Решение по дело №360/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2020 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20197200700360
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе, 04.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 29 януари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

 

 

при секретаря        НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА           и   с   участието   на   прокурора               СТИЛИЯН ГРОЗЕВ      като разгледа докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА КАН дело 360 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Я.А., гражданин на Република Турция, депозирана чрез адвокат-пълномощник К. Т. ***, против Реше­ние № 716 от 25.10.2019 г., постановено по АНД № 1657/2019 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 38-0000943 от 24.07.2019 г. на Главен инспектор в Областен отдел ”Автомобилна администрация” - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което по т. 1 за нарушение на чл. 8, § 2, изр. 1 от AETR, ДВ, бр. 28 от 1995 г., във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр и чл. 2, § 3 от Регламент № 561 и на основание чл. 93б, ал. 6, т. 1 от ЗАвПр е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева и по т. 2 за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 101, ал. 4 от с. з. и във вр. с Приложение 5, Част I, т. 3.2, буква „а“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и на основание чл. 179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева. В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на решението, поради нарушение на материалния и процесуалния закон, както и явна несправедливост на наложените наказания. Претендира се да се отмени решението и да се постанови друго, с което да се отмени изцяло наказателното постановление.

         Ответникът по касационната жалба – ОО АА - Русе не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания,  становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба, като подадена от надлежна страна, в срока по чл.211, ал. 1 от АПК и отговаряща на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е  частично основателна.

За да постанови оспореното в настоящото производство решение РС - Русе е приел, че при издаването на НП и АУАН не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и правилно е приложен материалният закон. Счел е, че наказаното лице безспорно е осъществило вменените му нарушения по ЗАвПр и по ЗДвП както от обективна, така и от субективна страна.

Административният съд намира така постановеното въззивно съдебно решение за правилно в частта, с която е потвърдено НП по т. 1 и за неправилно в частта, с която е потвърдено НП по т. 2.

По отношение на първото нарушение:

Касаторът, като водач на товарен автомобил, е извършвал международен превоз на товари от Република  Турция за Република Румъния през територията на Република България с превозно средство, регистрирано в Турция, която макар да не е страна – членка на ЕС, е такава по Европейската спогодба (AETR).

Текстът на чл. 2, § 3, б. “а“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване. Следователно в случая приложение намира именно Европейската спогодба (AETR), към изискванията на която препраща и посочената в наказателното постановление разпоредба на чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

Неоснователни са възраженията на касатора, аргументирани с нормата на чл. 4 от ЗАНН, според които българските контролни органи не разполагали с компетентност да установяват извършените нарушения и да налагат административни наказания за тях, тъй като той бил чужд гражданин и не било доказано, че нарушението е извършено на територията на Република България. Разпоредбата на чл. 12, § 6, б. “а“ от Европейската спогодба (AETR) изрично предвижда, че договарящата страна упълномощава своите компетентни органи да налагат санкции на водачи за нарушение на тази спогодба, което е установено на нейната територия и за което вече не е наложена санкция, дори ако нарушението е извършено на територията на друга договаряща страна или недоговаряща страна. Европейската спогодба (AETR) е ратифицирана със закон, обнародван в ДВ, бр. 28 от 1995 г. и е в сила за Република България от 08.11.1995 г., поради което и съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България нейните норми имат предимство пред противоречащите й такива от вътрешното законодателство. В конкретния случай нормата на чл.12, § 6, б. “а“ от Европейската спогодба (AETR) има примат пред тази на чл. 4 от ЗАНН и обосновава санкционната компетентност на българските власти дори по отношение на нарушения по спогодбата, които не са били извършени, а само установени на територията на страната. Освен това касаторът не е представил никакви доказателства да е бил наказван за същото нарушение от властите на друга държава – страна по спогодбата, в който случай повторното му наказване и от българските власти действително би било недопустимо съгласно принципа ne bis in idem.

В разглеждания случай, с оглед невъзможността да бъде точно определено мястото на извършване на нарушението и обстоятелството, че касаторът няма местожителство в страната, компетентен се явява административнонаказващият орган, в чиито район най-напред е било образувано производството - чл. 48, ал. 2, предл. второ от ЗАНН. Същото е образувано, съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН, със съставяне на АУАН от 23.07.2019 г., което е станало в гр. Русе от инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе, поради което следва да се приеме, че и наказателното постановление е издадено от компетентния за това орган, определен съгласно чл. 92, ал. 2 от ЗАвПр.

Неоснователно е и възражението на касатора за нарушаване на правото му на защита, тъй като като чужд гражданин, невладеещ български език не му е осигурен надлежен превод в хода на административнонаказателното производство. Посоченото твърдение се опровергава от наличните по административнонаказателната преписка доказателства, а именно – акт за назначаване на преводач и декларация за извършен превод, които не са оспорени и опровергани в производството пред въззивния съд. От посочените документи безспорно се установява, че както АУАН, така и НП са преведени на касатора на турски език. Безспорно е налице разминаване между посочената по-горе дата на съставяне на АУАН и датата /24.07.2019 г./ на подписване на акта, респ. получаването на препис от него. Именно на последната дата пред заклет преводач, видно от представените по преписката декларация от преводач и акт за назначаването му е преведено съдържанието на АУАН и съответно нарушителя е имал възможност да напише по акта и своите възражения. Така правата на обвиненото в извършване на административно нарушение лице - чужд гражданин да разбере същността на обвиненията не са нарушени, респ. не е ограничено или нарушено и правото му на защита, които именно нарушения биха били основания, ако са от вида на съществените нарушения и то неотстраними, да се постанови решение, с което да се отмени издаденото НП на процесуално основание.

Липсват и нарушения от гледна точка на описание на нарушението. В АУАН и наказателното постановление то е описано с период на фактически ползваната от касатора почивка, като е посочено, че тя е с 59 минути по-кратка от очакваното, като за дата 08.07.2019 г. е следвало да бъде ползвана почивка от поне 11 часа. Всички обективни признаци от състава на нарушението са били посочени, като не е било накърнено правото на защита на наказаното лице да разбере за какво конкретно нарушение е ангажирана неговата отговорност.

Ето защо, решението на районния съд, в частта, с която е потвърдил НП по т. 1 е правилно и като такова следва да бъде оставено в сила.

 

 

По отношение на второто нарушение:

Административният съд намира въззивното съдебно решение за неправилно в частта, с която е потвърдено НП по т. 2. Съображенията за това са следните:

Съгласно обстоятелствената част на АУАН и на НП по т. 2 административнонаказателната отговорност на касатора е ангажирана за това, че МПС е с нарушена цялост на обзорно стъкло – значителна техническа неизправност. Нарушението е квалифицирано като такова по чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 101, ал. 4 от с. з. и във вр. с Приложение 5, Част I, т. 3.2, буква „а“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и е санкционирано на основание чл. 179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП.

Разпоредбата на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗдвП гласи, че движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат технически изправни. Същата е обща и бланкетна. Отделно разпоредбата на чл. 101, ал. 4 от ЗДвП регламентира, че неизправностите и тяхната класификация се определят с наредбата по чл. 147, ал. 1 от ЗДвП – това е Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. В Приложение 5, Част I, т. 3.2, б. „а“ към Наредбата са посочени причините за неизправност на съответния елемент – в случая състояние на стъклата, а именно пукнато или променило цвета си стъкло или прозрачна плоскост (когато е разрешена) (извън зоната за почистване на устройствата за почистване на предното стъкло). Засегната е зоната за почистване на устройствата за почистване на предното стъкло или външните огледала не се виждат. Съответно е дадена и оценка на тези неизправности като незначителна – в първия случай или значителна – във втория случай. От друга страна санкционната норма на чл. 179, ал. 6 от ЗДвП гласи, че който управлява технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от: 1. петдесет лева – при констатирани незначителни неизправности; 2. двеста лева – при констатирани значителни неизправности и 3. петстотин лева – при констатирани опасни неизправности.

В случая е налице неясно и непълно описание на нарушението – посочено е само „нарушена цялост на обзорно стъкло – значителна техническа неизправност“. Не са посочени конкретни обстоятелства, които по смисъла на наредбата са от значение за квалификацията на неизправността като незначителна или значителна такава, а това е от значение и за правната квалификация на нарушението, както и за определяне на приложимата санкционна норма, тъй като наказанието е диференцирано в зависимост от вида на неизправността.

Допуснато е съществено нарушение на чл. 42, т. 4 и на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Липсата на пълно и точно описание на нарушението в АУАН и в НП, при което не могат да се разберат елементи от състава му, съставлява съществено процесуално нарушение, което накърнява правото на защита на санкционираното лице, опорочаващо заключителния акт в административнонаказателното производство до степен незаконосъобразност. Посоченото нарушение възпрепятства и възможността да се извърши съдебен контрол за материална законосъобразност на наказателното постановление в тази му част.

Като е достигнал до изводи, различни от гореизложените, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, в частта, с която е потвърдил НП по т. 2. То следва да бъде отменено в тази му част, а вместо него да бъде постановено друго, с което наказателното постановление по т. 2 - да бъде отменено. 

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл.221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 716 от 25.10.2019 г., постановено по АНД № 1657/2019 г. по описа на Районен съд – Русе, само в частта, с която е потвърдено Наказателно постановление № 38-0000943 от 24.07.2019 г. на Главен инспектор в Областен отдел ”Автомобилна администрация” - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което по т. 2 на Я.А., гражданин на Република Турция за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от Закона за движението по пътищата, във връзка с чл. 101, ал. 4 от същия закон, във връзка с Приложение 5, Част I, т. 3.2, буква „а“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и на основание чл. 179, ал. 6, т. 2 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева и

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 38-0000943 от 24.07.2019 г. на Главен инспектор в Областен отдел ”Автомобилна администрация” - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което по т. 2 на Я.А., гражданин на Република Турция за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от Закона за движението по пътищата, във връзка с чл. 101, ал. 4 от същия закон, във връзка с Приложение 5, Част I, т. 3.2, буква „а“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС и на основание чл. 179, ал. 6, т. 2 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева.

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 716 от 25.10.2019 г., постановено по АНД № 1657/2019 г. по описа на Районен съд – Русе, в частта, с която е потвърдено Наказателно постановление № 38-0000943 от 24.07.2019 г. на Главен инспектор в Областен отдел ”Автомобилна администрация” - Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което по т. 1 на Я.А., гражданин на Република Турция за нарушение на чл. 8, § 2, изр. 1 от AETR, ДВ, бр. 28 от 1995 г., във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози и чл. 2, § 3 от Регламент № 561 и на основание чл. 93б, ал. 6, т. 1 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                            ЧЛЕНОВЕ:         1.

 

                                                                                                    

                                                                                      2.