Р Е
Ш Е Н И Е
№ 2340 03.10.2019 г. гр. Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаски районен съд XXXVIII - ми граждански състав
На двадесет и четвърти септември две хиляди и деветнадесета година
в открито съдебно заседание в състав:
Председател: Невена Ковачева
Секретар: Илияна Гальова
Като разгледа гражданско дело № 4543/2019 г. по описа на Бургаския районен съд,
докладвано от съдията Ковачева,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по искова молба на В.К.К., ЕГН **********, адрес: *** срещу Главна дирекция „Гранична полиция“, със
седалище и адрес на управление: гр. София, бул. Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана
от Светлан Кичиков, с която се иска от съда да осъди ответника да заплати на
ищеца сумата от 1584 лева
главница, представляваща допълнително трудово възнаграждение за положен нощен
труд, преизчислен на 238,46 часа извънреден труд, за периода 05.06.2016 г. – 04.06.2019
г., по възникнало между страните служебно правоотношение, по силата на което
ищецът заема длъжността „младши инспектор/старши полицай“ при Летище Бургас,
сумата от 209,76 лева обезщетение за забава върху главницата за периода от
датата на изискуемост на всяка сума до 04.06.2019 г., ведно със законната лихва
за забавено плащане на главницата, считано от подаване на исковата молба – 04.06.2019
г., до окончателното изплащане. Претендира присъждане на направените по делото
разноски. Твърди се, че ищецът е полагал труд през процесния период в ГПУ -
Летище Бургас. Положил е нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143
възлиза на 1906,46 часа дневен труд. Преизчислението на нощен към дневен труд
води до извънреден труд, който е трябвало да се заплати от ответника. Според
чл. 186, ал. 6 ЗМВР извънредният труд се заплаща с 50% увеличение върху основното
месечно възнаграждение. Ответникът дължи и лихва за забава върху главниците от
момента, в който са станали изискуеми.
Ответникът чрез процесуален представител е посочил, че исковете
са неоснователни. За процесния период ищецът е
полагал 12-часови смени при сумирано отчитане на работното време. Чрез
прихващане на положителните с отрицателните разлики на отработеното време е
формиран резултат, който при надвишаване на нормата работни часове е заплащан
като извънреден труд. Трудът е заплатен по действащите тогава правила. С
Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е регламентирано отчитането на
извънреден труд за периода от 19.08.2014 г. до 02.08.2016 г. Според чл. 31, ал. 2 от Наредбата при сумирано
отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 часа
и 06.00 часа се умножава по 0.143. За останалия период важат Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. Не намира приложение Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата, тъй като тя важи само за
работници по трудово правоотношение. Моли се за отхвърляне на исковете и присъждане на разноски.
Съдът, като взе предвид доводите на страните, събраните
по делото доказателства и прецени закона, намери от фактическа и правна страна
следното:
Правната квалификация на предявените искове е чл. 179, ал. 1 ЗМВР във вр. с чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР.
Не се спори между страните по делото, установява се и от
приложените писмени доказателства, че между страните съществува служебно
правоотношение, по силата на което ищецът заема длъжността „младши инспектор/старши полицай“ в
ГКПП – Аерогара – Бургас към Главна дирекция „Гранична полиция“.
Страните не спорят, че през процесния период 05.06.2016 г. – 04.06.2019 г. ищецът е изпълнявал
дежурства по график.
Видно от заключението на вещото лице по приетата
съдебно-икономическа експертиза в
периода от 05.06.2016
г. – 04.06.2019 г. ищецът е положил 209 нощни смени, възлизащи на 1668 часа реално положен нощен
труд. Преизчислен в дневен труд с коефициент 1.143, нощният труд възлиза на 1906,46
часа. Разликата между преизчисления и отчетения по протоколи нощен труд възлиза
на 238,46 часа, като стойността му е 1584 лева. Пресметнато е, че размерът на законната лихва за периода от
падежа на всяко задължение до датата на подаване на исковата молба е в размер
на общо 209,76 лева. Вещото лице е посочило, че падежът на задълженията за м.
04, 05 и 06.2019 г. не е настъпил към момента на подаване на исковата молба. Съдът
изцяло кредитира заключението на вещото лице К. като компетентно дадено и
всестранно отговарящо на всички поставени въпроси.
При така събраните доказателства съдът намира
претенцията за основателна. Съгласно разпоредбата на чл. 176 ЗМВР брутното
месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно и
допълнителни такива, а в чл. 178, ал. 1, т. 3 и чл. 179, ал. 1, предл. второ е
посочено, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители
се изплащат
допълнителни такива за извънреден и за нощен труд. Условията и редът за заплащане
на последното се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а
размерът – с
негова заповед, съгласно ал. 2 от същата норма. Чл. 187, ал. 9 ЗМВР предвижда, че редът за организацията
и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи. Съгласно чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за
служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време до 280
часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до
70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното
месечно възнаграждение (ал. 6).
През процесния
период 05.06.2016
г. – 04.06.2019 г. са действали Наредба № 8121з-407 от
11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016 г., издадени от министъра на вътрешните работи. В чл. 31, ал. 2 на първата
от тях изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време
общият брой часове положен нощен труд за отчетния период се умножава по 0.143.
Подзаконовият нормативен акт е отменен с приемането на втората цитирана Наредба,
в сила от 01.04.2015 г. и отменена с Решение № 8585/11.07.2016 г. по адм. дело
№ 5450/2016 г. на ВАС, влязло в сила от 29.07.2016 г. В периода от отмяната до
издаването и обнародването на третата Наредба – на 02.08.2016 г., отново
приложима е била първата, предвиждаща преизчисляване на нощния труд в дневен.
В Наредба № 8121з-592
и Наредба № 8121з-776 липсва изрична норма, съответстваща на чл. 31, ал. 2 от
Наредба № 8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с
коефициент 1.143. Това следва да се възприеме като празнота в специалната
уредба, касаеща служителите в МВР, и субсидиарно да се приложи общата Наредба
за структурата и организацията на работната заплата. Съгласно чл. 9, ал. 2 от
нея при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място. В чл. 140, ал. 1 КТ е предвидено, че нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при
5-дневна работна седмица е до 35 часа или до
7 часа за една нощ. Следователно приложимият коефициент за преизчисляване на
нощния труд в дневен е 1.143, получен като частно при деление на нормалните им
продължителности от 8 часа на денонощие за втория (чл. 187, ал. 1 ЗМВР) и 7
часа за първия.
Трудовото законодателство дава право на работещите да получат от една
страна завишено почасово заплащане за нощния си труд, а от друга задължава
работодателите да преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват
продължителността на работния ден. Когато
последната е надвишена пък, очевидно се касае за положен извънреден труд, който
следва да бъде компенсиран. Следователно това са две
различни основания за заплащането на допълнителни
възнаграждения – обстоятелство, което е било отчетено и от ответника, тъй като
на ищеца е изплатена само добавката от 0.25
лева за всеки отработен нощен час за исковия период.
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден
труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен
труд в дневен с коефициент 1.143, се явява доказана по своето основание,
като за времето от 05.06.2016 г. до 01.08.2016 г. е приложима нормата на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407, а за останалата част, субсидиарно
– Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата.
В тази връзка се
установи от заключението на вещото лице, че нощният труд, преизчислен с
коефициент 1.143, е 1906,46 часа. Разликата от 238,46 часа не е отчетена в
протоколите за положен труд, съответно не е начислена и не е платена.
Установява се и че дължимото нетно трудово възнаграждение за този извънреден
труд, изчислено съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 6 ЗМВР, е в размер от 1584
лева, като няма данни така претендирана сума да е заплатена на ищеца. Съгласно чл. 8 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата
за всеки отработен час или за част от него – между 22.00 ч. и 06.00 ч., на
работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за
нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв., но двете разпоредби се прилагат
едновременно, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове
се превръщат в дневни с коефициента от 1.143, и за същите тези нощни часове се
заплаща допълнителното трудово възнаграждение за нощен труд.
При това искът
като основателен следва да се уважи до размера от 1584 лева, ведно с
акцесорната претенция за законна лихва от датата на падежа на всяко задължение
до подаване на исковата молба, който размер се установява от изготвената
съдебно-икономическа експертиза.
При този изход на
спора и на основание чл. 78, ал. 1 ГПК следва да се осъди ответника да заплати
на ищеца сумата от съдебно-деловодни разноски в размер на 380 лева за
адвокатско възнаграждение.
Следва също така
на основание чл. 78, ал. 6 ГПК да се осъди ответника да заплати държавна такса
за производството в размер на 113,36 лева и 250 лева за изплатено от бюджета на
съда възнаграждение на вещото лице.
Мотивиран от
горното, Бургаският районен съд
Р Е
Ш И:
ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“, със седалище и адрес на
управление: гр. София, бул. Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана от Светлан
Кичиков, да заплати на В.К.К., ЕГН **********, адрес: ***, сумата от 1584 лева (хиляда петстотин
осемдесет и четири лева) главница, представляваща допълнително трудово
възнаграждение за положен нощен труд, преизчислен на 238,46 часа извънреден
труд, за периода 05.06.2016 г. – 04.06.2019 г., по възникнало между страните
служебно правоотношение, по силата на което ищецът заема длъжността „младши
инспектор/старши полицай“ при Летище Бургас, сумата от 209,76 лева (двеста и
девет лева и седемдесет и шест стотинки) обезщетение за забава върху главницата
за периода от датата на изискуемост на всяка сума до 04.06.2019 г., ведно със
законната лихва за забавено плащане на главницата, считано от подаване на
исковата молба – 04.06.2019 г., до окончателното изплащане..
ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“, със седалище и адрес на
управление: гр. София, бул. Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана от Светлан
Кичиков, да заплати на В.К.К., ЕГН **********, адрес: ***, сумата
от 380 лева (триста и осемдесет лева) за направените по делото разноски.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“, със седалище и адрес на
управление: гр. София, бул. Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана от Светлан
Кичиков, да заплати по сметка на БРС сумата
от 363,36 лева (триста шестдесет и три лева и тридесет и шест стотинки) за
държавна такса и възнаграждение на вещо лице.
Решението подлежи на обжалване пред Бургаския окръжен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/ Н.Ковачева
Вярно с оригинала:
И.Г.