№ 110
гр. Смолян, 27.11.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – СМОЛЯН, ПЪРВИ ТЪРГОВСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Любен Д. ХаджиИ.
при участието на секретаря Мара Ат. Кермедчиева
Сложи за разглеждане докладваното от Любен Д. ХаджиИ. Търговско дело №
20235400900074 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 11:30 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ ДД.А. ЕООД, редовно призован, управителят Иван К. се
явява лично с адв. И., редовно упълномощен.
ОТВЕТНИКЪТ М.-81 ЕООД, редовно призован, управителят М.Ш.
се явява лично и с адв. В. Т., редовно упълномощен.
СВИДЕТЕЛЯТ В. К., налице.
СВИДЕТЕЛЯТ Е. С., не се явява.
СВИДЕТЕЛЯТ Н. В. С., редовно призован, не се явява.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Е. К. К., редовно призована, не се явява. От същата
не е постъпило заключение в срок.
Съдът намира, че следва да се даде ход на делото, затова
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Сне се самоличността на водените свидетели, както следва:
В. Петров К. – 60 г., от гр. С., с основно образование, неосъждан,
разведен, родство с управителите нямам, ЕГН **********.
Напомни се за наказателната отговорност по чл. 290 НК.
Б.С.Т. – 44 г., от София, неженен, неосъждан, без родство с
управителите, ЕГН **********.
1
Напомни се за наказателната отговорност по чл. 290 НК.
АДВ. Т. – От направена справка, материалите по делото са връчени
на вещо лице К. преди една седмица и в тази връзка представям една молба. В
допълнителния отговор на исковата молба сме поискали да бъдат допълнени
въпроси към ССчЕ, дали процесната фактура е осчетоводена при доверителя
ми М. – 81 ЕООД, такъв въпрос е зададен само, че дали е заприходена и в
двете търговски дружества, но още един въпрос: реализирани ли са стоките от
М. -81 ЕООД. Това ни искане е във връзка с изложените от нас твърдения, че
се касае за консигнационен договор и че има разлики в количеството и
качеството в представените разписки.
АДВ. И. – В предходно съдебно заседание съдът разпредели
доказателствената тежест, колегата е наясно с фактологията на делото,
считам, че ако съдът допусне този допълнителен въпрос, то следва да се
възложат част от разноските по експертизата и от тяхна страна, моля за
преценката на съда.
Съдът намира, че няма пречка, вещото лице да допълни експертизата
с въпроса: освен заприходени ли са стоките по процесната фактура при М. –
81 ЕООД, да даде заключение и по въпроса: реализирани ли са стоките от
същото, като се основе на записванията в дневниците за покупко-продажба,
дневниците за паричните потоци и по ДДС, както и първичните документи за
продажба на трети лица, данни от касови обороти, фактури и други
установяващи паричния поток. За същата допълнителна задача ответникът да
внесе 100 лв. по сметка на съда, в 5 дневен срок, считано от днес, затова
О П Р Е Д Е Л И:
Допълва задачата на вещото лице с молбата от днес на адв. Т..
Свидетелят В. К. - Работя в ДД.А. ЕООД от 2023 г. Ответникът е
идвал там на базата, знам, че е г-н Ш.. Има двама шофьори, идват товарим и ги
карат, те са с техен превоз, ние превоз нямаме. Аз товаря морковите с
електрокара, морковите са пакетирани по 500 кг. на палет, минава през
кантара, в чувалчета по 10 кг. Карам ги от клиент в производството, тегли се на
кантара и се товари с мотокара. Имаше и тяхна кола, то си пише Ш., имаше и
други коли. Не знам, какви документи са издавани. Аз само товаря, шефката
ми казва толкова палета трябва да се товарят и аз изпълнявам. С. ни е шефка,
собственичка е, устно ни казва колко палета да товарим, товарим ги и вече за
2
документите, какво се пуска, не знам. Не знам за практика с консигнация,
знам, че всичко се плаща. Един палет е 500 кг, всичко минава през кантара и се
знае, броят се чувалите, машината си е с кантар, тегли и запечатва чувала.
Като излезе колата се издава документ, шофьорите го вземат, от офиса. Моята
работа е само товаря, аз с документи не работя. Само аз товаря с електрокар.
Г-н Ш. купува моркови от януари до началото на април 2023 г. Аз не си
спомням случай да са връщани моркови. Само аз товаря стоката. Ние нямаме
транспорт, всеки си взима стоката от нас, от базата в К. Други клиенти са
Лидл, Кауфланд, но не знам как става плащането от тези клиенти. Не знам как
става плащането и от г-н Ш.. Спря да взема стока г-н Шиделов, това значи, че
нещо има. Не съм наясно с търговските отношения между двамата К. и Ш..
Аз ги вземам морковите от цеха в производство, морковите се виждат в
чувалите. Единият чувал е 10 кг. На самата опаковка не пише производител,
количество, тегла, само за Лидл и Кауфланд има етикети, всичко се пише. Не
съм разбрал да е връщана продукция от никой, аз не съм свалял продукция.
Машина пълни чувалите с моркови и се знае, че са 10 кг. Има камери на входа
и изхода, има навсякъде камери, няма бариера. На входа и изхода няма кантар,
за да установи колко влиза камиона и колко излиза. Аз само подавам чувалите
на камиона, а шофьорът си ги нарежда вътре с количка в камиона. Идвали са
и тирове, но неговите са по-малки камиони от Ш., неговият качва 5-6 тона, но
може да сме товарили сутринта, пък после пак да товарим. Качвал съм на г-н
Ш. 5-6 тона, може би за този период ако не всеки ден, през ден, повече от
един палет сме му давали, то е по заявка.
Свидетелят Б.Т. – Работя във фирмата на г-н Ш., управител на склад,
аз приемам и издавам стоката от склада, стоката е плодове и зеленчуци.
Складът се намира в с. Носачево. Получавали сме много пъти стока - моркови
от г-н К.. При получаването аз прием стоката и аз пращам по веригите, ако е
достатъчно добра. Стоката, която идваше от фирмата не беше в много добро
качество, почти всеки път имаше проблеми с качеството на стоката –
развалена, не е в реалните количества. Аз съм със средно специално
образование. При първото качество на морков, което идваше при нас имаше
проблеми, не беше в нужното качество, за да бъде изкарано за вериги, беше с
проблемен външен вид, не беше достатъчно добро – имаше мухъл, леко
загнило и то това след това се разваля, почват да подкарват мустаци. В
повечето случаи се обаждах на шефа ми, че има проблем със стоката, той идва,
3
вижда стоката и се обажда на г-н К.. Доколкото знам стоката е на консигнация,
така е уговорката и много пъти съм чувал между тях разговор, че стоката е на
консигнация и няма да има проблем, но в повечето случаи сме изхвърляли
стоката. Всеки път количествата са различни, едно 30-40% не отговарят на
изискванията. По принцип ние го изхвърляме, даваме го на животните и няма
как да получим документ от лицето, което го взема за животните. Доколкото
знам и съм чувал, че уговорката е за консигнация и от там нататък шефа се
оправя с плащането. Шефът ми си поръчва, колкото той си прецени по
телефона, идва стоката с документ, сваля се, аз я премервам, виждам стоката.
В някои случаи е наш шофьорът, понякога е с друг транспорт. Всеки път идва
документ, защото аз няма как да видя, че има разлика от това което е по
документ и което идва, например идва 5 тона по документ, а на мен ми излиза
3 или 4 тона. Аз не знам, какво количество е заявил шефа, на мен ми идват 5
тона по документ, аз свалям стоката, меря я и ако има несъответствие звъня на
шефа. Аз давам стоковата бележка в счетоводството и от там нататък не знам,
какво се случва. При мен идва със стокова бележка, аз я давам, мен ме
интересува количеството и качеството на стоката. Този морков, който става и е
годен, той излиза с документи за веригата, с документ, който ни приемат там -
експедиционна бележка. Не мога да кажа за документооборота на какво време
се води, аз отговарям за идване и излизане на стоката. Ние съхраняваме
морковите в камерите, имаме и два тира хладилни ремаркета, където също се
съхранява стоката. Доста голям е капацитетът, единият тир 36 скари, ако
кажем, че едно европале е 500-800кг., а една скара може да е между 800-
1000кг, значи, ако е тон 26 скари, ако са европалета между 500-600-800 кг.
Ние по принцип, когато пристигаше моркова едната част излиза днес, другата
част на следващия ден излиза, моркова ако е в добро качество може да се
задържи и три седмици в камерата. Тогава карахме моркови само от г-н К..
Почти винаги имаше проблем, даже идваше стока явно върната от друга
фирма, с лепилото от етикета си стоеше, това значи, че морковът е върнат и
идва при нас, а ние няма какво да го правим. Многократно в повечето случаи
когато имам проблеми аз звъня на шефа, за да може да се реагира, защото аз
нося отговорност после. Морковът, ако е добре съхраняван или докаран
навреме, когато е изкаран от нивата, две седмици стои без проблем в камерата,
а когато тръгне да се разваля той няма спиране, не може да се развали за два
дена. Да, бил съм свидетел по делата в Пловдив, разпитван съм в Бутонец и в
4
Дружба 1, 5-то районно. Не познавам лицата Е. С. и Н. С., имената им нищо
не ми говорят, визуално може и да съм ги виждал. Мисля, че само с Б.т. със
сигурност сме карали. Г-н Ш. има превозни средства, два камиона има, два
буса, една Дачия. Познавам шофьорите, има много Николаевци, има много
шофьори, които стоят два дена, не им хареса и си тръгват. Не мога да кажа за
наши служители дали са карали. На Б.т. са били със сигурност. Карат ги
шофьори на Б.т., не си спомням, дали наши шофьори са карали моркови, аз ви
казвам, че са карали от Б.т.. Мисля, че не са ходили наши шофьори, не винаги
имам среща с шофьорите при доставка. Ние сме до 13-14 ч. на работа и се
прибирам. Има случай шофьори тръгват, но аз няма как да знам за моркови ли
за грозде ли, аз стоката я приемам на следващия ден. Стоката стои в камерата.
Ако идва от г-н К. негов превоз и от Б.т. превоз, моркова се сваля, тегли се и
се вкарва в камерата. Аз лично го свалям, аз лично го тегля, аз лично го
изхвърлям и го карам по веригите. Морковът идва с Б.т. или с г-н К.,
разтоварва се, мери се, вижда се качеството, звъни се на шефа, ако има
проблем с количество качество, те там си кореспондират, аз свалям, меря и в
камерата, което не става на животните в Носачево. На 99 % аз съм приемал
стоката на г-н К.. Ако не отговаря количеството и качеството на заявката,
звъня на шефа, той идва, вижда го и звъни на г-н К., което става се дава за
веригите, което не става, се дава на животните. Ако стоката е прясна и
нормална няма как да се развали за три дена. Разликата в качеството на
моркова е много голяма, няма как да се обърка 1-во и 2-ро качество, нито
заявено за първо качество да стане за второ. Няма как да се обърка 1 - 2 и 3
качество, има си стандарти. Тези количества, които ни се карат няма как да
дойдат с бус, винаги е каран с по-голям превоз. На г-н Б. са щампирани
камионите на Б.т., нашите са щампирани Ш., и на г-н К. не мога да кажа,
дали са щампирани или не. Не си спомням имената на шофьорите. Камионите
са достатъчно големи, за да докарат голямо количество морков. За периода от
януари до април 2023 г. не си спомням точното количеството на получавания
морков. Не си спомням, няколко месеца сме вземали стока от К.. Доста тона
изхвърлихме над 30-40 %, защото ние складираме, идват хората за животните,
качваме, изхвърляме. Разбрах, че моя шеф говори с г-н К., защото му казва
„И., морковът има проблем“, телефонът е на високоговорител и се чува. Не
знам как са се разбрали, ето до къде се стигна. Аз съм чувал само по телефона
за тяхната договорка, че е на консигнация, за документално не знам. Средното
5
специалното образование ми е стругаро-фрезист. Работя от 8 години тази
работа, това и ми е практика, в договорът ми пише управител. В началото бях
шофьор, после управител. От г-н К. стоката идва в пликове, стандартно, аз
тегля цялото пале. От самия плик се вижда, че морковът е развален, всеки
плик по отделно го оглеждам. Преглеждам стоката от 5 тона за около 2 часа.
По принцип има плик от 10 кг. и от 5 кг. Морковът е пакетиран като дойде от
К. със стреч фолио, трябва да се разопакова тяхното пале, за да се нареди на
нашето пале, вземам пакет по пакет и преглеждам, става за секунди. Вземаме
това, което става, това което не става се маха. Например в палето може да има
2-3-5 стека, които са здрави. Отнема време, но това ни е работата. Мисля, че
стоката от г-н К. идва преди обяд. Вкарваме ги в камерата, ако нямаме време в
същия ден и ги преглеждаме на другия ден. Морковът не може да е мек,
морковът става лигав вътре и се скапва, преди това подкарват мустаци, преди
това горе прокарва зелено, ако няма мустаци, ако няма зелено и ако не тече
слагаш на палето, това става за 3 секунди. По принцип, ако не е добре
съхраняван, когато е изкаран от нивата и времето е топло, и се нареди на
палето, и стои няколко дни, в самия морков се развива температура и от там
почва да се скапва, скапва се от вътре навън. Безвъзмездно ги даваме на
хората, които гледат прасета, коне, физически лица, даже се молим някой да
дойде да ги вземе, но няма как да ни дадат документи. Трябва да се види
документално, колко сме изхвърлили на животните. Шефът ми си определя, от
кой ще поръчва стока, дали ще поръчва, аз няма как да му кажа. Не съм ходил
в базата на г-н К. в К.
АДВ. И. – Държим на този свидетел, тъй като той е бил служител на
ответника и е бил един от основните шофьори, които е превозил стоката от
склада на г-н К. до склада на г-н Ш. и не възразяваме делото да бъде
отложено за друга дата, с оглед депозираната молба от вещото лице за
неизготвяне на заключение и с оглед на допълнителния въпрос от ответната
страна.
Г-н Ш. – Ние нямаме камери и охрана, базата се заключва с портал.
Съдът намира делото за неизяснено от фактическа страна, ще следва
да се даде възможност на вещото лице да изготви експертизата, както и да се
изслуша свидетелят Н. С., затова
О П Р Е Д Е Л И :
6
Отлага и насрочва делото за 05.02.2025 г. в 11,50ч. страните
уведомени. Да се призове свидетелят Н. С., с указания, че при неявяване ще
му бъде наложена глоба от 400 лв. Да се призове в. л. К. със същото указание.
Съдът напъти страните към спогодба.
АДВ. И. – Направили сме опити, лично аз комуникирах с г-н Ш., но
не се получи.
Протоколът написан в с.з.
Заседанието закрито в 12,20 ч.
Съдия при Окръжен съд – Смолян: _______________________
Секретар: _______________________
7