2019 г. на Общински съвет – Търговище, в сила от 23.04.2019 г. (Наредбата). Нормата на чл. 45, ал. 1 от наредбата забранява отсичане или изкореняване на дълготрайни дървета и храсти, независимо от собствеността им на територията на община Търговище. Алинея 2 от 45 на Наредбата предвижда изключения, при които растителността се премахва в следните случаи: 1. при наличие на изсъхнали и болни дървета, издънкова и самонастанена растителност, особено в основи на сгради и съоръжения, както и дървета, застрашаващи сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, съоръженията и инженерната инфраструктура; 2. при реконструкция на съществуващата растителност и озеленените площи, при провеждане на санитарни сечи по утвърдени проекти; 3. при строителство на сгради, съоръжения, пътища и обекти на инженерната инфраструктура при доказана невъзможност за запазването им, след одобряване на инвестиционния проект, и влязло в сила разрешение за строеж; 4. при премахване на последици от природни бедствия, производствени аварии, в т.ч. аварийни ремонти на подземни комуникации и инженерни съоръжения. В чл. 45, ал. 3 от Наредбата е предвидено отсичането на дълготрайни дървета и храсти, независимо от собствеността им, да се допуска при доказана необходимост въз основа на експертно становище от служител от Дирекция „Устройство на територията”, който да изпълнява функциите по опазване, изграждане и поддържане на зелената система. Компетентен да издаде писмено разрешение за преместване, премахване или кастрене на дървесна и храстова растителност, съгласно чл. 46, ал. 1 от Наредбата е кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице, въз основа на експертно становище, като срокът на валидност на разрешенията е 1 (една) година.

С оглед високата обществена значимост на обществените отношения свързани със защита на зелените системи в урбанизираните територии, искането за спиране на общия административен акт по чл. 63, ал. 2 ЗУТ, следва да се съобрази с наличието на друг противопоставим интерес, който по степен на важност е от категорията на изброените в чл. 45, ал. 1 от Наредбата.

В разглеждания случай жалбоподателят сочи като мотив за исканото спиране на предварителното изпълнение на общия административен акт, че ще бъде нанесена непоправима вреда на зелената система на гр. Търговище, която вреда не може да бъде възстановена. Дърветата, включени в обжалваната заповед са дългогодишна декоративна растителност, т. е са на повече от 50 години, което означава, че вредата, която ще бъде нанесена не може да бъде възстановена през следващите 50 години. Като последици сочи замърсен въздух, високи летни температури, необходимост от допълнителни средства за охлаждане на жилища, отводняване на прилежащата площ - тротоар, пътно платно и пр.

Кметът на общината е постановил оспорената заповед, основавайки се на разпоредбата на чл. 45, ал. 2, т. 1 от Наредбата - наличие на изсъхнали и болни дървета, издънкова и самонастанена растителност, особено в основи на сгради и съоръжения, както и дървета, застрашаващи сигурността на гражданите, безопасността на движението, сградите, съоръженията и инженерната инфраструктура. Повод за издаването ѝ са заявления, сигнали и писма от граждани за премахване на опасни дървета, отделни клони и намаляване короните на улични дървета на територията на община Търговище по заявления и молби подадени в периода 16.10.2023 – 20.11.2023 г..

За да бъде уважено искането за спиране по чл. 180, ал. 2 АПК, в тежест на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства за вида им и за вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен, преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност.

В настоящият случай е несъмнено, че разрешеното изсичане на посочените в заповедта дървета, които са част от зелената система застрашава правото на жителите на града, вкл. оспорващия, на здравословна околна среда. Изпълнението на административния акт, преди влизането му в сила, чрез премахване и изкореняване на дърветата би причинило труднопоправими вреди. В случай на отмяна на този акт като незаконосъобразен отсечените здрави дървета не биха могли да бъдат възстановени, а за замяната им с други биха били необходими значителни средства и време за развитие на новите растения.

Понеже принципът за съразмерност по чл. 6 АПК налага въвеждане на баланс между интересите на администрацията и гражданите, както и на тези между самите граждани, изсичането на здрави дървета неминуемо би създало опасност от накърняване правото на хармоничен и здравословен живот на гражданите и гостите на гр. Търговище. Това не е така обаче по отношение на дърветата, за които в резултат на експертно заключение се установява, че създават опасност за здравето и живота на хората и за целостта на техните жилища и градската инфраструктура.

В случая интересите свързани с конституционното право на хората за здравословна и благоприятна околна среда не могат да бъдат противопоставени на също конституционно заложените интереси свързани със сигурността и гарантиращи правото на живот на гражданите на Република България. В този смисъл предпоставките за защита на едните права и интереси, са в зависимост от баланса между тях и интересите, свързани със сигурността, здравето и живота на гражданите. Текстът на чл. 166, ал. 2 АПК предполага своевременност на защитата, при преценка на баланс между охраняемите обществени и частни интереси, през призмата на възможността за настъпване на значима или трудно поправима вреда.

В този смисъл искането на жалбоподателката за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение би се явявало основателно само ако по отношение на тази растителност липсваха данни, че създава опасност за живота и здравето на гражданите и гостите на гр. Търговище. Съгласно приложените на л. 22 - 28 от делото санитарни експертизи обаче, отредените за премахване и кастрене дървета неминуемо създават опасност за хората и околните жилищни сгради. Част от тях са изсъхнали - изцяло или частично. Други са пострадали сериозно от неблагоприятните метеорологични условия. Трета част са с опасно надвиснали или изсъхнали клони. По отношение на всички отредени за премахване или кастрене дървета са налице констатации, че са опасни за хората, жилищните сгради и инженерната инфраструктура. Ето защо в процесния случай предварителното изпълнение на оспорената заповед доколкото е в обществения интерес, свързан с опазване на здравето и живота на хората като върховен приоритет, не може да бъде спряно поради противопоставяне на друг обществен приоритет - правото здравословна и благоприятна околна среда, тъй като правото на живот е благо с най-голяма степен на обществена защита.

Допълнително следва да се посочи и това, че разпоредбата на чл. 166, ал. 2, изр. 2 АПК изрично предвижда, че изпълнението може да се спре само въз основа нови обстоятелства, т.е. те да са възникнали след постановяване на акта. Такива в случая не се установяват, което е и достатъчно основание за отхвърляне на искането. Приложеният към уточняващите молби снимков материал по никакъв начин не установява настъпването на нови обстоятелства по смисъла на чл. 166, ал. 2, изр. 2 АПК. Не установява надлежно и че е свързан със събития настъпили на територията на общ. Търговище. Освен това, следва да се има предвид, че същият не е събран по предвидения в гл. ХIV-та ГПК, вр. чл. 171 АПК процесуален ред, поради което не може да бъде кредитиран от съда.

С оглед на изложеното съдът приема, че не са налице предпоставките по чл. 166, ал. 2 вр. ал. 4 АПК и искането за спиране на предварителното изпълнение следва да бъде оставено без уважение.

Предвид гореизложеното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на М.Д.Й. ***, за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на общ административен акт - Заповед № РД-З-49/15.01.2024 г. на КМЕТА НА ОБЩИНА ТЪРГОВИЩЕ за премахване на опасни дървета, отделни клони и намаляване короните на улични дървета във връзка с нейна жалба вх. № 363/12.02.2024 г.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в седемдневен срок от съобщението до страните.

Председател:

Членове: