Р Е Ш Е Н И Е
№ 2577
гр. Пловдив, 22 декември 2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети ноември
две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
при секретаря Д. Й., като разгледа докладваното от съдия
Стоянов адм. дело № 2082 по описа на
съда за 2021 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производство е по реда на на чл. 145 и следващите от АПК, във
връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).
Образувано е по жалба на М.И.И., ЕГН
********** ***, чрез адвокат А. против Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка/ЗПАМ/№21-1030-001384 от
19.06.2021 г.,
издадена от началник група към ОДМВР, Сектор
Пътна полиция Пловдив, с която на основание чл.171 т.2а, б. Б
от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка–
“Прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.”
В жалбата са изложени съображения за
неправилност и незаконосъобразност на оспорения акт и се иска отмяната му от
съда. Претендира разноски.
Ответният
административен орган – Началник Група към ОДМВР
Пловдив, Сектор Пътна полиция Пловдив, в писмено становище поддържа,че жалбата
е неоснователна, като оспорената ЗПАМ е правилна и законосъобразна.
Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно
уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не
изразява становище по жалбата.
Жалбата, като подадена срещу подлежащ на съдебно
обжалване акт – ЗППАМ № 21-1030-001384
от 19.06.2021 г., от лице с правен интерес от обжалването, в
качеството му на адресат на акта, в законоустановения 14-дневен срок за
обжалване, регламентиран в чл.149 ал.1 от АПК, приложим съгласно чл.172 ал.5 от ЗДвП, е ДОПУСТИМА.
От фактическа страна съдът намира за установено следното:
Административното
производство по издаване на обжалвания акт е започнало със съставянето на АУАН
серия GA № 445722 /19.06.2021 г.,като при проверка в гр.Пловдив, ул.“Тодор
Александров“№ 25, около 21,37 часа на 19,06,20201 г. е установено, че М.И.И.
управлява личния си лек автомобил Опел Астра, с рег. № ***, след употреба на
наркотични вещества или техните аналози- Тетрахидроканабинол, установено по
надлежния ред с техническо средство Drager Drug Test 3000 с LotARPA -0021, годен до 2022 -07. Издаден е талон за медицинско изследване
№ 122176. Иззети са СУМПС № ********* и контролен талон № 70785.
Със Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 21-1030-001384/
19.06.2021 г., на основание чл. 22 от ЗАНН е наложена на М.И.И.
принудителна административна мярка по чл. 171 т.2а от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за
срок от 6 месеца до 1 година, конкретно в случая 6 месеца ,при възприемане и
възпроизвеждане на посочената по-горе фактическа обстановка като е прието, че И. управлява ППС след
употреба на наркотици или техните аналози-нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1,
пр. 2 от ЗДвП.
При така установеното от фактическа страна съдът
формира следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл.172 ал.1 от ЗДвП,
принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т.5, б."а", т.6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на
службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.
Към датата на
издаване на административният акт със Заповед № 81213-1524 от
09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи са определени на основание
чл.165 от ЗДвП и чл.33 т.9 от Закона за Министерството на вътрешните работи
структурите на МВР, които следва да осъщестяват контрола по ЗДвП, една от които
е съответната Областна дирекция на МВР.
Отделно със Заповед №
317з-391 от 06.02.2017г. на Директора на ОД на МВР – Пловдив е делегирана
компетентност на органа, издал оспорената заповед, поради което и същата се приема за
издадена от компетентен орган. Налична по делото е и Заповед №
8121К-6152/07.05.2020 г.на министъра на МВР за преназначаване на ст.инспектор
Матей Матов на длъжността началник група
към ОДМВР,Сектор Пътна полиция Пловдив.
Заповедта е издадена в писмена форма и
съдържа всички законово изискуеми реквизити. Посочени са релевантните факти и
обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие
на материалноправната предпоставка за прилагане на принудителна административна
мярка по чл. 171, т. 2А,
б. "б" от ЗДвП в хипотезата на управление на
превозно средство след употреба на наркотични вещества или техни аналози.
По дефиницията на чл. 22 от ЗАНН
принудителните административни мерки се прилагат за предотвратяване и
преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и
отстраняване на вредните последици от тях, като хипотезите, в които могат да се
прилагат ПАМ, техният вид и органите, които ги прилагат, се уреждат в
съответния закон (чл.
23 от ЗАНН).
Заповедта за налагане на принудителна
административна мярка е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и като
такъв следва да отговаря на изискванията, визирани в чл. 146 АПК. В
частност, за да бъде една принудително-административна мярка законна, тя трябва
да отговаря на следните изисквания: да бъде прилагана само в изрично и точно
изброени в закон или указ случаи; да бъдат налагана само от посочените в
правната норма административни органи или приравнени на тях други органи; да
бъде прилагана във вида, определена в правната норма и да бъде налагана по
начин и ред, предвидени в правната норма. Принудителната административна мярка
за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не
ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона
цел. По смисъла на чл. 22 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/ целта на
принудителните административни мерки е да се постигне превантивен,
преустановяващ и възстановяващ ефект спрямо административните нарушения.
Конкретните цели на процесната принудителна
административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на Закона за
движение по пътищата /виж. http: //parliament.
bg/bills/43/653-19-3. pdf и http: //parliament. bg/bills/43/554-01-162. pdf/,
според които законопроектът е насочен към въвеждане на мерки за подобряване на
пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на
пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и ранените при пътни
инциденти участници в движението. Промените са съобразени с Националната
стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република
България за периода 2011 - 2020 г., приета с Решение на № 946 от 22 декември
2011 г. на Министерския съвет. В частност за мярката по чл. 171, т. 2а
от ЗДвП, е посочено че регистрационните табели ще бъдат отнемани
при прилагане на ПАМ. Тази мярка е насочена към самия собственик на МПС и
отговорността му същото да бъде управлявано от правоспособен водач, който не е
употребил алкохол или друго упойващо средство. Свалянето на регистрационната
табела на МПС има много по-голям ефект в тези случаи.
Оспорената заповед съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 на АПК
реквизити, включително фактически и правни основания за издаване на акта.
Съгласно чл. 171, т. 2а, б.
"б" ЗДвП за осигуряване на безопасността на
движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се
прилагат следните принудителни административни мерки – прекратяване на
регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно
превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 на хиляда и/или е
употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде
извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване
концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни
аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор
или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на
химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на
концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества
или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година.
В настоящия случай по безспорен начин е
установено наличието на всички елементи от хипотезата на чл. 171, т. 2а, б.
"б" ЗДвП – жалбоподателя е
собственик на МПС, което е управлявано на 19.06.2021
г. от него след употреба на наркотични вещества. Т. е.,
по категоричен начин е доказано нарушението на чл. 5, ал. 3, т. 1,
пр. 2 ЗДвП, съгласно който, на водача на пътно превозно
средство е забранено да управлява пътно превозно средство след употреба на
наркотични вещества или техни аналози.
Доколкото нормата на чл. 171 ЗДвП е
императивна, административният орган няма право на преценка относно прилагането
на съответната принудителна административна мярка. Административният орган
действа в условията на задължителна администрация и задължително следва да
приложи мярката, като издаде заповед, защото преценката по прилагането на която
и да е от изчерпателно изброените осем принудителни административни мерки е
направена от законодателя при създаване на самата правна норма.
Оспорената заповед съдържа мотиви, лаконични,
но в достатъчна степен ясни и конкретни, които дават ясна представа за
извършеното административно нарушение, представляващо основание за прилагане на
принудителната административна мярка. Срокът, за който е наложена мярката, е
минималният, определен от законодателя, поради което за административния орган
не е налице задължение да посочи мотиви за така определения срок на мярката.
Направените в този смисъл възражения от жалбоподателя
са напълно неоснователни и недоказани.
Противно на застъпеното от жалбоподателите
становище, принудителната административна мярка е съобразена с принципа на чл. 6 АПК, защото
административният орган е упражнил правомощията си добросъвестно и точно е
приложил закона, самата заповед не засяга други права и законни интереси на
жалбоподателя освен правото му на
ползване на притежавания от него автомобил за
определен срок, за да бъде постига целта на закона – да се предотврати
възможността за извършване на нови нарушения на ЗДвП със същия автомобил.
С оглед изложеното, съдът намира, че оспорената заповед
е издадена от компетентен орган, в рамките на правомощията му, в необходимата
писмена форма, съдържаща правните и фактически основания за издаването й, при
липса на съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и
целта му, поради което е законосъобразна. Жалбата срещу оспореният акт се явява
неоснователна и, като такава, следва да бъде отхвърлена.
Ответникът
в настоящото производство не претендира разноски, поради което произнасяне в
тази насока не се дължи.
Мотивиран от гореизложеното
и на основание чл.
172, ал. 2 от АПК настоящия
съдебен състав на Административен съд – Пловдив, Първо отделение, ІX състав
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на М.И.И., ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка/ЗПАМ/№21-1030-001384 от
19.06.2021 г.,
издадена от началник група към ОДМВР, Сектор
Пътна полиция Пловдив.
Решението не подлежи на обжалване.
Административен съдия: