Решение по дело №571/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 367
Дата: 17 юни 2019 г. (в сила от 4 декември 2019 г.)
Съдия: Елисавета Йорданова Радина
Дело: 20195220200571
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Пазарджик,

17,06,19г.

 

В    И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

            Пазарджишкият районен съд, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публичното заседание на шести юни   две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                                       

                                                                           Председател: ЕЛИСАВЕТА РАДИНА

 

при секретаря Х. В., като разгледа докладваното от районен съдия  РАДИНА нахд № 571/19 г.  по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството  по реда на чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба от К.В.А., ЕГН **********,*** против Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 2496470/ 27,12,18г. на ОДМВР Пазарджик, с който жалбоподателят е бил санкциониран за извършено нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП и на осн. чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал.2, т.4 от с.з. с глоба в размер на 300 лева.

Жалбоподателят атакува фиша с искане за неговата отмяна, основано на критика досежно материално-правната изправност на акта .

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява.

Въззиваемата страна не изпраща представител. Депозирала е писмено становище, че  жалбата е неоснователна и електронният фиш следва да бъде потвърден.

Районният съд, като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства по отделно и в тяхната съвкупност и с оглед разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, прие за установено следното:

 На 27,12,18г. с преносима система за контрол на скоростта на МПС -  ATCC -ARH CAM S1 било заснето движение по АМ Тракия, км. 69, посока -  към гр. Пловдив, на лек автомобил МПС БМВ 730 Д ,  рег. номер ****** със скорост 178км/ч при максимално разрешена 140 км/ч. 

Установен бил собственикът на автомобила в лицето на жалбоподателя дружество и с  обжалвания ЕФ последният е санкциониран за управление на МПС с превишена скорост - 172 км/ч ( с отчетен толеранс за грешка 3% спрямо отчетената скорост ) - нарушение по чл.21,ал.1 от ЗДвП, като на основание чл. 189, ал.4 вр .чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП му е наложена  глоба в размер на 300 лв.

Атакуваният ЕФ има всички законовоустановени реквизити .

Формата и съдържанието му са изцяло съобразени с лимитативно определените с нормата на чл. 189, ал.4 изр.ІІ от ЗДвП реквизити.

По своята дефиниция §6, т. 62 от ДРЗДвП  ЕФ представлява електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно- информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.

От друга страна, единственото определение за електронно изявление е дадено с  разпоредбата на чл.2 от Закона за електронния документ и електронния подпис - „Електронно изявление е словесно изявление, представено в цифрова форма чрез общоприет стандарт за преобразуване, разчитане и визуално представяне на информацията“ . Според чл. 4 -  Автор на електронното изявление е физическото лице, което в изявлението се сочи като негов извършител”.

Тази законодателната уредба относно конкретния документ, в общия ЗЕДЕП и  специалния в случая ЗДвП, даваше основание да се приеме, че действително електронния фиш следва да има свой обявен и известен издател. 

От друга страна, законодателят очевидно напълно съзнателно не е предвидил автор на електронния фиш в разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДП, която регламентира основанията за неговото издаване и съдържанието му.

Точно такова становище е застъпил ВАС в ТР1/14г. Предвид дефинитивните норми относно коментираното понятие,  задължителното решение съдържа извода, че „електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението.

Следващите изводи в ТР касаят законодателното решение относно наличие на предпоставките за и при издаване на ЕФ. Прието е, че „електронният фиш се издава след протичане на съкратено производство, което с оглед ускорената процедура няма състезателен характер, като изразът "в отсъствие на контролен орган и на нарушител" по чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП се отнася до издаването на електронния фиш. При електронния фиш са силно стеснени възможностите за защита на собственика на МПС, респективно лицето, посочено от собственика като нарушител. От гледна точка на адресатите електронният фиш е акт със санкционно значение, поради което като вид държавна принуда чрез него се налагат неблагоприятни последици на адресата от имуществен характер. С оглед на тази своя характеристика при издаването на електронния фиш следва да намери проява общият принцип, че административно-наказателната отговорност не може да бъде обоснована чрез разширителното тълкуване или чрез тълкуване по аналогия (чл. 46, ал. 3 от Закона за нормативните актове)….В чл. 189, ал. 4 ЗДвП са посочени изрично условията, които следва да са налице, за да се издаде електронен фиш, а именно нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство.„

С цитираното горе  ТР 1/14г. ВАС е признал възможността за поставяне на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, но изрично е указал необходимостта да се извършва по „определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на заснемащи технически средства е позволено (чл. 165, ал. 2, т. 7 ЗДвП), тъй като касае повишаване и гарантиране на сигурността при движението по пътищата, а наред с това тези технически средства могат да създадат висока степен на достоверност (изключващо намесата на субективен фактор).“.

В процесния случай скоростта на движение е отчетена от преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номерата и комуникации  ; дефиниция по §6 ЗДЗДвП - т. 65. Същата е функционирала след включването й от оператор. Това действие от страна на оператора  - по стартиране на работния режим е изцяло в съответствие с  цитираната горе дефинитивна норма, тъй като според б.“Б“ на т. 65, §6 Др на ЗДвП  - мобилни автоматизирани технически средства са тези, които са прикрепени към превозното средство и установяват нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя началото на работния процеси неговия край. Съгласно чл. 4 от НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (в сила от 16.01.2018 г.) -за осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология. Принадлежността на процесното устройство към точно този вид средство за измерване е призната на база на установената дефиниция и данните в документите на л. 30, 31,32, 33, както и приложението на л. 34 и сл. `и ръководството за работа с устройството . 

Възможността с такъв вид средство за измерване да се установява  нарушение, за което може да се издаде електронен фиш е законодателно призната с новата редакция на чл. 189, ал.4 от ЗДвП ( ДВ 19/15г). Същата, както всъщност и Наредбата 8121з-532/12,05,15г. са били в сила и са действащи нормативни източници към момента на установяване нарушението.

Ползваното средство за процесното измерване на скоростта е напълно автоматично и независимо от човешка намеса. Единствените действия, които има операторът с уреда е активирането на бутона за начало на работен режим и първоначалните настройки , които касаят посоката, в която се движат автомобилите, които ще бъдат контролирани , обхвата на действие на уреда, които действия са също нормативно регламентирани ( виж чл. 9 от Наредбата и инструкцията за експлоатация на процесното средство за измерване ,).   

Ето защо няма намеса и липсва субективен фактор към момента на установяване на нарушението. Такава има едва след като са интегрирани всички отчетени и записани данни, за да се материализира информацията на хартиен носител. В резултат на този процес е изведен и приложен съответния фотос - приложени към ЕФ. Той съдържа визуализация на момента на заснемането, който съвпада с момента на отчитане на скоростта и представя автомобила в близък план, така че от самия фотос да се обективира регистрационния му номер достатъчно ясно ( последното изискване е също на производителя в инструкцията и при липса на възможност за разчитане  на регистрационния номер поради повреда или замърсяване системата се отчита резултат).

Наред с това и отново предвид техническите възможности на системата за видеонаблюдение в карето под фотоса са разположени относимите към нарушението параметри . Част от тях са: посоката, обхвата на действие и режима, както и ограничението на скоростта, спрямо което се осъществява са по предварително зададени параметри от оператора със системата. Останалите отразяват генерирани от сателитните връзки данни - дата и час, местоположение - АМ Тракия , в и на които е извършено засичането на скоростта на заснетия автомобил -  178 км/ч. Фотосът е изведен от клип, който има до осемцифров  индивидуален номер. 

Така налични са правно-релевантните данни, че процесният автомобил е регистриран поради движението си със скорост от 178км/ч ( при предвидена и от производителя на измервателния уред като компонент в системата възможна грешка до 3% и тя е редуцирана до 172 км/ч с издадения ЕФ), датата и часа на отчитането ( които са възприети за време на нарушението), местоположението и посоката, към която е насочен измервателния уред ( съвпадаща с посоката на движение на заснетия автомобил).

В случая и достоверността на показанията на уреда е гарантирана, тъй като данните в ЕФ са възпроизведени от приложените като веществено доказателствено средство( виж към ЕФ и чл. 189, ал.15 ЗДвП )  - фотос , отразяващ конкретните визирани горе параметри. Самото изображение  ясно илюстрира процесния автомобил, разположението му на  пътното платно и конкретно посоката, в която се сочи, че е станало измерването, дори рег. номер и марка на автомобила в достатъчно близък за възприемането му план.

Несъмнено е, че заснемането е станало с мобилно автоматизирано техническо средство, което е поставено на позиционирания патрулен автомобил. При позиционирането му и преди активиране на системата за контрол е спазено изискването за се обозначи мястото на контрол в съответствие с нормата на чл. 165 , ал.2 т.8 ЗДвП, към което изискване акцентира и задължителното за прилагане ТР 1/14г. на ВАС.  Налице е попълнен от служителя на СПП ОД МВР Пазарджик - оператор със системата протокол по чл. 10 от Наредбата 8121 з-532/ 15 г.  ( виж на л. 4) , тоест спазено е и изискването на ал. 3 на чл. 10. Протоколът е от датата на нарушението, чиито час попада в периода от време, през който автоматизираното техническо средство (АТСС) е било в работен режим по зададените параметри ( виж в протокола). Същият отразява и патрулния автомобил, в който е било поставено АТС С-то с неговия регистрационен номер и разположение.  Както се признава в  съпроводителното писмо на л. 3 по делото липсва фотос, който да онагледява поставянето на шзмервателиня уред , а изискването на чл. 10 от наредбата е : „При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда“. В този смисъл липсата на снимка е само формално нарушение на изискването на цитираната норма и причините за това се сочат в писмото на л.3 - повреда в електронната система за заснемане ( таблет ). При наличие на официалния документ по чл. 10 от наредбата - на л. 4 , липсата на съпровождащ фотос не води до липса на достоверни данни за спазване на изискването на позициониране на пътния знак , тъй като тази информация е удостоверена с протокола на л. 4 .    

Използването на заснемащото техническо средство, регистриращо извършени нарушения от процесния вид,  е станало по нормативно определена процедура, при спазване на нормативно поставените изисквания и технически инструкции на производителя на измервателния уред. Пътният участък, който е бил обхванат от процесния вид контрол не е  бил обозначен  по смисъла на чл. 7, ал.1 от Наредба 8121з-532/12,05,15г с оглед изменението на чл. 165, ал.2,т.8 от ЗДвП в сила от 08,07,17г., според което не се изисква поставяне на пътен знак „Е24“.

Предвид горното обсъждане следва извода, че данните от ползвания измервателен уред са достоверни. Годността му за достоверно отмерване е гарантирана от удостоверението за одобрен тип средство за измерване, дадено при първоначалното сертифициране ( л. 33 и чл. 4, ал.2 от Наредба 8121з-532/12,05,15г) и последващата периодична проверка - л. 31,32 и чл. 4, ал.3 от Наредба 8121з-532/12,05,15г).

Спорно по делото е ( предвид жалби и молби на л. 8,9,10 20) дали отчетената скорост на движение е на процесния автомобил , доколкото и на фотоса явно се представя движение зад него и на друго МПС. По тези настоятелни  възражения бе направено съответното запитване и получен отговор, подкрепен с приложението към удостоверението за одобрен тип средство за измерване - л. 34 и сл. и методичното ръководство на л. 51 и сл.   Данните от посочените документи за начина на функциониране на процесното устройство за измерване са синтезирани в отговора на л. 27:  липсва информация на фотоса на какво разстояние от одера се е намирал процесния автомобил, тъй като това не оказва влияние върху принципа на изчисляване на скоростта;  ясно е отразено, че скоростите на двете МПС, които са заснети на процесния фотос, са диференцирани , тъй като ATCC -ARH CAM S1 заснема процесното МПС в 15,19,19ч. (със скорост на движение от 178км/Ч) , а движещото се зад него МПС с рег.№ СВ 2901 КА е заснето в 15,19,22 със скорост на движение 172 км/ч, за което има издаден и друг ЕФ. От конкретните данни за измервателното устройство на л. 34 става ясно , че системата от процесния вид измерва скоростта на движещи се МПС в автоматичен режим и принципът на работа е основан на лазерния модул, който може да произведе стойност на базата на излъчен лъч, отразен от преминаващи превозни средства. Лазерният импулс се отразява от МПС и се връща към системата, като за всички заснети МПС, които са индексирани с превишена скорост има съхранени данни в локална база , които могат да се възпроизвеждат с възможност за предаване на разпознатите регистрационни табели , придружени със снимков материал.  Тоест - от установеният принцип на работа на АТСС става ясно, че тя не допуска съмнение относно това за кой автомобил е регистрираната отчетената скорост ( за разлика от предходните системи за видеонаблюдение, включващи като компонент скоростомер или пък отделни скоростомери нпр. TFR 1 -M , за които изрично производителят  признаваше, че при движение на автомобили в колона в рамките на контролираното  разстояние, се отчита най-високата скорост на движение и не може да се определи на кой автомобил  е била тя).

Не  е спорно и е установено, че собственик на  процесното МПС е жалбоподателя ( виж СР МПС на гърба на ЕФ), който не е подал декларация в хипотезата на ал. 5 на чл. 189.

          При това обстойно изследване Съдът не отри порочност на акта от гледна точка на неговото съдържание като санкционен документ, с който, при това, за първи път се определят и параметрите на установеното  нарушение. То е описано по време, място и начин на извършването му,  достатъчно ясно и детайлно, че да прави възможна, в гарантирания от закона обем, защитата против него. Този извод е важим и по отношение на мястото на нарушението, което ясно е определено във фиша, отразено и в протокола по чл. 10 от Наредбата.

          Събраните по делото доказателства обуславят извода за съставомерност на нарушението по възприетата от административния орган правна квалификация - първо и второ - основателността на ангажираната административно -наказателна отговорност чрез налагане на предвидената в твърд размер ( съобразно стойностите на превишението) глоба - по чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП.   

  По изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

 

                                         Р      Е       Ш     И:

 

 ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 2496470/ 27,12,18г. на ОДМВР Пазарджик, с който на К.В.А., ЕГН **********,*** на осн. чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал.2, т.4 от с.з. е наложена глоба в размер на 300 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-гр.Пазарджик в 14-дневен срок от датата на съобщаването на страните за изготвянето му.

                                                                                                                                  

         РАЙОНЕН СЪДИЯ: