Решение по дело №1353/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 813
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Венцислав Димитров Василев
Дело: 20194520201353
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  №813

гр.Русе, 18.11.2019г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

        Районен съд - Русе,четвърти наказателен състав в публично заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                        Районен съдия: Венцислав Василев

                                Съдебни заседатели :

 

 

при секретаря Юлия Острева…...……………………………………………………………

и в присъствието на  прокурора..……………………………………………………………

        като разгледа  докладваното от съдията НАХ Дело № 1353/2019г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното :

        Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от М.Г.Б. срещу НП № 41/21.05.2019 г., издадено от заместник – директора на ТД Дунавска в Агенция „Митници“, с което му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 2 540,35 лв. на основание чл.126 ал.1 т.1  от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС).

        Жалбоподателят, редовно призован се явява лично, като поддържа жалбата.

        АНО, редовно призован, явява се упълномощен процесуален представител, който поддържа наказателното постановление.

РРП, редовно призована, не изпраща представител.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено:

        На 20.11.2018 г., от митнически екип при Митническо бюро -Разград на Митница Русе съвместно със служители на ТС „Борба с организираната престъпност" град Русе-Разград при Министерство на вътрешните работи и при участието на представители на независима сървейорска организация „Булгарконтрола" АД, била извършена проверка в жилищен имот състоящ се от жилищна сграда, дворно място и помощни сгради, находящ се в с…… - собственост на родителите на М.Г.Б., ЕГН:**********. В помощна сграда(стопанска постройка) се установило наличието на 2(два) броя метални цистерни, пълни със жълтеникава течност с мирис на нефтопродукт и 5(пет) броя ПВЦ-туби, пълни със светложълтеникава течност, с мирис на нефтопродукт. До процесната стопанската постройка било констатирано наличието на 1(един) брой ПВЦ танк контейнер, също пълен със жълтеникава течност течност, с мирис на нефтопродукт.

        В писмени обяснения, дадени пред митническите органи, М.Г.Б., ЕГН:********** потвърдил, че течностите с мирис на нефтопродукт представляват около 2000 (две хиляди) литра нафта и около 300 (триста) литра бензин, които използва за собствени нужди. В тази връзка представил 4 бр. заверени фактури и 37 бр. фискални бонове (касови бележки) за закупени 5850 л. дизелово гориво на стойност 11 928,62лв. и 9 350 л. бензин на обща стойност 19 552,79 лв. След замерване било установено, че общото количество течности с мирис на нефтопродукти е 1 936 л.

        В хода на проверката в присъствието на М.Г.Б., ЕГН ********** се пристъпило към вземане на проби от процесиите течности по реда на Наредба №3/16.04.2006 г. за вземането на проби и методите за анализ за целите на контрола върху акцизните стоки. След изготвяне на план за вземането на проби се извършила подготовка на необходимите средства и материали за пробовземането. Последователно от установените съдове, номерирани с римска номерация от I до VIII включително, били иззети проби, оформени в крайни проби в по 4 (четири) броя чисти и неупотребявани метални контейнери. Контейнерите(общо-32 броя) били запечатани с капачки, като пробите били обезпечени с акцизни пломби с уникални номера. Съставени били Протоколи за вземане на проби с №№48, 49, 50, 51, 52, 53. 54 и 55 от 20.11.2018 г., в които били описани подробно стоките(течностите) по съдове, количества и номера на пломби. В т. 11 на всеки от гореизброените протоколи за вземане на проби –Декларация от проверяваното лице/или негов представител/"' с отбелязване в нарочно поле, саморъчно вписване на имената и полагане на подписа си. М.Г.Б., ЕГН :********** удостоверил, че е присъствал при вземането на пробата и че не възразява срещу начина на вземане, количеството, маркировката и осигуровката на пробата.

        Проверката била документирана с Протокол за извършена проверка (ПИП) № №18В04000А042127/20.11.2018 г. Със саморъчно вписване и полагане на подписа си в т. 10 на протокола - „Искания, бележки и възражения на проверяваното лице. негов представител, работник или служител'', М.Г.Б., ЕГН:********** заявил, че няма възражения.

 

 

        Процесиите течности били иззети на основание чл. 40, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) с Опис на иззетите акцизни стоки, неразделна част от Протокол за извършена проверка (ПИП) №18ВО4000А042127/20 Л 1.2018 г. Същите били предадени за съхранение в склад на митница Русе в гр. Разград с Приемо-Предавателен Протокол №1119/21.11.2018 г. и заприходени със Складова разписка №1117/21.11.2018 г.

        Взетите с Протоколи за вземане на проба   48; 49 и 50/20.11.2018г. проби били предадени за изследване в Митническа лаборатория - гр. Русе със Заявка за анализ и контрол, рег. №21/21.11.2018 г., УРИ 32-337803/21.11.2018 г.

        От Митническа лабораторна експертиза №36_21.11.2018/05.12.2018 г. при МЛ-Русе е видно, че процесиите стоки - общо 1 631 литра (жълтеникави течности с мирис на нефтопродукт), представляват „тежко масло", „газьол", съдържащ биодизел(моноалкилни естери на мастни киселини), с тегловно съдържание на сяра, непревишаващо 0,001 %.

        На 18.02.2019 г., чрез митническа информационна система(АИДА) в МБ-Разград, било получено писмо Рег. Индекс №32-49854/18.02.2019 г., относно определяне на тарифното класиране и акцизно третиране на продуктите въз основа на МЛЕ №36_21.11.2018/05.12.2018 г. от Дирекция „Митническа дейност и методология'' при Агенция „Митници", която в рамките на своите компетенции, изразява следното становище относно тарифното класиране на стоките в Комбинираната номенклатура (КН) на Европейския съюз. Стоките, съответстващи на трите анализирани проби, са нефтени масла по смисъла на забележка 2 към глава 27 от КН, в които неароматните съставки(парафино-нефтенови въглеводороди) преобладават тегловно спрямо ароматните. Същите представляват „тежко масло" - „газьол", по смисъла на допълнителна забележка 2, букви г) и д) към глава 27 на КН. Установено е наличие на биодизел по смисъла па забележка 5 към подпозициите на глава 27 от КН - моноалкилови естери на мастни киселини — над 2% обемни. Тегловното съдържание на сяра не превишава 0,001%. На основание Правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на КН, забележка 5 към подпозициите на глава 27, допълнителна забележка 2, букви г), д) и ж) към глава 27 и текста на подпозиция 2710 20 „Нефтени масла или масла от битуминозни минерали(различни от суровите) и неупоменати, нито включени другаде препарати, съдържащи тегловно 70% или повече нефтени масла или масла от битуминозни минерали, които масла са основен компонент на тези препарати, съдържащи биодизел, различни от отпадъчните масла", класирането на стоките, с описаните по-горе характеристики и състав, се извършва в код 2710 20 11 на КН.

        По смисъла на чл. 13 ал. 1 т. 2 от ЗАДС продуктите с кодове по КН от 2704 до 2715 са енергийни продукти, като съгласно чл.2, т. З от ЗАДС подлежат на облагане с акциз.

        Съгласно чл.35 от ЗАДС, във връзка с чл.32, ал.1, т.З от ЗАДС, дължимият акциз за горепосоченото 1 631 литра „тежко масло", „газьол", съдържащ биодизел (моноалкилни естери на мастни киселини), с тегловно съдържание на сяра, непревишаващо 0,001 %, е 1 053,63 лв. (хиляда петдесет и три лева и шестдесет и три стотинки). Двойният размер на дължимия акциз е 2 107,25 лв. (две хиляди сто и седем лева и двадесет и пет стотинки).

        Взетите с Протоколи за вземане на проба №№ 51;52;53;54 и 55/20.11.2018г. проби били предадени за изследване в Митническа лаборатория - гр. Русе със Заявка за анализ и контрол, рег. №22/21.11.2018 г., УРИ 32-337815/21.11.2018 г.

        От Митническа лабораторна експертиза №37_21.11.2018/04.12.2018 г. при МЛ-Русе е видно, че процесиите стоки - общо 305 литра (светложълтеникави течности с мирис на нефтопродукт), представляват нефтопродукти, препарати на основата на леко масло -безоловен бензин за двигатели, с октаново число(1ЮМ) 95 или повече, но по-малко от 98. съдържащи биоетанол, %(У/У), както следва: 6,0; 7,5; 7,5; 7,5; 7,5.

        От полученото на 18.02.2019 г., чрез митническа информационна система(АИДА) в МБ-Разград, писмо Рег. Индекс №32-49854/18.02.2019 г„ относно определяне на тарифното класиране и акцизно третиране на продуктите въз основа на МЛЕ №37__21.11.2018/04.12.2018 г. от Дирекция „Митническа дейност и методология" при Агенция „Митници", която в рамките на своите компетенции, изразява следното становище относно тарифното класиране на стоките в Комбинираната номенклатура (КН) на Европейския съюз. Стоките, съответстващи на петте анализирани проби, са нефтопродукти, отговарящи на дефиницията за „леки масла и препарати" по смисъла на забележка 4 към подпозициите на  дефиницията за „специални бензини", съгласно допълнителната забележка буква а) към глава 27 на КН. Продуктите представляват безоловен бензин за двигатели с октаново число (К.ОМ) 95 или повече, но по-малко от 98, различен от авиационния. Установява се съдържание на етилов алкохол от 6,0% до 7,5% обемни. Не се съдържа биодизел(моноакрилни естери на мастни киселини) по смисъла на забележка 5 към подпозициите на глава 27 на КН и оловни препарати. На основание правила 1 и 6 от Общите правила за тълкуване на КН, текста на код 2710 12 45 на КН „С октаново число (КОМ) 95 или повече, но по-малко от 98", както предвид Обяснителните бележки към Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките за позиция 2710, класирането на стоките по МЛЕ 37_21.11.2018/04.12.2018 г. се извършва в код 2710 12 45 на КН.

        По смисъла на чл. 13, ал. 1, т. 2 от ЗАДС продуктите с кодове по КН от 2704 до 2715 са енергийни продукти, като съгласно чл.2 т. З от ЗАДС подлежат на облагане с акциз.

        Съгласно чл.35 от ЗАДС, във връзка с чл.32, ал.1, т.2 от ЗАДС, дължимият акциз за горепосочените 305 литра нефтопродукти, препарати на основата на леко масло - безоловен бензин за двигатели, с октаново число(RON) 95 или повече, но по-малко от 98, съдържащи биоетанол, %(У/У), както следва: 6,0; 7,5; 7,5; 7,5; 7,5 е в размер на 216.55 лв. (двеста и шестнадесет лева и петдесет и пет стотинки). Двойният размер на дължимия акциз е 433,10 лв. (четиристотин тридесет и три лева и десет стотинки).

        Размерът на дължимия акциз за цялото количество задържана акцизна стока -1 631 литра „тежко масло", „газьол", съдържащ биодизел(моноалкилни естери на мастни киселини), с тегловно съдържание на сяра, непревишаващо 0,001 % и 305 литра нефтопродукти, препарати на основата на леко масло - безоловен бензин за двигатели, с октаново число(ЯОМ) 95 или повече, но по-малко от 98, съдържащи биоетанол, %(У/У), както следва: 6,0; 7,5; 7,5; 7,5; 7,5 възлиза на 1 270,18 лв./хиляда двеста и седемдесет лева и осемнадесет стотинки/, а двойният му размер е 2 540,35 лв. /две хиляди петстотин и четиридесет лева и тридесет и пет стотинки/.

         За констатираното нарушение св.И.И., инспектор в Агенция  „Митници“ съставил АУАН против жалбоподателя, а въз основа на него АНО издал обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя за нарушение по чл.126 ал.1 т.1 от ЗАДС му било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 2 540,35 лв., представляваща двойни размер на дължимия акзиц и на основание чл.124 ал.1 от с.з било постановено и отнемане на стоките, предмет на нарушението.

 

Жалбата е допустима, защото е подадена от легитимирано лице и в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.

 

Разгледана по същество  е неоснователна. В хода на административнонаказателното производство не  са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и правилно е приложен материалният закон, които да представляват самостоятелно основание за отмяна на НП.

В акта, а в последствие и в наказателното постановление, нарушението било описано достатъчно пълно и ясно, като били посочени всички елементи от обективната страна на състава му, както и допълнителните относими към него обстоятелства. По този начин, била осигурена възможност на нарушителя да разбере за извършването на какво конкретно нарушение е ангажирана административно-наказателната му отговорност, респективно да организира пълноценно защитата си, което в крайна сметка сторил в развилото се съдебно производство.

От представените доказателства става ясно, че е налице съответната компетентност както досежно актосъставителя, така и досежно административнонаказващия орган.

От събраните по делото доказателствата се установи по несъмнен начин, че състава на нарушението по чл.126 от ЗАДС е осъществен от обективна страна от жалбоподателя. По делото няма спор акцизна стока ли са двата вида гориво, а също и дали жалбоподателят ги е държал. Единственият спорен по делото въпрос е, което е и основното възражение на жалбоподателя,  представените фискални бонове (касови бележки) и фактури  представляват ли  документ, който удостоверява плащането на акциза на дизела и бензина, намерени в жилището на родителите на жалбоподателя. Отговорът на този въпрос е отрицателен по следните съображения:

Съобразно чл.126 ал.1 от ЗАДС  на лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се налага глоба или имуществена санкция.

        Представените от жалбоподателя фактури №04612160194/03.08.2018г., 04742140099/20.08.0218г., 04752250123/  21.08.2018г. и 05355060304/23.02.2018 г. не могат да се считат за други документи по см. на чл.126 ал.1 пр. последно от ЗАДС, удостоверяващи начисляването, заплащането или обезпечаването на дължимия акциз. Това е така, защото в представените фактури (л.42 – л.45), като получател (купувач) е посочено лицето Петър Димитров, съответно „Гап Трейд“ ЕООД, като по този начин не е ясно по никакъв начин каква е връзката му с жалбоподателя. Не става ясно по този начин в какви правоотношения е жалбоподателя както с купувача по фактурите,  така също и с доставчика „Трейднет Варна“ ЕООД ; всъщност въпросът по какъв начин жалбоподателят се е сдобил с фактурите и фискалните бонове е ирелевантен за предмета на делото. Следва да се посочи, че представените фактури и фискални касови бонове удостоверяват единствено сключени сделки за покупко-продажба на горива и в този смисъл същите не могат да се приравнят на някой от документите по чл.126 ал.1 от ЗАДС, удостоверяващи плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. Не може да бъде подминато и сравнението между намереното и иззетото количество акцизни стоки – жалбоподателят е  предявил фактури и касови бележки за 5 850 л. на стойност 11 928,62 лв. (дизел) при фактическа наличност от 1 631 л. , съответно 9 350,28 л. на стойност 19 522,79 лв.  (бензин) при фактическа наличност 305 л. Тези разлики освен, че сочат драстично разминаване на количествата, които се твърди, че са закупени, не дават и отговор на въпроса, защо жалбоподателят при положение, че съхранява акцизни стоки в такива количества не е получавал фактури на свое име. Не става ясно също така какво е наложило закупуването и съхраняването на почти 6 т. дизел и 10 т. бензин от физическо лице, което не представя никакви доказателства за извършвана производствена или някаква стопанска  дейност, изискваща нужда от подобни количества горива.

Предвид изложеното съдът намира, че в настоящия случай са налице всички елементи от обективната страна на състава на нарушението, за което била ангажирана отговорността на жалбоподателя.

От субективна страна нарушението е извършено виновно при форма на вината пряк умисъл, тъй като жалбоподателят е знаел за задължението си да притежава някой от документите по чл.126 ал.1  от ЗАДС във връзка с притежаваното от него гориво, но въпреки това не го е сторил.

        В този смисъл съдът намира, че не са допуснати съществени процесуални нарушения и правилно е приложен  материалния закон.

 По тези съображения обжалваното наказателно постановление следва да се потвърди, като обосновано и законосъобразно.

 

Така мотивиран и на основание чл.63 ЗАНН, съдът

           

 

 

 

                РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 41/21.05.2019г. на заместник-директора на ТД „Дунавска“ в Агенция „Митници“, с което на М.Г.Б.  с ЕГН ********** е наложено наказание „глоба“ в размер на 2 540,35 лв. за нарушение по чл.126 ал.1 т.1 от ЗАДС и отнемане в полза на държавата на 1 631 л. дизелово гориво и 305 л. бензин на основание чл. 124 ал.1 от ЗАДС.

       

        Препис от решението да се изпрати на жалбоподателя и административнонаказващия орган.

       

        Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд-Русе.                                                                                              

 

                                                Районен съдия :