Решение по адм. дело №1024/2025 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 5221
Дата: 17 ноември 2025 г.
Съдия: Мария Хубчева
Дело: 20257150701024
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5221

Пазарджик, 17.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VII състав, в съдебно заседание на тридесет и първи октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: МАРИЯ ХУБЧЕВА

При секретар ДИМИТРИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ ХУБЧЕВА административно дело № 20257150701024 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 35, ал. 1 и ал. 6 от Закона за общинската собственост (ЗОбС).

Образувано по две жалби, подадени от Р. С. К. и от „Клептуза Лимитид“ ЕООД срещу Заповед № 1245 от 28.07.2025 год. на Кмета на Община Велинград, с която е прекратена процедурата по публично оповестен търг с явно наддаване за продажба на поземлен имот - частна общинска собственост, с идентификатор 10450.502.2702, с площ 440 кв.м., находящ се в гр. Велинград, ул. „Хан Тервел“ № 5. Твърдят, че тръжната процедурата неправилно е била прекратена. Излагат доводи за незаконосъобразност, необоснованост на оспорения акт, по които се моли за отмяната му.

В открито съдебно заседание жалбоподателите, чрез процесуалните им представители, поддържат жалбите и развиват доводите за незаконосъобразност на процесната заповед. Акцентира се, че при липса на изрична уредба в Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Велинград относно хипотеза с две еднакви най-високи оферти, следва да намерят субсидиарно приложение нормите на ГПК и ДОПК за провеждане на жребий. Изтъква, че противното би създало възможност за бламиране на търгове чрез умишлено подаване на еднакви оферти и би довело до „вакуум“ в правото. Молят за отмяна на оспорената заповед.

Ответникът – Кметът на Община Велинград, чрез служител с юридическо образование С. Б., оспорва жалбите като неоснователни и твърди, че в Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Велинград (НРПУРОИ) липсва уредба, позволяваща избор между участници с две еднакви най-високи оферти. Представя писмени бележки.

Административен съд - Пазарджик, VII-и състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

Със Заповед № 335 от 28.02.2025 год. на Кмета на Община Велинград е открит публично оповестен търг с явно наддаване за продажба на поземлен имот - частна общинска собственост, с идентификатор 10450.502.2702, с площ 440 кв.м., находящ се в гр. Велинград, ул. „Хан Тервел“ № 5, частна общинска собственост (виж т. 1 и подточка 1 от цитираната). В заповедта са посочени условията, при които ще се проведе търгът, посочени са документите и срокът за приемането им за участие в него и е определена комисия за провеждането му в поименен състав, както и други условия. Заповедта е издадена в изпълнение на Решение № 4 от 30.01.2025 год. на Общински съвет - Велинград.

Със Заповед № 475 от 25.03.2025 год. Кметът на Община Велинград е наредил спирането на процедурата по публично оповестения търг поради невъзможност за уведомяването на всички участници в процедурата.

На 09.06.2025 год. Кметът на Община Велинград е издал Заповед № 958, с което е възобновил производството по Заповед № 335 от 28.02.2025 год. за провеждане на публично оповестения търг с явно наддаване за продажба на процесния недвижим имот. Насрочена е дата за провеждане на търга на 16.07.2025 год. от 17:30 часа, в сградата на Община Велинград.

На 16.07.2025 год. комисията, назначена за провеждане на търга, е изготвила протокол, в който е приела, че всички подадени оферти са редовни, две оферти представляват абсолютно идентични най-високи предложения, Наредбата не урежда механизъм за избор при равни оферти и не следва да се извършва жребий по аналогия. Предложила е на Кмета на Община Велинград да издаде заповед, с която да прекрати търга, поради невъзможност да бъде класиран на първо място нито един от участниците в открития търг.

Кметът на Община Велинград е издал Заповед № 1245 от 28.07.2025 год., с която е прекратил процедурата по провеждане на публично оповестения търг с явно наддаване за продажба на процесния общински имот. Възпроизвел е мотивите на комисията и се е позовал на чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и протокола от 16.07.2025 год. на комисията. Посочил е, че в Наредбата за реда за придобиването, разпореждането и управление на общинско имущество на Община Велинград не е налице правна норма, която да регламентира такъв изход на търга.

В изпълнение на определение на съда по делото е представена Наредбата за реда за придобиването, разпореждането и управление на общинско имущество на Община Велинград и Акт за частна общинска собственост № 1577 от 19.11.2024 год., както и всички документи, част от производството по провеждане на търга.

При така установеното от фактическа страна и след извършена проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд - Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Оспорената заповед № 1245 от 28.07.2025 год. е съобщена на участниците в търга чрез изпращане на известия за доставяне, приложени по административната преписка. Жалбите на Р. С. К. и „Клептуза Лимитид“ ЕООД са подадени в 14-дневния срок, считано от датите на съобщаването, което се установява от входящите номера и отразените дати. Следователно жалбите са подадени в законоустановения 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Двете жалби са подадени от лица имащи правен интерес от предявеното оспорване, като участници в тръжната процедура и пряко засегнат от прекратяването на търга - чл. 147, ал. 1 от АПК. Оспорванията са насочени срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол по чл. 145 от АПК.

Изложеното обосновава извод за процесуална допустимост на двете жалби. Разгледани по същество са основателни по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган – Кметът на Община Велинград, на основание чл. 44, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА, във връзка с чл. 35 и сл. от ЗОбС и НРПУРОИ на Община Велинград. Актът съставен в писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването й.

Спорът по делото се свежда до приложението на материалния закон при издаване на процесната заповед.

Съгласно чл. 8 от ЗОбС придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет като ал. 2 предвижда, че редът за извършване на съответните действия по управление или разпореждане се определя с наредба приета от общинския съвет.

В настоящия случай за Община Велинград приложима е Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинско имущество, приета с Решение № 52 от 22.02.2018 год., многократно изменяна, включително и с Решения № 144 от 30.05.2017 год., № 165 от 24.07.2019 год. и други.

В чл. 35, ал. 1 от ЗОбС е установено, че продажба на имоти - частна общинска собственост, се извършва от кмета въз основа на решение на общинския съвет чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. В ал. 6 от същата разпоредба е прието, че въз основа на резултатите от търга/конкурса кметът издава заповед и сключва договор. Наредбата на Община Велинград изцяло възпроизвежда ЗОбС. В чл. 50 – чл. 58 от подзаконовия нормативен акт се урежда редът за разпореждане с имоти, общинска собственост, като според чл. 57, ал. 1 от същия изрично е посочено, че продажбата на недвижими имоти – частна общинска собственост се извършва само след решение на Общински съвет – Велинград. Редът за публичните търгове, включително съдържание на заповедта, срокове, депозит, комисия, протокол, класиране, издаване на заповед за купувач и сключване на договор се съдържат в чл. 85 - чл. 105 от посочената наредба. Следователно завършването на търга с избор на купувач е нормативно задължен резултат, залегнал както в закона, така и в Наредбата. Прекратяването на търга е допустимо само при основанията, изчерпателно изброени в чл. 95 от Наредбата, а именно - при липса на участници, при установени нарушения на процедурата или при обективна невъзможност за провеждането й. Хипотезата на равни най-високи оферти не е предвидена сред основанията за прекратяване.

Разпоредбата на чл. 35, ал. 6 от ЗОбС повелява, че въз основа на резултатите от търга/конкурса кметът издава заповед, обявява купувача, определя цената, установява условията за заплащане и сключва договор със спечелилия участник, т.е. с този административен акт се завършва процедурата по продажба на недвижим имот – частна общинска собственост от кмета на общината. Тази заповед трябва да бъде издадена въз основа на валидно решение на общинския съвет и валиден протокол от проведен търг/конкурс, в рамките на компетентността на органа и при спазване на всички правила на Наредбата. Липсата, на който и да е от тези елементи, води до материална и процесуална незаконосъобразност на заповедта. Законодателят не е предвидил в ЗОбС възможност търгът да бъде прекратен, когато има две най-високи еднакви оферти. Такава възможност не е включена и в Наредбата на Община Велинград, а също така в нея не е предвидено какви действия следва да се предприемат при две равни най - високи оферти и процедурата да се прекрати в този случай. Следователно е налице нормативна празнота, поради което на осн. чл.46, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА), при наличие на нормативна празнота административният орган прилага аналогия на закона или аналогия на правото, когато случаят е сходен и не противоречи на нормативната логика. Такива сходни хипотези са уредени в чл. 492, ал. 1 от ГПК - при две еднакви предложения се провежда жребий и в чл. 261, ал. 2 от ДОПК - също жребий при равни предложения. Кметът на Община Велинград е следвало да приложи именно този законов механизъм и да приеме протокола на комисията, да констатира, че има равни най – високи оферти, след което да разпореди да се проведе жребий между подалите еднакви предложения и въз основа на резултата да издаде заповед по чл. 35, ал. 6 от ЗОбС, и сключи договор със спечелилия. Като не е сторил това, Кметът на Община Велинград е приложил несъществуващо правно основание за прекратяване на търга за продажба на частна общинска собственост, което е довело до неправилно приложение на материалния закон. Също така оспорената заповед е издадена и в противоречие с целта на ЗОбС, изразяваща се в максимална икономическа изгода и публичност в разпореждането с имоти общинска собственост. В този смисъл са и възраженията на жалбоподателите, които са основателни.

При извършената служебна проверка на основание чл. 168, ал. 1 от АПК на законосъобразността на оспорения административен акт, въз основа на събраните по делото доказателства и на основанията, посочени в чл. 146 АПК, настоящият съдебен състав намира, че заповедта е издадена от компетентен орган и в необходимата писмена форма, но при нарушение на материалния закон и в противоречие с целта на закона – по арг. на чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК. Изложеното налага Заповед № 1245 от 28.07.2025 год. на Кмета на Община Велинград, с която е прекратена процедурата по публично оповестен търг с явно наддаване за продажба на поземлен имот - частна общинска собственост, с идентификатор 10450.502.2702, с площ 440 кв.м., находящ се в гр. Велинград, ул. „Хан Тервел“ № 5, да се отмени като незаконосъобразна.

Съдът намира, че спорът по делото не може да бъде решен от съда по същество, поради което на осн. чл. 173, ал. 2 от АПК делото следва да се върне като административна преписка на Кмета на Община Велинград, като му бъдат дадени задължителни указания относно тълкуването и прилагането на закона.

Кметът на Община Велинград следва, в 7-дневен срок от получаване на преписката, да съхрани валидните оферти, да проведе публичен жребий между участниците, предложили равни най-високи цени, по аналогия на чл. 492 от ГПК и чл. 251 от ДОПК, във връзка с чл. 46, ал. 2 от ЗНА, да състави протокол за проведеното действие и въз основа на резултата да издаде заповед по чл. 90 от Наредбата за определяне на купувача, цената и условията на продажбата.

С оглед изхода на спора на жалбоподателите следва да се присъдят разноски, но същите не са заявени от процесуалните им представители до приключване на устните прения.

Воден от горното и на основание чл. 173, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс, Административен съд – Пазарджик, VII-и състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед № 1245 от 28.07.2025 год. на Кмета на Община Велинград, с която е прекратена процедурата по провеждане на публично оповестен търг с явно наддаване за продажба на поземлен имот - частна общинска собственост, с идентификатор 10450.502.2702, с площ 440 кв.м., находящ се в гр. Велинград, ул. „Хан Тервел“ № 5.

ВРЪЩА делото като административна преписка на Кмета на Община Велинград за довършване на административната процедура, с оглед дадените в мотивите на настоящия съдебен акт, задължителни указания.

ОПРЕДЕЛЯ 7-дневен срок за изпълнение на указанията, считано от получаване на делото като административна преписка.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

Съдия: