Решение по дело №247/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 272
Дата: 16 ноември 2021 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20217270700247
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 16.11.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на осми ноември две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Б.а

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Я. Николова от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Хр. Димитрова КАНД № 247 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на „А.Т.“ ЕООД, ***, депозирана чрез адвокат Б. Б. от Адвокатска колегия – Шумен, срещу Решение № 142/16.08.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 542/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 28/05.03.2021г. на директора на РИОСВ, гр. Шумен, с което на основание  чл.135, ал.1, т.1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 48, ал.1 от ЗУО, във вр. чл.22, ал.4 от Наредба № 1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, „А.Т.“ ЕООД, *** е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева, за нарушение по  чл.135, ал.1, т.1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл.48, ал.1 от ЗУО.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Сочи, че при съставяне на АУАН и при издаване на НП са допуснати съществени процесуални нарушения, като е налице и неправилна квалификация на нарушението. В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява. Депозира писмени бележки чрез адвокат Б., в които се обективира претенция за отмяна на процесното наказателно постановление с оглед настъпила законодателна промяна в относимата правна уредба, представляваща „по-благоприятен закон“ за нарушителя. Претендира присъждане на разноски за процесуално представителство пред двете съдебни инстанции.

Ответната страна, РИОСВ – Шумен, представя писмен отговор чрез главен юрисконсулт Е. Г., в който обосновава становище за неоснователност на оспорването. Отправя се искане за присъждане на разноски. В съдебно заседание ответникът се представлява от юрисконсулт Г., която поддържа изложените съображения за законосъобразност на съдебния акт.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура счита касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210, ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява основателна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

Дружеството „А.Т.“ ЕООД, ***, стопанисва площадка за дейности с отпадъци, находяща се на ул. „Възраждане“ № 77 в с. Хитрино, обл. Шумен, парцел УПИ V, кв. 12 и УПИ VI, кв. 12 по плана на с. Хитрино.

На 28.10.2020г. от дружеството бил извършен внос на отпадък в количество 10.78т., представляващи негодни за употреба тонер касети от Италия – ON – LINE Service S. R. L. След направения внос, дружеството уведомило РИОСВ – гр. Шумен за извършения превоз с писмо Вх. № ОА – 3676/02.11.2020г., като бил представен и анекс по Приложение VII от Регламент 1013/2006г. Това уведомление дружеството е следвало да направи на 28.10.2020г., т. е в деня на стартиране на превоза.

За констатираното нарушение на 07.12.2020г. на дружеството - жалбоподател в присъствието на упълномощено от дружеството лице бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № ЦК - 01, като актосъставителят описал тези свои констатации и квалифицирал нарушението като такова по  чл.135, ал.1, т.1, предл. трето, във вр. чл. 48, ал. 1 от ЗУО, а именно, че дружество „А.Т.“ ЕООД е извършило административно нарушение, изразяващо се в непредставяне на документи и информация за управление на дейностите по отпадъците, като в качеството си на получател на отпадъци по Регламент 1013/2006, в случаите за които не се изисква нотификация, не е изпратило до РИОСВ по местоназначение на отпадъците /РИОСВ – гр. Шумен/ по електронна поща, не по – късно от деня на натоварване копия на попълнени формуляри по Приложение VII на Регламент(ЕО) 1013/2006, който да е подписан в поле 12, съгласно изискванията на чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, като е посочено, че нарушението е извършено на 29.10.2020г. в гр.Шумен. Впоследствие актът бил предявен на упълномощено лице от дружеството – жалбоподател и подписан от негова страна, сочейки, че ще възрази в законоустановения срок. Юридическото лице не се е възползвало от законното си право и не е депозирало допълнителни писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административнонаказателната преписка АНО издал процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд достигнал до извод, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили по какъвто и да е начин правото на защита на нарушителя. Предходният съдебен състав достигнал до извод и за законосъобразност на наказателното постановление, поради което е потвърдил същото.

Касационната инстанция, след като съобрази доводите на страните и относимата правна уредба, достига до следните правни изводи:

В унисон с актуалната редакция на чл.22, ал.4 от Наредба № 1/2014г., в сила към момента на постановяване на съдебното решение на районния съд, предходният съдебен състав е приел, че срокът за подаването на попълнения формуляр по Приложение VII от Регламент (ЕО) 1013/2016, подписан в поле 12, е посочен в чл.22, ал.4 от цитираната Наредба № 1/04.06.2014г., е не по-късно от деня на натоварването и с оглед конкретиката в казуса, дружеството е следвало да подаде посочените документи не по-късно от 28.10.2020г. Неизпълнението на това задължение в указания срок, съставлява съставомерно бездействие, чието констатиране е основание за иницииране на административнонаказателно производство.

Към настоящия момент е налице нормативна промяна в разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014г., която се преценява от касационния състав като „по-благоприятен закон“ по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗАНН. Правната теория и съдебната практика изясняват, че по-благоприятна е тази разпоредба, която изключва наказуемостта на даден вид деяние, третирано дотогава като престъпление /в случая - административно нарушение/. Отговорността на юридическото лице е ангажирана в качеството му на получател на отпадъци по Регламент № 1013/2006, като съобразно правилото на чл.22, ал.4 от Наредба № 1/2014г., в сила към момента на съставяне на АУАН и издаване на НП, лицата, уреждащи превози, внос и получателите на отпадъците, в случаите, когато не се изисква нотификация, са били длъжни да изпратят до РИОСВ по местоназначението на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварването копие от попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (EO) № 1013/2006г., подписан в поле 12. С настъпилото изменение, в сила от 01.10.2021г., текстът на разпоредбата на чл.22, ал.4 от подзаконовия нормативен акт е променен, при което в случаите, за които не се изисква нотификация за превози на отпадъци или внос по Регламент (ЕО) № 1013/2006 от страна на получателите на отпадъците, в каквото качество е ангажирана отговорността на дружеството, по електронна поща до РИОСВ по местоназначение на отпадъците не по-късно от един ден от деня на натоварването следва да бъде изпратено копие на попълнен формуляр по образец съгласно Приложение № 52. При това положение се налага извод, че с редакцията на чл.22, ал.4 от наредбата, която понастоящем вече е в сила, е отпаднало обсъденото по-горе задължение за получателя на отпадъците, съответно е отпаднала и наказуемостта за това, че търговецът не е изпратил до РИОСВ по електронна поща не по-късно от деня на натоварването копие на попълнен формуляр по Приложение VII. В новата повеля се съдържа друго по вид задължение, но то се въвежда за първи път, считано от 01.10.2021г. и към датата, възприета за момент на осъществяване на простъпката, такова обективно не е съществувало. При положение, че съгласно сега действащата нормативна рамка отпада наказуемостта за допуснатото от страна на жалбоподателя неизпълнение, приложение следва да намери принципът на „по-благоприятния закон“, в резултат на което обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено. По тези съображения на отмяна подлежи и атакуваното съдебно решение.

С оглед изхода от правния спор, обстоятелството, че касаторът е бил представляван пред районния съд и пред касационната инстанция от адвокат, който е изготвил и депозирал жалбата срещу наказателното постановление и срещу решението на районния съд, взел е участие в откритото съдебно заседание пред районния съд и с оглед своевременно направеното искане за присъждане на сторените деловодни разноски, съдът намира, че в полза на „А.Т.“ ЕООД, *** следва да бъдат присъдени разноски в размер на 444 лева /четиристотин четиридесет и четири лева/, представляващи договорено и реално заплатено адвокатско възнаграждение пред въззивната инстанция. Като неоснователно се преценява искането на касатора за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение пред настоящата съдебна инстанция, предвид факта, че тази претенция е заявена след приключване на съдебното заседание, в което делото е обявено за решаване. Наред с това, видно от представените впоследствие писмена защита и доказателства за плащане на договорено адвокатско възнаграждение, самото плащане е извършено след датата на съдебното заседание.

Водим от горното Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

ОТМЕНЯ Решение № 142/16.08.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 542/2021г. по описа на съда и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 28/05.03.2021г. на директора на РИОСВ, гр. Шумен, с което на основание  чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 48, ал. 1 от ЗУО, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, „А.Т.“ ЕООД, *** е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева, за нарушение по  чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 48, ал. 1 от ЗУО.

ОСЪЖДА РИОСВ – гр. Шумен  да заплати на „А.Т.“ ЕООД, *** сумата от 444 лева /четиристотин четиридесет и четири лева/, представляваща направените деловодни разноски по ВНАХД № 542/2021г. по описа на Районен съд – Шумен.

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна претенцията на „А.Т.“ ЕООД, *** за присъждане на разноски в размер на 444,00 лева, представляващи договорено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство по КАНД № 247/2021г. на ШАдмС.

Решението е окончателно.

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                   2..........................

 

         ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 16.11.2021 г.