РЕШЕНИЕ
№ 1580
Шумен, 05.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Шумен - V състав, в съдебно заседание на девети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | МАРГАРИТА СТЕРГИОВСКА |
При секретар ВИЛИАНА РУСЕВА като разгледа докладваното от съдия МАРГАРИТА СТЕРГИОВСКА административно дело № 20257270700324 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място], депозирана против Задължително предписание рег. № 26-00-11196/18.06.2025г. на директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място], с което на основание чл. 155, ал. 1, т. 2 от З. за водите /ЗВ/, във вр. с чл. 43 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, е предписан 90-дневен срок от получаване на предписанието „ВиК - Шумен“ ООД да заяви писмено пред Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място], готовността си за приемане на изградената съгласно проекта санитарно-охранителна зона около водовземно съоръжение – каптаж „Язовир-Драгоево“ в землището на [населено място], община В. П., област Шумен, като в същия срок представи скица с обозначени граници на поясите на санитарно-охранителна зона върху карта на възстановената собственост или действаща кадастрална карта на населеното място, както и актове на публична общинска собственост на имотите, заети от пояс I на санитарно-охранителна зона.
В жалбата се изразява несъгласие с така издаденото предписание, като оспорващият счита, че същото е незаконосъобразно. Счита, че неправилно предписанието е адресирано до „ВиК - Шумен“ ООД, като излага съображения в тази насока. Твърди, че са налице допуснати процесуални нарушения, тъй като не било посочено пред кой орган и в какъв срок може да бъде оспорено предписанието. Сочи се и материалната му незаконосъобразност, а именно противоречие с разпоредбата на чл. 43, ал. 3 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, като срокът за изпълнение е на календарния план-график за изграждане и маркиране на поясите на СОЗ тече след актуването на пояс I. Излага аргументи, че община В. П. не е актувала земята на пояс I като публично-общинска собственост, което е предпоставка за упражняване на последващи дейности. Счита, че разпоредбата на чл. 19, ал. 1, т. 5 от Закона за водите, следва първо община Велики Преслав да изпълни задължението си по обособяване и актуване на пояс I на СОЗ на водоизточника, което не е сторено. Изложени са и съображения за несъответствие на предписанието с целта на закона и противоречие с основни принципи, заложени в АПК. С оглед на това отправя искане за отмяна на акта, както и за присъждане на разноски. В съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Л. А..
Ответникът, директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място], в съдебно заседание се представлява от старши юрисконсулт С. С., която оспорва предявената жалба, сочейки, че оспореното предписание е издадено в унисон с материалния закон. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна, следното:
На 21.11.2011г. на основание чл. 44, ал. 1, във вр. с чл. 52, ал. 1, т. 4 от Закона за водите, и получено заявление № РР-2340/19.08.2011г. било издадено от директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ в полза на „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място], Разрешително № 2151 0272/21.11.2011г. за водовземане от подземни води чрез съществуващи водовземни съоръжения, по отношение на землището на [населено място], община Велики Преслав, каптаж „Язовира-Драгоево“, намиращ се в ПИ № 000928, землище на [населено място].
С Решение № 1666/22.10.2025г. на директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ било изменено Разрешително за водовземане от подземни води № 2151 0272/21.11.2011г.
С Решение № 327/27.06.2022г. на директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ било продължено действието на Разрешително № 2151 0272/21.11.2011г., изменено с Решение № 1666/22.10.2025г. на директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, до 30.06.2032г.
Със Заповед № 10/12.01.2012г. на основание чл. 119, ал. 4, т. 2 от Закона за водите и във вр. с чл. 37, т. 1 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ – Варна е определил санитарно-охранителни зони около водовземно съоръжение – каптаж „Язовира“ за питейно-битово водоснабдяване на [населено място], община Велики Преслав, изграден в ПИ № 000928 в землището на [населено място], пояс I.
На 01.09.2015г. от страна на „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място], било изпратено до О. В. П. уведомление за необходимост от извършване на процедура по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като публична общинска собственост на земята, заета от пояс първи на СОЗ на каптаж „Язовира“. В уведомлението била указана необходимостта от изготвяне на актове за ПОС на земята на пояс I каптаж „Язовира“, с оглед необходимостта от наличието им за приключване на процедурата по учредяване на СОЗ.
На 08.03.2016г. бил сключен Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги между „Асоциация по ВиК на обособената територия, обслужвана от „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място] и „ВиК - Шумен“, ООД, [населено място].
На 27.03.2024г. от директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ било издадено предписание до „ВиК - Шумен“, ООД, [населено място], с което на основание чл. 155, ал. 1, т. 2 от З. за водите /ЗВ/, във вр. с чл. 43 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, било указано в 90-дневен срок от получаването му, задълженото лице да заяви писмено пред БДЧР готовността си за приемане на изградената съгласно проекта СОЗ в землището на [населено място], да предостави скици с обозначени граници на поясите на СОЗ върху картата на възстановената собственост или действащата кадастрална карта на населеното място, както и актове за ПОС на имотите, заети от пояс I на СОЗ.
На 28.03.2024г. от страна на „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място], било депозирано до кмета на община В. П. уведомление относно необходимостта от извършване на процедура по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като публична общинска собственост на земята, заета от пояс I на СОЗ на каптаж „Язовира“, [населено място], както и за представяне на акт за публично-общинска собственост на обособения ПИ и скица с обозначени граници на пояс I на същия.
С писмо изх. № 971/27.05.2024г. от страна до кмета на община В. П. било изпратено последващо уведомление, като с него „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място] обективирали искане за предоставяне на информация на какъв етап е процедурата по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като ПОС на земята, заета от пояс I и кога се очаква да приключи цялата процедура. Необходимостта от съдействие и от предоставяне на информация била обоснована и с наличието на издаденото предписание № 26-00-9614 от 27.03.2024г. на БДЧР, изтичащо на 25.06.2024г.
На 03.06.2024г. до „ВиК - Шумен“ ООД било изпратено писмо от община В. П., с което дружеството било уведомено, че е изготвен проект за обособяване на каптаж „Язовира“ в отделен и е входиран на 29.05.2024г. в СГКК – Шумен за нанасяне в КККР.
До кмета на община В. П., с писмо изх. № 1230/20.06.2024г. „ВиК - Шумен“ ООД изпратило запитване за етапа, на който е процедурата по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като ПОС на земята, заета от пояс I и кога се очаква да приключи цялата процедура.
На 24.06.2024г. от страна на „ВиК - Шумен“ ООД била входирана молба от 21.06.2024г. до БДЧР за удължаване с шест месеца на срока за изпълнение на предписание № 26-00-9614/27.03.2024г.
С Предписание от 18.07.2024г. директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ констатирал, че са предприети мерки за изпълнение на предходното предписание от 27.03.2024г. и неизпълнението му в срок е по обективни причини, с оглед обстоятелството, че община В. П. не е завършила процедурата по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като ПОС на земята, заета от пояс I, поради което предоставил срок до 01.01.2025г. за изпълнение на даденото предписание.
Впоследствие на 23.10.2024г. от страна на дружеството до община В. П. било изпратено писмо с аналогично съдържание. На 29.10.2024г. от страна на община В. П. бил получен отговор, от който е видно, че е изготвен „Проект за изменение на КККР в [населено място] и обособяване на ПИ за СОЗ – пояс I, около водовземно съоръжение каптаж „Язовира“. В писмото било отразено, че след приключване на процедурата по обособяване на имота ще бъде представен и акт за публична общинска собственост.
До община В. П. било изпратено последващо писмо с рег. № 761/09.04.2025г., в което била посочена необходимостта от предоставяне на акта за публично-общинска собственост на обособения ПИ и скица с обозначени граници на пояс I на същия.
На 25.04.2025г. от страна на община В. П. бил получен отговор, в който било отразено, че на 11.04.2025г. е изпратено писмо до електронната поща на собственика на имота, но все още не е налице негов отговор, като с него е проведен и телефонен разговор на 17.04.2025г., като към момента на изготвяне на отговора все още не е налице решение за продажбата или замяната на имота.
На 29.04.2025г. бил изготвен Констативен протокол № Ш-190 от длъжностно лице при БДЧР, в който било отразено, че СОЗ около каптаж „Язовира - Драгоево“, учредена със Заповед № 10/12.01.2012г. към момента на проверката не е приета.
Въз основа на тези констатации директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ издал Задължително предписание рег. № 26-00-11196/18.06.2025г., с което на основание чл. 155, ал. 1, т. 2 от З. за водите /ЗВ/, във вр. с чл. 43 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, е предписан 90-дневен срок от получаване на предписанието „ВиК - Шумен“ ООД да заяви писмено пред Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място], готовността си за приемане на изградената съгласно проекта санитарно-охранителна зона около водовземно съоръжение – каптаж „Язовир-Драгоево“ в землището на [населено място], община Велики Преслав, област Шумен, като в същия срок представи скица с обозначени граници на поясите на санитарно-охранителна зона върху карта на възстановената собственост или действаща кадастрална карта на населеното място, както и актове на публична общинска собственост на имотите, заети от пояс I на санитарно-охранителна зона. В издаденото предписание не било вписано по какъв ред и в какъв срок подлежи на обжалване.
Предписанието било връчено на „ВиК - Шумен“ ООД на 19.06.2025г. Същото било оспорено пред Административен съд на 04.07.2025г., по повод на което е образувано и настоящото административно дело.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Процесното задължително предписание, обективирано в писмо с рег. № 26-00-11196/18.06.2025г. на директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ представлява индивидуален административен акт по см. на чл. 21, ал. 1 АПК – изрично волеизявление на административен орган, с което се създават задължения за адресатите на предписанието, съответно е налице подлежащ на оспорване пред съд административен акт. Жалбата е подадена от адресата на акта, в преклузивния срок за оспорване, при съобразяване и на обстоятелството, че в писмото не е указан реда и срока за обжалване, в който случай съгласно чл. 140, ал. 1 АПК срокът за обжалване се удължава на два месеца.
С оглед това съдът приема, че жалбата, с която е сезиран, е допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Като извърши дължимата на основание чл. 168, ал. 1 АПК проверка за законосъобразност на оспорения акт, освен на основанията, посочени от оспорващите, на всички основания по чл. 146 АПК, съдът приема следното:
Процесното предписание е издадено от компетентен административен орган – директор на БДЧР, като компетентността му произтича от разпоредбата на чл. 155, ал. 1, т. 22 Закона за водите, постановяваща, че директорът на басейнова дирекция изпълнява държавната политика на басейново ниво, като издава предписания в рамките компетентностите си по този закон.
Спазено е изискването за форма на административния акт, регламентирано в чл. 59 АПК – предписанието е издадено в писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, посочени в ал. 2 на посочената разпоредба, с изключение на този по т. 7. Липсата му обаче, с оглед благоприятните последици за оспорващия, а именно удълженият срок за оспорване, не може да бъде квалифицирана като съществено нарушение на изискването за форма, обуславящо незаконосъобразност на атакувания административен акт.
Съдът намира, че е налице допуснато нарушение по чл. 35 АПК – издаване на акта без да са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за правилното прилагане на материалния закон.
Процесното предписание е предхождано от друго такова, съдържащо аналогични констатации, основани на същите факти като тези, отразени в обстоятелствената част и на процесното. Прочитът на приобщените доказателства сочи, че на 27.03.2024г. от директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ било издадено предписание до „ВиК - Шумен“, ООД, [населено място], с което на основание чл. 155, ал. 1, т. 2 от З. за водите /ЗВ/, във вр. с чл. 43 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, било указано в 90-дневен срок от получаването му, задълженото лице да заяви писмено пред БДЧР готовността си за приемане на изградената съгласно проекта СОЗ в землището на [населено място], да предостави скици с обозначени граници на поясите на СОЗ върху картата на възстановената собственост или действащата кадастрална карта на населеното място, както и актове за ПОС на имотите, заети от пояс I на СОЗ.
Доколкото изпълнението на предписанията от страна на жалбоподателя е било предпоставено от активното поведение на друг субект – община Велики Преслав, до администрацията са изпращани неколкократно писма от страна на „ВиК - Шумен“ ООД, с които юридическото лице е търсило съдействието на общинската администрация по повод необходимостта от провеждане на процедура по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като публична общинска собственост на земята, заета от пояс първи на СОЗ на каптаж „Язовира“, както и с оглед необходимостта от изготвяне на актове за ПОС на земята на пояс I каптаж „Язовира“, доколкото наличието им е от съществено значение за приключване на процедурата по учредяване на СОЗ. Такива постъпки дружеството е предприело още през 2015г., след което през 2024г. и през настоящата година, като независимо от положените от него усилия община Велики Преслав не е съумяла да финализира процедурата. Установява се от последния приложен неин отговор до „ВиК - Шумен“ ООД, че едва на 11.04.2025г. е изпратено писмо до електронната поща на собственика на имота, но все още не е налице негов отговор, като с него е проведен и телефонен разговор на 17.04.2025г., като към момента на изготвяне на отговора все още не е налице решение за продажбата или замяната на имота.
С данни за проявената активност от страна на юридическото лице органът, издал акта, е разполагал още през 2024г. На 24.06.2024г. от страна на „ВиК - Шумен“ ООД е входирана молба от 21.06.2024г. до БДЧР за удължаване с шест месеца на срока за изпълнение на предписание № 26-00-9614/27.03.2024г. предвид невъзможността да бъде изпълнено изискуемото поведение. Това обстоятелство е било съобразено от административния орган, който с Предписание от 18.07.2024г. констатирал, че са предприети мерки за изпълнение на предходното предписание от 27.03.2024г. и неизпълнението му в срок е по обективни причини, с оглед обстоятелството, че община Велики Преслав не е завършила процедурата по обособяване в отделен имот, отчуждаване и актуване като ПОС на земята, заета от пояс I, поради което е предоставил удължен срок за изпълнение на даденото предписание.
Вместо да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая и да обсъди обясненията и възраженията от страна на жалбоподателя, директорът на Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място] е пристъпил към издаване на съответното предписание рег. № 26-00-11196/18.06.2025г., изпълнението на което е обективно невъзможно в указания на лицето срок, по гореизложените съображения, възпроизведени и от самия орган по повод на предходно даденото от него предписание. На практика с издаването му в случая не се обезпечава постигането на търсен правомерен резултат, целящ да мотивира задълженото лице да съблюдава стриктно императивните правни норми, а единствено се създават предпоставки за ангажиране на административнонаказателната му отговорност за поведение, което дружеството обективно не е в състояние да отстрани.
Вън от горното, липсват и изложени мотиви защо административният орган предписва за пореден път задължение за оспорващия за предприемане на действия, които обаче не могат да бъдат изпълнени самостоятелно, а са в зависимост от предхождаща процедура от компетентността на Община Велики Преслав, която, както стана ясно от преписката е проточена с години във времето.
Ето защо, в случая е налице и противоречие с целта на закона – с издаването на конкретно предписание се разписва задължение за действия от оспорващия, които самостоятелно са неизпълними, поради отсъствие на предхождащата процедура и едва след приключването й, за оспорващото дружество възниква задължение за предприемане на действия, обективирани в предписанието. С други думи, колкото и на брой предписания да издаде ответника с идентично съдържание, преди да се приключи процедурата по актуване от Община Велики Преслав, действия от страна на оспорващото дружество практически е невъзможно да бъдат предприети, поради наличие на обективна пречка, подробно обсъдена по-горе.
Въз основа на изложеното съдът приема процесното предписание за незаконосъобразен административен акт – издаден при допуснато нарушение на административнопроизводствените правила, което е съществено, тъй като е довело до неправилно приложение на материалния закон, съответно същият следва да бъде отменен.
Основателна при този изход на спора е претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски. Такива са доказани в размер на заплатената държавна такса в размер на 50 лева и дължимо юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.
По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд – Шумен,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Задължително предписание рег. № 26-00-11196/18.06.2025г. на директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място], с което на основание чл. 155, ал. 1, т. 2 от З. за водите /ЗВ/, във вр. с чл. 43 от Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, е предписан 90-дневен срок от получаване на предписанието „ВиК - Шумен“ ООД да заяви писмено пред Басейнова дирекция „Черноморски район“ – [населено място], готовността си за приемане на изградената съгласно проекта санитарно-охранителна зона около водовземно съоръжение – каптаж „Язовир-Драгоево“ в землището на [населено място], община Велики Преслав, област Шумен, като в същия срок представи скица с обозначени граници на поясите на санитарно-охранителна зона върху карта на възстановената собственост или действаща кадастрална карта на населеното място, както и актове на публична общинска собственост на имотите, заети от пояс I на санитарно-охранителна зона.
ОСЪЖДА Басейнова дирекция „Черноморски район“ да заплати в полза на „ВиК - Шумен“ ООД, [населено място], [ЕИК], разноски в размер на 150 /сто и петдесет/ лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от него по реда на чл. 137 АПК.
| Съдия: | |