Решение по дело №701/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1349
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 29 октомври 2021 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040700701
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   1349 /01.10.2021 година,  град Б.

 

            Административен съд - Б., в открито заседание на двадесет и първи септември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

СЪДИЯ: Веселин Енчев

секретар Г. С.,

разгледа адм.д. № 701/2021 година,

 

            Производството е по глава десета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба З. Г. Г.в качеството ѝ на ЕТ „Калогера – З.Г.“ с ЕИК *********, с адрес на управление – град Б., ж.к. „Възраждане“, бл. 7, вх. „А“, партер, чрез адвокат С.Т. ***, против решение от 02.03.2021 година на ръководителя на Управляващия орган (УО) на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020“ (ОПИК), в частта, в която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22689 (лист 2 - 5).

В жалбата се твърди, че УО е прел напълно неоснователно, че проектното предложение не отговаря на изискванията за  подпомагане по т. 9 от условията за кандидатстване и критерий № 25 от методологията за оценка на проектните предложения. Заявява се, че ЕТ е подала годишна данъчна декларация (ГДД) по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 година, в която счетоводителят не е успял надлежно да попълни частта „нетни приходи от продажби“, но това по никакъв начин не се е отразило при правилното деклариране на нетните приходи от продажби, определянето на дължимия данък и заплащането му от търговеца, защото ГДД е била прието от ТД – Б. на НАП, не е била върната за корекция и данъкът е бил заплатен. Поддържа се, че администрацията по ОПИК има пълен достъп  до статистически данни  и оттам е можело да се да се установи, че в отчета за приходите и разходите на дружеството за 2019 година като нетни приходи от продажби са посочени 654 000 лева. Изтъква се, че след като в административното производство от НАП е била предоставена информация, че търговецът е заявил общо приходи 654 105,65 лева и при наличните данни в подадения отчет за приходите и разходите за нетните приходи, комисията, извършвала оценяването, е следвало де приложи нормата на чл. 35 от АПК и да издаде административния акт, след като изиска обяснение за допуснатата грешка, а това не е сторено.

Иска се отмяна на отказа и връщане на преписката за ново произнасяне.

Претендират се разноски.

Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата в писмено становище и представя преписката. Допълнително заявява, че цялата преписка по утвърждаването на правилата за предоставяне на помощта е общодостъпна на електронния адрес на УО по ОПИК, като предоставя и самата връзка (линк) за откриването ѝ. Иска отхвърлянето на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

След като съпостави доказателствата по делото, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.

На 14.05.2020 година УО на ОПИК е открил процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVIO-19" с краен срок за кандидатстване - 15.06.2020 година.

В утвърдените "Условия за кандидатстване и изпълнение с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19" (Условията) са посочени изискванията към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

Съгласно т. 11.1 подточка 5 от Условията, допустими за подпомагане са кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 година, спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 година.

В Условията е посочено, че понятието "нетни приходи от продажби" е използвано в смисъла вложен в § 1 т. 49 от ЗР на ЗКПО във връзка с § 1 т. 11 от ЗР на Закона за счетоводството. Посочено е също, че средния месечен оборот за 2019 година се изчислява като сумата, обявена от кандидата – едноличен търговец - в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 година (Приложение 2, част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби“) се раздели на 12.

С т. 9 "Минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект" от Условията, е предвидено, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от "нетните приходи за продажби", декларирани, при еднолични търговци в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 година (Приложение 2, част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби“), като „допустими по процедурата“ са кандидати с отчетени поне 30 000 лева „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019 година.

Съгласно т. 21. 2 от Условията, в съответствие с чл. 21 ал. 1 т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година, по тази конкретна процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка.

Със заповед № 9 РД-16-З81/14. 05. 2020 година на ръководителя на УО, във връзка с чл. 21 ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 година, са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициер. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила, проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, включващи предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.

От ЕТ „Калогера – З.Г.“ е подадено проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-22689, което е включено в проверката на оценителната комисия и е включено в списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Съгласно т. 2. 14 и т. 2. 15 от Опростените процедурни правила, списъкът е одобрен от Ръководителя на УО с оспореното в настоящото производство решение.

Мотивите на ответника, с които е отказано отпускането на помощ са, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 "Минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект" от Условията и критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията). Според т. 9 от Условията, безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от "нетните приходи за продажби“, декларирани при еднолични търговци в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 година и то единствено на кандидати с отчетени поне 30 000 лева "нетни приходи от продажби" в ГДД за 2019 година. Съгласно предоставената информация от НАП, нетните приходи от продажби на жалбоподателя за 2019 година са 0,00 лева, т.е. кандидатът не може да получи безвъзмездна помощ по процедурата.

От ЕТ „Калогера – З.Г.“ е представено заверено копие от ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 година, според която общите приходи на търговеца възлизат на 654 105,65 лева, а нетните приходи от продажби са 0,00 лева.

                                                                                                   

При така установените факти, съдът прави следните правни изводи.

Допустимост.

Жалбата е допустима.

Подадена е в законоустановения срок от лице, засегнато непосредствено неблагоприятно от издаденото решение.

По същество.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган. Неговият автор - Илияна Илиева (изпълняваща длъжността главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в МИ) – е определена от министъра на икономиката и ръководител на УО на ОПИК да изпълнява правомощията на ръководител на УО по приоритетни оси 1 - 4 от ОПИК със заповед № РД – 16 – 635/30.07.2020 година на министъра и в съответствие с нормите на чл. 3 и чл. 30 ал. 1 т. 2 от Устройствения правилник на Министерство на икономиката.

Решението е издадено в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59 ал. 2 от АПК.

В административното производство не са допуснати процесуални нарушения.

Не е налице твърдяното от жалбоподателя нарушение, изразяващо се допълнително неотчитане на данните, съдържащи се в представения отчет за приходите и разходите на търговеца, за сметка на данните, обявени от него в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ. По делото не се спори, че Условията, утвърдени като част от документите по чл. 26 ал. 1 от ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях жалбоподателят е бил предварително запознат, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение. В т. 9 от Условията изрично е посочено, че към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали ГДД за 2019 година пред НАП, съобразно разпоредбите на ЗКПО и ЗДДФЛ. Пак в същата точка е предвидено, че УО извършва корекция в бюджета на основание предоставените данни по служебен път от НАП, когато кандидатът е посочил по-голям от допустимия размер от 10 % от "нетните приходи за продажби", съгласно ГДД за 2019 година. Следователно при разглеждане на документите на кандидатите определящо значение има резултатът, деклариран пред НАП. Няма опора в закона твърдението на жалбоподателя, че въз основа на предоставените данни от НАП и данните от отчета за приходите и разходите на търговеца за 2019 година ръководителят на УО е следвало да констатира, че декларацията по чл. 50 от ЗДДФЛ пред НАП съдържа грешка относно размера на нетните приходи. Ръководителят на УО не е орган по приходите и не разполага с правомощие да извършва проверка на декларираните данни пред НАП. По същите съображения административният орган не е бил длъжен да дава указания на кандидата за подаване на допълнителни документи. В случая е релевантна ГДД по ЗДДФЛ за 2019 година, въз основа на която е подадено проектното предложение и впоследствие е извършена справката от административния орган, а не подадената по-късно коригираща ГДД или данните в подадения за публикуване отчет за приходите и разходите на търговеца за 2019 година.

Решението е съобразено с приложимото материално право.

            При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да декларира пред УО нетни приходи в същия размер, в който преди това са били декларирани от него с ГДД пред НАП. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедура № BG16 RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

            За да получи подпомагане, обаче, кандидатът следва да отговаря на предварително зададените материалноправни предпоставки, в това число – на т. 9 и критерий № 25 от Условията, т.е. да е регистрирал поне 20 % спад в оборота (нетни приходи от продажби) за месеца, предхождащ месеца на кандидатстването, спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 година, както и да е декларирал поне 30 000 лева нетни приходи от продажби в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 година.

            В конкретния случай към момента на произнасяне от административния орган от ЕТ „Калогера – З.Г.“ е била декларирана сумата от 0,00 лева нетни приходи от продажби в ГДД за 2019 година пред НАП и е липсвала една от задължителните предпоставки за отпускане на безвъзмездна финансова помощ, съгласно одобрените Условия.

            При тези факти законът изисква заявлението да бъде отхвърлено, което е и сторено в административното производство с обжалваното решение.

            Жалбата е неоснователна е следва да се отхвърли.

            От процесуален представител на ответника своевременно е поискано присъждане на разноски по делото. Съдът констатира, че в изпълнение на задълженията си процесуалният представител на ответника е депозирал преди съдебното заседание подробни писмени бележки, в които е обсъдил представените доказателства и е изразил позиция по съществото на спора, т.е. проявил е процесуална активност, за която следва да бъде определено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева, на основание чл. 144 от АПК във връзка с чл. 78 ал. 8 от ГПК, чл. 37 от ЗПП и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, платимо от жалбоподателя на Министерство на икономиката (юридическото лице, в чиято структура е административният орган - ответник по делото).

            С оглед на изложеното,  на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на З. Г. Г.в качеството ѝ на ЕТ „Калогера – З.Г.“ с ЕИК *********, с адрес на управление – град Б., ж.к. „Възраждане“, бл. 7, вх. „А“, партер, против решение от 02.03.2021 година на ръководителя на Управляващия орган на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 - 2020“, в частта, в която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-22689.

 

ОСЪЖДА З. Г. Г.с ЕГН ********** в качеството ѝ на ЕТ „Калогера – З.Г.“ с ЕИК ********* и с адрес на управление – град Б., ж.к. „Възраждане“, бл. 7, вх. „А“, партер, да заплати на Министерство на икономиката сумата от 100 (сто) лева – разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: