Решение по дело №506/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 315
Дата: 20 юни 2022 г. (в сила от 9 юли 2022 г.)
Съдия: Георги Богомилов Янев
Дело: 20221210200506
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 315
гр. Благоевград, 20.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесет и първи май през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Георги Б. Янев
при участието на секретаря Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Георги Б. Янев Административно наказателно
дело № 20221210200506 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д. Р. Р., с ЕГН **********, с адрес гр. ***,
против Наказателно постановление № 244а-95/22.02.2022г., издадено от
директора на ОДМВР- Благоевград, с което на жалбоподателя на основание
чл.209а, ал.4, пр.2 от Закона за здравето е наложено административно
наказание "глоба" в размер на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от
същия закон.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на атакуваното
наказателно постановление, както и че същото е издадено при допуснати
нарушения на процесуалните правила. Иска се от съда да отмени атакуваното
НП, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание, жалбоподателя, редовно призован, не се явява и не
се представлява.
Администратвино-наказващия орган, редовна призован, не изпраща
представител. Представя писмено становище, с което прави искане за
потвърждаване на наказателното постановление и прави възражение за
прекомерност на разноските за заплатено адвокатско възнаграждение.
Съдът, след като служебно провери обжалваното наказателно
постановление, доводите на страните и събраните по делото доказателства
приема за установено от фактическа страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването на територията на Република България, считано от
07.09.2021г. до 31.10.2021г. посещенията в заведенията за хранене и
1
развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, игралните зали и
казина се допускат само в часовия интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч. при
спазване на отстояние от 1.5 м. между облегалките на столовете на съседните
маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни
маски за лице от персонала.
На 19.09.2021г. свидетелите Р.Х. и Я.К.– служители на 01 РУ-
Благоевград били включени в провеждана специализирана полицейска
операция във връзка със спазването на въведените противоепидемични мерки
на територията на Република България.
Около 02.25 ч. на същата дата Х. и К. извършили проверка в нощен клуб
GOA в гр.Благоевград. Полицейските служители установили, че в
заведението–обект на проверката има множество посетители. При извършени
проверка на документите за самоличност на намиращите се в заведението
лица, проверяващите установили, че един от посетителите на заведението е и
жалбоподателя, който не бил служител на дискотеката.
Свидетелят Х. приел, че жалбоподателя, като клиент- посетител на нощен
клуб GOA е нарушил т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра
на здравеопазването, като по този начин е извършила нарушение на чл.209а,
ал.1 ЗЗдр, поради което на същата дата в присъствието на свидетеля К. и
жалбоподателя съставил срещу последната АУАН с № 1899а-645.
На 22.02.2022г., Директорът на ОДМВР Благоевград издал обжалваното
наказателно постановление, с което на жалбоподателя на основание чл.209а,
ал.4, пр.2 от Закона за здравето е наложил административно наказание
"глоба" в размер на 300 лева за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон.
НП е връчено на жалбоподателя ката на 22.03.2022 г.
Посочените фактически обстоятелства се установяват въз основа на
събраните по делото доказателствени материали: гласните доказателства,
съдържащи се в показанията на свидетелите Х. и К., както и приобщените по
надлежния процесуален ред на чл. 283 НПК писмени доказателства.
В основата на фактическите си изводи съдът постави показанията на
свидетелите Х. и К., тъй като по делото няма данни за заинтересованост на
тези свидетели от изхода на делото и не се представени доказателства, които
да опровергават техните показания. Високата доказателствена стойност на
показанията на тези свидетели се основава на непротиворечивото,
последователно и пълно възпроизвеждане на непосредствено възприети от
тях обстоятелства, релевантни към предмета на делото.
Писмените документи, като относими към предмета на делото и
изясняващи същото, съдебният състав кредитира изцяло и основа
фактическите си изводи и въз основа на тях, като същите са приобщени по
надлежния процесуален ред.
От показанията на свидетелите Х. и К., и съставения АУАН съдът
установи детайли около извършената проверка, направените при нея
констатации, както и процедурата по съставяне и връчване на АУАН на
2
жалбоподателя.
От Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на здравеопазването,
съдът установи вида и срока на действие на въведените с тази заповед
противоепидемични мерки.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на предвидения с
чл.59, ал.2 ЗАНН преклузивен срок (НП е връчено на 22.03.2022г., а жалбата е
от 25.03.2022г.), и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол
административно-наказателен акт, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество същата е основателна, по следните
съображенията:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления
районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи
извършването на цялостна проверка относно правилното приложение на
материалния и процесуалния закон, независимо от посочените от
жалбоподателя основания.
В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че АУАН и НП
са издадени от компетентни органи - АУАН е съставен от надлежно
упълномощено на основание чл.209а, ал.3 ЗЗдр лице с приложената заповед
№ 244з-843/24.03.2020г. на Директора на ОДМВР-Благоевград, а атакуваното
НП е издадено в съответствие с разпоредбата на чл.209а, ал.4 ЗЗдр от
директора на съответната областна дирекция на МВР. В този смисъл
актосъставителят и наказващият орган са материално и териториално
компетентни да установят нарушението и да наложат за него
административно наказание.
Административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е
ангажирана за това, че в нарушение на т.15 от Заповед № РД-01-748/
02.09.2021 г. на Министъра на здравеопазването, във вр. чл.209а, ал. 1 от ЗЗ,
във вр. чл. 63, ал.4 от с.з., на 19.09.2021 г., около 02.25 часа, се е намирал в
клуб „GOA-премиум клуб“.
С разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ, в приложимата към процесния период
редакция, е предвидено административно наказание "глоба" от 300 до 1000
лева за нарушаване или неизпълнение на въведени от министъра на
здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, от ЗЗдр,
освен ако деянието не съставлява престъпление. С нормата на чл. 63, ал. 4 от
ЗЗдр, също в приложимата към процесния период редакция (ДВ бр. 44 от
2020 год., в сила от 14.05.2020 год.), в правомощие на Министъра на
здравеопазването е вменено: При обявена извънредна епидемична обстановка
със заповед да въведе временни противоепидемични мерки по предложение
на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за
3
отделна област.
В конкретния случай със Заповед № РД-01-748/02.09.2021 на Министъра на
здравеопазването е въведена противоепидемична мярка, съгласно която
„посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124
от Закона за туризма, игралните зали и казина се допускат само в часовия
интервал от 7,00 ч. до 23,00 ч, при спазване на отстояние от 1,5 метра между
облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от шест
души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала.“. В
заповедта е посочено, че същата е в сила от 07.09.2021 год. до 31.10.2021 год.
включително.
Няма спор по делото, че проверяваният обект представлява заведение за
развлечение по смисъла на чл. 124, ал. 7, т. 6 от ЗТ. Не е спорно и че в
нарушение на т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 на Министъра на
здравеопазването, в 02.25 часа на 19.09.2021 г., в цитирания клуб са се
намирали клиенти. Поради това, съдът намира за безспорно установено в
случая, че визираната в т.15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 на
Министъра на здравеопазването противоепидемична мярка не е била спазена.
При ангажиране отговорността на нарушителя, обаче, неправилно е
определен субектът на нарушението, доколкото адресат на задължението по т.
15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на здравеопазването е
търговецът, стопанисващ съответното заведение, но не и физическите лица,
които са се намирали в това заведение като клиенти. За да бъде
законосъобразно ангажирана административно-наказателната отговорност на
конкретен правен субект следва същият да не е изпълнил свое законово
задължение, което е скрепено със съответната санкция, предвидена в
конкретен нормативен акт. Отговорност за извършеното нарушение носи
адресатът на задължението да не нарушава и да изпълнява въведените от
Директора на съответната Регионална здравна инспекция противоепидемични
мерки.
В настоящия случай, отговорност за неизпълнението на въведените
противоепидемични мерки е следвало да бъде ангажирана на търговеца,
стопанисващ клуб „GOA-премиум клуб“ тъй като за него е въведено
задължение да допуска само в часовия интервал от 07.00 часа до 23:00 часа,
при спазване на разстояние от 1.5 метра между облегалките на столовете на
съседни маси, допускането на не повече от 6 души на една маса и носене на
защитни маски от персонала.
Отделна на гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че в случая
са допуснати съществени процесуални нарушения и при така направеното от
АНО описание на нарушението. В АУАН и НП не е конкретизирано
обвинението – не е описано точно и конкретно вмененото на жалбоподателя
административно нарушение, а е цитирана разпоредбата на т. 15 от Заповед
№ РД-01-748/02.09.2021г. на Министъра на здравеопазването. Видно от
сочената като нарушена разпоредба на т. 15 от Заповед № РД-01-
4
748/02.09.2021г. на Министъра на здравеопазването е, че същата съдържа три
отделни хипотези, а именно - спазване на отстояние от 1,5 метра между
облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от шест
души на една маса и носене на защитни маски за лице от персонала. От
фактическата част на процесното наказателно постановление се установява,
че в същата липсва конкретизиране на така извършеното нарушение, тоест
липсва изрично посочване на коя от цитираните хипотези в случая не е
изпълнена.
С оглед на изложеното, съдът намира, че така даденото описание е непълно и
неточно, в нарушение на изискванията на чл. 42, т. 4 от ЗАНН, респ. чл. 57,
ал. 1, т. 5 от ЗАНН, поради което издаденото наказателно постановление като
незаконосъобразно следва да бъде отменено.
/В тази насока са Решение постановено по КНАХ № 178/2022 година по описа
на Административен съд Благоевград и Решение постановено по КНАХ №
179/2022 година по описа на Административен съд Благоевград/
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 244а-95/22.02.2022г., издадено от
директора на ОДМВР- Благоевград, с което на жалбоподателя Д. Р. Р., с ЕГН
**********, с адрес гр. ***, на основание чл.209а, ал.4, пр.2 от Закона за
здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лева
за нарушение на чл.209а, ал.1 от същия закон.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд -
Благоевград, в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5