Решение по дело №921/2021 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 52
Дата: 26 юли 2021 г. (в сила от 25 ноември 2021 г.)
Съдия: Кристина Евгениева Панкова
Дело: 20211210200921
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 52
гр. Благоевград , 26.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на шестнадесети юли, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Кристина Евг. Панкова
при участието на секретаря Латинка Г. Насина
като разгледа докладваното от Кристина Евг. Панкова Административно
наказателно дело № 20211210200921 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по жалба на „С.“ЕООД, ЕИК: ,със седалище и адрес на
управление: гр. , представлявано от С. Н. - против Наказателно постановление
№ 571372-F577149/13.04.2021г. на Началник на Отдел „Оперативни
дейности“- София в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл. 7а, ал. 2 от
Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС на
дружеството - жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на
3000 лева.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно,
иска се да бъде отменено, като се сочат процесуални нарушения, неправилно
приложение на закона, недоказаност на нарушението. Алтернативно се
поддържа становище за приложение на чл.28 от ЗАНН.
В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован не се явява
представлява се от надлежно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата
и моли НП да бъде отменено, излага доводи за липсата на съставомерно
поведение, твърди процесуални нарушения, изразява доводи за маловажен
случай. Претендира разноски
Админист Административнонаказващият орган, редовно призовани се
1
представлява от ю. М., която оспорва жалбата, по същество излага доводи за
потвърждаване на атакуваното наказателно постановление, като правилно и
законосъобразно, претендира се юрисконсултско възнаграждение .
Р., редовно призовани не се представлява и не изразява становище по
съществото на делото.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени по отделно и в
тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното от фактическа
страна:
На 23.10.2020 г. инспекторите по приходите в ТД на НАП София – Д. и С.,
извършили проверка в обект – кафе - аператив, стопанисван от дружеството-
жалбоподател, находящ се на адрес в гр. Б.. Свидетелите пристигнали на
мястото на проверката, като била направена контролна покупка, за която бил
издаден фискален бон. След извършване на продажбата свидетелите се
представили и пристъпили към проверка. В хода на проверката от ФУ бил
отпечатан КЛЕН (контролна лента на електронен носител) от наличното
инсталирано и въведено в експлоатация фискално устройство с изградена
дистанционна връзка с НАП модел DATECS DP-150 с ИН на ФУ DT656554 и
ФП 02656554 за периода от 03.10.2020 г. до 05.10.2020 г. от №0033027 до
№0033043-16 бр. и за периода от 06.10.20г. /15.37ч./ до 06.10.2020 /19.21ч./ от
№0033073 до №003387-14бр. При подробен анализ на приобщения към
проверката КЛЕН, се установило, че при извършване на продажби и за
направени клиентски поръчки е допуснато издаване на служебни бонове,
подробно описани като номер и период. Констатираното било квалифицирано
от проверяващите като нарушение чл. 7а, ал. 2 от Наредба Н-18/2006 г. на
МФ. За резултатите от проверката бил съставен Протокол за извършена
проверка № 0086188/23.10.2020г., който бил подписан от управителя. В
протокола било отразено, че представител на дружеството следва да се яви по
седалище на административнонаказващия орган. На 27.10.2020г. по седалище
на наказващия орган се явила управителката на дружеството и в нейно
присъствие бил съставен АУАН№ F577149 от св.Д., с който на дружеството –
жалбоподател било вменено нарушение на чл. чл. 7а, ал. 2 от Наредба Н-
18/2006 г. на МФ. Актът бил подписан от управителя без възражения, такива
не постъпили и в законоустановения срок.
Въз основа на Акта за установяване на административно нарушение,
административнонаказващият орган - Началник на Отдел „Оперативни
дейности“- София в ЦУ на НАП, издал атакуваното Наказателно
постановление № 571372-F577149/13.04.2021г., с което за нарушение на чл.
7а, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл. 185, ал. 2 от
ЗДДС на дружеството - жалбоподател е наложена имуществена санкция в
размер на 3000 лева.
2
Наказателното постановление е връчено на 07.06.2021г., като в
законоустановения срок е постъпила и разглежданата в настоящото
производство жалба.
В хода на съдебното производство са разпитани свидетелите Д. и С.. Тези
свидетели чрез показанията си възпроизвеждат възприетата в наказателното
постановление фактическа обстановка, чрез показанията си установяват
извършената проверка, установеното в хода на същата и процедурата по
съставяне на АУАН. Установяват своите действия, какво е проверено и как е
достигнато до извод за извършено нарушение.
Гореизложената фактическа обстановка се доказва и от анализа на събраните
по делото писмени доказателства за тяхното установяване, а именно, АУАН
№ F577149., протокол от извършена проверка, декларация за стопанисвани
обекти, опис на парите в касата, копия на детайлен отчет на фискална памет,
копия на дневен отчет, на служебни бонове, договор за наем, заповед №
ЗЦУ-1149/25.08.2020 г.
При направения анализ и оценка на показанията на свидетелите на
наказващия орган, разпитани по делото, съдът не отчете вътрешно
противоречие, непоследователност, заинтересованост или преднамерено
излагане на изопачени факти. Свидетелите с достатъчна конкретика описват
обстоятелствата около извършената проверка, като с показанията си
потвърждават резултатите от нея. Техните показания досежно посочените
факти в пълна степен кореспондират и на приобщените по делото писмени
доказателства, поради което съдът им дава вяра като подкрепящи
фактическите констатации, отразени в Акта за установяване на
административно нарушение.
Въз основа на установеното от фактическа страна, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от легитимирано лице и в
законоустановения 7-дневен срок от връчване на наказателното
постановление. Разгледана по същество, същата е основателна по следните
съображения.
Атакуваното НП е издадено в съответствие с императивно установената за
това процедура и от компетентен орган /видно от заповед № ЗЦУ-
1149/25.08.2020 г./, като АУАН е съставен от компетентен орган, за което по
делото са представени безспорни доказателства, поради което възраженията в
обратна насока са неоснователни.. Както в акта, така и в НП е отразено, че
административнонаказателното производство е започнало със съставянето на
акт за установяване на административно нарушение. В АУАН и в НП
подробно, точно и ясно са посочени всички индивидуализиращи нарушителя
и нарушението елементи. Наличието на тези елементи са достатъчни, за да се
приемат за спазени строго формалните изискването на чл.42 ал.1 т.6 от ЗАНН
3
и чл.57 ал.1 т.4 от ЗАНН. При съставянето на акта за установяване на
административно нарушение и издаване на атакуваното НП са спазени
изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, съгласно
които, за да бъде редовен актът за установяване на административно
нарушение и НП трябва да включват в съдържанието си всички кумулативно
посочени реквизити. В конкретния случай АУАН е съставен от св.Д.,
инспектор по приходите, която дава пълно описание на нарушението и
обстоятелствата, при които същото е извършено. В тази насока са и
показанията на свидетеля С.. Чрез изпълнение на изискванията на чл. 42 от
ЗАНН органът издал АУАН постига пълна индивидуализация на
нарушението и нарушителя, без да ограничава правото на защита на
жалбоподателя. Издадения в съответствие с процесуалните норми акт е
редовен и като такъв се явява правно основание за издаване на НП. Съдът
счита, че не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при
реализирането на административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения. При
съставянето на АУАН нарушението е описано с всички негови съставомерни
признаци, като са посочени времето, мястото и обстоятелствата, при които е
извършено нарушението. Съответна на фактическото описание на
нарушението е и посочената в АУАН и НП правна квалификация . Предвид
изложеното настоящия състав намира, че не са налице формални
предпоставки за отмяна на атакуваното наказателно постановление, които да
са довели до ограничаване на правото на защита на жалбоподателя, а
сочените в жалбата не се констатират, поради което неоснователни се явяват
възраженията в обратна насока.
При формална законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление, обаче съдът намира, че в случая липсват доказателства, от
които да се направи извод, че е извършено претендираното нарушение.
Дружеството – жалбоподател е санкционирано за нарушение на чл.7а, ал.2 от
от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ. Съгласно чл.7а, ал.2 от от Наредба Н-
18/13.12.2006 на МФ, не се допуска издаване на служебен бон при
извършване на продажби и за направени клиентски поръчки.
Забраната е не въобще да не се издават служебни бонове, а обхваща
случаите, в които е извършена продажба или е направена клиентска поръчка.
В случая в АУАН и в НП, се твърди, че при извършване на продажби и за
направени клиентски поръчки е допуснато издаване на служебен бон, но
липсват ангажирани доказателства, от които да се направи извод, че
служебният бон е бил издаден при извършване на продажба или за направена
клиентска поръчка. При извършената на място проверка на служителите към
4
проверяващия орган е била издадена фискална касова бележка от работещото
в обекта фискално устройство, реализираната продажба е била отчетена
съгласно ЗДДС и Наредбата. Проверяващите за установяване на твърдяното
нарушение са разпечатали КЛЕН без да изследват основния въпрос дали
служебните бонове действително са били издавани във връзка с извършена
продажба или за направена клиентка поръчка. От показанията на св.Д. и С. не
се установява да са правили проверка дали на клиентите са предоставяни
служебни бонове, а са се ограничили в периода на проверката и са
разпечатали КЛЕН, без да са събрали доказателства, че се касае за продажба
или за клиентска поръчка. В деня, в който са извършили проверка –
23.10.2020 г., за осъществената продажба е бил издаден фискален касов бон, а
не служебен, не са били констатирани каквито и да било нарушения. Липсват
ангажирани показания на свидетели или други писмени доказателства, от
които съдът да направи обоснован извод, че служебен бон е бил издаден във
връзка с дейността на санкционирания субект – а именно за извършена
продажба или за клиентска поръчка.
Следва да се държи сметка и за същността на служебния бон, която
следва и от самото му наименование "служебен бон" - клиентската (служебна
или така наречената информативна или междинна) сметка, чрез която
клиентът се информира за натрупаното до момента задължение, или по друг
начин казано - каква му е сметката досега. Единственото предназначение е да
се ползва за служебни цели на дружеството.
В случая не е изследвано обстоятелството дали след издаване на
служебен бон е издаван фискален касов бон, чрез който реално се извършва
заприходяване и който реално е бил отчитан в НАП.
Наличието на служебен бон не означава наличие на извършена
продажба или клиентка поръчка или действителна продажба /консумация/ на
описаните в този служебен бон храни и напитки на трето лице, различно от
служителите на дружеството.
По делото няма доказателство за това, че служебен бон е връчен на
клиент на обекта срещу доставката на поръчани от него и получени храни и
напитки. Нещо повече, разпоредбата на чл. 185 от ЗДДС препраща към чл.
118, ал. 1 ЗДДС, а разпоредбата на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС и тази на чл. 3, ал. 1
5
от Наредбата категорично изискват освен доставянето на стоки и услуги в
съответния обект, наличието и на плащане, когато това плащане не е
извършено внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен
превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез
доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и
платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез
лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи
по смисъла на Закона за пощенските услуги. Посоченото следва както по
аргумент от състава на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредбата, така и по аргумент чл.
118, ал. 3, изречение първо от ЗДДС, според което фискалният и системният
бон са хартиени документи, регистриращи продажба/доставка на стока или
услуга в търговски обект, по която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с банкова
кредитна или дебитна карта или с други заместващи парите платежни
средства, издадени от въведено в експлоатация фискално устройство от
одобрен тип или от одобрена интегрирана автоматизирана система за
управление на търговската дейност (в този смисъл Решение от 09.03.2020 г.
по адм. д. № 710 / 2019 г. на Административен съд - Велико Търново).
В случая по делото липсват доказателства, както за издаване на
служебен бон във връзка с извършена продажба или направена клиентска
поръчка, така и доказателства да се е осъществило плащане, за да се издаде
фискален касов бон, съгласно разпоредбата на чл. 118, ал. 1 вр. ал. 3 ЗДДС,
към която препраща посочената в НП санкционна норма на чл. 185, ал. 2
ЗДДС.
Предвид всичко изложено съдът намира, че в конкретния случай по делото
липсват убедителни по своето съдържание доказателства за това, че е
извършено нарушение по посочения текст, поради което неправилно е
ангажирана отговорността на дружеството – жалбоподател, поради което НП
следва да бъде отменено .
Доколкото съдът прие, че нарушението е недоказано, то обсъждането на
приложението на чл.28 от ЗАНН е безпредметно.
По отношение искането за присъждане на разноски, съдът намира следното.
По изложените по-горе мотиви съдът прие, че с атакуваното наказателно
постановление незаконосъобразно е ангажирана отговорност на
жалбоподателя, като с цел да установи правото си, същия е ползвал
адвокатски услуги, за които е заплатил сумата в размер на 375 лв.,
6
установимо от приложено по делото пълномощно и списък . От друга страна
в хода на съдебното производство е направено изрично искане за присъждане
на разноски. Съдът като съобрази изложеното, предвид изхода на делото, в
който случай безспорно се касае за незаконосъобразен акт и с оглед
настъпилите законодателни промени, съгласно които страните имат право на
присъждане на разноски, които към датата на произнасяне на настоящия
състав са влезли в сила /ДВ бр. брой: 94, от дата 29.11.2019 г./ намира, че
издателят на незаконосъобразния акт, в случая ЦУ на НАП следва да бъде
осъден да заплати на жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение
в размер на 375 лв.
Предвид изхода на делото искането за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение се явява неоснователно.

С оглед горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 571372-
F577149/13.04.2021г. на Началник на Отдел „Оперативни дейности“- София в
ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл. 7а, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006
на МФ на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС на „С.“ ЕИК: ,със седалище и
адрес на управление: гр. Б., представлявано от С. Н.- е наложена
имуществена санкция в размер на 3000 лева.
ОСЪЖДА ЦУ на НАП – София да заплати на „С..“, ЕИК: *********,със
седалище и адрес на управление: гр. Б., представлявано от С. Н. сторени от
дружеството разноски за адвокат в размер на 375 лв./триста седемдесет и пет
лева/ лева.
Оставя без уважение искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-
гр.Благоевград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.


Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
7