Решение по дело №379/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 556
Дата: 5 август 2020 г. (в сила от 9 март 2021 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20207150700379
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№556/5.8.2020г.

 

гр. Пазарджик, 05.08.2020 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ състав, в открито съдебно заседание на десети юли две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 379 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и е образувано по жалба на Н.В.К. *** против Заповед № 325 от 26.02.2020 г., издадена от кмета на Община Велинград.

В жалбата се сочи, че заповедта е незаконосъобразна, издадена в нарушения на материалния и процесуалния закон. Твърди се, че констативният протокол и направените снимки на металообработващи машини не могат да доведат до извод, че помещението се използва за стругарска работилница. Моли се за нейната отмяна.

В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата, ангажира гласни доказателства и излага доводи по същество, с които моли за отмяна на атакуваната заповед и претендира присъждането на съдебни разноски.

Ответникът по жалбата – кмета на Община Велинград, чрез процесуален представител, оспорва жалбата.

 

Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна: 

Административното производство е започнало във връзка с питане с вх.№ 94-00/1876 от 04.02.2020 г. подадено до Кмета на община Велинград от Г. К. П. от гр. Велинград, ул."П." № .. съдържащо твърдения за незаконната дейност на жалбоподателя Н.В.К.. Извършена е проверка на място от служители при Община Велинград, резултатите от която са отразени в Констативен акт № 2/17.02.2020 г. с вх.№ 92­00/526 от 17.02.2020 г. с основание за започване на административно производство по реда на чл. 178, ал.6 от ЗУТ за забрана ползването на обекта и прекъсване захранването му с електрическа енергия на строеж от пета категория /обект/: „Стругарска работилница“, в поземлен имот с идентификатор 10450.502.993 (УПИ ХХШ-4200, кв.71) по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-1214/06.06.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК, с адрес: гр.Велинград, ул."П.." №…, ползваща се от Н.В.К. в нарушение на чл.178, ал.1, вр.чл.177 от ЗУТ. В акта се съдържат следните констатации: Обект:„Стругарска работилница", състояща се от три сключено изградени строежа:

1. Гараж с идентификатор 10450.502.993.3 - първо помещение с размери 3,50 м на 4,20 м. с уширение 1,45 м. на дължина 3,80 м., следва ширина 5,00 м на дължина 8,00 м. със ЗП=34 кв.м., в което има металообработваща машина - фреза и шепинг машина;

2. Второ помещение е без идентификатор, което липсва в кадастралната карта, с размери 5,50 м. на 5,70 м. със ЗП=31.35 кв.м., в което има 2 /два/ броя металообработващи машини - стругове, механична ножовка и бор апарат.

3. Навес - който липсва в кадастралната карта, с размери 3,50 м. на 5,50 м. със ЗП=19,25 кв.м., банцинг находящ се западно до второто помещение на „стругарската работилница". И в трите строежа машините били захранени с ел.енергия - трифазен ток. Общо ползвана квадратура на обекта ЗП=84,6 кв.м., които се ползвали от Н.В.К., без да е въведен в експлоатация от компетентният орган по чл.177 от ЗУТ - Главен архитект на Община Велинград. Установено е още, че имотът е собственост на:

1. Г. К. П.. - Ид.част 5/12 от правото на собственост Нотариален акт № А-57 том 6 дело 2989 от 15.12.1997 г., издаден от Районен съд гр.Велинград;

2. К. В. К. - Ид.част 5/16 от правото на собственост, Нотариален акт № 104 том 1 дело 274 от 06.02.1996г., издаден от' Районен съд гр.Велинград;

3. Р. В. К..- няма данни за идеалните части. Нотариален акт № 248 том 2 дело 559 от 11.11.1961 г., издаден от Районен съд гр.Велинград и

4. М. В. П.. - няма данни за идеалните части. Нотариален акт № 248 том 2 дело 559 от 11.11.1961 г., издаден от Районен съд гр.Велинград.

Установени са следните сгради, които попадат върху имота

1. Сграда 10450.502.993.1, застроена площ 78 кв.м., Брой етажи: 2; предназначение: Жилищна сграда-еднофамилна

2. Сграда 10450.502.993.2, застроена площ 78 кв.м., Брой етажи: 2; предназначение: Жилищна сграда - многофамилна

3. Сграда 10450.502.993.3, застроена площ 34 кв.м., Брой етажи: 1; предназначение: Хангар, депо, гараж, вписана в кадастралния регистър на Г. К. П.., а установено на място, че се ползва от Н.В.К. и има монтирани стругарски машини.

4. Сграда 10450.502.993.4, застроена площ 39 кв.м., Брой етажи: 1, предназначение: Хангар, депо, гараж - Нямало вписан собственик .

Проверката е извършена в присъствието на Н.В.К., с постоянен адрес:***. Налични строителни книжа за „Стругарска работилница" не са представени. Проверяващите приели, че обектът бил напълно завършен и се ползвал като стругарска работилница от 1995 г. по данни на Г. К. П.., в качеството му на съсобственик. Строежът бил пета категория съгласно чл.137, ал.1, т.5 , б. "в" ЗУТ и Наредба №1 от 30.07.2003 г. на МРРБ за номенклатурата на видовете строежи. Същият бил захранен с ел. енергия -трифазен ток. Проверяващите приели, че строежът се ползва по предназначение: като стругарска работилница от Н.В.К. към 17.02.2020 г. Нямало представени документи за въвеждане в експлоатация на стругарската работилница.

Към преписката били приложени също така Констативен протокол с вх.№ 92-00/2588 от 13.09.2018 г. съставен от длъжностни лица към Община Велинград и  писмо изх.№ 94­00/4286 от 29.07.2019 г. на Кмета на Община Велинград, с което е даден 14 /четиринадесет/ дневен срок за доброволно премахване /ликвидиране/ на „стругарска работилница“, от Н.В.К. с адрес;*** - което не е изпълнено, удостоверено с Констативен протокол с вх.№ 92-00/2886 от 15.08.2019 г. Н.В.К. не е присъствал при проверката, въпреки че е уведомен с писмо изх.№ 94-00/4286 от 29.07.2019 г. на кмета на община Велинград, видно от обратна разписка с бар код ИД PS 4600 007WDT 0, подписана лично от Н.К. на 31.07.2019 г. в 14.30 часа. При проверката „Стругарска работилница" е била заключена, но през прозореца се виждало, че не са премахнати машините. Под навеса находящ се западно до „Стругарската работилница" и в гаража имало захранени с ел. енергия металообработващи машини. Направени са снимки, от които се виждало, че машините, описани в Констативен протокол с вх. № 92-00/2588 от 13.09.2018 г., съставен от длъжностни лица към Община Велинград, си стоят.

При проверката на 17.02.2020 г. е установено, че строежът се ползва с предназначение „Стругарска работилница" без да е въведен в експлоатация по законоустановеният ред. Горните констатации били отразени в Констативен акт № 2/17.02.2020 г. с вх.№ 92-00/526 от 17.02.2020 г., който е връчен лично на Н.В.К.. За сведение до заинтересованите страни е изпратено писмо с изх. № 94-00/1876 от 18.02.2020 г. на Кмета на община Велинград, което е получено на 20.02.2020 г. 15,00 часа от Н.В.К., видно от обратна разписка с бар код ИД PS 4600 00870U 0 и от Г.. К. П., видно от обратна разписка с бар код ИД PS 4600 00870S Y. Съставен е Констативен протокол с вх. № 92-00/612 от 25.02.2020 г. в уверение на това, че в законния 7 /седем/ дневен срок считан от 18.02.2020 г. до 24.02.2020 г. /вкл./ след връчване на Констативен акт № 2 от 17.02.2020 г. на лицето Н.В.К., с адрес: *** за обект: „Стругарска работилница", в поземлен имот с идентификатор/ 10450.502.993 (УПИ ХХШ-4200, кв.71) по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-1214/06.06.2018г. на Изпълнителен директор на АГКК, с основание за забрана ползването на обекта и прекъсване захранването му с електрическа енергия, в деловодството на Община Велинград от Н.В.К. не е постъпило възражение срещу съставения констативен акт с вх.№ 92-00/526 от 17.02.2020 г.

С оглед така проведеното административно производство и установените в него обстоятелства, кметът на Община Велинград приел, че е налице безспорно установен строеж, който се ползва без да е въведен в експлоатация по законоустановения ред, в нарушение на чл.178, ал.1 от ЗУТ, като смисълът на чл.178 ал.1, във връзка с ал.6 от ЗУТ бил да създаде условия да се ползват само строежи, за които по съответния ред е установено, че са годни за ползване и не представляват опасност за живота и здравето на гражданите. С оглед това, ответникът издал атакуваната заповед, с която забранил ползването и достъпа до обекта и прекъсване захранването му с електрическа енергия.

Гореизложената фактическата обстановка се установява по безспорен начин от доказателствата по делото. Процесуалният представител на жалбоподателят е ангажирал гласни доказателства, като са разпита двама свидетели – С.Ц. и С.К. – и двамата съседи, познаващи от дълги години жалбоподателя. Показанията на двамата свидетели сочат, че действително процесните помещения са изградени през 90-те години на миналия век, като действително в тях са налични металообработващи машини, които са захранени с ток, но и двамата твърдят, че жалбоподателят никога не ги е използвал по предназначение и никога не е работил в тази работилница.

 

С оглед установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

            Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес от обжалването, от лице, за когото издадения административен акт е неблагоприятен, поради което се явява процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 178, ал. 1 ЗУТ не се разрешава да се ползват строежи или части от тях преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 ЗУТ. При нарушение на тази забрана, компетентният орган въз основа на констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на строежите, съгласно ал. 6 от същия член. Релевантните факти за издаването на заповед с такова съдържание се извеждат от тези два текста и те са: 1. Да е налице строеж, който да подлежи на приемане, а такива съгласно чл. 137, ал. 1 ЗУТ са всички строежи от първа до пета категория включително, 2. строежът да се ползва към датата на съставяне на констативния акт, 3. строежът да не е въведен в експлоатация въз основа на издадено от ДНСК разрешение за ползване - за строежите от първа до трета категория и удостоверение за въвеждане в експлоатация от органа, издал разрешението за строеж - за строежите от четвърта и пета категория - чл. 177, ал. 2 и ал. 3 ЗУТ.

В конкретния казус, тези относими факти са налице. Съгласно § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, "строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки..., както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със или без промяна на предназначението и съгласно направените констатации в съставения Констативен акт № 2/17.02.2020 г. с вх. № 92-00/526 от 17.02.2020 г. и събраните делото доказателства, обектът съответства на дадената в посочената разпоредба дефиниция за строеж. В чл. 137 от ЗУТ и Наредба № 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи са регламентирани категориите на строежите. Като пета категория в ал.5, б. "в" на посочения член от ЗУТ са определени и следните строежи: строежи от допълващо застрояване, извън тези по шеста категория. В тази насока е и разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба № 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи: „Видовете строежи от пета категория, буква "в", са строежите от допълващото застрояване, извън тези от шеста категория“. Процесните строежи попадат под тази дефиниция с оглед констатациите в съставения Констативен акт № 2/17.02.2020 г. с вх. № 92-00/526 от 17.02.2020 г. Представляват по описание обособен обект „Стругарска работилница“ и не са нито един от изчерпателно изброените в чл. 137, във връзка с чл. 54, ал. 1 и 4 и чл. 147 от ЗУТ обекти, които са шеста категория. Следователно процесният обект е от пета категория и подлежи на въвеждане в експлоатация. Безспорно е установено също, че процесният строеж не е въведен в експлоатация. Констатациите в приложените актове имат своята доказателствена сила за отразените в тях обстоятелства, които не са опровергани от жалбоподателя, поради което доказателствената им сила следва да бъде зачетена. В показанията на ангажираните свидетели от процесуалния представител на жалбоподателя не само не се оборват констатациите, че в помещението се намират металообработващи машини, които са захранени с ток, но дори се потвърждават. В случая е ирелевантно дали конкретно в деня на проверката жалбоподателят е извършвал дейности по обработка на метали. За характера на ползване на строежа следва да се изхожда от установените обстоятелства на място - наличието на машините и захранването им с ток сочат безспорно какъв е характерът на ползването на процесния строеж, а именно като работилница. Фактът на ползването на строежа, без да е въведен в експлоатация по нормативно установения ред, е категорично установен. Разпоредбата на чл. 178, ал. 6 ЗУТ изисква липса на въвеждане на строежа в експлоатация по законовия за това ред и установяване ползването на невъведения в експлоатация обект. Въвеждане на строежа не е установено, но е установено ползването му посредством инсталирането на машини в него и захранването им с ток, като самото наличие на машините сочи, че строежът се използва, поради което диспозицията на нормата изисква органът да забрани ползването на обекта като невъведен в експлоатация по изискуемия се ред. По изложените съображения, съдът намира, че са налице предпоставките на чл. 178, ал. 1 от ЗУТ, поради което издадената на основание чл. 178, ал. 6 от същия закон заповед се явява материално законосъобразна.

Съгласно чл. 178, ал. 6 от ЗУТ, заповедите за забрана ползването на строежи от четвърта и пета категория се издават от кмета на общината, на територията на която е изпълнен строежа. В настоящия случай, заповедта за забрана на ползването е издадена от кмета на Община Велинград, на територията на която е изпълнен процесния строеж от пета категория. С оглед изложеното, съдът преценява, че оспореният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен орган.

При преценка законосъобразността на заповедта, съдът намира, че в производството по нейното издаване не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Издаденият констативен акт е бил надлежно връчен на жалбоподателя.

Издадената заповед е в съответствие с изискванията за форма. В същата изрично са отразени конкретните факти, които мотивират и разпоредената с нея принудителна мярка по чл. 178, ал. 6 ЗУТ.

По делото няма направено искане за присъждане на разноски от страна на ответника и такива не следва да се присъждат с оглед изхода на делото.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно от  , Административен съд Пазарджик, VІI състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Н.В.К. *** против Заповед № 325 от 26.02.2020 г., издадена от кмета на Община Велинград.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

 

 

 

СЪДИЯ:/П/

 

 

Решение от 9.3.2021г. по Административно дело 10320/2020 Върховен административен съд
РЕШЕНИЕ № 3139 ОТ 09.03.2021 Г. НА ВАС СОФИЯ, ВТОРО ОТД. ПО АД № 10320/2020 Г. - ОТМЕНЯ решение № 556 от 05.08.2020 г., постановено по адм. дело № 379/2020 г. по описа на Административен съд - Пазарджик и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ заповед № 325/26.02.2020 г., издадена от кмета на община Велинград.
ОСЪЖДА община Велинград да заплати на Н
. В. К, ЕГН …. направените по делото разноски в размер на 380 (триста и осемдесет) лева.
Решението е окончателно.