Решение по дело №2375/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1981
Дата: 27 октомври 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20217180702375
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1981/27.10.2021г.

гр. Пловдив, 27, 10, 2021 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на 04, 10, 2021 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря Таня Костадинова, като разгледа административно дело № 2375 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.99 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Жалбоподателят – „АС-СТОУНС“ ООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в ***,   представлявано от А.С.С.и С.Х.И.в качеството им на управители чрез пълномощник – адвокат М.Г.П. оспорва Заповед № РР-ЗД-9/26.07.2021 г. на областния управител на област Стара Загора, с която е отменена издадена от същия Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г., с която се разрешава на „АС-СТОУНС“ ООД на основание чл. 124а, ал.3 и ал.7 във връзка с чл. 111, ал.1 и чл. 124б ал.1 от Закона за устройство на територията и чл. 73, ал.1, т.1 от Закон за горите, да възложи изработването на Специализиран Подробен устройствен план за кариера за добив на подземни богатства и землището на село Братя К.и село Оряховица, община Стара Загора и в землището на село Едрево, общ. Николаево, област Стара Загора – част от концесионна площ от находище „Кереч Търла“, участък „Кереч Търла – запад“ и участък „Кереч Търла – изток“.

 В жалбата , както и в писмената защита на адв. П. / л. 246/ се твърди , че оспорената заповед е незаконосъобразна, неправилна, необоснована и постановена при грубо нарушение на материалния закон и при съществено нарушение на процесуалните правила. Оспорват се и „нововъзникналите обстоятелства“ посочени в мотивите на процесната заповед. Претендират  се съдебни разноски.

Ответникът -  ОБЛАСТЕН УПРАВИТЕЛ НА ОБЛАСТ СТАРА ЗАГОРА, чрез юриск.  Ж. и юриск. П., молят да се  отхвърли жалбата като неоснователна и се остави в сила оспорената заповед, по подробни съображения изложени  в писмена защита на л. 248. Претендират и юрисконсултско възнаграждение, като правят и възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Окръжна прокуратура - Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

Жалбата, като подадена в законоустановения срок , от лице с  правен интерес, съдът намира за допустима , а разгледана по същество за неоснователна.

Въз основа на приетите по делото доказателства, настоящият състав на съда намира за установено от фактическа страна на следното:

Със Заповед / л. 19/  № РР-ЗД-8/28.06.2021 г. на Областен управител -  Стара Загора е било разрешено на „АС-СТОУНС“ ООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в ***,   представлявано от А.С.С.и С.Х.И.в качеството им на управители  да възложат изработването на  специализиран подробен устройствен план за кариера на добив на подземни богатства , в землищата на селата  Братя К., Оряховица и Едрево, част от концесионната площ  от находище „Кереч Търла“ , участък „Кереч Търла „ – запад и участък „Кереч Търла „ –  изток.

С Решение №681/07.09.2015 г. Министерски съвет предоставя на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства -строителни материали варовици и доломити, от находище „Кереч Търла", участък „Кереч Търла - запад" и участък „Кереч Търла - изток", разположени в землището на с. Едрево, община Николаево и в землищата на с. Братя К.и с. Оряховица, община Стара Загора, област Стара Загора, на „АС - СТОУНС" ООД, гр. Пловдив.

На 18.04.2018 г. е сключен Договор за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства между Министерски съвет на Република България, представляван от Министъра на енергетиката - Т.П.и „АС - СТОУНС" ООД, , като същият е вписан в Регистър на концесии за добив на подземни богатства с партида НКР № Б - 00758, публикуван на официалната страница на Министерство на енергетиката, актуален към 13.05.2021 г.

С писмо изх. № Е-26-А-329/19.12.2018 г. на ресорния Заместник - министър на енергетиката на Република България на основание чл. 82 от Закона за подземните богатства е съгласуван представения от „АС-СТОУНС" ООД цялостен работен проект за добив и първична преработка на подземни богатства — варовици и доломити от находище „Кереч Търла".

С Решение на РИОСВ - Стара Загора по оценка на въздействието върху околната среда №8-6/2013 г., влязло в сила на 04.01.2014 г., е одобрено осъществяването на инвестиционното предложение за гореописания обект.

Реализирането на инвестиционното намерение следва да се осъществи съгласно чл. 111, ал. 1 от ЗУТ във връзка с чл. 73, ал. 1, т. 1 от Закона за горите.

Обект на проектиране е разработване на кариера за добив на подземни богатства варовици (въздушна вар) за сероочистка и доломити втеритория, разположена в землището на с. Едрево, община Николаево и землищата на с. Братя К.и с. Оряховица, община Стара Загора. Площадката, избрана за реализиране на инвестиционното намерение, представлява част от горска територия - частна държавна собственост и заема част от предоставената концесионна площ. Разработваният терен е достъпен по прилежащи и пресичащи го съществуващи горски черни пътища, които имат връзка със с. Братя Кунчеви, общ. Стара Загора.

В мотивите е посочено , че добивът ще се извършва по открит способ, като дейностите по осъществяването му не представляват строеж по смисъла на ЗУТ и не се изисква издаване на разрешение за строеж за дейността и не се предвижда извършване на строителство.

За издаването на първоначалната заповед  от 28,06,2020г. е приложена подробна документацията предоставена във връзка с издаване на заповед за разрешение за изработване на специализиран ПУП : писмо изх. №КОС-01-63 от 18.01.2014 г. на Регионална инспекция по околната среда и водите -Стара Загора; Решение по оценка на въздействието върху околната среда №8-6/2013 г., влязло в сила на 04.01.2014 г.; Съгласувателно писмо изх. №Е-26-А-329/19.12.2018 г. от Заместник-министъра на енергетиката; Указание от Министъра на околната среда и водите изх. №91-00-50/05.10.2016 г.; Съгласувателни писма от Министерството на културата с изх. №04-13-106/14.04.2014 г. и изх. № 04-13-269/25.07.2014 г.

Въз основа на горните документи е  преценено, че инвестиционното намерение няма да окаже отрицателно въздействие върху околната среда, животинските и растителните видове, не попада в границите на Натура 2000 и е на достатъчно разстояние от тях, няма рискове за човешкото здраве, няма паметници или обекти с архитектурно, историческо или археологическо значение. Посочено е, че са проведени консултации със заинтересованите лица, проведени са срещи, разгледани са постъпилите възражения и изразените мнения от населението и са взети предвид при изготвянето на решението по ОВО, като в крайна сметка е издадена  Заповед №РР-ЗД-8/28.06.2021 г., на основание чл. 124а, ал. 3 и ал. 7, във връзка с чл. 111, ал. 1 и чл. 124 б, ал. 1 от Закон за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 73, ал. 1, т. 1 от Закона за горите.

След разгласяването на заповедта по реда на ЗУТ, в Областна администрация са постъпили множество писма с представени становища и доказателства относно обстоятелства от съществено значение за околната среда, водите и здравето на хората, както и наличие на архитектурни обекти, като всички те не са били взети предвид при изготвянето на ОВОС и не са могли да бъдат известни при изготвянето на заповедта за разрешаване изработването на специализирания ПУП. Сред представените доказателства са наличие на голямо разнообразие от горска растителност на над 50 г., защитени видове редки птици, наличие на архитектурни находки, които са обект на иманярски набези и др.

Установено , е че на територията на обекта се намира II и III пояс на санитарно - охранителните зони около водоизточниците - Каптиран извор „Малък солуджак" №1, Каптиран извор „Малък солуджак" №2 и Каптиран извор „Малък солуджак" № 3. Зоната е учредена със Заповед № СОЗ-Т-373/11.10.2019 г. на Басейнова дирекция „Източно беломорски район" гр. Пловдив.

В мотивите на оспорената заповед е посочено , че позоваването на горните факти и обстоятелства е от изключително съществено значение във връзка с реализирането на процедурата за добив на подземни богатства, като наличието на опасност за околната среда, за водите, за безопасността на населението и човешкото здраве и се явява и основание за прекратяване на концесията с акт на органа, който я е предоставил.

Областният управител е изложил мотиви, че при горните „нови обстоятелства“ и предвид доказателствата, че обектът ще засегне сериозно околната среда, ще замърси водите, и ще нанесе сериозни последици за здравето на населението в региона, поради което е счел, че неговата Заповед №РР-ЗД-8/28.06.2021 г. е издадена в нарушение на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие, Закона за горите и Закона за устройство на територията, поради което е отменя с оспорената заповед.

В админ. преписка /АП/ са приложени – жалба от народен представител Г. Кадиев /л.23/, преподписана от 22 граждани, заявление от група общински съветници, становище от  кметовете на засегнатите села - Братя К., Оряховица и Едрево,  представляващи  сигнали от граждани, касаещи неблагоприятното въздействие на процесната кариера , върху водите  и животинските видове обитаващи района .

Съдът от правна страна следва да изложи следното:

 Като правно основание  за издаването на оспорената заповед са посочени нормите на чл. 99, ал. 1, т. 2 от Административнопроцесуалния кодекс и на чл. 81, ал. 1, т. 2 от Закона за опазване на околната среда, във вр. с чл. 25 , ал. 7 от ЗУТ.

 При издаването на горната заповед са взети предвид Решение по оценка на въздействието върху околната среда №8-6/2013 г. в сила на 04.01.2014 г., както и  постъпилите / и посочени по-горе/  становища с вх. РР-ЗД-8-(1)/19.07.2021 г., вх. РР-47-(11)/23.07.2021 г., вх. РР-47-(12)/23.07.2021 г. и РР-47-(13)/26.07.2021 г., с които са представени нови обстоятелства и нови писмени доказателства, които във връзка с чл. 125, ал. 7 (изм., бр. 16 от 2021 г.) от Закона за устройство на територията (ЗУТ) са от съществено значение за разрешаване изработването на специализиран ПУП.

Законодателят в чл. 99, т. 2 от АПК е предвидил,  че влязъл в сила индивидуален административен акт, който не е бил оспорен пред съд може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не подлежи на оспорване по административен ред от органа, който го е издал, когато се открият нови обстоятелства или нови писмени доказателства от съществено значение за издаване на акта, които при решаване на въпроса от административния орган не са могли да бъдат известни на страната в административното производство.

Няма спор , че Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г. на Областен управител, не е била оспорена по съдебен ред, а  разпоредбата на чл. 1246, ал. 4 от ЗУТ изрично  сочи, че решенията и заповедите по чл. 124 и чл. 124а от с.з., не подлежат на оспорване. Т.е. налице е акт, който не подлежи на оспорване, респ. е  влязъл в сила от датата на издаването му.

Съдът приема за доказано , че спрямо първата заповед  са налице нови факти и обстоятелства и нови писмени доказателства, които не са могли да бъдат известни на административния орган към момента на издаването й , към  28.06.2021 г.

Съдът приема , като нови доказателства съдържащите  факти и твърдения  в становища с вх. №№ РР-ЗД-8-(1)/19.07.2021 г., вх. РР-47-(11)/23.07.2021 г., вх. РР-47-(12)/23.07.2021 г. и РР-47-(13)/26.07.2021 г. по  постъпилите жалби и протести от живущите в близост до концесионната площ лица.

Правилно е прието и за ново обстоятелство фактът, че Решение по ОВОС №8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора е загубило правното си действие към момента на издаване на Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г., което е обстоятелство не е било известно на органа, поради факта, че по отношение на Решение по ОВОС № 8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора не е извършена проверка от компетентния контролен орган по околна среда, каквото е изискването на чл. 99, ал. 12 от ЗООС.

Съдът приема за безспорно,  че към момента на издаване на отменената Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г., предвидения в чл. 99, ал. 12 от ЗООС 5-годишен преклузивен срок от издаването на Решение по ОВОС №8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора е изтекъл, и заявителя не е представил доказателства, които да установяват извършена проверка по реда на чл. 99, ал. 12 от ЗООС и да доказват, че Решението по ОВОС не е загубило правно действие.

Горните нови обстоятелства, законосъобразно стават  причина органът, по своя инициатива, на осн. чл. 99, т. 2 от АПК, да възобнови производството и отмени Заповед № РР-ЗД-8 от 28.06.2021 г.

Съдът обсъди  и представените от дружеството доказателства - писма от министъра на енергетиката с изх. № № Е-26-А-329/19.12.2018 г., Е-26-А-359/03.02.2020 г. и Е-26-00-2/18.01.2021 г., с които е съгласуван Цялостен работен проект за добив и първична преработка от находище „Кереч Търла", област Стара Загора и годишни проекти за добив и преработка на строителни материали от находище „Кереч Търла" и писмо с изх. № 91-00-50/05.10.2016 г. на министъра на околната среда и водите  и счита , че те  не доказват правното действие на Решение по ОВОС № 8-6/2013 г. на РИОСВ - Стара Загора към момента на издаване на отменената Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г.,  а писмото  с изх. № 91-00-50/06.10.2016 г. на МОСВ има указателен характер и дава общи   насоки   относно   правното   действие   на   Решенията   за   преценяване   на необходимостта от  извършване на ОВОС и не може да служи като доказателство за правното действие на Решение по ОВОС №8-6/2013 г. на РИОСВ Стара Загора, тъй като законът изисква да бъде извършена проверка от компетентния контролен орган по околна среда за всеки конкретен случай.

Горното налага съдът да приеме , че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, с подробно изложени мотиви , в съответствие с материалните закони и  без да са допуснати процесуални нарушения, а жалбата за неоснователна.

Отделно от горното съдът счита , че с горната заповед се  преустановяват необратими действия , свързани с изсичането на горите и растителността в района , както и унищожаването безвъзвратно на защитени горски животински  видове и обитатели.

Предвид изхода на спора съдът следва да присъди и 100 лева , юк. Възнаграждение / за един юр-улт/ на ответната страна.

Предвид горното  съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ  жалба на „АС-СТОУНС“ ООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в ***,   представлявано от А.С.С.и С.Х.И.в качеството им на управители срещу Заповед № РР-ЗД-9/26.07.2021 г. на Областния управител на област Стара Загора, с която е отменена издадена от същия Заповед № РР-ЗД-8/28.06.2021 г., с която се разрешава на „АС-СТОУНС“ ООД на основание чл. 124а, ал.3 и ал.7 във връзка с чл. 111, ал.1 и чл. 124б ал.1 от Закона за устройство на територията и чл. 73, ал.1, т.1 от Закон за горите, да възложи изработването на Специализиран Подробен устройствен план за кариера за добив на подземни богатства и землището на село Братя К.и село Оряховица, община Стара Загора и в землището на село Едрево, общ. Николаево, област Стара Загора – част от концесионна площ от находище „Кереч Търла“, участък „Кереч Търла – запад“ и участък „Кереч Търла – изток“.

ОСЪЖДА „АС-СТОУНС“ ООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в *** да заплати на Областна управа на област Стара Загора юк. Възнаграждение в размер на 100/сто/ лева.  

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок.

Административен  съдия