Решение по дело №1764/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1874
Дата: 26 октомври 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180701764
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1874/26.10.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и седми септември две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

            при секретар В.Петкова и с участието на прокурор Д.Молев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1764/2022г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

ОД МВР – Пловдив, представлявана от директора с процесуален представител ст.юрисконсулт Г.Б., обжалва Решение № 951/11.05.2022г., постановено по АНД № 7499 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив, с което е отменен електронен фиш серия К № 3207337 за наложена на И.З.К., гр.Шумен, глоба от 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДв.П, на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П и ОД МВР - Пловдив е осъдена да заплати на адв.С.С. съдебни разноски – адвокатско възнаграждение в размер на 300лв.

            Решението е оспорено като незаконосъобразно с искане за отмяна. По отношение съображението за недоказано обстоятелството на преминало последваща проверка техническо средство, съответно – недоказано, че към дата на нарушението, използваното АТСС е технически изправно и годно, с касационната жалба е представено заверено копие на протокол за последваща проверка № 8-32-19 от 25.10.2019г. Същият удостоверява, че техническото средство съответства на одобрения тип, от което следва, че е годно да бъде използвано за установяване на нарушения. Относно мотивът на ПРС за издаване на електронния фиш в противоречие с чл.39 ал.4 ЗАНН, е заявено, че нормата на чл.39 ал.4 ЗАНН не предвижда забрана за наказващия орган да реализира отговорността на дееца посредством издаване на електронен фиш, когато наказанието е глоба в размер на и под 50лв. Аргумент за издаване на електронен фиш за нарушения, по които глобата е в размер на и по-малка от 50лв. се извежда  и от разпоредбата на чл.189 ал.13 ЗДв.П /отм./. Цитирана е практика на ПРС и на АС – Пловдив в насока – не съществува законова пречка да се издават електронни фишове за глоба в размер на 50лв.

            Ответникът И.З.К. оспорва жалбата в писмено становище на пълномощника адв.С.С.. Счита решението на ПРС за законосъобразно и съобразено с цитирани решения на АС – Пловдив. Претендирани са разноски за адвокатско възнаграждение на основание чл.38 ал.2 вр. с ал.1 от Закона за адвокатурата, в размер на 600лв. – по 300лв. за всяка съдебна инстанция.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Молев предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

            1. Според съдържанието на електронен фиш серия К № 3207337 от 29.11.2019г. – на 29.11.2019г. в 11:54ч., в гр.Пловдив, бул.Санкт Петербург, срещу № 1 в посока бул. Освобождение, при въведено ограничение на скоростта за населено място 50 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е установено нарушение с АТСС TFR1-M 648, извършено с МПС Опел Астра, вид лек автомобил, рег.№ ***, собственик И.К.. При разрешена стойност на скоростта – 50 км/ч, е установена стойност на скорост 69 км/ч, като превишената стойност на скорост е 19 км/ч. Наложена е глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДв.П, на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П.

            Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш от 29.11.2019г., 11.54ч., с данни за : измерена скорост 72 км/ч, ограничение 50 км/ч, посока – приближаване, координати, TFR1-M 648; справка за собственик на МПС – жалбоподателя; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. при заснемане с АТСС TFR1-M 648, съдържащ информация за дата на ползване на АТСС, вид и номер на АТСС, общо ограничение на скоростта – 50 км/ч, режим на измерване, посока на задействане, номер на служебен автомобил – ***, начало на работа 10.30ч. и край на работа 16.30ч., номер на първо статично изображение – 17310 и номер на последно статично изображение 17 329, в обхвата на които е клип № 17316, с който е заснет автомобила; удостоверение за одобрен тип средство за измерване от 24.02.2010г. със срок на валидност 24.02.2020г.; снимка, онагледяваща разположение на устройство за контрол на скоростта в служебния автомобил.

ПРС е пояснил разликата между стационарни и мобилни  АТСС във вр. с конкретния случай, при който АТСС е мобилно – прикрепено към ППС, което е на участък от пътя и статично.  В този случай контролен орган не участва в процеса по установяване на нарушението чрез преки действия и субективни възприятия. Правилно е прието, че за законосъобразност на използване на техническото средство следва да са налице условията, въведени с Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. – след изменението й през 2018г., като АТСС не е самостоятелно разположено на участък от пътя, при което не се изисква снимка на средството за измерване. Съдържанието на протокола по чл.10 от цитираната наредба е преценено обективно – налице са изискуемите реквизити. Извън посоченото, РС – Пловдив е констатирал отсъствие на доказателства за извършване на проверка на АТСС, която обхваща дата на установяване на нарушението, което е поставило под съмнение валидността и точността на установеното нарушение в параметрите на размера на превишението на скоростта. Посоченото е преценено за съществено нарушение, представляващо основание за отмяна на електронния фиш. Отделно от това, основателно РС – Пловдив е приел, че е налице нарушение на правилото на чл.39 ал.4 ЗАНН.

2. Приложените доказателства са коментирани с правилни изводи, при установена връзка между оспорения електронен фиш, приложения снимков материал и протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05. 2015г. В конкретиката на фактите следва да бъде прието, че данните в съставения протокол съответстват на тези в ел.фиш, поради което същият представлява доказателство за това, че нарушението е установено и измерено с АТСС, посочено в ел.фиш и с отразената информация от измерването. Установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано, като се удостоверява чрез съответното доказателствено средство - снимков материал, на който е придадена доказателствена сила по арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П.

По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата, дефинирани в §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г. : а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. По отношение отсъствието на информация за последваща проверка на АТСС касаторът представи и е приет протокол за последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR1-M 648 с данни за съответствие на одобрения тип, от дата 25.10.2019г. Протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е с прецизно съдържание и представлява официален свидетелстващ документ, доказателствената сила на който не е разколебана, което е относимо и за снимковия материал /чл.189 ал.15 ЗДв.П/.

Ведно с посоченото, правилна е преценката на ПРС за издаване на електронният фиш в нарушение на чл.39 ал.4 ЗАНН, като необжалваемият минимум по ал.2 е в размер от 10 до 50лв. В конкретния случай несъобразяването с нормата на чл.39 ал.4 ЗАНН е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш, тъй като изключва издаването му. В тази насока са решенията по касационни административни дела на АС – Пловдив - № 1789/2020г., № 1418 / 2021г., 2561/2020г., 3246/2021г. – особеното мнение  – „…електронният фиш не отговаря на изискването, посочено в чл.39 ал.4 ЗАНН, според който “За случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се издава електронен фиш”. В случая с електронния фиш е предвидена и наложена глоба в размер точно на 50 лева, което е хипотеза по чл.39 ал.2 ЗАНН. При това положение, макар и минимумът вече да не се явява необжалваем, то е бил налице безспорно “маловажен случай”, като по правилата на цитираните по – горе законови разпоредби в тези случаи редът за санкциониране е този с фиш /но не електронен такъв/, а при отказ /т.е. липса на съгласие/ е следвало да се състави АУАН, респ. издаде НП. Този извод следва недвусмислено и от новелата на особената разпоредба на чл.85а ЗАНН, според която “Доколкото в този закон няма особени правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система съгласно чл.39, ал.4, се прилагат разпоредбите на Закона за движението по пътищата”. Т.е. ЗАНН има приоритет пред разпоредбите на ЗДвП, при наличие на съответно правило в него, както е в случая. Следва да отбележи, че нормите на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН се приети от законодателя и обнародвани с изменението и допълнението на ЗДв.П, направено с бр.10 от 2011г. на ДВ. Това е именно изменението, с което се въвежда и института на „електронния фиш“, респ. и самата норма на чл.189 ал.4 ЗДвП. Или всъщност основното изменение е в самия ЗДв.П, а съгласувано с него са изменени и други закони, вкл. и ЗАНН. След това изменение, въпреки последвали други изменения в ЗДв.П, в резултат на сложилата се съдебна практика, цитираните норми в ЗАНН не са били променяни. Освен това новелата на чл.189 ал.4 ЗДвП (с оглед съдържанието и) няма как да се яви и като специална по отношение тези на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН, които са очевидно от публичен ред.“/. В случая е наложена глоба в размер на 50лв. и доколкото нарушението е било установено безспорно при извършването му, е налице възможност нарушителят да се възползва от маловажността на едно такова деяние, поради което и ал.4 на чл.39 повелява, че електронен фиш не се издава, когато глобата е в размерите по ал.2. Противното означава, че вмененото нарушение напр. в хипотеза  по чл.182 ЗДв.В относно превишение от 10 км в час винаги ще се санкционира, независимо от обстоятелствата, при които е извършено нарушението или личността на наказваното лице. Според правилото на чл.189 ал.4 ЗДв.П, то се прилага само, ако за нарушението не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки. Тоест, когато такива наказания са предвидени, а това безспорно са такива за по-тежки нарушения, тогава не се издава електронен фиш, а се следва съставяне на АУАН, респ. издаване на НП, което означава, че за нарушителя ще е налице възможността да се ползва от института на „маловажен случай“. Нормата на чл.189з ЗДв.П /ДВ бр. 109 от 2020г./ в сила от 23.12.2021г. не е била действащо право към датата на нарушението - 29.11.2019г. и доколкото е по - неблагоприятна за нарушителя, на основание чл. 3 ал. 2 ЗАНН следва да намери приложение по-благоприятната за жалбоподателя уредба, действала до 23.12.2021г.

При неоснователност на жалбата се присъждат разноски за ответника за касационната инстанция в размер на 300лв. - адвокатско възнаграждение, определено по реда на Наредба № 1 от 2004г. за минималните адвокатски възнаграждения /чл. 18 ал. 2 вр. с чл.7 ал.2 т.1/, на основание чл. 38 ал. 1 от Закона за адвокатурата /ЗА/. Пред АС – Пловдив е представен списък с разноски, основан на чл.38 ал.1 т.3 ЗА. В тази вр. се съобрази, че правото на адвоката да окаже безплатна адвокатска помощ на лице от обхвата на чл.38 ал.1 ЗА е установено със закон. За упражняване на това право е достатъчно да се представи сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който да е посочено, че се сключва на основание чл.38 ал.1 - т.3 ЗА в случая, при безплатна адвокатска помощ. ПРС е присъдил разноски, поради което претенцията за тази съдебна инстанция е удовлетворена.

Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIV състав

 

Р Е Ш И :

 

            Оставя в сила Решение № 951/11.05.2022г., постановено по АНД № 7499 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда ОД МВР – Пловдив да заплати на адв. Станислав Васков С., личен № **********, ЕГН **********,*** Борис III Обединител № 54, ет.4, ап.25, 300лв. – адвокатско възнаграждение за касационната инстанция.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 Председател :

 

         Членове :