Решение по дело №134/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 май 2019 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20197220700134
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е    96

 

Гр. Сливен, 29.05.2019 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на седми май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора …………………….

и при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 134 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от Ф. к. „Х. Д.“, със седалище и адрес на управление с. С., общ. Сливен и представляващ Я.П.Х. срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по искане за финансово подпомагане на футболния клуб, депозирано с вх. № 0900-26/14.01.2019 г. на основание Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Образуваното производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на мълчаливия отказ. Твърди се, че във връзка с искането са подадени всички необходими документи, но кметът на общината не се е произнесъл. Моли съда да отмени мълчаливия отказ.

В с.з. оспорващата страна, редовно и своевременно призована, се представлява от Я. Х.,         която поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Заявява, че футболният клуб е регистриран като юридическо лице през 2017 г. и неправилно общината го е квалифицирала като нов клуб. Моли съда да отмени мълчаливия отказ на Кмета на Община Сливен и и го задължи да се произнесе по искането за финансово подпомагане. В писмени бележки заявява, че датата на приемане на к. в БФС е административна процедура, която не е обвързана със забрана за провеждане на спортна дейност.

В с.з. административният орган Кмет на Община Сливен, редовно и своевременно призован, се представлява от надлежно упълномощен юрк Е. М., която заявява недопустимост на жалбата, алтернативно – неоснователност на същата. Претендира юрисконсултско възнаграждение. В писмени бележки заявява, че жалбата е недопустима, тъй като искането не е насочено към издаване на индивидуален административен акт. В случая органът нямал задължение да се произнесе по отправеното към него искане, а при липса на задължение за произнасяне не можел да се формира и мълчалив отказ. Излага доводи и в подкрепа на твърдението си за неоснователност на жалбата.  

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

С Решение № 70/24.10.2017 г. по ф.д. № 12/2017 г. на Сливенски окръжен съд в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел било вписано ЮЛНЦ ФК „Х. Д.“ с предмет на основна дейност: организиране и ръководене на състезания по футбол; поддържане и стопанисване на спортни обекти и съоръжения; провеждане на курсове, семинари, симпозиуми, конференции, самостоятелно или с международни спортни организации; организиране на спортни школи и курсове за тренировъчна и спортно – състезателна дейности, за подпомагане на състезатели; организиране подготовката и участието в състезания от републикански спортен календар, както и участия в международни спортни прояви и турнири на всички отбори в к., както и всяка друга дейност, незабранена от законите на страната, отнасяща се до постигане на целите в устава; осъществяване на други дейности, свързани с развитието, практикуването и популяризирането на футболната игра.

На 14.01.2019 г. с вх. № 0900-26 при Кмета на Община Сливен постъпил проект на ФК „Х. Д.“ за финансово подпомагане по Наредбата на Община Сливен, в т.ч. отчет за дейността на представителен отбор ФК „Х. Д.“ за 2018 г., финансов план на отбора за 2019 г., удостоверение от АВп, удостоверение от ОС на БФС – Сливен, че ФК „Х. Д.“ е приет за временен член на БФС на 02.10.2018 г., удостоверение за липса на задължения към Община Сливен, издадено от НАП, договор от 21.12.2018 г. за треньор на к., ведно с диплома за висше образование, тренировъчна програма на к. за 2019 г., банково извлечение за притежател на сметка, списъци на състезатели на ФК „Х. Д.“, представени в ОС на БФС – Стара Загора за спортно – състезателните 2017/2018 г. и 2018/2019 г., програма на футболна група – юноши младша възраст сезон есен – зима 2018 г. Сливен- Ямбол с посочени отбори, в т.ч. ФК „Х. Д.“, програма зонално първенство юноши старша възраст – Стара Загора есен 2018 г., с участия на ФК „Х. Д.“, Класиране за сезон от ОС на БФС – разпечатка от информационната система на БФС от 10.01.2019 г.

Със Заповед № РД 15-445/25.02.2019 г. Кметът на Община Сливен сформирал Общинска експертна комисия по спорта, която да обработи подадените от спортни клубове приложения и извърши разпределение на средствата за спортна дейност, съобразно изискванията на Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Така назначената комисия извършила разпределение на средствата за спортни клубове, като резултатите от тази си дейност обективирала в приложен към преписката доклад. Съгласно същия, комисията извършила разпределение на определените от Общински съвет средства за спортна дейност за 2019 г. В доклада ФК „Х. Д.“ не фигурира измежду одобрените за финансиране спортни клубове. В т. 31, 32 и 33 от доклада са вписани Ш. к. „С. к.“, ФК „Х. Д.“ и ФК „Ч. в.“, с отбелязване, че са нови клубове, създадени съответно на 26.02.2018 г., 27.11.2018 г. и 07.08.2018 г. е не отговарят по чл. 9 от Наредбата, като двата футболни к. са временни членове на БФС от 02.10.2018 г., с представени всички изискуеми документи. За същите три к. е отбелязано, че са нови клубове и не отговарят на чл. 9 от Наредбата, като за настоящия оспорващ е вписано, че е създаден на 27.11.2018 г. и не се предвиждат средства за подпомагане.

Със Заповед № РД-15-636/11.03.2019 г. Кметът на Община Сливен (на основание чл. 22, 25 и 26 от Наредба за условията, критериите и реда за подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в община Сливен и цитирания доклад) извършил разпределение на финансовите средства за спортна дейност по функция „Бюджет 2019 година“ на Община Сливен, в т.ч.  и средства в размер на 175 000 лв. за спортни клубове, развиващи детско – юношески спорт, за спортно развитие на мъже/жени, юноши/девойки старша и младша възраст – спортни клубове и лични треньори и футболни клубове – кметства Община Сливен. Сред определените за финансиране спортни клубове не фигурира ФК „Х. Д.“.

Жалбата, по която е образувано настоящото съдебно производство е подадена на 01.04.2019 г. срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по искането за финансово подпомагане на ФК „Х. Д.“.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Оспорването е направено в рамките на регламентирания от закона срок, от лице, което има правен интерес от това производство и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което то е допустимо.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като основателна и като такава следва да бъде уважена.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

Предметът на оспорване в настоящото съдебно производство, очертан от оспорващата страна, е мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да предостави финансово подпомагане на ЮЛНЦ ФК „Х. Д.“, с. С. по реда на наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Настоящата съдебна инстанция намира, че такъв отказ е формиран, доколкото с цитираната по – горе заповед е извършено разпределение на средствата за финансово подпомагане измежду спортни клубове на територията на общината, като настоящият оспорващ не е сред одобрените. Основанието за неговото игнориране от финансово подпомагане е посочено в съставения от комисия доклад, който е неразделна част от административната преписка и е послужил като основание за издаване заповедта на кмета на общината. Относими и приложими към процесния случай са разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС) и Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен. Съгласно чл. 6 т. 1 от ЗФВС, общинската политика в областта на физическата активност, физическото възпитание, спорта и спортно-туристическата дейност се осъществява чрез финансово подпомагане в съответствие с националната програма по чл. 7 ал. 2, като съобразно чл. 133 ал. 1 и ал. 4, със средства от бюджетите на общините може да се финансира изпълнението на дейностите по чл. 6 т. 1, като условията и редът за финансиране и подпомагане на тези дейности се определят с наредба на общинския съвет. В случая това, както се отбеляза по – горе е Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен, съгласно чийто чл. 21, Община Сливен предоставя финансова помощ на спортните клубове, отговарящи на условията и критериите, приети с настоящата наредба. Следователно, с приемането на подзаконовия нормативен акт с местно значение и разпореденото в цитирания чл. 21, Община Сливен е приела да осъществява дейностите по чл. 6 т. 1 от ЗФВС, като подпомага финансово спортните клубове, отговарящи на определени в същия акт условия. При преценка на относимите норми на Наредбата, настоящата съдебна инстанция намира, че при превратно тълкуване на чл. 9 настоящият оспорващ е изключен от кръга на спортните клубове, получили финансово подпомагане за 2019 г., при следните съображения:

Съгласно чл. 9 от наредбата, в годината на кандидатстване за финансиране, спортните клубове трябва да са регистрирани и развивали дейност минимум една година преди това. Уточнение относно изискуемата регистрация следва да се извлече от разпоредбата на чл. 8 от нормативния акт, съобразно който, спортни клубове, които кандидатстват за финансово подпомагане трябва да са регистрирани като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност със седалище и адрес на управление на територията на общината и да са вписани в Националния регистър на спортните организации на Министерството на физическото възпитание и спорта и Централния регистър на ЮЛНЦ при Министерството на правосъдието. От прочита на нормата следва, че местният законодател ясно е разграничил понятията „регистрация“ и „вписване“, като под регистрация се има предвид регистрационният режим в регистъра на ЮЛНЦ в ЦР на МП, а вписването е досежно регистъра по чл. 9 ал. 1 т. 1 от ЗФВС. Съгласно чл. 16 ал. 1 от ЗФВС, спортните клубове се вписват в регистъра по чл. 9 ал. 1 т. 1 от закона. Ето защо съдът приема, че поставеното в чл. 9 от Наредбата условия спортните клубове да са регистрирани касае техния правен статут на юридически лица с нестопанска цел, при изпълнение изискването на чл. 8 от същия подзаконов нормативен акт. В случая настоящият жалбоподател ФК „Х. Д.“ е вписан в ТР и регистъра на ЮЛНЦ с решение от 24.10.2017 г., т.е. е надлежно регистриран в съответствие с изискването на чл. 8 от Наредбата. Както се установява и от приобщените по делото и неоспорени писмени доказателства, спортна дейност клубът е развивал още в 2017 г. Следователно, към датата на кандидатстване за финансово подпомагане (2019 г.) ФК „Х. Д.“ е отговарял на изискванията на чл. 9 от Наредбата - регистриран е и е развивал дейност повече от година преди подаване на документите за финансиране. Неправилно колективният орган е приел, че футболният клуб не отговаря на чл. 9, с отбелязване, че е „Създаден на 27.11.2018 г.“. Очевидно този извод е базиран на представеното удостоверение от БФС за приемане на к. като временен член на федерацията. То обаче, както се отбеляза по – горе отразява вписване на к. в публичния регистъра по чл. 9 ал. 1 т. 1 от ЗФВС, а не  възникването на същия като правен субект, чрез надлежна регистрация по реда на чл. 18 от ЗЮЛНЦ.

При горните съображения настоящата съдебна инстанция намира, че оспореният мълчалив отказ да се произнесе по искане за финансово подпомагане на Ф. к. „Х. Д.“, депозирано с вх. № 0900-26/14.01.2019 г. на основание Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, като преписката се изпрати на административния орган за издаване на акт, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона.

С оглед изхода на делото, неоснователна се явява претенцията на административния орган за присъждане на разноски.

               

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Кмета на Община Сливен да се произнесе по искане за финансово подпомагане на Ф. к. „Х. Д.“, с. С., депозирано с вх. № 0900-26/14.01.2019 г. на основание Наредба за условията, критериите и реда за финансово подпомагане на спортни клубове и други дейности, свързани с направленията на физическата култура и спорта в Община Сливен.

 

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Сливен за издаване на акт, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона.

 

 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.  

 

 

                                                                   

Административен съдия: