Разпореждане по дело №174/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 октомври 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700174
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 526

гр. Силистра, 31 октомври 2023 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на тридесет и първи октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 174 по описа на съда за 2023 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Постъпил е протест от прокурор в Окръжна прокуратура гр. Силистра, с който се оспорва Наредбата за организация на движението на територията на Община Силистра, приета с Решение № 1114 по протокол № 34 от 25. 03. 2010 г. на Общински съвет – Силистра, с последващи изменения и допълнения.

 В хипотезата на чл.185 ал. 2 АПК прокурорът е оспорил нормативния акт изцяло с твърдение за допуснати нарушения на регламента за приемането му, предвиден в чл. 26 - чл. 28 от Закона за нормативните актове, в приложимата им редакция към ДВ, бр. 46/2007 г. Посочва, че в разрез с чл. 28, ал. 2 Закона за нормативните актове (ЗНА -ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.) проектът за наредбата е бил внесен за разглеждане без мотиви досежно причините, налагащи приемането на акта, целите, които се поставят,  очакваните резултати от прилагането му, както и анализ за съответствие с правото на ЕС, като това е довело до приемане на нормативния акт в нарушение на чл. 28, ал. 3 ЗНА (ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.). Освен това в нарушение на чл. 26 ал. 2 ЗНА (ред. ДВ бр. 46 / 2007 г.) проектът за наредбата не е бил оповестен предварително на интернет страницата на общината. Освен допуснатите процесуални нарушения прокурорът посочва, че разпоредбата на чл. 42, ал. 5 от наредбата не е съобразена с нормативни актове от по-висока степен. В тази връзка счита, че при приемането на наредбата не е била спазена разпоредбата на чл. 8, т. 3 от ЗИХУ (ред. ДВ бр. 46/2007 г.), както и че атакуваната разпоредба не е актуализирана към чл. 99а от Закона за движение по пътищата. Акцентира, че критериите по Приложение № 7 към чл. 42, ал. 5  от наредбата за определяне на правоимащи лица при издаване на карти за паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания, не съответстват на чл. 99а от ЗДвП и на приложението към него. Въз основа на изложеното прокурорът предлага атакуваният подзаконов нормативен акт да бъде отменен изцяло, а в условията на евентуалност – да бъдат отменени чл. 42, ал. 5 от наредбата и Приложение № 7 към нея.

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК - оспорва се подзаконов нормативен акт, издаден от Общински съвет - Силистра. Инициирано е от прокурор в Окръжна прокуратура – Силистра, който съгласно чл. 186, ал. 2 и чл. 187 от АПК е легитимиран да подаде протест срещу такъв тип акт без ограничение във времето. В тази връзка производството е допустимо и протестът следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание

На основание чл.188, във връзка с чл.181 ал. 1 и ал. 2 АПК са предприети действия за оповестяване на обявлението относно оспорването на нормативния акт по съдебен ред, включително и чрез обнародването на обявлението в „Държавен вестник”.

Във връзка с изричната регламентация, съдържаща се в чл. 189, ал. 1 от АПК, като страни в производството следва да се призоват оспорващият и органът, издал подзаконовия нормативен акт, т. е. прокурор от Окръжна прокуратура – Силистра като подател на протеста и Общински съвет-Силистра като ответник по протеста. По силата на това, че основна оспорваща страна е прокурор в ОП, не се налага допълнително конституиране на друг прокурор за участие в производството на основание чл.192 АПК.

Доколкото предмет на настоящия съдебен контрол е законосъобразността на подзаконов нормативен административен акт на орган на местното самоуправление, а оспорващият прокурор е с нормативни правомощия да упражнява общ надзор за законност по отношение на всички категории актове (чл. 16 и чл. 186, ал. 2 от АПК), на основание чл.170 ал.1 АПК, следва да бъдат дадени указания на ответника по протеста че носи доказателствената тежест за установяване наличието на условията (фактическите предпоставки) и изпълнението на законовите изисквания за приемане на оспорената Наредба.

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 196 във вр. с чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1 и чл. 163 АПК съдът

 

 

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И  :

 

 ВНАСЯ протеста за разглеждане в открито съдебно заседание на 17.01. 2024 г. от 10. 30 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Подател на протест: Прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра.

Ответник по протеста: Общински съвет – гр. Силистра.

 

 

Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването (чл.163 ал. 2 АПК).

           

                                                               СЪДИЯ: