Решение по дело №6352/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 71
Дата: 11 януари 2023 г.
Съдия: Евгени Мирославов Узунов
Дело: 20222120106352
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 71
гр. Бургас, 11.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIV ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети декември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:ЕВГЕНИ М. УЗУНОВ
при участието на секретаря ЖАСМИНА Н. СЛАВОВА
като разгледа докладваното от ЕВГЕНИ М. УЗУНОВ Гражданско дело №
20222120106352 по описа за 2022 година
Производството е образувано по повод исковата молба на Г. К. К.,
ЕГН:**********, от гр.Бургас против ОД на МВР- Бургас. Ищецът моли съда да осъди
ответника да му заплати сумата от 320 лв.- допълнително трудово възнаграждение за
положен извънреден труд за 40 часа през периода 01.07.2019г.- 09.07.2020г., дължимо в
резултат от полагането на 280 часа положен нощен труд, който преизчислен с
коефициент 1.143 възлиза на 320 часа дневен труд, сумата от 30 лв.- лихва за забава
върху главницата за периода на забава от датата на падежа за всяко едно от вземанията
/начиная от 01.11.2019г./ до датата на предявяване на иска, ведно със законната лихва
за забава от подаването на исковата молба до окончателното изплащане. Претендира и
присъждане на направените по делото съдебни разноски. Представя и ангажира
доказателства. Моли да бъде допусната ССчЕ с поставени задачи, както и да се
задължи ответника да представи протоколите с положения от ищеца нощен труд.
Ищецът основава претенцията си на служебно правоотношение с ответника, по силата
на което ищецът полагал труд на длъжността „***“ в сектор СПС - Бургас към ОД на
МВР-Бургас. Позовава се на приложимост на чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата.
В срока по чл.131 ал.1 от ГПК ответникът представя писмен отговор, с който
оспорва иска. Признава правоотношението с ищеца, заеманата от него длъжност през
процесния период и полагането на дневен и нощен труд при сумарно изчисляване на
работното време. Счита, че положеният труд е бил надлежно начислен и отразен в
протоколите за положен извънреден труд и в протоколите за отчитане на работното
1
време от 22 до 06 часа, както и че е бил своевременно заплатен. Твърди, че липсва
нормативно основание за приложението на претендирания от ищеца коефициент 1,143,
като съотношението дневен - нощен труд следва да е 1 към 1. Позовава се на правилата
на Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията, разпределението на
работното време, за неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в МВР, и Наредба № 8121з-36/07.01.2020г. за реда за организацията,
разпределението на работното време, за неговото отчитане, компенсирането на
работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители в МВР. Представя писмени доказателства.
С оглед изложеното и съобразно чл.140 от ГПК съдът следва да се произнесе по
всички предварителни въпроси и по допускане на доказателствата, да съобщи на
страните проекта си за доклад по делото и да ги напъти към медиация или друг способ
за доброволно уреждане на спора.
Представените с отговора писмени доказателства са допустими и относими и
като такива следва да бъдат допуснати. Искането за извършване на съдебно-
счетоводна експертиза следва да бъде уважено, като доколкото вещото лице има за
задача да се запознае с протоколите за положение от ищеца труд, графиците за работа и
кадровото досие, съдът не счита за нужно да се изискват същите по делото. Този извод
се налага и с оглед обстоятелството, че ответната страна не оспорва, че за процесния
период ищецът е бил в служебно правоотношение с ответника и е полагал сочения
труд.
Съдът приема, че е предявен иск с правно основание чл.187, ал.5, т.2 вр.
чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
Съдът, като прецени твърденията на страните, събраните по делото
писмени доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:
Не се спори между страните, а и от представените данни се установява,
че ищецът заема полицейска длъжност в ОД на МВР – Бургас за процесния
период.
Безспорно, също така, е и обстоятелството, че ищецът е полагал труд на
смени по график, включително и за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, т. е. и
през нощта. Според изготвената съдебно-икономическа експертиза, ищецът
за периода от 01.07.2019г.-09.07.2020г. е положил 70 нощни
смени.Преизчислен в дневен труд с коефициент 1.143, нощният труд от 560
часа става 640.08 часа. На ищеца е начислен и изплатен нощен труд за 560
часа, колкото са и отчетените часове по протоколи. Разликата между
2
преизчисления и отчетения по протоколи положен нощен труд възлиза на
670.94 лева. Разликата в часовете между преизчисления с коефициент 1.143 и
отчетения по протоколи обр.6 нощен труд не е отчетена и не е заплатена от
работодателя като извънреден труд.
Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на
държавните служители на МВР се състои от основно и допълнителни такива.
В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително такова
за извънреден труд, а според чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията и
редът за заплащане на последното се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, а размерът - с негова заповед, ал.2.
Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР /редакция на ДВ, бр.34, от 23.04.2019г.,
действала до 10.07.2020г./, нормалната продължителност на работното време
на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 - седмично при 5-
дневна работна седмица. За работещите на 8, 12 или 24-часови смени, то се
изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно полагане на труд и
през нощта - между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В ал.5, т.2 /редакция на ДВ,
бр.34, от 23.04.2019г., действала до 10.07.2020г./ е предвидено, че за
служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до
280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за
отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение - ал.6 /редакция на ДВ,
бр.34, от 23.04.2019г., действала до 10.07.2020г./.
Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР /редакция на ДВ, бр.34, от 23.04.2019г.,
действала до 10.07.2020г./ редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
През процесния период са действали Наредба № 8121з- 776 от
29.07.2016г. и Наредба № 8121з-31 от 07.01.2020г. Преди това са действали
Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. и Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г.
Текстовете на чл.3 и в четирите наредби са идентични - при работа на смени е
3
възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период.
В Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. изрично е предвидено, че при
сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове, положен
нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143 - чл.31, ал.2.
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на
извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на
положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се явява
доказана по своето основание - за процесния период се прилага субсидиарно
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Видно от заключението на вещото лице, нощният труд, преизчислен с
коефициент 1.143, е 640.08 часа. Разликата от 80.08 часа не е отчетена в
протоколите за положен труд, съответно, не е начислена и не е заплатена.
Няма доказателства ответникът да е заплатил на ищеца дължимото
допълнително възнаграждение за положения извънреден труд в горния
размер.
По иска за мораторната лихва:
Този иск е също основателен. Ответникът не е заплащал извънредния
труд, поради което е изпаднал в забава в плащанията при изтичане на всеки
тримесечен период на сумарното отчитане на работното време. Според
експертизата, сумарната лихва за забава за периода до датата на подаване на
иска, е в размер на 174.78 лева.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата 360 лева
разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а по сметка на съда -
държавна такса в размер на 100 лева и 150 лева за изготвената експертиза.
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд

РЕШИ:
ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР - Бургас, ЕИК ***, с адрес: гр. Б. ***,
представлявана от директора К. К., да заплати на Г. К. К., ЕГН:********** сумата от
670.94 лева/ шестстотин и седемдесет лева и деветдесет и четири ст./главница,
представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително
4
възнаграждение за извънреден труд - общо 6440.08 часа /80.08 часа над заплатения/,
получени след преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от него за периода от
01.07.2019г.-09.07.2020г. нощен труд, ведно със законната лихва върху главницата,
считано от датата на предявяване на иска - 31.08.2022г. до окончателното плащане,
както и сумата от 174.78 лева /сто седемдесет и четири лева и седемдесет и осем
стотинки/, представляваща лихва за забава върху отделните главници за периода от
01.11.2019г. до 04.10.2022г.
ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР - Бургас, ЕИК ***, с адрес: гр. Б. ***,
представлявана от директора К. К. да заплати на Г. К. К., ЕГН:********** от гр. Бургас
сумата от 360 лева /триста и шестдесет лева/, представляваща адвокатско
възнаграждение.
ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР - Бургас, ЕИК ***, с адрес: гр. Б. ***,
представлявана от директора К. К. да заплати по сметка на Бургаския районен съд
държавна такса в размер на 100 лева /сто лева/ и 150 лева /сто и петдесет лева/
разноски за изготвената по делото експертиза.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд - Бургас в
двуседмичен срок връчването му.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5