Решение по дело №5371/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 2446
Дата: 7 ноември 2022 г.
Съдия: Евгени Мирославов Узунов
Дело: 20222120105371
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2446
гр. Бургас, 04.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIV СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ЕВГЕНИ М. УЗУНОВ
при участието на секретаря РАДОСТИНА В. ТАВИТЯН
като разгледа докладваното от ЕВГЕНИ М. УЗУНОВ Гражданско дело №
20222120105371 по описа за 2022 година
Производството е образувано по повод исковата молба на К. С. Х.,
ЕГН**********, от гр.Бургас против ОД на МВР- Бургас. Ищецът моли съда да осъди
ответника да му заплати сумата от 330 лв.- допълнително трудово възнаграждение за
положен извънреден труд за 55 часа през периода 01.07.2019г.- 09.07.2020г., дължимо в
резултат от преизчисляване на 410 часа положен нощен труд с коефициент 1.143,
сумата от 33 лв.- лихва за забава, начиная от първо число на месеца, следващ месеца на
всяко дължимо плащане, до предявяване на иска, ведно със законната лихва за забава
от подаването на исковата молба до окончателното изплащане. Претендира и
присъждане на направените по делото съдебни разноски. Представя и ангажира
доказателства. Моли да бъде допусната ССчЕ с поставени задачи, както и да се
задължи ответника да представи протоколите с положения от ищеца нощен труд.
Ищецът основава претенцията си на служебно правоотношение с ответника, по силата
на което ищецът полагал труд на длъжността „***“ в сектор СПС - Бургас към ОД на
МВР-Бургас. Позовава се на приложимост на чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата. След изготвеното и депозирано заключение и в
срока на чл. 214, ал. 1 от ГПК, ищецът е направил изменение на иска като увеличава
исковата претенция и претендира главница в размер на 538,57 лева, представляваща
допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 65,21 часа за периода от
01.07.2019г. до 09.07.2020г., получен след преизчисляване на положен нощен труд с
коефицент 1.143, както и мораторна лихва в размер на 134,76 лева, изчислена за
периода от 01.11.2019г. до 21.08.2022г.
1
В срока по чл.131 ал.1 от ГПК ответникът представя писмен отговор, с който
оспорва иска. Признава правоотношението с ищеца, заеманата от него длъжност през
процесния период и полагането на дневен и нощен труд при сумарно изчисляване на
работното време. Счита, че положеният труд е бил надлежно начислен и отразен в
протоколите за положен извънреден труд и в протоколите за отчитане на работното
време от 22 до 06 часа, както и че е бил своевременно заплатен. Твърди, че липсва
нормативно основание за приложението на претендирания от ищеца коефициент 1,143,
като съотношението дневен - нощен труд следва да е 1 към 1. Позовава се на правилата
на Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията, разпределението на
работното време, за неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в МВР, и Наредба № 8121з-36/07.01.2020г. за реда за организацията,
разпределението на работното време, за неговото отчитане, компенсирането на
работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители в МВР. Представя писмени доказателства.
Съдът приема, че е предявен иск с правно основание чл.187, ал.5, т.2 вр.
чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
Съдът, като прецени твърденията на страните, събраните по делото
писмени доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:
Не се спори между страните, а и от представените данни се установява,
че ищецът заема полицейска длъжност в ОД на МВР – Бургас за процесния
период.
Безспорно, също така, е и обстоятелството, че ищецът е полагал труд на
смени по график, включително и за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, т. е. и
през нощта. Според изготвената съдебно-икономическа експертиза, ищецът
за периода от 01.07.2019г. до 09.07.2020г., е положил 456 часа нощен труд.
Преизчислен в дневен труд с коефициент 1.143, нощният труд от 456 часа
става 521,21 часа. На ищеца е начислен и изплатен нощен труд за 456 часа,
колкото са и отчетените часове по протоколи. Разликата между
преизчисления и отчетения по протоколи положен нощен труд възлиза на
65,21 часа. Експертизата е изчислила, че общият размер на допълнителното
трудово възнаграждение, изчислено като извънреден труд, за 65,21 часа
възлиза на 538,57 лева. Разликата в часовете между преизчисления с
коефициент 1.143 и отчетения по протоколи обр.6 нощен труд не е отчетена и
не е заплатена от работодателя като извънреден труд.
Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на
2
държавните служители на МВР се състои от основно и допълнителни такива.
В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително такова
за извънреден труд, а според чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията и
редът за заплащане на последното се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, а размерът - с негова заповед, ал.2.
Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР /редакция на ДВ, бр.34, от 23.04.2019г.,
действала до 10.07.2020г./, нормалната продължителност на работното време
на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 - седмично при 5-
дневна работна седмица. За работещите на 8, 12 или 24-часови смени, то се
изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно полагане на труд и
през нощта - между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В ал.5, т.2 /редакция на ДВ,
бр.34, от 23.04.2019г., действала до 10.07.2020г./ е предвидено, че за
служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до
280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за
отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение - ал.6 /редакция на ДВ,
бр.34, от 23.04.2019г., действала до 10.07.2020г./.
Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР /редакция на ДВ, бр.34, от 23.04.2019г.,
действала до 10.07.2020г./ редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи.
През процесния период са действали Наредба № 8121з- 776 от
29.07.2016г. и Наредба № 8121з-31 от 07.01.2020г. Преди това са действали
Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. и Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г.
Текстовете на чл.3 и в четирите наредби са идентични - при работа на смени е
възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период.
В Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. изрично е предвидено, че при
сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове, положен
нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143 - чл.31, ал.2.
3
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на
извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на
положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се явява
доказана по своето основание - за процесния период се прилага субсидиарно
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
Видно от заключението на вещото лице, нощният труд, преизчислен с
коефициент 1.143, е 521,21 часа. Разликата от 65,21 часа не е отчетена в
протоколите за положен труд, съответно, не е начислена и не е заплатена.
Няма доказателства ответникът да е заплатил на ищеца дължимото
допълнително възнаграждение за положения извънреден труд в горния
размер.
По иска за мораторната лихва:
Този иск е също основателен. Ответникът не е заплащал извънредния
труд, поради което е изпаднал в забава в плащанията при изтичане на всеки
тримесечен период на сумарното отчитане на работното време. Според
експертизата, сумарната лихва за забава за периода до датата на подаване на
иска, е в размер на 134,76 лева, колкото се претендира и с увеличения иск,
поради което претенцията трябва да бъде уважена изцяло.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата 360 лева
разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а по сметка на съда -
държавна такса в размер на 100 лева и 150 лева за изготвената експертиза.
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР - Бургас, ЕИК ***, с адрес: гр. Б. ***,
представлявана от директора К. К., да заплати на К. С. Х., ЕГН ********** от гр.
Бургас сумата от 538,57 лева /петстотин тридесет и осем лева и петдесет и седем
стотинки/ главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено
допълнително възнаграждение за извънреден труд - общо 65,21 часа, получени след
преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от него за периода от 01.07.2019г. до
09.07.2020г. нощен труд, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на предявяване на иска - 22.08.2022г. до окончателното плащане, както и сумата
от 134,76 лева /сто тридесет и четири лева и седемдесет и шест стотинки/,
представляваща лихва за забава върху отделните главници за периода от 01.11.2019г.
4
до до датата на подаване на исковата молба - 21.08.2022г.
ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР - Бургас, ЕИК ***, с адрес: гр. Б. ***,
представлявана от директора К. К. да заплати на К. С. Х., ЕГН ********** от гр.
Бургас сумата от 360 лева /триста и шестдесет лева/, представляваща адвокатско
възнаграждение.
ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР - Бургас, ЕИК ***, с адрес: гр. Б. ***,
представлявана от директора К. К. да заплати по сметка на Бургаския районен съд
държавна такса в размер на 100 лева /сто лева/ и 150 лева /сто и петдесет лева/
разноски за изготвената по делото експертиза.
Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд - Бургас в
двуседмичен срок от съощаването му.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5