Решение по дело №1051/2022 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 9
Дата: 12 януари 2023 г. (в сила от 12 януари 2023 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20225640201051
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. гр. Хасково, 12.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на девети януари през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:М. Д. Кючуков
при участието на секретаря Цветелина Хр. Станчева
като разгледа докладваното от М. Д. Кючуков Административно наказателно
дело № 20225640201051 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №20-1253-001117/14.05.2020г. на
Началник Група към ОД-МВР-Хасково, сектор ПП, с което за нарушения по чл.104б т.2 от
ЗДвП и на чл.20 ал.2 от ЗДвП на М. А. Я. ЕГН ********** от гр.Хасково са наложени
съответно на осн.чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП – глоба в размер на 3 000 лв. и „лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от 12 месеца, на осн.чл.179 ал.2 пр.1 от ЗДвП – глоба в
размер на 200 лв.
Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят М. Я.,
поради което го обжалва в срок. НП било неправилно и незаконосъобразно и постановено
при съществени процесуални нарушения. Липсвало описание на нарушението. Не бил
осъществен чл.104б т.2 от ЗДвП. Нямало дрифтиране. Пътната настилка била мокра и се
получило плъзгане на МПС, довело до ПТП. Нарушението било определено неправилно
квалификационно.
Иска от съда да отмени атакуваното Наказателното постановление.
Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат
представител.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 14.04.2020г., около 22,40 часа, по бул.“Васил Левски“ до номер 2 в посока
1
към ж.к.“Орфей“, жалбоподателят М. Я. управлявал собствения си лек автомобил марка
„********** ****“ с рег.№*******.
Този ден пътната настилка била мокра.
На това място, до „Делена“, на установъчен пункт, били и св.С. С. и св.Н. Д. -
полицаи от „Охранителна полиция“ при ОД-МВР-Хасково. Двамата видели как автомобила
на М. Я. предприема резки маневри, изразяващи се в преминаване от лява в дясна пътна
лента и обратно и принудително превъртане на задвижващите колела на автомобила.
Двамата полицаи видели, как водачът губи контрол над автомобила, след което „**********
****“ с рег.№******* се ударил в бордюра в ляво по посока на движение, след което
автомобилът променил посоката на движението си и се ударил в крайпътно дърво в дясно
по посока на движението.
Настъпило ПТП с материални щети.
Били извикани служители на сектор ПП при ОД-МВР-Хасково за оказване на
съдействие.
Водачът бил изпробван за употреба на алкохол, като тестът отчел 0 промила.
На място в присъствие на Я. бил съставен АУАН серия GA
№133335/14.04.2020г., връчен лично.
Въз основа на него е издадено и атакуваното НП.
Тази фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на разпита
на свидетелите и АУАН с оглед чл.189 ал.2 от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да
осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието
виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на
нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53
от ЗАНН.
Съгл.чл.104б т.2 от ЗДвП на водача на моторно превозно средство е забранено
да – т.2 - използва пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в
съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари.
Т.нар.“дрифт“ или „дрифтинг“ представлява техника на шофиране, при която
шофьорът преднамерено извежда дадено превозно средство (най-често автомобил) извън
контрол чрез „презавиване“, така довеждайки до загуба сцеплението на задните гуми. По
време на дрифт движението на автомобила е напречно на завоя, осъществено под влиянието
на тежестта му и инерционния момент. Успешният дрифт се характеризира със задържането
на задните гуми на автомобила възможно най-дълго, докато в същото време страничното
приплъзване се придържа към максимален ъгъл на хлъзгане / т.нар „слип“/
Необходимо е поддържането на висока и постоянна скорост, както и шофиране
2
с повишено внимание, тъй като дори малка грешка, например подаването на повече газ, би
могла да доведе до неуспешен опит и в някои случаи – до опасни и неблагоприятни
ситуации.
Дрифтирането с лек автомобил по пътищата, отворени за обществено ползване
попада в забраната на чл.104б т.2 от ЗДвП.
Тази техника на шофиране е забранена по пътищата и улиците, защото е опасна.
Служителите на сектор ПП не са били на място, когато жалбоподателят Я. е
управлявал МПС по опасен начин и е дрифтирал.
Но полицаите от „Охранителна полиция“ при ОД-МВР-Хасково – св.С. С. и
св.Н. Д. са били на място при настъпване на ПТП и непосредствено са възприели как М. Я.
предприема резки маневри, изразяващи се в преминаване от лява в дясна пътна лента и
обратно и принудително превъртане на задвижващите колела на автомобила. Полицаите са
свидетели - очевидци и как водачът губи контрол над автомобила, след което „**********
****“ с рег.№******* се е ударил в бордюра в ляво по посока на движение, след което
автомобилът е променил посоката на движението си и се ударил в крайпътно дърво в дясно
по посока на движението.
При това положение съдът прие за установено пътното поведение на
жалбоподателя така, както е описано в АУАН и НП.
Извършването на опасни маневри и т.нар.“дрифт“ са забранени по пътищата за
обществено ползване.
Улиците са приравнени на пътища съгл.§6 т.1 от ДР на ЗДвП.
Ето защо съдът прие за установено извършването на първото описано в НП
административно нарушение.
Разпоредбата на чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП предвижда, че се наказва с лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок 12 месеца и глоба 3000 лв. водач,
който oрганизира или участва в нерегламентирани състезания по пътищата, отворени за
обществено ползване, или ги ползва за други цели, освен в съответствие с тяхното
предназначение за превоз на хора и товари.
Това е точния санкционен текст.
Наказанията с 2 кумулативно предвидени.
Размерите са твърди, без възможност за индивидуализация.
Второ – съгл.чл.20 ал.2 от ЗДвП водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа
на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с
характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат
в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят
скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.
3
Жалбоподателят М. Я. е нарушил и задължението си по чл.20 ал.2 от ЗДвП. В
резултат е настъпило и ПТП.
Съдът прие за установено извършването и на това административно
нарушение.
Съгл.чл.179 ал.2 пр.1 от ЗДвП който поради движение с несъобразена скорост,
неспазване на дистанция или нарушение по ал.1 причини пътнотранспортно произшествие,
се наказва с глоба в размер 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление.
Това е правилния санкционен текст за конкретния случай.
Глобата е в твърд размер и няма възможност за индивидуализация.
Съдът намира атакуваното НП за правилно и законосъобразно и в двете му
части като такова същото следва да бъде потвърдено.
Водим от горното съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №20-1253-
001117/14.05.2020г. на Началник Група към ОД-МВР-Хасково, сектор ПП, с което за
нарушения по чл.104б т.2 от ЗДвП и на чл.20 ал.2 от ЗДвП на М. А. Я. ЕГН ********** от
гр.Хасково са наложени съответно на осн.чл.175а ал.1 пр.3 от ЗДвП – глоба в размер на 3
000 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 12 месеца, на осн.чл.179 ал.2
пр.1 от ЗДвП – глоба в размер на 200 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-гр.Хасково, в 14-
дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!
Секретар: М. С.
4