РЕШЕНРР•
гр. София, ……………… г.
Р’ РМЕТО РќРђ НАРОДА
РЎРћР¤РЙСКРГРАДСКРСЪД, Гражданско отделение, III „В” състав РІ публично заседание РЅР° седми март през РґРІРµ хиляди Рё деветнадесета РіРѕРґРёРЅР°, РІ състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РќРКОЛАЙ Р”РРњРћР’
ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛРРќРђ ПЕЙЧРРќРћР’Рђ
РјР». СЃСЉРґРёСЏ: Р‘РЛЯНА КОЕВА
при секретаря Цветелина Пецева, като разгледа докладваното от младши съдия Коева гр. д. № 11378/2018 г. по описа на СГС, за да се произнесе, взе предвид следното:
        Производството е по реда на чл. 294 ГПК във вр. с 258 и сл. ГПК.
          С решение № II – 78 - 39/20.03.2015 г., постановено по гр.д.№ 43200/2014 г., по описа на СРС, 78 ми състав, е частично уважен предявеният от ищеца Сдружение “Р.Б.център за п.на м.и с.п.” срещу ответника Агенция по заетостта иск с правно основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД като е осъден ответника да заплати на ищеца сумата в размер от 34,96 лв., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба от 08.08.2014 г., до окончателното изплащане на сумата, като искът е отхвърлен до пълния предявен рамер от 16 149,97 лв.
В В В В В В В В В Рщецът Сдружение “Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.” Рµ депозирал РІ СЃСЂРѕРєР° РїРѕ чл. 259, ал. 1 РѕС‚ ГПК РІСЉР·Р·РёРІРЅР° жалба срещу първоинстанционното решение, СЃ която РіРѕ обжалва РІ частта, СЃ която Рµ отхвърлен РёСЃРєР° РґРѕ пълния предявен размер. Жалбоподателят излага твърдения Р·Р° неправилност РЅР° постановеното решение, поради допуснати съществени нарушения РЅР° процесуалния Рё материалния закон Рё необоснованост. РџРѕРґРґСЉСЂР¶Р° СЃРµ, че районният СЃСЉРґ РЅРµ Рµ обсъждал Рё приложил нито една РѕС‚ разпоредбите РЅР° РґРѕРіРѕРІРѕСЂР°, РѕС‚ който произтичат материалните правоотношения между страните. Рзлагат СЃРµ съображения, че СЃСЉРґСЉС‚ РЅРµ Рµ РѕР±СЃСЉРґРёР» РІ мотивите СЃРё доводите РЅР° страните, както Рё че Рµ допуснал грешки РїСЂРё прилагане РЅР° правилата РЅР° логическото мислене. Рзлага съображения, че РѕС‚ заключението РЅР° вещото лице СЃРµ установява, че дължимата РѕС‚ ответната страна СЃСѓРјР° РЅР° ищеца Рµ 16149,97 лв. РїРѕ отразявания РІ счетоводството РЅР° ищеца. РџРѕРґРґСЉСЂР¶Р°, че РѕС‚ приетите РїРѕ делото доказателства Рµ установено, че ищецът Рµ изпълнил задълженията СЃРё РїРѕ процесния РґРѕРіРѕРІРѕСЂ Рё ответникът Рµ Р±РёР» длъжен РґР° РјСѓ заплати 100 % РѕС‚ тези дейности. Предвид изложеното СЃРµ моли решението РґР° Р±СЉРґРµ отменено РІ обжалваната част Рё РёСЃРєСЉС‚ РґР° Р±СЉРґРµ уважен изцяло. Претендират СЃРµ разноски.
В В В В В В В В В В Р’ СЃСЂРѕРєР° РїРѕ чл. 263, ал. 1 ГПК отговор РЅР° въззивната жалба Рµ подаден РѕС‚ ответника Агенция РїРѕ заетостта СЃ твърдения Р·Р° неоснователност РЅР° изложеното РІ нея. Рскането РєСЉРј СЃСЉРґР° Рµ РґР° потвърди решението РІ обжалваната РѕС‚ ищеца част.
В В В В В В В В В В Р’ законоустановения СЃСЂРѕРє Рµ постъпила РІСЉР·Р·РёРІРЅР° жалба РѕС‚ ответника Агенция РїРѕ заетостта, СЃ която СЃРµ обжалва решението РЅР° РЎР РЎ РІ частта, СЃ която Рµ уважен предявения РёСЃРє Р·Р° сумата РІ размер РѕС‚ 34,96 лв. РџРѕРґРґСЉСЂР¶Р° СЃРµ, че РІ конкретния случай сумата РІ размер РЅР° 34,96 лв, която следва РґР° Р±СЉРґРµ възстановена РЅР° бенефициента, представлява разликата между изплатените средства РІ размер РЅР° 107 093,81 лв. Рё верифицирани средства РІ размер РЅР° 107 058,85 лв. Сочи, че дължимата Р·Р° възстановяване РѕС‚ ощеца РЅР° ответника СЃСѓРјР° РІ размер РЅР° 34,96 лв. Рµ определена РїСЂРё изпълнение РЅР° чл. 4, С‚. 4.5 РѕС‚ РґРѕРіРѕРІРѕСЂР° Р·Р° БФП. Рзлага съображения, че РІ протокола РѕС‚ съдебно заседание РЅР° 11.12.2014 Рі. пред първоинстанционния СЃСЉРґ Рµ уточнено Рё отразено, че сдружение “Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.” РіСЂ. Перник РЅРµ Рµ спазило дадените РјСѓ указания РѕС‚ Агенция РїРѕ заетостта, което Рµ довело РґРѕ грешка РІ счетоводните записвания РЅР° ищеца. Рскането РєСЉРј СЃСЉРґР° Рµ РґР° отмени решението РІ обжалваната част Рё РґР° отхвърли РёСЃРєР°. Претендират СЃРµ разноски.
          В законоустановения срок е постъпил отговор на въззивната жалба на въззивника - ответник от страна на ищеца, с който се оспорва жалбата с препращане към неговата въззивна жалба.
           С решение № 75 от 02.08.2018 г. постановено по гр.д. № 1712/2016г. на ВКС е отменено постановеното решение № 2035 от 01.04.2016 г. по гр.д. №7791/2015 г. на СГС и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав.
           Софийски градски съд, като обсъди събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните, съгласно разпоредбата на чл. 235, ал. 2 ГПК, намира от фактическа и правна страна следното:
            Предявен е осъдителен иск с правно основание чл. 79, ал. 1 от ЗЗД.
            За да постанови решението си Софийски районен съд е приел, че делото е експертно и зависи от резултатите по експертизи, поради което е приел, че искът следва да се уважи до размер на 34,96 лв.
           Настоящата състав намира постановеното от СРС, 78-ми състав, решение за валидно и допустимо.
В В В В В В В В В В В В Рщецът Сдружение “Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.” Рµ предявил РёСЃРє срещу Агенция РїРѕ заетостта Р·Р° осъждане РЅР° ответника РґР° РјСѓ заплати сумата РѕС‚ 16 149,97 лева дължима РїРѕ РґРѕРіРѕРІРѕСЂ Р·Р° безвъзмездна финансова РїРѕРјРѕС‰ РїРѕ оперативна програма “Развитие РЅР° човешките ресурси” СЃ рег. в„– ESF – 1107 – 18 – 08002 ot 08.03.2012 Рі., ведно СЃСЉСЃ законната лихва РѕС‚ датата РЅР° исковата молба РґРѕ окончателното Р№ плащане.
В В В В В В В В В В В В В Р’ исковата молба ищецът излага, че РЅР° 08.03.2012 Рі. между него Рё ответника Рµ сключен РґРѕРіРѕРІРѕСЂ Р·Р° безвъзмездна финансова РїРѕРјРѕС‰ РїРѕ оперативна програма “Развитие РЅР° човешките ресурси. Рщецът РїРѕРґРґСЉСЂР¶Р°, че безвъземздната финансова РїРѕРјРѕС‰ СЃРµ предоставя РѕС‚ ответника чрез междиннни Рё окончателни плащания РЅР° базата РЅР° действително изпълнените дейности, извършени Рё врифицирани разходи след представяне РЅР° първични разходооправдателни документи. Рщецът РїРѕРґРґСЉСЂР¶Р°, че необосновано Рё РІ противоречие СЃСЉСЃ сключения между страните РґРѕРіРѕРІРѕСЂ, ответникът Рµ отказал РґР° верифицира част РѕС‚ сторените разходи РїРѕСЂРґРѕР±РЅРѕ описани РїРѕ пера РІ исковата молба.
            Ответникът оспорва предявения иск с възражения за неоснователност на претенциите на ищеца, поддържа се, че отказите на Агенция по заетостта за верифициране на посочените от ищеца суми по пера са обосновани и съобразени със сключения между страните договор.
            Съгласно чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД, ако длъжникът не изпълни точно задължението си, кредиторът има право да иска изпълнението, заедно с обезщетение за забавата. Уважаването на предявения иск с правно основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД е обусловено от положителното установяване, че между страните е бил сключен Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по който ищецът е изпълнил точно задълженията си. В тежест на ищеца е да докаже също, че вземането му е изискуемо. В тежест на ответната страна е да докаже основателността на своите твърдения, от които черпи благоприятни правни последици - а именно, че ищецът не е изпълнил точно задълженията си по договора и по силата на разпоредбите на договора и нормативната уредба уреждаща правоотношенията между страните ответникът основателно е отказал да одобри процесните разходи.
                Не е спорно между страните, а и от представения по делото Договор за безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” се установява, че между ответника в качеството му на “Договарящ орган” и ищеца в качеството му на “Бенефициент”, ответникът се е задължил да предоставя безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект: “По-добри възможности за обучение и работа на уязвимите групи от Пернишка област”, а ищецът е приел безвъзмездната финансова помощ и се е задължил да изпълни Поректа при спазване на изискванията на договора.
             Представено е Приложение I Общи условия към финансираните по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” договори за безвъзмездна финансова помощ.
            Не се спори между страните, че ответника е отказал да верифицира претендираните от ищеца средства по бюджетни пера в общ размер от 16 159,97 лв.
            Спорът в настоящото производство се концентрира върху въпроса налице ли са били основания за отказ от верифициране на разходите на бенефициента в размер на посочената в исковата молба сума, подробно описана по пера.
          По бюджетно перо 1.1.”Възнаграждения и осигуровки за сметка на работодателя, съгласно КТ и КСО за експерт-анализатори и оперативни асистентни, извършващи идентифициране на обезкуражените лица сред маргиналните общности” за възстановяване на сумата 1 444,23 лв.:
           По делото е представен граждански договор № П-04 от 01.06.2012 г. между ищеца като възложител и Б.Е.С.като изпълнител, с който възложителят възлага и изпълнителят приема да изпълнява дейности описани в т. 8 от договора и по проект Оперативна програма “Развитие на човешките редурси”, Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG051PO001-1.1.07 “Вземи живота в свои ръце”. В договора е посочено възнаграждение в размер на 15,30 лв. на час. Съгласно чл. 8 от договора изпълнителят се задължава: да разработи методология, целта на която е описана в проекта; да подпомага и супервизира дейността на оперативните асистенти; да анализира събрната информация и изготвя анализ на резултатите от проведената идентификация; да определя лицата, които да бъдат включени в обучение и идентифициране на техните конкретни обучители нужди; да представя отчет за извърпената работа от 1-во до 3 – то число на месеца, следващ месеца, за който се отнася.
           В представения отчетен докал на Б.С.са посочени следните дейности: обучение – инструктаж на оперативните асистенти за работа с методологията за идентификация на обезкуражените лица сред представители на уязвимите групи в област Перник – общо 4 ч.; оперативни срещи за контрол на работата на оперативните асистенти и индивидуални консултации на тяхната дейност – общо 32 ч.; изготвяне на статистически матрици за обработка на резултатите от проведената идентификация – общо 24 ч.; обработка на резултатите от събрани въпросници за идентификация на обезкуражените лица сред представители на уязвимите групи в област Перник – общо 60 ч.
          Представен е граждански договор № П-05 от 01.07.2012 г. между ищеца като възложител и М.С.Г.като изпълнител, с който възложителят възлага и изпълнителят приема да изпълнява дейности описани в т. 8 от договора и по проект Оперативна програма “Развитие на човешките редурси”, Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG051PO001-1.1.07 “Вземи живота в свои ръце”. В договора е посочено възнаграждение в размер на 4,91 лв. на час. Съгласно чл. 8 от договора изпълнителят се задължава: да издирва лица в регионите с обезкуражените лица и уязвимите групи в област Перник; да провежда анкети и интервюта с представителите на целевите групи за идентификация на лицата и техните нужди; да извърши изработените дейности в срок до 31.07.2012 г., да представи отчет за изпълнение в срок до 10.08.2012 г.
           В представения отчетен докал на М.С.са посочени следните дейности: Участие в обучение – инструктаж на оперативните асистенти за работа с методологията за идентификация на обезкуражените лица сред представители на уязвимите групи в област Перник – общо 4 ч.; самоподготовка за работа с методологията за идентификация на обезкуражените лица в уязвимите групи в област Перник – общо 8 ч.; участие в оперативни срещи и консултации с екперт анализатори по проекта – общо 22 ч., провеждане на идентификация на обезкуражените лица сред представители на уязвимите групи в областта – общо 66 ч., мотивиране на идентифицирани лица за регистриране като безработни за участие в проекта – 20 ч.
           Представен е граждански договор № П-06 от 01.07.2012 г. между ищеца като възложител и Е.М.В.като изпълнител, с който възложителят възлага и изпълнителят приема да изпълнява дейности описани в т. 8 от договора и по проект Оперативна програма “Развитие на човешките редурси”, Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG051PO001-1.1.07 “Вземи живота в свои ръце”. В договора е посочено възнаграждение в размер на 4,91 лв. на час. Съгласно чл. 8 от договора изпълнителят се задължава: да издирва лица в регионите с обезкуражените лица и уязвимите групи в област Перник; да провежда анкети и интервюта с представителите на целевите групи за идентификация на лицата и техните нужди; да извърши изработените дейности в срок до 31.07.2012 г., да представи отчет за изпълнение в срок до 10.08.2012 г.
           В представения отчетен докал на Е.В..са посочени следните дейности: Участие в обучение – инструктаж на оперативните асистенти за работа с методологията за идентификация на обезкуражените лица сред представители на уязвимите групи в област Перник – общо 4 ч.; самоподготовка за работа с методологията за идентификация на обезкуражените лица в уязвимите групи в област Перник – общо 8 ч.; участие в оперативни срещи и консултации с екперт анализатори по проекта – общо 22 ч., провеждане на идентификация на обезкуражените лица сред представители на уязвимите групи в областта – общо 66 ч., мотивиране на идентифицирани лица за регистриране като безработни за участие в проекта – 20 ч.
          По делото е представено писмо с изх. № 92/2867 от 30.05.2014 г. от ответника Агенция по заетостта адресирано до ищеца, с което в отговор на възражение по неверифицирани средства на бенефициента по процесния договор е заявено, че сумаа в размер на 10 844,92 лв. не подлежи на плащане. Посочено е, че по бюджетно перо 1.1. “Възнаграждение и осигуровки за сметка на работодателя, съгласно КТ и КСО за експерт-анализатори и опреативни асистенти, извършващи идентифициране на обезкуражените лице сред маргинализираните общности” не се верифицират разходи в размер на 1 444, 23 лв., поради недопуситмост на посочените разходи, тъй като в отчетите на лицата Б.С., М.Г.и Е.В..са включени дейности, които не са договорени в гражданските договори на лицата.
          Конкретните правила за допустимост на разходите по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" са посочени в ПМС № 180 от 27.07.2007 г. за приемане на детайлни правила за допустимост на разходите по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", съфинансирана от Европейския социален фонд, за финансова рамка 2007 - 2013 г., като съдът приема, че относима по спора е редакцията му, обн.ДВ., 64 от 07.08.2007 г., арг. от чл. 3, ал.2 от същото ПМС.
            Съгласно чл. 2 от ПМС № 180/2007 г. разходите по Оперативната програма се считат за допустими, когато отговарят едновременно на следните условия: 1. да са законосъобразни; 2. да са извършени за дейности, определени и осъществени под отговорността на Управляващия орган, съгласно критериите за избор на операции, одобрени от комитета за наблюдение на Оперативната програма.;3. да са извършени срещу необходимите разходооправдателни документи - фактури или други документи с еквивалентна доказателствена стойност съгласно националното законодателство, за съхранението на които са спазени изискванията на чл. 13 от постановлението; 4. да са извършени въз основа на договор или заповед по смисъла на чл. 3 от Постановление № 121 на Министерския съвет от 2007 г.; 5. да са действително извършени и платени през периода за допустимост на разходите по чл. 3 от постановлението; 6. да са извършени в съответствие с принципите за добро финансово управление, определени в чл. 27 и 28 от Регламент на Съвета (ЕО, Евратом) № 1605/2002 г., изменен с Регламент на Съвета (ЕО, Евратом) № 1995/2006 г.; 7. да са отразени в счетоводната и данъчната документация на бенефициента чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделна счетоводна система и да могат да бъдат проследени въз основа на ефективно функционираща одитна пътека;
     Съгласно чл. 4. (1) от същото ПМС за финансиране по Оперативната програма са допустими всички преки разходи, свързани с изпълнението на дейностите по сключени договори, обобщени в следните групи: 1. разходи за трудови и други възнаграждения, стипендии и други доходи на физически лица за дейности, пряко свързани с изпълнението на договора за финансиране, включително осигурителните вноски, начислени за сметка на осигурителя върху договореното възнаграждение съгласно националното законодателство; 2. разходи за командировки (пътни, дневни и квартирни); стойността им се определя съгласно Наредбата за командировките в страната и Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина; 3. разходи за услуги, извършвани от трети лица за дейности, пряко свързани с изпълнението на дейностите по договора за финансиране; 4. разходи за материали, консумативи и други материални активи, необходими за изпълнението на дейностите по договора за финансиране, с изключение на недопустимите разходи по чл. 10, ал. 1, т. 3; 5. други преки разходи, произтичащи от изискванията на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и свързани с изпълнението на допустимите дейности.
        Съгласно чл. 12 от представеното по делото Приложение I Общи условия към финансираните по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” договори за безвъзмездна финансова помощ, без да противоречат на разпоредбите на Регламент 1998/15.12.2006 г., Регламент на Съвета № 1083/11.07.2006 г., Регламент на Комисията № 1828/08.12.2006 г. и Регламента на Европейския парламент и на Съвета № 1081/05.07.2006 г., както и на Постановление № 62/21.03.2007г. на Министверския съвет и на Постановление № 180/27.07.2007 г. на Министврския съвет, за да бъдат признати за допустими по проекта, разходите трябва да отговарят на изискванията въведени в Насоките за кандидатстване по настоящта схема за финансиране. Съгласно посочените насоки “допустими преки разходи” трябва да бъдат: в съответствие с разпоредбите на Регламент 1081/2006 г., Регламент 1083/2006 г., ПМС № 180/27.07.2007 г.; пряко свързани с изпълнението на проекта; заложени в договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ; да отговарят на принципите за добро финансово управление и ефективност на разходите; действително направени от кандидата или неговите партньори по време на изпълнението на проекта и да са извършени след датата на подписване на договора; осчетоводени от кандидата и/или неговите партньори; да са доказани със съответните разходооправдателни документи. Съгласно същите насоки “допустими преки разходи по настоящата схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ” са: разходи за възнаграждение и осигурителни вноски за сметка на осигурителя за експерти пряко свързани с изпълнението на основаните дейности – лекторски/преподавателски/друго възнаграждение и осигуровки; разходите за идентифициране на обезкуражените сред маргинализираните общности, особено в районите с компактно ромско население – до 5 процента от общата стойност на допустимите преки разходи, под формата на разходи за възнаграждения и дължими за сметка на работодателя осигуровки по реда на КТ и КСО за експерт-анализатори и опреативни асистенти, извършващи конкретна дейност; разходи за стипендии на обучаващите се в размер от 8 лв. за всеки присъствен учебен ден; разходи за възнаграждения на лицата от целевата група за стажуване при работодател в размер на минимална работна заплата и дължимите осигуровки по КТ и КСО начислявани за сметка на работодателя за срок от три месеца; разходи за командировъчни на експертите пряко свързани с изпълнението на основаните дейности/преподаватели, лектори, методисти и др. експерти/; разходи за пътни на представителите от целевата група /обучаваните/ за периода на провеждане на обучението; разходи за материали и консумативи, свързани с обучението; разходи за наем на помещения и оборудване, свързани с обучението; разходи за дейности за осигуряване на публичност; разходи за електричество/отопление, поддръжка на помещения и други разходи, свързани с обучението; разходи за застраховки на представителите от целевата група; разходи за външни услуги, свързани с обучението, в т.ч. възлагане на дейностина изпълнители от страна на бенефициента; разходите за амортизация на инструменти и оборудване; невъзстановим ДДС, включен в преките разходи.
         Настоящият състав намира, че съгласно анализ на посочената нормативна уредба и разпоредбите на сключения между страните договор сторените разходи предмет на исковата претенция под перо 1.1. отговарят на посочените изисквания за допустими разходи, поради следните съображения:
В В В В В В В В В РќР° РїСЉСЂРІРѕ място следва РґР° СЃРµ отбележи, че посочените РІ отчетите дейности – провеждане РЅР° обучение Рё обучение – инструктаж РЅР° посочените лица представляват разходи РїСЂСЏРєРѕ свързани СЃ изпълнението РЅР° РґРѕРіРѕРІРѕСЂР° Р·Р° финансиране РїРѕ смисъла РЅР° чл. 2 РѕС‚ РџРњРЎ в„– 180/2007 Рі., безспорно извършването РЅР° инструктаж Рё обучение РЅР° лицата СЃ цел ефективно осъществяване РЅР° дейността РёРј Рµ насочено РєСЉРј изпълнение РЅР° задълженията РїРѕ РґРѕРіРѕРІРѕСЂР°. Следва РґР° СЃРµ отбележи, че посочените допустими разходи РІ чл. 4 РѕС‚ посочения РџРњРЎ, РєСЉРј който препраща Приложение I РѕС‚ РґРѕРіРѕРІРѕСЂР° между страните, РЅРµ СЃР° изброени изчерпателно. РЎ оглед спецификата РЅР° дейността РїРѕ реализиране РЅР° опреативните програми, безспорно РЅРµ могат изчерпателно РґР° бъдат изброени възможните необходими разходи РїРѕ осъществяване РЅР° конкретния проект, поради което нормативно СЃР° заложени строги критерии Р·Р° определянето РёРј като допустими. Ето защо Рё съгласно С‚. 5 РѕС‚ РџРњРЎ допустими разходи СЃР° Рё РґСЂСѓРіРё преки разходи, произтичащи РѕС‚ изискванията РЅР° РґРѕРіРѕРІРѕСЂР° Р·Р° предоставяне РЅР° безвъзмездна финансова РїРѕРјРѕС‰ Рё свързани СЃ изпълнението РЅР° допустимите дейности. Преки СЃР° тези разходи, които СЃР° насочни РєСЉРј непосредственото изпълнение РЅР° конкретно задължение РїРѕ РґРѕРіРѕРІРѕСЂР°, без които то РЅРµ Р±Рё могло РґР° Р±СЉРґРµ извършено съобразно заложените изисквания, каквито именно СЃР° разходите Р·Р° обучението. Ррелевантно РїРѕ отношение РЅР° верификацията РЅР° тези разходи РѕС‚ ответника Рµ обстоятелството дали дейностите РїРѕ обучение СЃР° били обективирани РІ гражданските РґРѕРіРѕРІРѕСЂРё сключени между бенефициента Рё посочените лица, тъй като такова условие РЅРµ Рµ налице нито РІ РґРѕРіРѕРІРѕСЂР° Р·Р° предоставяне РЅР° безвъзмедна финансова РїРѕРјРѕС‰, нито РІ горепосочената нормативна уредба. Следва РґР° СЃРµ отбележи, че РІ представения РїРѕ делото формуляр Р·Р° кандидатстване РїРѕ програмата Р·Р° експерт-анализатора Р‘.РЎ.Рµ предвидено РґР° разработва методология Р·Р° идентифициране РЅР° обезкуражените лица сред представителите РЅР° уязвимите РіСЂСѓРїРё. Рў.Рµ. обучението РЅР° оперативните асистентни представлява част РѕС‚ разработената РѕС‚ експерта-анализатор методология СЃ оглед предвидената дейност Р·Р° експерт-анализатора РґР° подпомага дейността РЅР° оперативните асистенти. Посочената дейност Рё разходи Р·Р° нея СЃР° надлежно посочени РІ отчетните доклади, съобразно задължението РЅР° бенефициента РїРѕ РґРѕРіРѕРІР°. Неоснователни СЃР° възраженията Р·Р° ответника, че посочените разходи РЅРµ били обективирани РІ Договора Р·Р° безвъзмездна финансова РїРѕРјРѕС‰, тъй като РІ самия РґРѕРіРѕРІРѕСЂ РЅРµ СЃР° предвидени конкретни разходи, налице Рµ препращане РєСЉРј приложенията РєСЉРј РґРѕРіРѕРІРѕСЂ, Р° както беше посочено чл. 12 РѕС‚ представеното РїРѕ делото Приложение I Общи условия РєСЉРј финансираните РїРѕ Оперативна програма “Развитие РЅР° човешките ресурси” възпроизвежда критериите Р·Р° определяне РЅР° допустимите разходи. Сторените РїРѕ това перо разходи СЃР° извършени срещу необходимите разходооправдателни документи – разходни касови ордери, сметки Р·Р° изплатени СЃСѓРјРё, приложени СЃР° Рё отчетни доклади. Съгласно заключението РЅР° вещото лице РїРѕ допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, което настоящият състав кредитира като пълно Рё компететно изготвено разходите СЃР° отразени РІ счетоводната Рё данъчната документация РЅР° ищеца - бенефициент чрез отделни счетоводни аналитични сметки или РІ отделна счетоводна система Рё могат РґР° бъдат проследени РІСЉР· РѕСЃРЅРѕРІР° РЅР° ефективно функционираща одитна пътека. Неоснователно Рµ възражението РЅР° ответника, че основание Р·Р° отказ Р·Р° верификация РЅР° тези плащания Рµ липсата РЅР° предоставени анкетни карти РЅР° ДО РІ процеса РЅР° изпълнение РЅР° РґРѕРіРѕРІРѕСЂР°. Вещото лице РїРѕ допусната ССчЕ Рµ посочило, че след извършена проверка РІ счетоводството РЅР° ответника СЃРµ установява, че анкетните карти СЃРµ намират РІ архива РЅР° ответната страна.
         От общия размер на
горната претенция – 1444,23 лв. следва да бъдат редуцирани платените осигурвки
по това перо, тъй като претенцията за осигуровки е заявена в т. 6 от исковата
молба, като претенция по друго перо и доколкото последната е нормативно лимитирана до съответен процент
от общо допустимите разходи, а в настоящото перо следвада бъде
разгледана само претенцията за възнагражденията на посочените лица. Съобразно
изложеното от 1444,23 лв. следва да бъдат извадени заплатените за оперативните
асистенти М.Г.и Е.В., която видно от представените сметки за изплатени суми са
в размер на 152,84 лв. за всеки от оперативните асистенти, или претенцията по
това перо за възнаграждения на посочените лица е основателна до размера от 1138, 55 лв.
         По отношение на претендираната от ищеца сума по бюджетно перо 2.3. “Разходи за транспорт за целевата група” в размер на 945, 34 лв.:
          По процесното бюджетно перо от ищеца са представени:
           Фактура № ********** от 01.03.2013 г. от ТК “Бус Перник” издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта за пътуване Перник – Дивотино за м. Март по проект договор ESF – 1107-18-08002 по бюджетно перо 2.3. за курс външни облицовки и настилки, фактурата е на стойност 32 лв. с ДДС., Фактура № ********** от 01.02.2013 г. от “Пътнически превози Перник” ЕООД издаена на на РБЦ – Перник за абонаментна карта за пътуване Перник – Ярджиловци, курс по договор ESF – 1107-18-08002 по бюджетно перо 2.3. и, фактурата е на стойност 51 лв. с ДДС. Фактура № ********** от 31.01.2013 г. от ТК Бус Перник издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта за пътуване Перник – Дивотино за м. II, курс по договор ESF – 1107-18-08002 по бюджетно перо 2.3. , фактурата е на стойност 32 лв. с ДДС, Фактура № ********** от 03.01.2013 г. от “Пътнически превози Перник” ЕООД издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта за пътуване по маршрут Ярджиловци-Перник и обратно за 03.01.2013 г. – 02.02.2013 г., по посочения проект , фактурата е на стойност 51 лв. с ДДС, Фактура № ********* от 28.12.2012 г. от ТК Бус Перник издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта за пътуване по маршрут Перник – Драгичево по посочения проект , фактурата е на стойност 45 лв. с ДДС. Фактура № ********* от 28.11.2013 г. от ТК Бус Перник издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта за пътуване , фактурата е на стойност 45,00 лв. с ДДС., Фактура № 00009829 от 31.10.2012 г. от “Пътнически превози Перник” ЕООД издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта за три месеца , фактурата е на стойност 226,67 лв. с ДДС, с основание посочения проект, издадена на РБЦ – Перник, Фактура № ********** от 02.11.2012 г. от “БДЖ – Пътнически превози” ЕООД издадена на РБЦ – Перник за абонаментна карта курс кофражи , фактурата е на стойност 58,33 лв. с ДДС, Фактура № ********** от 14.01.2013 г. от “Автомобилни превози - Радомир” ООД издадена на РБЦ – Перник за карти за пътуване курс “В.О.Н” по маршрут Радомир – Перник - Радомир , фактурата е на стойност 250 лв. с ДДС, Фактура № ********** от 04.02.2013 г. от “Автомобилни превози - Радомир” ООД издадена на РБЦ – Перник за карта за пътуване курс бояджии , фактурата е на стойност 130 лв. с ДДС. Към всяка фактура е представен разходен касов ордер, приемопредавателен протокол за получаване на картата от лицето, копие от картата, върху което е изписано, че лицето е получило картата. Представени са и 16 бр. билети издадени от “Автотрансснаб” АД.
        По делото са представени писмо с изх. № 74/0151 и писмо изх. № 92/1650, писмо с изх. № 92/1051, писмо с изх. № 92/2014 от Агенция по заетостта до ищеца, с което за “Разходи за трнаспорт на целевата група” в които е инкорпориран отказ за верифициране на разходи по това перо.
        Съгласно чл. 5, т.2.3
от указанията към приложения бюджет, в раздел 2 се посочват: разходи за пътни на
представителите от целевата група /обучаваните/ за периода на провеждане на
обучението – разходи в реални размери за транспорт от и до населеното място на
обучаемия, когато същият не живее на територията на населеното място, в което
се провежда обучението, съответстващи на посещенията на курса. Разходите за
транспорт покриват билети за пътуване с междуселищен обществен транспорт при
РёР·Р±РѕСЂ РЅР° най-икономичен маршрут Рё превозно средство.В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В
        Посочените разпоредби от бюджета не предвиждат покриване на пътни абонаментни карти, а единствено на билети за пътуване с междуселищен обществен транспорт. Дори да се приеме, че пътуването с абонаментна карта е “най-икономично” превозно средство по смисъла на указанията към бюджета, то следва да бъде установено, че разходите са съответстващи на посещенията на курса, което в настоящия случай не е установено от страна на бенефициента, като не са ангажирани доказателства за това.
      Ето защо, съдът намира,
че по това перо основателна е претенцията формирана единствено от стойността на
закупените билети, обективирана в РКО № 140 от 29.04.2013 г. за
177,40 лв. за закупени билети за транспорт за датите 16.04.2013 г, 17.04.2013
г., 18.04.2013 г., 19.04.2013 г. и 22.04.2013. Към представените билети е представен и протокол, от който е видно, че на
посочените дати лицето Емил Ерменчов Петров е присъствал на обучение “Умения за
учене” – курс “бояджиски работи, поради което и разходите са съответни на
посещенията на курса.
        По отношение напретенцията за възстановяване на сумата 1 763,85 лв. по бюджетно перо 3.1. “Разходи за закупуване на материали”:
        По делото е представена фактура № *********/31.10.2012 г. издадена от “В.” ЕООД за закупуване от ищеца на материали на обща стойност 1 704, 75 лв., приемо-предавателен протокол от 31.10.2012 г., списък на полученирте материали специалност “Бояджийски работи” с период на провеждане 04.02.2013 г. – 12.04.2013 г.
        Ответникът не оспорва, че не е заплатил 15 бр. чанти от това перо, като поддържа, че бенефициентът не е установил, че е предал чантите на лицата участващи в различните групи по проекта.
         Възражението на
ответника по тази претенция е основателно, тъй като от представените от ищеца
списъци на получени материали с подпис на лицата получили съответния артикул,
се установява, че такива са раздадени на две групи лица от по 15 човека, а
именно от специалност “Бояджийски работи” и специалност “Външни облицовки и
настилки”. Съобразно изложеното и във вр. с чл. 15.2 от Общите и
административни разпоредби към Договора, безвъзмездната финансова помощ не може
при никакви обстоятелства да носи на бенефициента печалба, порадки което
основателни са възраженията на ответника, че не е допустимо искането за
възстановяване на разходи за материали,
за които не е доказано, че са били използвани за проекта, а в
случая се претендират по-голям брой закупени артикули.
        Относно сумата в размер на 363,75 лв. по същото бюджетно перо, платена за материали:
         По делото е представена фактура № *********/03.01.2013 г. издадена от “В.” ЕООД на ищеца за закупуване на матерали за обучение, а именно: 15 бр. – тетрадки голям формат, 15 бр. – учебни помагала, 15 бр. – химикалки, 15 бр. – триъгълници, 15 бр. – моливи, 15 бр. – гуми, 15 бр. – острилки, 5 бр. бяла хартия слайдове, 1 бр. – хартия за флип чарт, 15 бр. – маркери за цветна дъска и 1 бр. – тонер касета.
        Представен е списък на получените материали, подписан от всички 15 участници в обучението, от който се установява, че са предадени всички 15 бр. – тетрадки голям формат, 15 бр. – учебни помагала, 15 бр. – химикалки, 15 бр. – триъгълници, 15 бр. – моливи, 15 бр. – гуми, 15 бр. – острилки.
        Представен Рµ Рё отчет РѕС‚ РёРЅР¶. Ргнатова относно употребяването РЅР° маркерите, бялата хартия Рё тонер касетата, посочено Рµ Р·Р° какво СЃР° употребени последните.
        Сумата не е призната
за разход поради това, че приемо – предавателния протокол към нея е с дата след
извършване на плащането. Съгласно заключението на вещото лице по допуснатата
ССчЕ, действително има техническа грешка при изписването, като месец Януари
2012 г. програмата не е стартирала, поради което настоящият състав намира, че неправилно
ответника е отказал да верифицира сумата на соченото основание, тъй като е
налице грешка в изписването, което не е било основание за отказ, а евентуално
за насоки за отстраняване на посоченото разминаване. Ето защо претенцията в размер от
363,75 лв. по процесната фактура следва да бъде уважена.
          По делото е представена фактура № *********/16.01.2013 г. издадена от “В.” ЕООД на ищеца за материали на обща стойност 3 222,75 лв. Към фактурата са представени 5 бр. платежни нареждания всяко по 644,55 лв., списък на получателите на материалите, приемо-предавателни протоколи за материалите.
          Настоящият състав
намира за неоснователен отказът на ответника да верифицира сумата в общ размер от 1289,10 лв.
, който е обоснован
с липса на необходима и изискуема информация, която да дава яснота каква част
от фактурата е платена, тъй като видно от представените платежни нареждания
сумата по фактурата е погсявана частично към доставчика за плащания от по
644,55 лв. Рщецът Рµ представил платежните нареждания, които удостоверяват пълно
плащане на посочената фактура, пордаи което разходите са съобразени с
изискванията на чл. 3 от ПМС 180/27.07.2007 г., а именно налице са действително
извършени плащания в периода на допустимост, поради което неоснователно е неверифицирането
на посочената сума в размер на 1289, 10 лв. Неоснователен е и отказът за
верифициране на сумата в размер на 530,55 лв., поради
непредставяне на приемо-предавателни протоколи между ръководителя на проекта и
координатора за предаване на всички материали, доколкото ищецът представя
приемо-предавателни протоколи и поименни списъци удостоверяващи предаването на
закупените материали. Сумата от 114.00 лв е верифицирана по
искането СЃ РРњРџ в„– 5 Рё период РЅР° отчитане 01.04.2013 – 30.04.2013 Рі., сумата РѕС‚ 1289,10
лв. РїРѕ същата фактура Рµ верицирана РїРѕ искането СЃ РРџРњ в„– 6 Рё период РЅР° отчитане
01.05.2013 – 01.05.2013 г., за тези верификации. Съобразно изложеното,
основателна се явява претенцията на ищеца по процесната фактура само за сумата от 1175.10
лв.
           По делото е представена фактура № **********/29.03.2013 г. издадена от “М.М.” ООД за закупуване от ищеца на консумативи на обща стойност 696,50 лв., за която фактура неверифицираната сума е в размер на 306,67 лв. Представена е фактура № **********/29.03.2013 г. издадена от “М.М.” ООД за закупуване от ищеца на консумативи на обща стойност 1 116,50 лв., за която фактура неверифицираната сума е в размер на 930,42 лв. Представена е фактура № **********/29.03.2013 г. издадена от “М.М.” ООД за закупуване от ищеца на консумативи на обща стойност 1216,78лв., за която фактура неверифицираната сума е в размер на 1043,79 лв. Представена е фактура № **********/29.03.2013 г. издадена от “М.М.” ООД за закупуване от ищеца на консумативи на обща стойност 1 116,50 лв., за която фактура неверифицираната сума е в размер на 869,82 лв. Отказът за верифициране на посочените суми от страна на ответника е обоснован с разпоредбата на чл. 15.2 от Общите и административни разпоредби към Договора за БФП, а именно, че бенефициентът не може при никакви обстоятелства да реализира печалба. Ответникът поддържа, че за да бъде установено това обстоятелство, следва да бъдат представени доказателства, че готовата продукция и материали са били бракувани или унищожени, а такива не са представени на ДО.
           По делото към приложените фактури са представени и приемо-предавателни протоколи, както и поименни списъци, от които е видно, че закупените материали са раздадени на лицата участици, приложени са отчети за вложените консумативи.
           Настоящият състав
намира за основателен отказът на ответникът да верифицира посочените по
фактурите суми, мотивиран с липсата на доказателства за това, че бенефициентът
не реализирал печалба от готовата продукция и материали. Съгласно разпоредбата
на чл. 15.2 от Общите и административни разпоредби към Договора за БФП, безвъзмездната
финансова помощ не може при никакви обстоятелства да носи на бенефициента
печалба. Закупените материали за целите на практическите знания, следва да бъдат
вложени в продукция в съотвествие с описаното проектно предложение, което се
доказва с протоколи и снимки. По делото от страна на ищеца не са представени
протоколи за бракуване на готовия продукт, нито снимки удостоверяващи влагането
на материалите съобразно изискванията
регламентиранин в Насоките за кандидатстване по процедура за предоставяне на
безвъземздна финансова помощ. Съдът кредитира допълнителното заключение на
вещото лице по допусната СсчЕ, което е посочило, че бракуваните материали и
стойности следва да бъдат осчетоводени като брак по аналитична сметка 609 или
друга такава, в зависимост от индивидуалния сметкоплан на дружеството, а такива документи не са били съставени и
изпратени на ответника, отделно от това вещото лице е посочило, че датите на
приемо-предавателните протоколи са преди датите на издаване на фактурите.
Съобразно изложеното отказът да бъде верифицирана претендираната по трите
фактури сума в общ размер от 3 120, 89 лв. по перо 3.2. “Разходи за закупуване
на консумативи” се явява обоснован.
             По отношение претенцията на ищеца за заплащане на сумата от 97,72 лв. по бюджетно пееро 4.4. “Разходи за застраховки на представителите на целевата група”:
            По делото са представени Застрахователна полица № 01101401300041 от 01.02.2013 г. за групова застраховка “Злополука по време на обучение” – за курса “Бояджийски работи” за периода от 00:00 ч на 04.02.2013 г. до 24:00 ч. на 22.04.2013 г., списък със застрахованите 15 курсисти в съответния курс запосочения период, както и платежно нареждане за сумата в размер на 41,25 лв. , Застрахователна полица № 01101401300003 от 11.01.2013 г. за групова застраховка “Злополука по време на обучение” – за курса “Външни облицовки и настилки” за периода от 00:00 ч на 14.01.2013 г. до 24:00 ч. на 01.04.2013 г., списък със застрахованите 15 курсисти в съответния курс за посочения период, както и платежно нареждане за сумата в размер на 41,25 лв., Застрахователна полица № 01101401200414 от 17.12.2012 г. за групова застраховка “Злополука по време на обучение” – за курса “Основни и довършителни работи” за периода от 00:00 ч на 17.12.2012 г. до 24:00 ч. на 11.03.2013 г., списък със застрахованите 15 курсисти в съответния курс запосочения период, както и платежно нареждане за сумата в размер на 41,25 лв. Застрахователна полица № 01101401200383 от 20.11.2012 г. за групова застраховка “Злополука по време на обучение” – за курса “Армировка и бетон” за периода от 00:00 ч на 22.11.2012 г. до 24:00 ч. на 14.02.2013 г., списък със застрахованите 15 курсисти в съответния курс запосочения период, както и платежно нареждане за сумата в размер на 41,25 лв.; Застрахователна полица № 01101401200360 от 31.10.2012 г. за групова застраховка “Злополука по време на обучение” – за курса “Кофражи” за периода 01.11.2012 г. до 24.01.2013 г., списък със застрахованите 15 курсисти в съответния курс запосочения период, както и платежно нареждане за сумата в размер на 41,25 лв.
         Отказът на ответника
да верифицира частино разходите за застраховки е мотивиран с търдение, че
сключените застраховки обхващат дни, в които обучението не се е провеждало.
Съгласно заключението на вещото лице по допусната СсЧЕ, което както
бешепосочено съдът кредитира съобразно разпоредбата на чл. 202 ГПК, при
проверка в счетовдствата на страните – неверифицираните средства по това перо
са в размер на 97,72 лв. Вещото лице е посочило, че разходите са заложени в бюджета и се
отнасят само за дните, в които се провежда обучение, т.е. 50 дни професионално
обучение и 5 дни ключова компетенция. Съобразно изложеното, неоснователен се
явяа отказът на ответника да одобри процесната сума на посоченото от него
основание и доколкото разходите съответстват на изискванията за допустими
разходи, поради което претенцията на ищеца следва да бъде уважена изцяло по това
перо в размер на 97,72 лв.
         По отношение на претенцията за присъждане на сумата от 8 777,94 лв.:
В В В В В В В В В Рщецът претендира разходи РїРѕ “Раздел Рђ С‚.1. Р·Р° възнаграждения Рё РѕСЃРёРіСѓСЂРѕРІРєРё Р·Р° сметка РЅР° работодателя РІ размер РЅР° 1 984,57 лв. – представляващи разликата между извършени РѕС‚ него разходи РїРѕ това перо РІ размер РЅР° 7 423,60 лв. Рё верифицирани РѕС‚ ответника разходи РІ размер РЅР° 5 439, 03 лв., както Рё сумата РѕС‚ 6 3793,37 лв. РїРѕ раздел Р‘ Р·Р° организация Рё управление РїРѕ чл. 4, ал. 6 РѕС‚ РџРњРЎ 180/27.07.2007 Рі., представляваща разликата между извършените РѕС‚ него разходи РїРѕ това перо РІ размер РЅР° 14 462,32 лв Рё признатите разходи 7 669,95 лв.
           Съгласно насоките за кандидатстване по процедура за предоставяне на безвъземздна финансова помощ, към която препраща и Приложение I към сключения между страните Договор за БФП, разходите по този бюджетен ред (за трудови възнаграждения и други доходи на физически лица, пряко ангажирани с изпълнението на финансираните дейности и необходими за тяхната подготовка и осъществяване, вкл. Осигурителните вноски, начислени за сметка на осигурителя) върху договореното възнаграждение съгласно националното законодателство) не могат да надвишават 5 % от размера на общо допусимите преки разходи по проекта.
             Съгласно т. 5 от § 1. От Допълнителната разпоредба на приложимото ПМС № 180 от 27.07.2007 г. за приемане на детайлни правила за допустимост на разходите по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", "Преки разходи" включва разходите, които са директно съотносими към дейностите по съответния проект и са извършени изцяло само за изпълнението на конкретния проект.
            От заключението на вещото лице по допусатата ССчЕ се установява, че верифицираните разходи в общ размер са на стойност 107 093,81 лв., от тази сума за група Б – “Разходи за организация и управление” е верифицирана сума в размер на 9 243,44 лв.. Верифицираните от ответника разходи по група А са в размер на 97 815,41 лв.
            С оглед частичната основателност на претенцията на ищеца, а именно 1138, 55 лв. по перо 1.1 за “Възнаграждения и осигуровки за сметка на работодателя”, 177, 40 лв. по перо 2.3 “Разходи за транспорт за целевата група”, 363, 75 лв. + 1175, 10 лв. по перо 3.1. “Разходи за закупуване на материали”, 97, 72 лв. по бюджетно перо 4.4 “разходи за за застраховки”, към верифицираните средста следва да бъде добавени неоснователно неверифицираната сума в размер на общия сбор на посочените пера, а именно 2952,52 лв. Съобразно изложеното общо допустимите разходи са в размер на 97 815,41 лв. (верефицирани от ответника) + 2952,52 лв. (приети за основателни по настоящия иск, които е следвало да бъдат врифицирани) – 100 767, 93 лв. – на базата на която сума, съобразно посочената нормативна уредба следва да бъде изчислен максималния размер на разходите по този бюджетен ред за трудови възнаграждения и други доходи на физически лица, пряко ангажирани с изпълнението на финансираните дейности и необходими за тяхната подготовка и осъществяване, вкл. осигурителните вноски, начислени за сметка на осигурителя. Посочените суми са редуцирани от ответника поради превишаване на посочените в Насоките за кандидатестване 5%, като не са релевирани други основания за отказ за заплащане на процесните суми. Съобразно изложеното дължимата сума по това перо с оглед определеното ограничение е в размер 5 038,40 лв., от които са верифицирани и платени 4886.79 лв., поради което се явява основателна в тази част претенцията за сумата от 151, 61 лв.
         Горните аргументи се отнасят и за претенцията по “Раздел Б за организация и управление по чл. 4м ал. 6 от ПМС 180/27.07.2007 г.”. Сългасно Насоките за кандидатстване по процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, перото по този раздел е ограничен до размер от 10 % от преките допустими разходи. Както беше посочено тези разходи се равняваат на 100 767, 93 лв., поради което максимално допустимия размер на сумата е 10 076,793 лв. , от които са верифицирани и платени 9243,44 лв., поради което се явява основателна в тази част претенцията за сумата от 833,353 лв. Следва да се отбележи, че отказът за верификация по това перо е мотивиран от ДО единствено с надхвърляне на лимитативно определения процент за тези разходи.
            Съобразно частичната основателност на иска следва да бъде разгледано своевремнно предявеното от ответника възражение за прихващане със сумата в размер на 34,96 лв., която представлява изплатена над общата сума на верифицираните допустими разходи с натрупване по проекта от всички плащания, ведно с лихвата за забава считано от 30.05.2014 г. до окончателното изплащане на сумата.
             Настоящият състав намира за неоснователно направеното от ответника възражение за прихващане, поради следните съображения:
             Посочената сума е взета предвид от настоящия съдебен състав като част от общо верифицираните средства и доколкото в настоящото производство се установи, че претенцията на ищеца е частично основателна, като неоснователно неверифицираните разходи са в общ размер на 2952,52 лв. не би могло да има надлпатена сума в размер от 34,96 лв., ведно с начислена за нея лихва.
            По изложените съображения относно основателността на претенцията на ищеца и неоснователността на възражението за прихващане, неоснователна се явява въззивната жалба на ответника Агенция по заетостта, с която се обжалва решението на СРС в частта, с която е уважен предявения иск за сумата в размер от 34,96 лв., поради следните съображения:
            Ответникът твърди, че сумата от 34,96 лв. е подлежаща на възстановяване поради надплащане над верифицираната сума и доколкото в настоящото производство се установи, че не само, че не са надплатени суми, а са налице суми, за които неоснователно е отказано верифициране и респ. плащане, сумата не се явява неоснователно присъдена с постановеното съдебно решение като същата е съобразена като плащане в общия размер на верифицираните средства.
           Съобразно изложеното решението и поради частично несъвпадение на изводите на въззивния съд с тези на СРС, първоинстанционното решение следва да бъде отменено в частта, с която искът е отхвърлен за сумата над 34, 96 лв. до приетия от настоящата инстанция общ размер от 2952, 52 лв., както и в частта за присъдените разноски, а в останалата си част решението следва да бъде потвърдено.
            По разноските:
 Предвид
изхода от спора, ищецът има право на разноски в първоинстанционното
производство съобразно уважената част от иска. В първоинстанционното
производство Сдружение “Р.Б.център за п.на м.и с.п.” е сторил разноски в размер
на 3186 лева, като на основание чл. 78, ал. 1 ГПК с оглед уважената част от
иска следва да му бъдат присъдени разноски в производството пред СРС в размер
на 582,46 лева. Неоснователно е
направеното в отговора на исковата молба, от страна на процесуалия представител
наответника, възражение за прекомерност на претендираното адвокатско
възнаграждение, тъй като делото се характеризира с висока фактическа сложност,
проведени са няколко открити съдебни заседания, представени са множество документи.
Съобразно отхвърлената част от исковете, на
основание чл. 78, ал. 3 от ГПК на ответника Агенция по заетостта следва да
бъдат присъдени разноски за СРС в размер на 490,30 лв. (за депозит за вещо лице и юрисконсултско
възнаграждение).
Във въззивното производство по в.гр.д. №
7791/2015 г. на СГС, право на разноски имат двете страни. На основание чл. 78,
ал. 1 ГПК във вр. с чл. 273 ГПК на въззивника-ищец Сдружение “Р.Б.център за п.на
м.и с.п.” следва да се присъдят разноски в размер на 234,42 лв. (от претендираните 1282,30 лв., от които за държавна
такса 322,30 лв. и 960 лв. за адвокатско възнаграждение). Неоснователно е
направеното от процесуалния представител на въззивника-ответник възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение, доколкото същото е съобразено с
минималните размери предвидени в Наредба № 1 НМРАВ. С оглед отхвърлената част
от исковете, на въззивника-ответник Агенция по заетостта следва да се присъдят
разноски в производството пред СГС в размер на 81,70 лв. – за юрисконсултско възнаграждение.
Настоящата инстанция дължи произнасяне и по сторените разноски в
касационното производство на основание чл. 294, ал. 2 ГПК. На ищеца Сдружение “Р.Б.център
за п.на м.и с.п.” следва да бъдат присъдени разноски за касационното производство
в размер на 64 лв. На ответника
следва да бъдат присъдени разноски за касационното производство в размер от 81,71 лв. – за юрисконсултско
възнаграждение.
За настоящото въззивно
производство и съобразно изхода на спора, право на разноски имат и двете
страни. Процесуалният представител на въззивника-ищец изрично е заявил, че не
претендират разноски за настоящото въззивно производство, поради което такива
на следва да бъдат присъдаени. На въззивника-ответник Агенция по заетостта на
осн. Чл. 78, ал. 3 във вр. с чл. 273 ГПК следва да се присъдят разноски в
производството пред СГС в размер на 81,70
лв. – за юрисконсултско възнаграждение.
                         Така мотивиран, Софийски градски съд
           РЕШР:
ОТМЕНЯ
решение № II – 78 -
39/20.03.2015 г., постановено по гр.д.№ 43200/2014 г., по описа на СРС, 78 ми
състав, в частта, в която е отхвърлен
предявеният от Сдружение “Р.Б.център за п.на м.и с.п.” срещу Агенция по
заетостта иск с правно основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД над сумата от 34,96 лв. до
размера от 2952,52 лв., както и в частта, с която е осъден ищецът
да заплати на ответника разноски над сумата
от 490,30 лв. до присъдената сума 1 362,28 лв., като ПОСТАНОВЯВА:
ОСЪЖДА
Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ *******,
с адрес: гр. София, бул. “*******на основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД да заплати на Сдружение
“Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: *******, СЃ адрес: РіСЂ. Перник, СѓР». “*******сумата
в размер от 2952,52 лв.  представляваща дължима по сума по Договор за
безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма “Развитие на човешките
ресурси” с рег. № ESF-1107-18-08002 от 08.03.2012 г., ведно със законната лихва
върху сумата, считано от датата на подаване на исковата молба 08.08.2014 г. до
окончателното плащане.
 ОТХВЪРЛЯ предявеното РѕС‚ Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ *******, СЃ адрес: РіСЂ. София, Р±СѓР».
“*******срещу Сдружение “Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: *******, СЃ адрес:
гр. Перник, ул. “*******възражение за прихващане за сумата 34,96 лв., представляваща изплатена над
общата сума на верифицираните допустими разходи по Договор за безвъзмездна
финансова помощ по оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” с рег. №
ESF-1107-18-08002 РѕС‚ 08.03.2012 Рі.
ПОТВЪРЖДАВА
решение № II – 78 -
39/20.03.2015 г., постановено по гр.д.№ 43200/2014 г., по описа на СРС, 78 в
останалата част.
ОСЪЖДА
Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ *******
да заплати на Сдружение “Р.Б.център
Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: ******* сумата РІ размер РЅР° 582,46 лв. РЅР° основание
чл. 78, ал. 3 ГПК–разноски в първоинстанционното производство.
ОСЪЖДА
Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ *******
да заплати на Сдружение “Р.Б.център
Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: ******* сумата РІ размер РЅР° 234,42 лв. РЅР° основание чл. 78, ал. 3 ГПК РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 273 ГПК
–разноски във въззивното производство по в.гр.д. № 7791/2015 г. на СГС.
ОСЪЖДА
Сдружение “Р.Б.център за п.на
Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: ******* РґР° заплати
РЅР° Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ ******* сумата РІ размер РЅР° 81,70 лв. РЅР° основание чл. 78, ал. 3 ГПК РІСЉРІ РІСЂ. СЃ чл. 273 ГПК–разноски
във въззивното производство по в.гр.д. № 7791/2015 г. на СГС.
           ОСЪЖДА Агенция
РїРѕ заетостта , Р•РРљ ******* РґР° заплати
РЅР° Сдружение “Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: ******* сумата РІ размер РЅР° 64 лв. РЅР° основание чл. 294, ал. 2 ГПК
–разноски РІ касационното производство.В
          ОСЪЖДА Сдружение
“Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: *******
РґР° заплати РЅР° Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ ******* сумата РІ размер РЅР° 81,70 лв. РЅР° основание чл. 294, ал. 2
ГПК –разноски в касационното производство.
          ОСЪЖДА Сдружение
“Р.Р‘.център Р·Р° Рї.РЅР° Рј.Рё СЃ.Рї.”, Р•РРљ: *******
РґР° заплати РЅР° Агенция РїРѕ заетостта, Р•РРљ ******* сумата РІ размер РЅР° 81,70 лв. чл. 78, ал. 3 ГПК РІСЉРІ РІСЂ. СЃ
чл. 273 ГПК–разноски РІ настоящото РІСЉР·Р·РёРІРЅРѕ производство.В В В В В В В
          РЕШЕНРЕТО РјРѕР¶Рµ РґР° СЃРµ обжалва СЃ касационна жалба пред Р’СЉСЂС…РѕРІРЅРёСЏ касационен СЃСЉРґ РїРѕ правилата РЅР° чл. 280 ГПК РІ 1-месечен СЃСЂРѕРє РѕС‚ връчването РјСѓ РЅР° страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В
ЧЛЕНОВЕ: 1.
В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В
В В В 2.В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В
В
В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В В