РЕШЕНИЕ
№ 903
Пловдив, 26.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXVIII Състав, в съдебно заседание на тридесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ |
При секретар РУМЯНА АГАЛАРЕВА като разгледа докладваното от съдия ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ административно дело № 1719 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл. 145 и сл. АПК
във вр. чл. 10, ал. 6 от ЗСПД.
Производството е
образувано по жалба на К. Р. С., от ***, ЛНЧ **********, с настоящ адрес ***,
подадена чрез пълномощника адв. С. против Заповед №ЗСПД/Д-РВ/8880/13.06.2023г.
издадена от началник отдел “Закрила на детето“ при Д Социално подпомагане – Пловдив,
в качеството му на упълномощено лице. В жалбата се навеждат съображения за
незаконосъобразност поради противоречие с материалноправните норми и нарушения
на административнопроизводствените правила. Изразява се несъгласие с
постановения отказ за предоставяне на помощ за ученик, със съображения от ЗСПД
и Директива 2004/83/ЕО на Съвета от 29.04.2004 г. Прави се искане за отмяна на
оспорената заповед и връщане на преписката със задължителни указания.
Редовно призован,
в съдебно заседание жалбодателя се представлява от адв.С., която поддържа
жалбата и в писмени бележки излага становище по същество на спора. Иска се
отмяна на заповедта и присъждане на сторените в производството разноски.
Ответната страна –
Директор на Дирекция „Социално подпомагане“ – Пловдив, в писмен отговор чрез
процесуалния представител юрк.С., оспорва жалбата като неоснователна. В писмено
становище излага допълнителни съображения по законосъобразност на проведеното
административно производство и атакувания административен акт. Иска се жалбата
да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и
прави възражение за прекомерност на разноските за адвокатско възнаграждение на
жалбоподателя.
Съдът, като се
запозна със становищата на страните и съобрази събраните по делото
доказателства, прие за установено следното:
Жалбата е подадена
в законовоустановения 14 дневен срок от лице, за което оспореният акт е
неблагоприятен и срещу акт, който подлежи на съдебно обжалване, поради което се
явява процесуално допустима.
Разгледана по
същество, жалбата е основателна поради следните за това съображения:
От фактическа
страна се установява, че К.С. и синът ѝ А. С. са лица с украинско гражданство,
на които е предоставена временна закрила за срок до 04.03.2024 година. Лицата
са с регистриран настоящ адрес ***. Детето А.В.С. е записано като ученик в
първи клас за учебната 2023/2024г. в Основно училище „Димитър Талев“ – гр.
Пловдив. К.С. е подала Заявление-декларация за отпускане на еднократна помощ за
ученик, записан във първи и четвърти клас по реда на чл. 10а от Закона за
семейни помощи за деца с вх. № ЗСПД/Д-РВ/8880 от 13.06.2023г., като към
заявлението е приложено удостоверение от учебното заведение, в което детето ѝ е
записано като ученик в първи клас, както и регистрационна карта на чужденец с
предоставена временна закрила. С оспорената Заповед № ЗД/Д-РВ/8880/13.06.2023г.
на директор Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Пловдив исканата помощ е
отказана на основание чл. 3, т. 5 от ЗСПД с мотив, че Република България и ***
нямат действащ двустранен международен договор. Недоволен от произнасянето
жалбоподателят е инициирал настоящото съдебно производство.
При така
установената фактическа обстановка, като прецени събраните писмени
доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът прие следното
от правна страна:
Обжалвания заповед
е издадена от компетентен орган (упълномощителна Заповед №
1604-РД01-0068/19.01.2023г. на директор ДСП-Пловдив на осн. чл.10 ал.4 ЗСПД), в
изискуемата писмена форма, при липса на съществено нарушение на процесуалните
правила, които да са основания за нейната нищожност.
По отношение на
съответствието на заповедта с материалноправните разпоредби, административно
производствените правила и целта на закона, съдът прие, че тя е издадена при
съществено противоречие с тях, което води до нейната незаконосъобразност. Между
страните няма спор по отношение на фактите. Спорен е въпросът относно приложението
на разпоредбата на чл. 3, т. 5 от ЗСПД и дали е основание за постановяването на
отказ, след като между Република България и *** няма действащ двустранен
международен договор за социална сигурност. Съответно следва да се даде отговор
на въпроса - налице ли са основания за отпускане на еднократна помощ по чл.
10а, ал. 1 от ЗСПД на жалбоподателката К.С., която отглежда детето си А. в
страната, който е записан в първи клас и посещава училище в гр. Пловдив. С
нормата на чл. 3 от ЗСПД законодателят е очертал кръга на лицата, които имат
право на семейни помощи за деца, като според т. 5 на същия текст към тях се
причисляват и бременните жени - чужди граждани, и семействата на чужди
граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако
получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен
договор, по който Република България е страна. По делото не е спорно, че няма
международен договор между България и ***, който да урежда отпускането на
семейни помощи. От друга страна разпоредбата на чл. 39, ал. 1, т. 4 от Закона
за убежището и бежанците /ЗУБ/ предвижда, че чужденците с предоставена временна
закрила имат право на социално подпомагане, което според чл. 2, ал. 6 от Закона
за социалното подпомагане включва само социалните помощи по този закон. При
тази правна рамка безспорно настоящият случай не попада в приложното поле на
посочените разпоредби.
Съдът счита, че в
настоящият случай релевантни норми за признаване на правото на бежанец (в
случая украински гражданин на когото е предоставена временна закрила), за да му
бъде отпусната еднократна помощ по чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД, са разпоредбите от Конституцията на Република България. Съгласно чл. 47, ал. 1 от Конституцията
отглеждането на децата до пълнолетието им се подпомага от държавата.
Конституцията е прогласила и правото на гражданите на социално подпомагане -
чл. 51, ал. 1 от нея. Съгласно чл. 26, ал. 2 от Конституцията, чужденците,
които пребивават в Република България, имат всички права по тази Конституция с
изключение на правата, за които Конституцията и законите изискват българско
гражданство. От своя страна ЗУБ определя условията и реда за предоставяне на
закрила на чужденци на територията на Република България, както и техните права
и задължения, като в чл. 39, ал. 1, т. 4 от същия изрично е предвидено, че
чужденците с предоставена временна закрила (каквото е предоставена на
жалбоподателя с детето ѝ) имат право на социално подпомагане. В чл. 3 от ЗСПД
законодателят е очертал кръга на лицата, които имат право на семейни помощи за
деца, а именно: 1. бременните жени - български граждани; 2. семействата на
българските граждани - за децата, които отглеждат в страната; 3. семействата, в
които единият от родителите е български гражданин - за децата с българско
гражданство, които отглеждат в страната; 4. семействата на роднини, близки или
приемни семейства - за децата, настанени по реда на чл. 26 от Закона за закрила
на детето; 5. бременните жени - чужди граждани, и семействата на чужди
граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако
получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен
договор, по който Република България е страна.
Съдържащото се в
чл. 3, т. 5 ЗСПД ограничение не може да намери приложение в настоящият случай,
като следва да се прилага чл. 27, т. 1 и т. 3 от Конвенцията на ООН за правата
на детето, която е ратифицирана с решение на Великото народно събрание и е в
сила за страната ни от 03.07.1991 г. съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на
Република България. В посочената разпоредба от Конвенцията за правата на детето
е предвидено, че държавите-страни по Конвенцията, признават правото на всяко
дете на жизнен стандарт, съответстващ на нуждите на неговото физическо,
умствено, духовно, морално и социално развитие, а в т. 3, че държавите-страни
по Конвенцията, в съответствие с националните условия, в рамките на своите
възможности, предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и
другите лица, отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на
нужда предоставят материална помощ, програми за подпомагане, особено по
отношение на изхранването, облеклото и жилището. Безспорно Конвенцията обхваща
правото на образование като социално право.
Обжалваният акт е
в противоречие и с норми на правото на Европейския съюз и в частност Директива
2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001 година относно минималните стандарти за
предоставяне на временна закрила в случай на масово навлизане на разселени
лица. В чл. 13, т. 2 от Директивата се предвижда, че държавите членки създават
разпоредби за предоставяне на помощи от „Социални грижи“ на лицата, ползващи се
с временна закрила. Такива разпоредби в българското законодателство се съдържат
именно в ЗСПД (съгласно § 1а от ПЗР на ЗУБ, този закон въвежда разпоредбите на
Директива 2001/55/ЕО на Съвета за минималните стандарти за предоставяне на
временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица и за мерките за
поддържане на баланса между държавите членки в полагането на усилия за прием на
такива лица и понасяне на последиците от този прием) и административният орган,
издал процесната заповед, е длъжен да ги съобрази при постановяване на
обжалвания акт.
Разпоредбата
на чл. 3, т. 5 от ЗСПД следва да се тълкува в смисъл, че при прякото прилагане
на чл. 27, § 1 от Конвенцията за правата на детето, вр. чл. 5, ал. 4 от КРБ,
достъпът до помощта по чл. 10а ЗСПД следва да се предостави и на лицата, които
имат разрешение за продължително и временно пребиваване като бежанци, какъвто
статут безспорно имат жалбоподателя и детето й.
Ето защо, при този
анализ на приложимата нормативна уредба следва извода, че децата, ползващи се
от временна закрила, не могат да се поставят в по-неблагоприятно положение от
останалите деца /граждани на Р България, чужденци със статут на бежанец или
хуманитарен статут, чужденци с разрешение за дългосрочно или постоянно
пребиваване в Р България, чужденци, на които е предоставено убежище, лицата, за
които това е предвидено в международен договор, по който Република България е
страна/. Семейните помощи са сред основните помощи, гарантиращи правото им на
жизнен стандарт в съответствие с техните висши интереси, поради което
семействата им и/или лицата, полагащи грижи за тях, не могат да бъдат изключени
от кръга на правоимащите по чл. 3, т. 5 от ЗСПД. Поради изложеното съдът
намира, че оспорената заповед е незаконосъобразна - постановена в противоречие
с нормите на общностното право и международните договори в областта на закрилата
на детето и предоставянето на временна закрила на чужденци, както и в
несъответствие с целта на закона, което води до нейната незаконосъобразност.
Това налага обжалваният акт да бъде отменен, като на основание чл. 173, ал. 2
от АПК преписката бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне
при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона,
дадени в мотивите на решението.
В предвид изхода
на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК разноски се дължат на жалбоподателя,
който е направил своевременно искане за тяхното присъждане по представен списък
с разноски. Същите се констатираха в размер на 10лв. за ДТ и 1000 лв. за
договореното и изплатено адвокатско възнаграждение, съобразно приложения
договор за правна защита и съдействие от 21.06.2023 г. Неоснователно е
възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, тъй като същото е
на минимума, определен в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения.
По изложените мотиви
на осн. чл. 172, ал. 2, вр. чл. 173, ал. 2 от АПК вр. чл.10 ал.6 ЗСПД,
Административен съд- Пловдив- XXVIII състав
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ
по
жалба на К. Р. С.,
гражданин
на ***, ЛНЧ **********, с настоящ адрес гр.Пловдив Заповед № ЗД/Д-РВ/8880/13.06.2023г.
издадена от началник отдел “Закрила на детето“ при Дирекция „Социално
подпомагане“ – гр.Пловдив, в качеството му на упълномощено лице.
ИЗПРАЩА
преписката
на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Пловдив за ново произнасяне
по Заявление-декларация по чл. 10а от Закона за семейни помощи за деца с вх. №
ЗСПД/Д-РВ/8880 от 13.06.2023 г., при спазване на задължителните указания по
тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА Агенция за социално
подпомагане - София, да заплати на К. Рослановна С., ЛНЧ **********, с настоящ
адрес ***, разноски в размер на 1010.00 /хиляда и десет/ лева.
Решението
е окончателно.
Съдия: |
|