Решение по дело №588/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 479
Дата: 26 октомври 2023 г.
Съдия: Недялко Митев Иванов
Дело: 20237170700588
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 479

 

гр. Плевен, 26.10.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на двадесет и девети септември две хиляди двадесет и трета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

Членове:   ЕЛКА БРАТОЕВА

                                                        НЕДЯЛКО ИВАНОВ

при секретар БРАНИМИРА МОНОВА и с участието на прокурор ИВАН ШАРКОВ изслуша докладваното от съдия-докладчика Недялко Иванов по касационно административно дело № 588/2023 г.

 

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63в от  Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба от „Университетска многопрофилна болница за активно лечение д-р Георги Странски“ ЕАД, със седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. „Георги Кочев“ № 8А чрез адв. Т. Г. от Адвокатска колегия – гр. Плевен срещу решение № 253/23.05.2023 г., постановено по а.н.д. № 842/2023 г. на Районен съд – Плевен.

В жалбата се излагат доводи за неправилност на решението поради допуснато нарушение на материалния закон - касационно отменително основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. Счита, че няма състав на нарушение, тъй като в обстоятелствената част на АУАН се съдържа описание на изпълнителното деяние, като е посочено, че към датата на сключване на договор № 098/01.11.2021 г. не са приложени политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност. Твърди, че това, представлява отделно, осъществено чрез бездействие деяние, засягащо различни дейности, които в случая са описани в множествено число, като „в това число” и попълнен контролен лист. Така описано, всяко едно от тези деяния осъществява, отделен състав на административно нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС. Навежда доводи, че непосочването на всички факти, относими към съставомерните признаци на нарушението е съществено процесуално нарушение и ограничава правото на защита, тъй като при липса на фактическо описание не става ясно, какво е нарушението, за да се прецени дали материалният закон е приложен правилно. Посочва, че констатираното нарушение е несъставомерно, както от обективна, така и от субективна страна. Излага твърдения, че към датата на посоченото нарушение в АУАН  - 01.11.2021г., както и до 31 март 2022 г. вкл., не е било задължително провеждането на обществена поръчка и съставяне на контролен лист във връзка с обявената извънредна епидемична обстановка на територията на Република България. Сочи, че конкретната обществена поръчка попада извън обхвата на предварителен контрол за провеждане на обществени поръчки, разписан във „Вътрешни правила за изграждане и функциониране на система за финансово управление“, утвърдени със Заповед № РД-16-538/22.12.2016г. на Изпълнителен Директор и създаването на резерв от 4 лекарствени продукти не са за употреба за лечебната дейност на „УМБАЛ Д-р Г. Странски“ ЕАД, а са за всички болнични лечебни заведения от Северозападен регион, а Правилата са разработени единствено във връзка с решения за провеждане на процедури за провеждане на обществени поръчки във връзка с дейността на лечебното заведение, за неговите нужди, съобразно организацията на работа и документооборот. На следващо място посочва, че след приключване на производството пред първа инстанция на дружеството е връчено Предупреждение №11-01-940/09.05.2023 г. от директора на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ), гр.София, издадено в рамките на производството по проверката и същата процедура. В тази връзка релевира основания, с оглед липсата на вредни последици, както и обстоятелството, че преди налагане на наказанието административно-наказващия орган, не е извършил преценката съгласно чл.53, ал.1 вр. чл.28 от ЗАНН, че са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, тъй като не е съобразена целта на налагане на административното наказание съгласно чл.12 от ЗАНН, нито преценката за “малозначителност” по смисъла на §1, ал.1, т.4 от ДР на ЗАНН във вр. чл.9, ал.2 от НК.  Моли да бъде отменено изцяло обжалваното решение, а по същество – да бъде отменено НП.

В съдебно заседание касаторът – „Университетска многопрофилна болница за активно лечение д-р Георги Странски“ ЕАД – гр. Плевен се представлява се от адв. Т. Г. от Адвокатска колегия – гр. Плевен, която поддържа касационната жалба и моли да бъде отменено решението на Районен съд – Плевен като неправилно и незаконосъобразно. Не претендира разноски. Представя писмена защита, в която развива доводите от жалбата.

От страна на ответника – Директора на Агенция за държавна финансова инспекция – гр. София, чрез главен юрисконсулт Милена Тихолова е представен писмен  отговор, с който се изразява становище, че обжалваното решение е постановено при съответствие както с процесуалния, така и с материалния закон и не страда от визираните в жалбата пороци. Излагат се подробни аргументи за неоснователност по всеки един от наведените доводи в жалбата.

В съдебно заседание ответникът по касация – Директорът на Агенция за държавна финансова инспекция – гр. София, не се явява, представлява се от юрисконсулт А. А., който намира жалбата за неоснователна, а решението за правилно и законосъобразно. Претендира разноски в размер на 200 лева.

В съдебно заседание прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че касационната жалба е основателна и предлага на съда да бъде уважена.

Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл. 218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

С решението си съдът е потвърдил Наказателно постановление № 11-01-817/24.03.2023г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, вр. ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция на УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Плевен, ул.“Георги Кочев“ №8А, ЕИК *********, представлявано от доцент д-р Ц. Л. е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3. във вр. с 13, ал. 4 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/, (обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г.), затова че към 01.11.2021 г. УМБАЛ „Д-р Георги Странски" ЕАД, гр. Плевен, област Плевен - организация по чл. 2, ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС, изм. и доп. ДВ. бр. 13 от 12.02.2019 г.), чрез изпълнителния директор на дружеството и ръководител на организацията - доц. д-р Ц. Х. Л., не са приложени въведените в УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД гр. Плевен контролни дейности, включващи политики и процедури за осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност преди сключване на договор за обществена поръчка, в това число попълнен контролен лист, удостоверяващ извършен такъв контрол от финансов контрольор преди сключване на договор № 099/01.11.2021 г. с „Фьоникс Фарма“ ЕООД, гр. София за доставка на лекарствен продукт с търговско наименование Дексаметазон KRKA амп. 4мг/мл, 1мл х 25 /опаковка/, парентерална лекарствена форма, на обща стойност до 83 678,40 лв. с ДДС.

При постановяване на първоинстанционното решение съдът е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни длъжностни лица и съдържат реквизитите по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Нарушението е описано точно и ясно от фактическа страна както в АУАН, така и в наказателното постановление, описани са обстоятелствата, при които е извършено, както и констатациите на проверяващите, посочени са доказателства, които го подкрепят. Вмененото във вина на касатора нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да се разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. РС- Плевен е приел, че АНО е обсъдил и правилно е приел, че не са и налице предпоставките за прилагане нормата на чл. 28 от ЗАНН – „маловажен случай“.

Настоящата инстанция, споделя изцяло мотивите на РС-Плевен за формална законосъобразност на НП и доказаност на нарушението, но намира извода му за неприложимост на чл. 28 от ЗАНН за неправилен по следните мотиви:

Касационната инстанция приема, че от събраните по делото доказателства може да се направи еднозначен извод, че УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД гр. Плевен е осъществило посоченото в НП нарушение.

АУАН и издаденото впоследствие въз основа на него НП са за извършено нарушение на разпоредбите на чл. 13, ал. 3, т. 3 , вр. 13, ал.4 . Съгласно чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС : "Контролните дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигането на целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, като трябва да включват най-малко политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност. Съгласно чл. 13, ал. 4 от ЗФУКПС (Изм. - ДВ, бр. 13 от 2019 г.), редът и начинът за осъществяване на предварителния контрол за законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл. 2 въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в съответствие с указанията на министъра на финансите. Разпоредбата на чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС гласи следното: "По смисъла на този закон организации от публичния сектор са: търговските дружества, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала".

В случая се касае до формално нарушение на просто извършване, като с факта на установяването на това нарушение законодателят не презюмирал настъпването на обществено-опасни последици. Действително липсата на вредоносни последици не е съставомерна за квалификацията на деянието, но тя е правнорелевантна за окачествяването му като маловажно. По делото липсват доказателства УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД до настоящия момент да има наложени административни наказания за нарушения по ЗФУКПС, а и в НП е посочено, че нарушението е извършено за първи път.

Отделно обществената поръчка е обявена и проведена по времето на действието на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и чрез тази обществена поръчка се гарантира по-добрата грижа за живота и здравето на пациентите в условията на пандемията от COVID-19 и в силно затруднената обстановка на системата на здравеопазването в Р България. Проведената обществена поръчка, чийто параметри са зададени в заповед и указания от Министъра на здравеопазването, е постигната висока степен на защита на бюджета и държавната политика на Министъра на здравеопазването на Република България за лечение на COVID-19.

Горепосоченото формира извод за изключително ниска степен на обществена опасност на нарушението, а наложената санкция в размер от 500 лева, дори в един такъв минимален размер, би била несъответно висока.

Отделно от горното, макар за сключения договор №099/01.11.2021г. да не е попълнен контролен лист, съгласно утвърдените Вътрешни правила за изграждане и функциониране на системата за финансово управление и контрол на УМБАЛ „Д-р Георги Странски“ ЕАД гр. Плевен, на последната страница, на договор №099/01.11.2021г. са положени подписите на лицата на които е възложен този контрол – финансов директор, главен счетоводител и юрисконсулт, т.е. макар и в нарушение на утвърдените правила за  финансово управление и контрол в УМБАЛ, без попълнен контролен лист от финансов контрольор, с подписването на договора тези лица, на които е възложен контролът /с изключение на финансовия контрольор/, са го осъществили, макар и не по утвърдените правила.

Разгледани в съвкупност тези обстоятелства обуславят по-ниска степен на обществена опасност от типичната за този вид административни нарушения. Извършеното деяние /бездействие/ не застрашава обществените отношения, които са предмет на защита с посочената като нарушена разпоредба, с интензивност, обуславяща прилагането на административнонаказателна репресия, респективно е следвало да намери приложение чл. 28 от ЗАНН и на касатора да не се налага наказание. Не е съобразена целта на налагане на административното наказание съгласно чл. 12 от ЗАНН, нито преценката за “малозначителност” по смисъла на §1, ал.1, т.4 от ДР на ЗАНН във вр. чл.9, ал.2 от НК, а съгласно Тълкувателно решение №1/12.12.2007г. по тълкувателно наказателно дело № 1/2007г. на ОСНК на Върховният касационен съд на Република България преценката за „маловажност на случая“ подлежи на съдебен контрол.

При горните изводи, съдът намира, че са налице всички законови предпоставки, съгласно дефиницията, дадена в § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН за прилагане на чл. 28 от ЗАНН и РС- Плевен е следвало да приложи разпоредбата на чл. 63, ал. 2, т. 2, вр. с ал. 4 от ЗАНН, като отмени НП и предупреди УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила на съдебния акт, за това друго нарушение от същия вид ще му бъде наложена имуществена санкция. Вместо това, като е постановил решение, с което е потвърдил обжалваното НП, РС- Плевен е приложил неправилно закона, което е основание за отмяна на първоинстанционното решение по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК.

С оглед изложените съображения съдът намира, че следва да отмени обжалваното решение и да реши делото по същество като приложи разпоредбата на чл. 63, ал. 2, т. 2 от ЗАНН.

 

Воден от горното и на основание чл. 63в във вр. чл. 63, ал. 4 от ЗАНН, във връзка с чл. 221 ал.2 от АПК съдът  

 

РЕШИ:

 

Отменя решение № 253/23.05.2023 г., постановено по а.н.д. № 842/2023 г. на Районен съд – Плевен, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

Отменя Наказателно постановление № 11-01-817/24.03.2023г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което на основание чл. 32, ал. 2, вр. ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция на УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Плевен, ул.“Георги Кочев“ №8А, ЕИК *********, представлявано от доцент д-р Ц. Л. е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 3. във вр. с 13, ал. 4 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор.

 Предупреждава на основание чл.63 ал.4 изр.2 от ЗАНН нарушителя УМБАЛ "д-р Георги Странски" ЕАД, със седалище и адрес на управление: гр. Плевен, ул.“Георги Кочев“ №8А, ЕИК *********, представлявано от изпълнителният директор доц. д-р Ц. Л., че при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

Препис от решението да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /П/              ЧЛЕНОВЕ: 1.  /П/                  2. /П/