Решение по дело №93/2020 на Районен съд - Димитровград

Номер на акта: 91
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Иван Статев Маринов
Дело: 20205610200093
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 


      91                                   03.07.2020г.                     гр.Димитровград

 

 

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Димитровградският Районен Съд в публичното заседание на втори юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАН МАРИНОВ

 

с участието на секретаря Т.Д.и в присъствието на прокурора ......................., като разгледа докладваното от съдия ИВАН МАРИНОВ             АНД № 93 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е на основание чл. 59 и следв. от ЗАНН.

 

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ – Община Димитровград, със седалище и адрес на управление ****************************, представлявана от И.Д. - кмет на общината, ЕИК *********, е депозирал жалба против Наказателно постановление № НЯСС-164/21.08.2019г. на заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което за това, че при извършена на 17.05.2019г. проверка на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, на язовир „000164“, находящ се в поземлен имот № 06762.0.164 в землището на с.Бряст, община Димитровград, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че короната на язовирната стена е с променлива ширина, причинена от ерозия по цялата дължина на водния откос; че по въздушния откос има изнасяне на земни маси, приблизително по средата на дължината под короната с обем около 5 кубични метра, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовир „000164“ задължителните предписания, дадени в констативен протокол № 07-05-496/22.11.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: 1. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в зоната на ерозия на водния откос до привежденето му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г.; 2. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в участъците със свличане по въздушния откос до привежденето му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г., с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, на основание на основание чл.83 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, на Община Димитровград е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на общо 2000(две хиляди) лева- по 1000 (хиляда) лева за всяко от двете описани нарушения.

           В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно постановление, моли се за отмяната му.

В съдебно заседание жалбоподателят- редовно призован, изпраща упълномощен процесуален представител, който поддържа депозираната жалба, счита наказателното постановление за незаконосъобразно, пледира за отмяната му поради незаконосъобразност, предвид определяне на две отделни наказания за едно извършено нарушение. 

АДМ.-НАКАЗВАЩИЯ ОРГАН– Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН)- гр.София– редовно призовани, не изпращат представител, не вземат становище по жалбата.

Районна Прокуратура– Димитровград- редовно призовани, не изпращат представител и не вземат становище по депозираната жалба.

След като прецени представените по делото и събраните в съдебното заседание доказателства, съдът намира следното:

На 17.05.2019г. служители на Държавната Агенция за Метрологичен и Технически Надзор (ДАМТН)-гр.София, Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“- Южна Централна България – М.О. и Т.Т., на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите извършили проверка на язовир „000164“, находящ се в поземлен имот № 06762.0.164 в землището на с.Бряст, община Димитровград. Собственик на проверявания язовир е Община Димитровград съобразно Акт за публична общинска собственост № 5/10.07.2001г. (представен по делото).  Целта на проверката била установяване дали са изпълнени дадените задължителни предписания- дадени в констативен протокол № 07-05-496/22.11.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: 1. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в зоната на ерозия на водния откос до привеждането му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г.; 2. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в участъците със свличане по въздушния откос до привеждането му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г.

След извършен обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, длъжностните лица установили, че короната на язовирната стена е с променлива ширина, причинена от ерозия по цялата дължина на водния откос; на второ място, че по въздушния откос има изнасяне на земни маси, приблизително по средата на дължината под короната с обем около 5 кубични метра.

По този начин контролните органи възприели, че не са изпълнени от собственика на язовир „000164“ задължителните предписания, дадени в констативен протокол № 07-05-496/22.11.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, което съставили констативен протокол № 08-01- 100/17.05.2019г.

Доколкото били констатирани неизпълнени задължителни предписания, контролните органи пристъпили към съставянето на Акт за установяване на административно нарушение № 08-036/25.06.2019г., в който е описана по-горната фактическа обстановка, както и нарушение на разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ. АУАН е връчен на 25.06.2019г. и е подписан от упълномощено лице без да са посочени възражения.

На 21.08.2019г. адм.-наказващия орган е издал процесното наказателно постановление, където като цяло са преповторени фактическите констатации от акта, и с което за нарушението на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, на основание чл.83 ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, на Община Димитровград е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на общо 2000(две хиляди) лева- по 1000 (хиляда) лева за всяко от двете описани нарушения.

Наказателното постановление е било връчено на 25.08.2019г.- видно от разписката известие за връчването му, а жалбата против него е била получена от адм.-наказващия орган на 39.08.2019г.- видно от положения входящ номер- т.е. в законоустановения 7-дневен срок.

Горните факти се установяват от АУАН № № 08-036/25.06.2019г., Наказателно постановление № НЯСС-164/21.08.2019г. на заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), приложените по административно-наказателната преписка и по делото писмени документи- приети като доказателства, както и от показанията на актосъставителя и на свидетеля по установяване на нарушението и по съставянето на акта, които са еднопосочни и взаимно допълващи се относно главния за доказване факт, поради което са и кредитирани от съда по начин, описан по-долу.

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН. Подадена е жалба от лице, на което по реда на ЗАНН и ЗВ е наложена санкция за деяние, третирано като нарушение от ЗАНН. Против издаденото наказателно постановление е подадена жалба пред компетентен за това съд, спазени са общите и специални изисквания на ЗАНН и НПК в тази насока, предвид което съдът разгледа жалбата по същество.

Жалбата е допустима,  а по същество е неоснователна.

Проверявайки по отделно съответствието на процесуалните предпоставки при издаване на обжалваното постановление, законосъобразността и обосноваността на наложеното наказание, в съответствие с материалните норми, съдът намира:

Въпросните АУАН и Наказателно постановление са издадени от компетентни за това органи, нарушението е ясно и точно описано, като е конкретизирано по време и начин на извършването му, безспорно е установен и нарушителя.

Установено е, че при проведената проверка от контролните органи на язовир, имотен № 000164, находящ се в землището на с.Бряст, община Димитровград- собственост на Община Димитровград, са открити нередности и съответно са дадени предписания с констативен протокол № 07-05- 496/22.11.2018г. Със същия протокол е даден срок за изпълнение на така дадените предписания: 1. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в зоната на ерозия на водния откос до привеждането му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г.; 2. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в участъците със свличане по въздушния откос до привеждането му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г.

Безспорно се установи и доказа, че след тази дата от страна на Община Димитровград не са представени каквито и да било доказателства за изпълнение на даденото предписание, контролните органи на място са установили, че същото не е изпълнено и правилно са пристъпили към съставянето на Акт за установяване на административно нарушение. Описаното в този АУАН е залегнало и в издаденото в последствие Наказателно постановление.

         В издаденото наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до отмяна на наказателното постановление.

За да е законосъобразно протичащо административно-наказателното производство, следва описаното нарушение на чл.190а, ал.2 от ЗВ да е установено по несъмнен начин по време, място и начин на извършването му, да е безспорно установен нарушителя, като установената фактическа обстановка бъде отнесена към правилната материална норма, която е нарушена, при наличие на съотносимост на фактическа обстановка с текста на материалната норма.

В случая е налице съответствие на правилно установената фактическа обстановка в АУАН, с тази- описана в обжалваното наказателно постановление. Безспорно е установено мястото на извършване на нарушението- а именно язовир „000164“, находящ се в поземлен имот № 06762.0.164 в землището на с.Бряст, община Димитровград. Установено е и времето на извършване на нарушението- предвид даденият срок в предписанието и датата на последващата проверка дали това предписание е изпълнено. Начинът на извършване на нарушението е чрез бездействие. Безспорен е и нарушителят, предвид актът за публична общинска собственост.

Разпоредбите на описаните текстове от закона, са съответстващи на установеното. Съобразно разпоредбата на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4 имат право: да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение. 

Чл.190а, ал.2 от ЗВ въвежда задължение за собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях- за това, че са длъжни да изпълняват предписанията по ал.1, т.3 и по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ. В случая е налице ясно предписание, връчено и съобразно разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ, за собственика на съоръжението- Община Димитровград, е възникнало задължение да го изпълни в предоставения срок. Извършената на 17.05.2019г. проверка е след срока на предписанието и контролните органи са констатирали неизпълнение на предписанието. Поради което и е последвало ангажиране на адм.-наказателната отговорност и налагане на адм.наказание на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, предвиждаща налагане на наказание имуществена санкция от 1000 до 20 000лв. за неизпълнение на предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал.2 от ЗВ.

По отношение на направените възражения за недопустимост на описание на едно адм.нарушение, а налагане на две отделни наказания, следва да се отбележи следното: - на практика са описани две отделни предписания, като всяко едно от дадените предписания би могло да бъде изпълнено или не. Т.е. всяко едно неизпълнено предписание изпълнява състава на отделно административно нарушение и в случая не може да се приеме, че е налице едно нарушение- неизпълнение на предписания, поради което следва да бъде наложено и едно адм.наказание. Въпросът е повече теоретичен, без да има съществено значение и отношение към правата на жалбоподателя, тъй като описанието на наложеното наказание по този начин не създава пречки или затруднения жалбоподателя да осъществи правото си на защита. В случая не се спори, че не са изпълнени дадените предписания в срок, нито относно обстоятелството, че именно настоящият жалбоподател следва да ги изпълни. Налице е становище, че наложено наказанието по този начин- по отделно за всяко едно от неизпълнените предписания, съставлява съществено нарушение на процесуалните правила. Както обаче бе описано по-горе, на практика не се засяга по никакъв начин правото на защита на жалбоподателя, доколкото същият не е ограничен да разбере какво адм.нарушение му е вменено, на какво основание и какво наказание му е наложено. В тази връзка издаденото наказателно постановление е издадено в съответствие и с нормата на чл.18 от ЗАНН, доколкото няма процесуална пречка с едно постановление да бъдат наложени две или повече отделни административни наказания, след като такова законово ограничение не съществува в ЗАНН.

В случая не са допуснати нарушения, които да са от характера на съществените такива, водещи до отмяна на наказателното постановление. Нарушението е описано ясно, конкретно и разбираемо с всичките изискуеми необходими елементи, установената фактическа обстановка правилно е отнесена към разпоредбите на закона, правилно е е отнесена нарушената правна норма към санкционната такава. По отношение размера на наложеното адм.наказание, доколкото същото е за две отделни нарушения в минималния предвиден размер, то няма възможност за изменението му, като становището на съда е, че същото отговаря и е адекватно на степента на обществена опасност на конкретното нарушение. 

Предвид гореизложеното, съдът намира процесното наказателно постановление за законосъобразно и обосновано и следва като такова да бъде потвърдено.

         Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

 

Р     Е    Ш    И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление НЯСС-164/21.08.2019г. на заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на Община Димитровград, със седалище и адрес на управление ****************************, представлявана от И.Д. - кмет на общината, ЕИК *********, за това, че при извършена на 17.05.2019г. проверка на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите, на язовир „000164“, находящ се в поземлен имот № 06762.0.164 в землището на с.Бряст, община Димитровград, чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че короната на язовирната стена е с променлива ширина, причинена от ерозия по цялата дължина на водния откос; че по въздушния откос има изнасяне на земни маси, приблизително по средата на дължината под короната с обем около 5 кубични метра, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовир „000164“ задължителните предписания, дадени в констативен протокол № 07-05-496/22.11.2018г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно: 1. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в зоната на ерозия на водния откос до привежденето му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г.; 2. Да се извършат ремонтно- възстановителни работи в участъците със свличане по въздушния откос до привежденето му в експлоатационно състояние, със срок на изпълнение 05.04.2019г., с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, на основание на основание чл.83 от ЗАНН, вр. чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, на Община Димитровград е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на общо 2000(две хиляди) лева- по 1000 (хиляда) лева за всяко от двете описани нарушения - като законосъобразно.

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд - Хасково в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

 

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

        (Ив.Маринов)