Решение по дело №317/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 260003
Дата: 24 август 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Елисавета Йорданова Радина
Дело: 20205220200317
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Пазарджик,

24.08.20г.

В    И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

            Пазарджишкият  районен съд,  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публичното заседание на девети юли две хиляди и двадесета година,  в състав:

 

                                                                       Председател: ЕЛИСАВЕТА РАДИНА

 

при секретаря Хр. В.  , като разгледа докладваното от районен съдия  РАДИНА анд № 317/20 . по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството  по реда на чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „К.Ю." ЕООД, ЕИК: *******седалище и адрес на управление: област ПЛОВДИВ, община А., гр. А., ул. „Б.Д. чрез управителя и представител Г.Е.М., ЕГН: ********** против НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 13-001848/29,01,2020 на директора на Дирекция "Инспекция по труда" Пазарджик, с което на основание чл.416 ал.5 от КТ и за нарушение на  чл.415 ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция  в размер на 1 600 лв. /хиляда и шестстотин лева/.

  Релевираните в жалбата оплаквания се свеждат до наличие на материална и процесуална незаконосъобразност на атакуваното НП, с оглед на което се иска неговата отмяна.

В съдебно заседание дружеството - жалбоподател, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата и настоява за отмяна на НП.

Процесуалният представител на въззиваемата страна оспорва жалбата и е на становище същата, като неоснователна да се остави без уважение.

Пазарджишкият районен съд,  след като съобрази становищата на страните, съобразявайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства при съблюдаване разпоредбата на чл.63 от ЗАНН прие за установено от фактическа страна следното:

На 22,03,19г. св. Д. *** съвместно със свой колега извършил проверка в дружеството-жалбоподател относно спазване на трудовото законодателство и изискванията за безопасни и здравословни условия на труд. По време на тази проверка присъствал управителят и инспекторът изрично му разяснил как и къде следва да бъдат поставени липсващите тогава постоянни знаци за безопасност и здраве при работа неавтоматичните пожаротехнически средства за първоначално пожарогасене  - чрез залепване до тях на специално изработени стикери, които съдържали съответната информация.

В резултат на проверката бил съставен КП ПР 1909365/28,03,19г. , в който били отразени констатациите от нея и издадени задължителни предписания . Това по т. 7 било със срок за изпълнение до 02.05.2019г. и съдържало задължение : „Да се обозначат с установените постоянни знаци за безопасност и здраве при работа неавтоматичните пожаротехнически средства за първоначално пожарогасене на основание чл. 225, ал. 3 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване (обн., ДВ, бр. 88/ от 08.10.1999) ".

На 18,09,19г. в обекта посетили инспекторите св. Д. и св. Д., с цел да се провери дали са изпълнени дадените предписания с посочения горе КП.  Установили при обхода, че отново липсват постоянни знаци за безопасност и здраве при работа неавтоматичните пожаротехнически средства за първоначално пожарогасене, тоест не било изпълнено предписанието по т.7 от КП от 28,03,19г.

Поради това св. Д. съставила в присъствие на управителя и представител на дружеството процесния АУАН по чл. 415, ал.1 от КТ вр. чл. 255, ал.3 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване .Актът бил надлежно предявен и с връчен препис срещу подписа, а въз основа на него - издадено НП.

Последното се атакува с редица възражения за съществени процесуални нарушения. неоснователно се твърди, че АУАН и НП са издадени извън съответните  срокове по чл. 34 от ЗАНН.  проверката относно изпълнение на предписанието по КП от 28,03,19г е била извършена на 18,09,19г. и тогава са добити впечатления за процесното нарушение, осъществено чрез неизпълнение на дадено с този КТ предписание. Актът е съставен на 01,10,19т. , тоест по-малко от месец след установяване на нарушението, а НП е от 29,01,20г., тоест в 6-месечния срок по чл. 34 от ЗАНН.

 Актът и НП обаче нямат съдържание, което позволява в необходимия обем и яснота да се възприемат вменените обстоятелства по административно-наказателното обвинение. При отразяване на обстоятелствата по извършване на нарушението авторите на акта и на НП са посочили дословно, че не е изпълнено предписание по т. 7 от КП ПР 1909365/28,03,19г. , а именно : „Да се обозначат с установените постоянни знаци за безопасност и здраве при работа неавтоматичните пожаротехнически средства за първоначално пожарогасене на основание чл. 225, ал. 3 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване (обн., ДВ, бр. 88/ от 08.10.1999) ". Така нормата на чл. 225, ал.3 от Наредба 7/99г. правилно е посочена, тъй като тя съдържа конкретното изискване за постоянните знаци. Тази норма обаче е в систематиката на ал. 1-4 на чл. 225 от Наредбата , като последната-ал. 4 установява, че „изискванията по ал. 3 се изпълняват в съответствие в тези на Наредба Із-2377/200г.“( впоследствие отменена с действащата след нея Наредба 8121з-647/01,10,2014 за правилата и нормите на пожарна безопасност при експлоатация на обектите).  Това препращане е съвсем необходимо, тъй като от съдържанието на чл.225, ал. 3 от Наредба 7/99г. въобще не става ясно какви по своята същност са тези „ постоянни знаци“ и къде се поставят.Изискването на чл. 225, ал.3 е пряко обвързано с разпоредби на Наредба 8121з-647/01,10,2014, които го правят изпълнимо, тъй като установяват начина и средствата за изпълнението му.  Конкретното изискване  по този подзаконов нормативен акт е в чл. 23, ал.4 вр. ал.1 , която норма препраща към друг подзаконов нормативен акт Наредба РД -07/8 от 2008 за  минималните изисквания за знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа. От чл. 1 , чл. 4 и чл. 9 на Наредба РД -07/8 от 2008 става ясно, че има „постоянните знаци“ са три вида и техният вид, форма и цвят е по утвърден образец на приложение 1 и 2 , като в последното са представени и конкретните изображения на тези знаци.

 Така, както е описано нарушението в акта и в НП, то е неясно дори и за Съда - какви са били тези постоянни знаци, които са липсвали , как и къде е следвало да се поставят. Необходимо е било тези обстоятелства да се съдържат на първо място в даденото предписание, но, доколкото то не е обжалвано ( връчен КП лично на управителя),  е породило своето действие така, както е постановено.  Отделен е въпросът как ще се изпълнява и той съвсем не е решен с разясненията , които Дончев дал на място на управителя какво и как се залепва ( виж показанията на Д.) .

Административно-наказателното обвинение обаче следва да е ясно по отношение на фактите, които се вменяват и нормите, които се приемат като нарушени. От отразените факти не става ясно в процесния случай какви точно постоянни знаци е следвало да бъдат налични при пожаротехническите средства за първоначално за първоначално пожарогасене- табели, етикети или трайна маркировка и за какви всъщност средства за първоначално гасене става въпрос. ;( виж чл. 4 от Наредба РД-07/8 от 20,12,08г. ). Едва от показанията на св. Д. ( и от нито един съставен /подписан  от него документ - КП с предписания, АУАН!)  става ясно, че се касае до пожарогасители и стикери, които се залепват и имат за цел да ориентират при нужда от пожаротехнически средства ( да привличат вниманието, във връзка с което те са и предвидени с червен цвят ( виж приложение 2 на Наредба РД -0788 от 20,10,2008) .

Необходимо е било, след като нарушението се изразява в неизпълнение на предписание за поставяне на процесните постоянни знаци,  да се посочи в акта и в НП какви са тези знаци и съответната норма от чл. 4, ал.2 от Наредба РД-07/8 от 20,12,2008 ( евентуално - т.2 - която предвижда именно  етикета като постоянен знак по чл. 2225, ал.3 от Наредба 7/99г. , а такъв се е търсел от контролните органи). Едва от показанията на  св. Д. ( но не и от тези на актосъставителя) стана ясно, че са се търсели именно такива постоянни знаци и то за пожарогасители.

Липсата на достатъчно ясни обстоятелства по извършване на нарушението и липсата на съответната правилна и пълна квалификация ограничава не само реализирането на правото на защита, но и възможността за осъществяване на съдебен контрол. В случая  Съдът бе препятстван да извърши проверка на вменените обстоятелства и правните им рамки и в своята дейност въз основа на гласни доказателствени средства и правни изводи изследва и установи конкретни обстоятелства и приложимите за тях норми, които се претендира че не били изпълнени. Това обаче е недопустимо - едва в хода на съдебния контрол да стават ясни обстоятелства по извършване на нарушението и съответната и пълна правна квалификация.  Необходимо е обстоятелствата да са ясно заявени и в пълнота - така, както е ясно заявена датата на нарушението.

Според административните органи тя е 05,05,19г.  - ясно и конкретно отразена и дори е пояснено, че това е първият работен ден след изтичане на срока за изпълнение на задължителното предписание. Установи се обаче, че на тази дата не е имало проверка и няма констатации относно изпълнение на предписанието по т. 7 на КП ПР 1909365/28,03,19 ( виж показанията на Д. и Д.) . вярно е, че в акта и в НП се сочи, че датата на проверката от тези двама свидетели - 18,09,19, но тя е  посочена изрично като „ дата на констатиране на нарушението“ , а известно е, че то може да е осъществено на една дата и констатирано на друга; тоест дата на констатиране не означава автоматично дата на извършване. Още повече, че в процесните АУАН и НП съвсем изрично се сочи коя дата каква е.

Освен това - доколкото в случая се изясни (едва от показанията на Д. обаче),  че се касае до липса на стикери , които са лепящи се, съвсем житейски и правдоподобно е такъв да е бил поставен и да е паднал/премахнат , така, че - към дата, предхождаща 18,09,19г. да е бил наличен, но на тази дата да не е. 

На 05,05,19г. - дата на извършване на нарушението според административно-наказателното обвинение - не е установено дали е имало „постоянни знаци“,  които по своя вид са неясни от това обвинение и са установени едва с показанията на св. Д. и в рамките на съдебния контрол върху законосъобразността на НП.

Последната обаче е опровергана от направените горе изводи.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63, ал.4 от ЗАНН следва да се присъдят в тежест на въззиваемата страна ИА “ИТ“ за ДИТ Пазарджик - направените от  дружеството- жалбоподатгел разноски за адвокатски хонорар в размер на 300 лева (л.5) .

 

С оглед на изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Пазарджишкият районен съд

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 13-001848/29,01,2020 на директора на Дирекция "Инспекция по труда" Пазарджик, с което на „К.Ю." ЕООД, ЕИК: *******седалище и адрес на управление: област ПЛОВДИВ, община А., гр. А., ул. „Б.Д.“ ,управител и представител Г.Е.М., ЕГН: ********** на основание чл.416 ал.5 от КТ и за нарушение на  чл.415 ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция  в размер на 1 600 лв. /хиляда и шестстотин лева/.

                ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Инспекция но труда“ София  -Д“ИТ“ Пазарджик да заплати на „К.Ю." ЕООД, ЕИК: *******сума в размер на 300 лева.

  Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Пазарджишкия административен съд.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: