Решение по дело №63/2022 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 41
Дата: 7 октомври 2022 г.
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20225410200063
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 41
гр. Д., 07.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на осми септември през
две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Мария Ив. Дакова
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20225410200063 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и следващи ЗАНН, във връзка с
чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 ЗДвП, във връзка с чл.189, ал.4, във връзка
с чл.182, ал.2, т.4 Закон за движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба от адв. З. Д. М., с ЕГН **********, от гр.
П., ул. Д. Гр. № *, ет. *, ап. * против Електронен фиш Серия К №
5896850/14.05.2022г., издаден от ОД на МВР – Смолян, с който за нарушение
на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във
връзка с чл.182, ал.2, т.4 ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер
300.00 лева.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност,
свеждащи се нарушения при връчването на ЕФ, без приложен снимков
материал, с което счита, че е ограничено правото по чл.189, ал.5 ЗДвП - да
представи в съответната териториална структура на МВР писмена декларация
с данни за лицето, извършило нарушението. Обжалваният ЕФ не отговаря на
императивните изисквания на чл.189, ал.4, изр.2 ЗДвП, доколкото не съдържа
достатъчно ясно и точно описание на нарушението и най-вече мястото, на
което се твърди, че то е извършено, респ. на обстоятелствата по извършването
му. Мястото на нарушението е описано „на път III - кл. №866 (нов път) на 52
км.+200м. до тунел Л. с посока на движение към гр. Д., по неясен и
неразбираем начин, което е пречка да се установи дали е извършено в зоната
на действие на пътен знак В26.
Превишението на скоростта е установено и заснето с
автоматизирано техническо средство TRF1-M 551, за което не съществува
яснота дали е одобрен тип средство за измерване на скорост, тъй като не е
попълнен протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.
Моли съда да отмени атакувания ЕФ Серия К № 5896850, изд. от
1
ОДМВР - Смолян като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, поддържа
жалбата с доводи изложени в писмена защита.
Въззиваемият, не изпраща представител.
Районна прокуратура – Смолян, Териториално отделение - Девин,
р. пр. не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Съдът прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице в срока по чл.189, ал.8 ЗАНН, с вх. № 345000 – 6708/04.07.2022г. на
въззиваемия, считано от датата на връчване 21.06.2022г. Електронният фиш
подлежи на обжалване по реда на ЗАНН в 14 дневен срок от получаването му.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните
съображения:
Предмет на жалбата е електронен фиш /ЕФ/ Серия К №
5896850/14.05.2022г., издаден от ОД на МВР – Смолян за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система /АТСС TFR1-
M 551/, за това, че на 14.05.2022г., в 11.14ч., в обл. Смолян, общ. Девин, на
път III клас № 866 /нов път/ на 52км.+200м. до тунел Л., в посока на движение
към гр. Д., при ограничение с ПЗ „В 26“ от 40 км/ч и отчетен толеранс от 3
километра в час в полза на водача, с МПС „Ауди А 4“, лек автомобил, с рег.
№ **** е извършено нарушение за скорост, установено и засечено с АТС №
ТFR1 - M 551, при разрешена скорост 40 км/ч е установена стойност на
скоростта 75 км/ч, тоест с превишена стойност на скоростта 35 км/ч, поради
което за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 ЗДвП, във връзка с
чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4 ЗДвП на жалбоподателя като
собственик и ползвател на МПС е наложена глоба в размер 300.00 лева.
Приложен е снимков материал, съгласно чл.16 ал.3 Наредба №
8121з – 532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТССК на
правилата за движение по пътищата, от който се установява заснет автомобил
№ **** на 14.05.2022г., в 11.14.22ч., с измерена скорост 78 км., при
ограничение 40 км. Наказуемо превишение 35 км/ч.
Скоростта е измерена с мобилна система за видеоконтрол TFR –
1M № 4835, за която е приложен Протокол № 3-47-22/23.02.2022г. за
извършена последваща лабораторна проверка на мобилна система за
видеоконтрол, със заключение за съответствие с одобрения тип.
Съставен е протокол рег. № 252р-6307/17.05.2022г. от звено „ПК“
при РУ – Девин към ОД на МВР - Смолян за използване на автоматизирано
техническо средство № TFR 1 – M 551 на 14.05.2022г., с място за контрол на
движение на МПС на път III клас № 866 /нов път/ на 52км.+200м., с посока на
движение от с. М. към гр. Д., при ограничение на скоростта от 40 километра в
час. АТСС е настроено, съгласно изискванията на производителя и
нормативните предписания. Наличните пътни знаци / пътен знак за
ограничение 40 км/ч/ са проверени преди и след измерване. АТСС е
преминало метрологична проверка протокол № 3 - 47-22/23.02.2022г. и е
годно за експлоатация до 23.03.2023г. АТСС е мобилно за служебен лек
автомобил рег. № *****, с начало на работа 11.00ч. до 12.30ч.
2
Със заповед № 345з-766/30.09.2015г., издадена от директора на
ОД на МВР – Смолян, възлага на началниците на съответното РУ, на чиято
територия е установено нарушението да окомплектоват и изпращат
преписките по обжалване на електронни фишове.
Със заповед № 345з-1059/26.08.2022г., издадена от директора на
ОД на МВР – Смолян са определени служители компетентни да заснемат
нарушенията на правилата на движения по пътищата с АТС TFR1M за РУ –
Девин, като определените служители от звено „ПК“ в РУ - Девин към ОД на
МВР – Смолян са запознати със заповедта за работа с АТС TFR 1 – M.
От приложена справка за собственост на МПС се установява, че
автомобил с рег. № ****, марка „Ауди А 4“, лек автомобил е регистриран на
З. Д. М..
От така събраните писмени доказателства се установи, че на
14.05.2022г., в 11.14ч., в обл. Смолян, общ. Девин, на път III клас № 866 /нов
път/ на 52км.+200м. до тунел Л., в посока на движение към гр. Д., при
ограничение с ПЗ „В 26“ от 40 км/ч и отчетен толеранс от 3 километра в час в
полза на водача, с МПС „Ауди А 4“, лек автомобил, с рег. № ****, при
извършено нарушение за скорост, установено и засечено с АТС № ТFR1 – M
551, с установена стойност на скоростта 75 км/ч, при разрешена стойност 40
км/ч. и превишение от 35км/ч.
Съгласно чл.189, ал.4 ЗДвП за нарушение, установено и заснето с
АТСС, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Обжалваният ЕФ Серия К № 5896850/14.05.2022г., съдържа данни за:
териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Легалната дефиниция на понятието "електронен
фиш" се съдържа в §1, т.1 ДР ЗАНН, възпроизведена и в §6 т.63 ДР ЗДвП.
Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна
система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства. Съгласно чл.189 ал.11 ЗДвП влезлият в
сила ЕФ се приравнява на влязло в сила НП. Задължителните реквизити в
неговото съдържание са определените от чл.189 ал.4 изр. Второ ЗДвП.
Издаденият ЕФ съдържа всички изискващи се реквизити, съгласно чл.189,
ал.4 изр. второ, поради което доводите за допуснати нарушения на закона са
неоснователни. Електронният фиш се издава в отсъствие на контролен орган
и на нарушител. Съгласно §6, 65 ДР от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) е
дадено легално определение на „автоматизирано техническо средство и
система“, определено като уред за контрол, работещ самостоятелно или
взаимно свързан, одобрен и проверен, съгласно Закон за измерванията.
АТСС, установява и автоматично заснема нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и може да бъде: а) стационарно – прикрепено
3
към земята и обслужвано периодично от контролен орган; б) мобилно –
прикрепено към превозно средство или временно разположено на участък от
пътя, установяващо нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес. Съгласно чл.165, ал.3 ЗДвП (нова
ДВ бр.19/2015г.) условията е редът за използване на АТСС за контрол на
правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните
работи. На основание чл.165, ал.3 ЗДвП е приета Наредба № 8121з –
532/12.05.2015г. Според чл.2, наредбата урежда стационарните и мобилните
АТСС, които заснемат статични изображения във вид на снимков материал
и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените
нарушения на правилата за движение. След измененията на ЗДвП, ДВ бр. 19
от.2015г. и издаването на Наредба № 8121з – 532/12.05.2015г. за условията и
реда за използване на АТССК на правилата за движение по пътищата,
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за
допуснати нарушения на чл.21 ал.1 и ал.2 ЗДвП е допустимо и когато
нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно АТСС, функциониращо
автоматично. Правилата във връзка с използването на АТССК, са
регламентирани в Наредба № 8121з – 532/12.05.2015г., според които за
законосъобразното използване на мобилното средство е необходимо: 1/
използваното техническо средство да е от одобрен тип; 2/ техническото
средство да е преминало през последваща метеорологична проверка; 3/ да са
спазени изискванията на чл.10, ал.1 Наредба № 8121з- 532/121.05.2015г. с
надлежно попълнен протокол за използване на АТСС; 4/ техническото
средство да е разположено и използвано, съгласно изискванията на
производителя и нормативните предписания – чл.6 от Наредба № 8121з –
532/12.05.2015г. Кумулативното спазване на тези изисквания обуславя
законосъобразността на електронния фиш. В настоящия случай е попълнен
протокол по чл.10, ал.1 Наредба № 8121з - 532/12.05.2015г. / рег. 252р -
6307/17.05.2022г./, с приложен към него снимков материал, съгласно чл.10,
ал.3. Така приложените писмени доказателства установяват спазване на
нормативния ред за установяване на нарушението, чрез използване на
мобилно техническо средство за видеоконтрол за нарушение на правилата за
движение. Административно наказващият орган носи доказателствена тежест
да установи спазване на процедурата и доколкото са представени писмени
доказателства, съгласно чл.10 Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. се
установява мястото и времето на извършване на нарушението, мястото на
контрол и къде е разположено техническото средство, както и че
техническото средство е използвано от оправомощени служители (Заповед
№3453 – 1059/26.08.2021г. и протокол № 252р – 6307/17.05.2022г. и протокол
3 -47 -22/23.02.2022г. за последваща лабораторна проверка на система за
видеоконтрол от одобрен тип, снимков материал), съгласно чл.189 ал.15
ЗДвП, от които се установява нарушението.
Неоснователни са наведените възражения за ограничено право по
чл.189, ал.5 ЗДвП, тъй като ЕФ съдържа всички изискуеми реквизити, които
гарантират правото на жалбоподателя да направи възражения, ако не е
управлявал МПС -то.
Съдът, извърши преценка на деянието, според чл.28 ЗАНН
относно квалификация на същото по чл.28 ЗАНН като „маловажен случай“, с
4
оглед даденото тълкувателно разяснение с ТР № 1/12.12.2007г. по т.д. №
1/2005г. ОСНК ВКС, че тази преценка е част от проверката „по
законосъобразност и подлежи на съдебен контрол“. Деянието не се
квалифицира като "маловажен случай" по чл.93, т.9 НК, във връзка с чл.11
ЗАНН, тъй като не се отличава с липсата или незначителност на вредните
последици или с оглед на други смекчаващи отговорността обстоятелства,
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушение от съответния вид. В рамките на
квалификацията, деянието е типичен случай на административно нарушение,
за който законодателят е предвидил идентично наказание глоба в размер
300.00 лева, за всеки случай от този вид, без оглед на други смекчаващи или
отегчаващи отговорността обстоятелства, поради което не е приложима
нормата на чл.28 ЗАНН.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63 ЗАНН
Девинският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К №
5896850/14.05.2022г. за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система TFR 1 - M 551, издаден от
Областна Дирекция на Министерство на вътрешните работи – Смолян, с
който на З. Д. М., с ЕГН **********, от гр. П., ул. Д. Гр. № *, ет. *, ап. *, на
основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.4 ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер 300.00 лева за нарушение на
чл.21, ал.2, във връзка с ал.1 ЗДвП, като законосъобразен.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд – Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
5