О. П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 505
гр. Велико Търново, 16.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – гр. Велико Търново, осми състав, в закрито
съдебно заседание на шестнадесети номеври две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Диана Костова
като
разгледа докладваното от съдия Костова адм.
дело №702/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за
да се произнесе взе предвид следното:
Производство по
чл. 203 и сл. От АПК във вр. с чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ.
Образувано
е по искова молба на К.Й. *** против
„ОДПГ“ЕООД В. Търново, с която се иска присъждане на имуществени вреди в размер
на 21 лева, заплатената глоба и сумата от 1001 лева неимуществени вреди от
незаконосъобразна ПАМ по чл.167, ал.2,
т.2 от ЗДвП- поставяне на скоба.
С
Определение от 7.11.2022г. производството по адм. 682/22г. е отделено
производството против ПАМ, което остава за разглеждане под същия номер, и друго
по настоящото дело с предмет – искова молба за присъждане на обезщетение на
настъпили като пряка и непосредствена последица от незаконосъобразен ИАА или
действие на администрацията имуществени и неимуществени вреди по чл. 203 от АПК.
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства от фактическа страна , намира за установено следното:
На 2.8.2022г. на върху колело на личния автомобил на ищеца с ДК№ ......е поставена „скоба“, за което е съставен протокол за принудително задържане на ППС стр.112 от делото, ,за освобождаването от която е заплатена такса в размер на 21 лева. Ищецът твърди, че от този незаконосъобразен акт на служители на ОДПГ ЕООД за него са възникнали имуществени вреди в размер на 21 лева- заплатената такса за снемане на техническото устройство, и неимуществени такива, изразяващи се в причинения му психически дисконфорт и други.
В административната преписка се съдържа приетата Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на ППС на територията на гр. В. Търново, Заповед № РД 22-1490/17.9.2014г. на Кмета на Община В. Търново, с която ОДПГ ЕООД на основание чл. 167 ,ал.2 от ЗДвП е определено за Служба за контрол, както и Заповед № РД 22-1618/27.10.2020г. за определяне на служители на общинското дружество за длъжностни лица, които да използват техническо средство ,тип „скоба“ за принудително задържане на ППС, за което не е заплатена дължимата такса за паркиране по чл. 99, ал 3 от ЗДвП.
При така установеното настоящаат инстанция прави следните правни изводи :
Съобразно разпоредбата на чл.128, ал.1 т. 1-8 от АПК, на административните съдилища са подведомствени делата по искания за обезщетения на вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица. Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. За да е допустим такъв иск се изисква да е налице предварително отменен по надлежния ред административен акт или искът за обезщетение да е предявен заедно с оспорването на административния акт. Определение № 10031 от 9.11.2022 г. на ВАС по адм. д. № 9779/2022 г., III В конкретния казус е депозирана жалба за незаконосъобразност на действието- поставяне на техническо средство, въпреки това настоящата инстанция намира, че делото не й е подсъдно. Съгласно ТП № 2/19.5.2015г по тълк. дело № 2/2014 г. на ОСС от ГК НА ВКС и I и II колегия на ВАС делата по искове за вреди, произтичащи от транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения, собственост на държавата и общините, са подсъдни на гражданските съдилища, защото тази дейност, която е възложена на държавата в качеството и на собственик изисква собственикът да отговаря по общия ред за вредите, причинени от неговата вещ. Именно в качеството си на собственик на общинската пътна мрежа Общината чрез Общински съвет В. Търново е създала ред за ползването й- паркиране на ППС, за което е издадена горепосочената Наредба. Именно с мотивите на това ТП, съдът намира, чеделото е подсъдно на общия съд – Районен съд В. Търново. Според посоченото ТП разпоредбата на чл.128, ал.1, т. 5 от АПК установява подведомствеността на административните дела, като предоставя в компетентност на административните съдилища делата по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица. Разпоредбата на чл.1 от ЗОДОВ очертава от обективна и субективна страна отговорността на държавата и общините за вредите от незаконосъобразните актове, действия или бездействия на техните органи и длъжностни лица. Държавата и общините отговарят за вреди, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. За приложението на разпоредбата е необходимо наличието на вреди, каквито в случаа са конкретизирани, но и административната дейност да е административен орган или длъжностно лице. Ответникът ОДПГ ЕООД определено няма качеството на административен орган, а неговите служители са не са длъжностни лица по смисъла на чл. 93 от НК, макар да е представена Заповед на Кмета на Общината, с която на същите се възлагат конкретни правомощия.
Воден от
горното и на основание осми състав на Административен съд Велико Търново
О П Р Е Д Е Л И:
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.д.702/22г. по описа на Административен съд Велико
Търново, образувано по искова
молба на К.Й. *** против „ОДПГ“ЕООД В.
Търново, с която се иска присъждане на имуществени вреди в размер на 21 лева,
заплатената глоба и сумата от 1001 лева неимуществени вреди от
незаконосъобразна ПАМ по чл.167, ал.2,
т.2 от ЗДвП- поставяне на скоба.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд Велико
Търново.
Определението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: